Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
moest dat. Het voorstel zelf is nog nergens aan de orde ge
weest en er is ook nog geen inspraakprocedure geweest. Het
zal duidelijk zijn dat de CDA-fractie er dus nu snel bij
moet zijn, anders is de procedure al te ver gevorderd.
Daarom wil ik graag een motie indienen, samen met de WD-
fractie, die luidt als volgt:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 19 januari 1998;
behandelt het Programma Infrastructuur 1998 met daarin
opgenomen het meerjarenprogramma infrastructuur 1999 tot
en met 2 001;
en constateert dat
- op bladzijde 2 5 van het rapport gesproken wordt over:
aanmelding uitvoering busbaan Harlingerstraatweg ten
westen van het Europaplein;
- op bladzijde 3 van het meerjarenprogramma infrastruc
tuur 1999-2001 de busbaan Harlingerstraatweg voor to
taal f 10 miljoen op de begroting vermeld staat, waar
bij f 9 miljoen subsidie verwacht wordt;
constateert tevens dat:
- in verschillende rapporten van het gemeentebestuur
over de toekomst van Leeuwarden gesproken wordt over
zowel de 'haak' als over de 'ruit' om Leeuwarden;
- dat deze hoofdinfrastructuur van wegen ook uitgangs
punt is van dit meerjarenprogramma;
- dat dit voorstel als zodanig nog nergens is behandeld,
evenmin in een inspraakprocedure is geweest
- dat in de (nabije) toekomst overgegaan moet worden tot
het nemen van ingrijpende maatregelen, zoals: het aan
leggen van terminals, de ruit om Leeuwarden haak,
een efficiënt carpoolsysteem, een efficiënt parkeerbe
leid, een efficiënt openbaar vervoersysteem naar en in
de stad;
dat betekent dat
vastgesteld kan worden dat bovengenoemde maatregelen als
totaalpakket de aanleg van een busbaan Harlingerstraatweg
overbodig maakt
daarom wijst de raad van Leeuwarden het voorstel tot uit
voering busbaan Harlingerstraatweg af."
De motie is ondertekend door de heer Feddema namens de WD-
fractie en door mijzelf namens de CDA-fractie.
(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen
Naar aanleiding van de busbaanaanleg nog het volgende. Ons
bereiken vele klachten over de aanleg busbaan Troelstraweg
Ik hoorde een woordvoerder van Wickes bouwmarkt op Omrop
Fryslan. Hij heeft een forse omzetdaling en wil claims in
dienen. De CDA-fractie was daar destijds al bezorgd over en
wordt daarin nu bevestigd. Wij hebben toen gesteld dat de
aanleg van de busbaan Troelstraweg geen extra kosten met
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
zich mee mocht brengen. Wij hebben daar nu toch wel zorgen
over. Ik zou graag de reactie van het college daarop wil
len.
De heer Feddema: In de commissie van 9 december 1997 hebben
wij uitgebreid gesproken over het Programma Infrastructuur
1998 en het meerjarenprogramma 1999-2001. Op de meeste door
ons ingebrachte opmerkingen en vragen is adequaat geant
woord en zoals ik voor de vergadering nog even controleer
de, in de notulen van de vergadering van de Commissie
Stadsontwikkeling van 9 december is dat ook keurig ver
woord
Ik heb namens mijn fractie op twee punten een voorbehoud
gemaakt, te weten de busbaan Harlingerstraatweg (de heer
Bilker had het daarnet al over) en de oplossing van het
verkeerscirculatieplan Zuiderplein
Voor wat de busbaan Harlingerstraatweg betreft zegt de wet
houder in de commissievergadering dat studies hebben aange
toond dat daar een busbaan nodig is en hij vervolgt: 'het
plan is nog in een beginfase en nog niet gedetailleerd'
Wij zouden graag die studieuitkomsten willen zien, vooral
in het kader van het totale wegeninfrastructuurplan, dan
pas kunnen wij een generale beslissing nemen. Nu lijkt al
les zo adhoc, zo van wij krijgen 90% via De Boergelden,
alsof dat de belangrijkste reden zou zijn. Tot het moment
van totaalinzicht in een integraal wegeninfrastructuurplan
rond Leeuwarden willen wij de aantekening op dit onderdeel
van niet op voorhand akkoord met de busbaan Harlinger
straatweg. De heer Bilker heeft net een motie daarover
voorgelezen, die mijn fractie heeft mede-ondertekend
De verkeersoplossing Zuiderplein
Ik vraag mij af of hier wel goed over nagedacht is. Wat is
het voorstel? Geconstateerd is dat verkeer via de Schrans
te gemakkelijk vanaf het Zuiderplein groen licht krijgt,
zodat rechtdoorgaand verkeer voor moeilijkheden zorgt in
diezelfde Schrans. Hoe lossen wij dat op? Door langer rood
te geven zodat de bestuurders van auto's sneller linksaf de
Oostergoweg zullen inslaan. Als je dat zo leest, dan denk
je, dit is een vergissing. Iedereen kan weten, als je van
uit een trechter eenbaansweg plotseling aftakt in drie
richtingen, je dan op het moment van rechtdoor, als dat
langer rood stoplicht krijgt, nimmer de kans krijgt om voor
te sorteren naar links dan wel naar rechtsDus wordt het
een nog groter obstakel, zeker als uitvoering wordt gegeven
aan het aangepaste model van het VMP, waarbij met de klok
mee het autoverkeer vanaf oost Leeuwarden allemaal via de
Beurs - Zuiderplein afgevoerd moet worden richting Oostergo
weg. Dit is echt niet logisch. Vandaar dat wij ons voor
stel, gepresenteerd in de Commissie Stadsontwikkeling, nog
eens aan de orde stellen in deze raadsvergadering.