Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
De Voorzitter: Hartelijk welkom.
Bij schriftelijke aanmelding heeft mevrouw Waanders inge
bracht te willen spreken over de CAO-banenpoolerswaar de
landelijke discussie op dit moment een eindweegs mee gevor
derd is. Ik stel voor, gezien het feit dat dit in de vorm
van een initiatiefvoorstel tot ons is gekomen en daarmee
ook binnen de termijn van het Reglement van Orde valt, om
dat het vrijdag op tijd is aangemeld, dat wij dit als laat
ste aanvullend punt toevoegen aan de agenda. Dan is er in
de pauze nog de gelegenheid dit stuk tot u te nemen. Dit
wordt dus agendapunt 42
Punt 1
Mevrouw Baukje de Vries (voorzitter afdeling Leeuwarden Ko
ninklijke Horeca Nederland)Wij zijn hier met een delega
tie om het belang te benadrukken van de Horecanota zoals
die voorligt en vragen nogmaals aandacht voor het slui-
tingstijdenbeleid, zoals dat hierin weergegeven wordt en
waarin wij de nodige problemen voorzien. Onze vraag is om
voor discotheken het toelatingsbeleid te verruimen tot vier
uur. Wij voorzien problemen daar waar om drie uur mensen
voor de deur worden geweigerd en er dan een samenscholing
plaatsvindt voor de deur van de discotheken. Wij zijn als
horeca bereid om mee te werken in het project 'Nee tegen
geweld'wij zijn bereid om mee te werken aan portiersop
leidingen, maar wij denken dat juist daar waar het uit-
gaansbeleid, zoals dat nu bij de gemeente ligt, meer risi
co's loopt dit toch nadelige gevolgen voor ons en voor de
samenleving heeft.
De heer Den Oudsten: Het lijkt mij verstandig dat wij deze
vraag betrekken bij agendapunt 6 over de Horecanota.
Punt 2
De Voorzitter: Aan de orde is Vragenhalfuurtje voor
raadsleden
Mevrouw Van Ulzen: De VVD-fractie heeft kennis genomen van
verschillende uitlatingen van de heer Aalbers van Frisian
Dairy Foods inzake de militaire luchthaven van Leeuwarden.
Naar zijn mening zou Leeuwarden een betere locatie zijn
voor een tweede nationale luchthaven dan Lelystad. Zonder
hier vanavond te willen pleiten voor een tweede nationale
luchthaven op het grondgebied van deze gemeente, is de WD-
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
fractie wel van mening dat bezien zou moeten worden wat de
mogelijkheden zijn met het huidige militaire vliegveld. Nu
de provincie Flevoland heeft laten weten geen grootschalige
luchtvaart in Lelystad te dulden en ook de toekomst van mi
litaire vliegvelden onzeker is - het moet mij van het hart
dat dat mede veroorzaakt wordt door de doorgeslagen bezui-
nigingsdrang van PvdA en D66 op defensie - lijkt het ons
tijd de mogelijkheden van het militaire vliegveld nader te
onderzoeken
Is het college met de WD-fractie van mening dat het goed
voor Leeuwarden en Friesland zou zijn als het vliegveld in
de toekomst op beperkte schaal niet alleen als business-
airport, maar ook beperkt voor de burgerluchtvaart beschik
baar zou zijn?
De Voorzitter: Het burgermedegebruik is door ons gestimu
leerd drie jaar geleden en vindt ook plaats, gemiddeld twee
a drie keer per week, zelfs met kleine zakenvliegtuigen op
privébasis. Wat mevrouw Van Ulzen nu voorstelt is denk ik
iets anders dan waar de heer Aalbers op gedoeld heeft. Hij
heeft het over de tweede nationale luchthaven. Uiteraard,
dat hebt u van ons mogen verwachten, hebben wij dat voor
zichtig ooit in het allereerste beginstadium gesondeerd.
Het antwoord is: de kans is geheel zero, om in airotermen
te blijven.
Het tweede is, hoe zou je dat burgergebruik kunnen stimule
ren, nog verder dan het nu blijkbaar toch al enige ontwik
keling kent. Dan kom je op een gegeven moment op het punt
dat je - dat is ook duidelijk geworden - of moet zeggen met
z'n allen - en dat doet de Nederland defensie voorop - de
militaire vliegbasis Leeuwarden is nummer één op het rijtje
van altijd te handhaven vliegbases, dat zijn 1400 arbeids
plaatsen. Een toename van gemengd gebruik kan die hoofd
functie aantasten. Daarom zeggen wij, dit staande beleid
met dit huidige gebruik is een goed voorbeeld van burgerme
degebruik, maar moet zich niet zodanig verder ontwikkelen,
ook niet door beleid van onze kant, ik geef het standpunt
van het college weer, dat je een discussie krijgt over de
hoofdfunctie van dit vliegveld. Dat is één van de militaire
bases in Nederland die niet ter discussie staat, zoals er
wel andere ter discussie staan. De lijn van het college is
aan iedereen die daar positief bedoelde opmerkingen over
maakt: bedankt voor het meedenken, maar dit is de lijn en
wij moeten het niet doen, het is gesondeerd en het leidt
tot onduidelijkheid over de positie van deze plek waar 1400
mensen werken. (Mevrouw Van Ulzen: Wij zijn erg gevoelig
voor het argument van 1400 arbeidsplaatsen en wij zullen
met u blijven meedenken.)