Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 aan te geven dat als er sprake is van steeds meer dicht slibbend verkeer op het Zuiderplein, er dan alsnog een on derzoek zal moeten plaatsvinden hoe je dat kunt verhelpen. Voorkomen zal je het niet kunnen doen, maar je kunt het misschien wel anders reguleren. Als er onderzoek gedaan is naar een mogelijke werking van stoplichtenaanpassing, zou het de moeite waard zijn om dat eerst eens uit te proberen. Als er geen onderzoek naar gedaan is, zou het de moeite waard zijn om opnieuw te bekijken wat de beste maatregelen hiervoor zijn. De busbaan Wij zijn in principe akkoord gegaan met wat er in het in frastructuurplan staat over de busbaan, namelijk het gaat alleen nog maar over planvorming. De wethouder heeft in de commissie, dat staat niet in de notulen, aangegeven dat dit punt nog uitgebreid terugkomt. Wij gaan er dan ook vanuit dat het in de commissie terugkomt. Ik denk dat het dan goed zou zijn - als ik een deel van de motie van de CDA- en WD- fractie lees - om die busbaan ook in een wat breder verband in de commissie aan de orde te stellen. Het is heel goed om daar dan toch de maatregelen, zoals die daar genoemd staan, bij te betrekken. Alleen het verwondert mij enigszins, als ik de motie lees, dat de conclusie niet automatisch hoeft te slaan op het voorgaande. Je kunt net zo goed een conclu sie trekken, naar aanleiding van de voorgaande maatregelen, om juist wel een busbaan te bepleiten. Ik vind het eigen lijk een niet zuivere, in ieder geval niet duidelijke, mo tie Als zodanig wil ik wel de suggestie meenemen om de maatre gelen, die genoemd worden door de CDA- en de WD-fractie, te betrekken bij een discussie over de busbaan. Er wordt ook genoemd dat de busbaan als zodanig zijn effec ten wel heeft bewezen, met name in het westen van het land. Wij zijn toch wel benieuwd naar de effecten van de busbaan vanuit Drachten en de effecten die er zullen komen van de busbaan die aangelegd wordt richting Stiens-Leeuwarden Dan wil ik nog het volgende vragen. De wethouder heeft zelf in een artikel in de krant genoemd dat hij nadenkt over het mogelijk gratis verzorgen van openbaar vervoersvoorzieningen op een aantal trajecten. Het zou misschien een goede gedachte zijn om juist eens te kij ken naar de busbanen die wij nu mogelijk gaan plannen aan de westkant en in ieder geval hebben gepland aan de noord kant en aan de zuid-oostkantom eens te onderzoeken of die ook geschikt zijn om te dienen voor een gratis openbaar vervoerssysteem. (De heer Jacobse: Dat gaat voor een heel groot gedeelte om burgers die niet in Leeuwarden wonen.) Natuurlijk hebt u gelijk, maar hier is wel het probleem van filevorming, waardoor wij als Leeuwarder bewoners heel moeilijk ons kunnen bewegen in en rondom de stad. Wat wij Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 hieraan dan ook zouden willen toevoegen is, als toegezegd wordt dat hierover wordt nagedacht, of dan ook zou kunnen worden gekeken of er bijvoorbeeld aan het begin van zo'n busbaan een aantal voorzieningen getroffen zou kunnen wor den. Wij denken toch aan, wij hebben dit al vaker genoemd, transferia, zodat het ook voor een automobilist aantrekke lijk wordt gemaakt om een auto neer te kunnen zetten en een bus te kunnen pakken. Dan zou het ook een voorziening moe ten zijn waarbij de frequentie van je busvervoer hoog moet zijn, zodat het ook aantrekkelijk wordt voor mensen om uit de auto te stappen en in de bus te stappen, want dat willen wij uiteindelijk toch. Dan ben ik het niet met de CDA- fractie eens, die aangeeft dat de busbaan het fileprobleem niet oplost, want het fileprobleem kan minder snel oplopen door meer gebruik te maken van de busbaan als je dat op een goede manier zou regelen. Bovendien weet ik dat bijvoor beeld in Apeldoorn al op hele goedkope tarieven op donder dagavond en op zaterdag gebruik gemaakt kan worden van bus vervoer. Het blijkt gewoon te werken. Ook in andere steden wordt al onderzocht in hoeverre het gratis openbaar ver voersysteem op een aantal trajecten tot de mogelijkheden kan gaan behoren. Ik zou heel graag die kant van de zaak wat meer benadrukt willen zien en willen kijken in hoeverre dat in het onderzoek betrokken kan worden. (De heer Bilker: Maar dan hoef je dus uiteindelijk geen busbaan aan te leg gen.) Dan zou je juist moeten pleiten voor een busbaan, het is maar net welke conclusie je wilt trekken. Heel graag een reactie van de wethouder op onze suggesties. De heer Stoker: Bij de commissiebehandeling hebben wij een voorbehoud gemaakt, onder andere vanwege de situatie rond het Zuiderplein. Men wil de verkeersregelinstallatie aan passen. De vrees voor het ontstaan van files voor de Beurs lag aan onze aarzeling ten grondslag. Die vrees is weggeno men doordat wij ons realiseren dat bij verdere uitvoering van het VerkeersMilieuPlan de verkeersstroom daar zal afne men wegens het eenrichtingsverkeer vanaf de Tweebaksmarkt en omgeving. Wij kunnen daarmee dus akkoord gaan. Maar toch zouden wij graag zien dat als die stoplichten toch worden aangepast, er dan meer tijd komt voor fietsers en voetgan gers om fatsoenlijk over te steken. Is het mogelijk dat te gelijkertijd te regelen? De ingediende motie omtrent de eventuele invoering van een busbaan op de HarlingerstraatwegDeze motie zullen wij van harte steunen, niet alleen is de argumentatie in de motie onzes inziens volkomen juist, maar je kunt verwachten dat er voor de aanleg van deze busbaan nog meer op de kop gezet moet worden dan voor de aanleg van de busbaan Troelstraweg en daar hebben wij geen enkele behoefte aan. Meerdere malen heb ik gewezen op het belang van het bevorderen van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 12