Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
niet helemaal bewezen krijgen, dus wij zullen verder uit
zoeken of dat de achtergrond zou kunnen zijn.
De tweede verklaring waar wij tegenaan lopen - en dat is
eigenlijk de zoveelste keer - is dat in dit veld met zo on
gelooflijk veel definities gewerkt wordt. Er zijn gemeenten
die werken met de definitie dat een allochtoon iemand is
die niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Alle Surina-
mers, waarvan velen de Nederlandse nationaliteit hebben,
vallen dan niet onder de categorie allochtoon. Er is een
tweede definitie die uitgaat van het geboorteland, dan wel
het geboorteland van de ouders. Er is nog een derde defini
tie, die een aantal gemeenten hanteert, die is puur op ach
ternaam, klinkt die wat vreemd, dan ben je kennelijk al
lochtoon. Waarbij dan uitermate twijfelachtig is of bij
voorbeeld een Duitse of een Franse achternaam meetelt enz.
Er is dus nogal wat verschil in definitie. Wij hebben ons
afgevraagd op basis van welke definitie de cijfers die het
ministerie krijgt en die waarschijnlijk afkomstig zijn van
onze Stichting Werkwijzer gebaseerd zijn. Wij konden dat
vanochtend niet zo snel terug vinden. Wij zullen dat verder
uitzoeken
Het algemene beeld, dat wij hebben bij Melkert I hebben wij
gegeven in de vorige Marap en nu, waarbij in de laatste Ma-
rap bij Melkert I het percentage van zo'n 7% wordt genoemd.
Het aandeel dat allochtonen hebben in de werkloosheid zit
rond de 12Dat zou betekenen dat wij in deze laatste Marap
iets onder het aandeel zitten dat wij zouden moeten reali
seren. Op basis van eerdere vragen hebben wij ooit de cij
fers geleverd, waaruit kwam dat wij in de Melkert-I rege
ling het aantal allochtonen hielpen dat overeen kwam met
het percentage dat zij hadden in aandeel van de werkloos
heid. Kennelijk zitten wij er in de tweede Marap iets on
der. Maar het percentage van 0 is natuurlijk een heel raar
beeld
Ik zal het verder uitzoeken en op basis daarvan ook contact
opnemen met het ministerie om in ieder geval een verkeerd
beeld, voor zover het daar aanwezig is, te herstellen.
(Mevrouw De BruinWij zouden er prijs op stellen dat het
dan terug komt in de commissie ESZ.) Dat is goed.
Punt 3
De notulen van de vergadering van 20 oktober 1997 wordt on
gewijzigd vastgesteld.
Punt 4
Rondgezonden mededelingen.
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
Sub A.
De heer Van Olffen: Wij zouden willen vragen om deze brief
ter behandeling in de Commissie Bestuur en Middelen aan de
orde te stellen.
De heer Brinks (weth.Het was de bedoeling om deze brief
voorzien van een preadvies op 26 januari a.s. in de Commis
sie Economische en Sociale Zaken aan de orde te stellen.
Als de heer Van Olffen zegt Bestuur en Middelen, dan denk
ik dat dit eerder op het gebied van sociale zaken ligt. (De
heer Van Olffen: Wij kunnen hiermee leven, wij dachten dat
de intentie van de brief misschien wel breder lag als al
leen Economische en Sociale zaken. Maar als de wethouder
zegt dat hij het voornemen heeft om de brief in de Commis
sie Economische en Sociale Zaken te behandelendan kunnen
wij daarmee leven.)
Sub B
Dit verzoek zal worden behandeld in de stuurgroep van de
regio
Sub C en D
Dit besluit en deze mededeling worden voor kennisgeving
aangenomen
Punt 5 (bijlage nr. 154)
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming bestuursleden van
de Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.
Aanbeveling burgemeester en wethouders
1. de heer P.H.J. Geestman;
2. de heer mrL. Tuin.
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
Mevrouw Inberg en de heer Feddema vormden met de voorzitter
de leden van het stembureau.