Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 niet helemaal bewezen krijgen, dus wij zullen verder uit zoeken of dat de achtergrond zou kunnen zijn. De tweede verklaring waar wij tegenaan lopen - en dat is eigenlijk de zoveelste keer - is dat in dit veld met zo on gelooflijk veel definities gewerkt wordt. Er zijn gemeenten die werken met de definitie dat een allochtoon iemand is die niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Alle Surina- mers, waarvan velen de Nederlandse nationaliteit hebben, vallen dan niet onder de categorie allochtoon. Er is een tweede definitie die uitgaat van het geboorteland, dan wel het geboorteland van de ouders. Er is nog een derde defini tie, die een aantal gemeenten hanteert, die is puur op ach ternaam, klinkt die wat vreemd, dan ben je kennelijk al lochtoon. Waarbij dan uitermate twijfelachtig is of bij voorbeeld een Duitse of een Franse achternaam meetelt enz. Er is dus nogal wat verschil in definitie. Wij hebben ons afgevraagd op basis van welke definitie de cijfers die het ministerie krijgt en die waarschijnlijk afkomstig zijn van onze Stichting Werkwijzer gebaseerd zijn. Wij konden dat vanochtend niet zo snel terug vinden. Wij zullen dat verder uitzoeken Het algemene beeld, dat wij hebben bij Melkert I hebben wij gegeven in de vorige Marap en nu, waarbij in de laatste Ma- rap bij Melkert I het percentage van zo'n 7% wordt genoemd. Het aandeel dat allochtonen hebben in de werkloosheid zit rond de 12Dat zou betekenen dat wij in deze laatste Marap iets onder het aandeel zitten dat wij zouden moeten reali seren. Op basis van eerdere vragen hebben wij ooit de cij fers geleverd, waaruit kwam dat wij in de Melkert-I rege ling het aantal allochtonen hielpen dat overeen kwam met het percentage dat zij hadden in aandeel van de werkloos heid. Kennelijk zitten wij er in de tweede Marap iets on der. Maar het percentage van 0 is natuurlijk een heel raar beeld Ik zal het verder uitzoeken en op basis daarvan ook contact opnemen met het ministerie om in ieder geval een verkeerd beeld, voor zover het daar aanwezig is, te herstellen. (Mevrouw De BruinWij zouden er prijs op stellen dat het dan terug komt in de commissie ESZ.) Dat is goed. Punt 3 De notulen van de vergadering van 20 oktober 1997 wordt on gewijzigd vastgesteld. Punt 4 Rondgezonden mededelingen. Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 Sub A. De heer Van Olffen: Wij zouden willen vragen om deze brief ter behandeling in de Commissie Bestuur en Middelen aan de orde te stellen. De heer Brinks (weth.Het was de bedoeling om deze brief voorzien van een preadvies op 26 januari a.s. in de Commis sie Economische en Sociale Zaken aan de orde te stellen. Als de heer Van Olffen zegt Bestuur en Middelen, dan denk ik dat dit eerder op het gebied van sociale zaken ligt. (De heer Van Olffen: Wij kunnen hiermee leven, wij dachten dat de intentie van de brief misschien wel breder lag als al leen Economische en Sociale zaken. Maar als de wethouder zegt dat hij het voornemen heeft om de brief in de Commis sie Economische en Sociale Zaken te behandelendan kunnen wij daarmee leven.) Sub B Dit verzoek zal worden behandeld in de stuurgroep van de regio Sub C en D Dit besluit en deze mededeling worden voor kennisgeving aangenomen Punt 5 (bijlage nr. 154) De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming bestuursleden van de Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis. Aanbeveling burgemeester en wethouders 1. de heer P.H.J. Geestman; 2. de heer mrL. Tuin. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Mevrouw Inberg en de heer Feddema vormden met de voorzitter de leden van het stembureau.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 6