Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 moest dat. Het voorstel zelf is nog nergens aan de orde ge weest en er is ook nog geen inspraakprocedure geweest. Het zal duidelijk zijn dat de CDA-fractie er dus nu snel bij moet zijn, anders is de procedure al te ver gevorderd. Daarom wil ik graag een motie indienen, samen met de WD- fractie, die luidt als volgt: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 19 januari 1998; behandelt het Programma Infrastructuur 1998 met daarin opgenomen het meerjarenprogramma infrastructuur 1999 tot en met 2 001; en constateert dat - op bladzijde 2 5 van het rapport gesproken wordt over: aanmelding uitvoering busbaan Harlingerstraatweg ten westen van het Europaplein; - op bladzijde 3 van het meerjarenprogramma infrastruc tuur 1999-2001 de busbaan Harlingerstraatweg voor to taal f 10 miljoen op de begroting vermeld staat, waar bij f 9 miljoen subsidie verwacht wordt; constateert tevens dat: - in verschillende rapporten van het gemeentebestuur over de toekomst van Leeuwarden gesproken wordt over zowel de 'haak' als over de 'ruit' om Leeuwarden; - dat deze hoofdinfrastructuur van wegen ook uitgangs punt is van dit meerjarenprogramma; - dat dit voorstel als zodanig nog nergens is behandeld, evenmin in een inspraakprocedure is geweest - dat in de (nabije) toekomst overgegaan moet worden tot het nemen van ingrijpende maatregelen, zoals: het aan leggen van terminals, de ruit om Leeuwarden haak, een efficiënt carpoolsysteem, een efficiënt parkeerbe leid, een efficiënt openbaar vervoersysteem naar en in de stad; dat betekent dat vastgesteld kan worden dat bovengenoemde maatregelen als totaalpakket de aanleg van een busbaan Harlingerstraatweg overbodig maakt daarom wijst de raad van Leeuwarden het voorstel tot uit voering busbaan Harlingerstraatweg af." De motie is ondertekend door de heer Feddema namens de WD- fractie en door mijzelf namens de CDA-fractie. (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad slagingen Naar aanleiding van de busbaanaanleg nog het volgende. Ons bereiken vele klachten over de aanleg busbaan Troelstraweg Ik hoorde een woordvoerder van Wickes bouwmarkt op Omrop Fryslan. Hij heeft een forse omzetdaling en wil claims in dienen. De CDA-fractie was daar destijds al bezorgd over en wordt daarin nu bevestigd. Wij hebben toen gesteld dat de aanleg van de busbaan Troelstraweg geen extra kosten met Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 zich mee mocht brengen. Wij hebben daar nu toch wel zorgen over. Ik zou graag de reactie van het college daarop wil len. De heer Feddema: In de commissie van 9 december 1997 hebben wij uitgebreid gesproken over het Programma Infrastructuur 1998 en het meerjarenprogramma 1999-2001. Op de meeste door ons ingebrachte opmerkingen en vragen is adequaat geant woord en zoals ik voor de vergadering nog even controleer de, in de notulen van de vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling van 9 december is dat ook keurig ver woord Ik heb namens mijn fractie op twee punten een voorbehoud gemaakt, te weten de busbaan Harlingerstraatweg (de heer Bilker had het daarnet al over) en de oplossing van het verkeerscirculatieplan Zuiderplein Voor wat de busbaan Harlingerstraatweg betreft zegt de wet houder in de commissievergadering dat studies hebben aange toond dat daar een busbaan nodig is en hij vervolgt: 'het plan is nog in een beginfase en nog niet gedetailleerd' Wij zouden graag die studieuitkomsten willen zien, vooral in het kader van het totale wegeninfrastructuurplan, dan pas kunnen wij een generale beslissing nemen. Nu lijkt al les zo adhoc, zo van wij krijgen 90% via De Boergelden, alsof dat de belangrijkste reden zou zijn. Tot het moment van totaalinzicht in een integraal wegeninfrastructuurplan rond Leeuwarden willen wij de aantekening op dit onderdeel van niet op voorhand akkoord met de busbaan Harlinger straatweg. De heer Bilker heeft net een motie daarover voorgelezen, die mijn fractie heeft mede-ondertekend De verkeersoplossing Zuiderplein Ik vraag mij af of hier wel goed over nagedacht is. Wat is het voorstel? Geconstateerd is dat verkeer via de Schrans te gemakkelijk vanaf het Zuiderplein groen licht krijgt, zodat rechtdoorgaand verkeer voor moeilijkheden zorgt in diezelfde Schrans. Hoe lossen wij dat op? Door langer rood te geven zodat de bestuurders van auto's sneller linksaf de Oostergoweg zullen inslaan. Als je dat zo leest, dan denk je, dit is een vergissing. Iedereen kan weten, als je van uit een trechter eenbaansweg plotseling aftakt in drie richtingen, je dan op het moment van rechtdoor, als dat langer rood stoplicht krijgt, nimmer de kans krijgt om voor te sorteren naar links dan wel naar rechtsDus wordt het een nog groter obstakel, zeker als uitvoering wordt gegeven aan het aangepaste model van het VMP, waarbij met de klok mee het autoverkeer vanaf oost Leeuwarden allemaal via de Beurs - Zuiderplein afgevoerd moet worden richting Oostergo weg. Dit is echt niet logisch. Vandaar dat wij ons voor stel, gepresenteerd in de Commissie Stadsontwikkeling, nog eens aan de orde stellen in deze raadsvergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 10