Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
aan te geven dat als er sprake is van steeds meer dicht
slibbend verkeer op het Zuiderplein, er dan alsnog een on
derzoek zal moeten plaatsvinden hoe je dat kunt verhelpen.
Voorkomen zal je het niet kunnen doen, maar je kunt het
misschien wel anders reguleren. Als er onderzoek gedaan is
naar een mogelijke werking van stoplichtenaanpassing, zou
het de moeite waard zijn om dat eerst eens uit te proberen.
Als er geen onderzoek naar gedaan is, zou het de moeite
waard zijn om opnieuw te bekijken wat de beste maatregelen
hiervoor zijn.
De busbaan
Wij zijn in principe akkoord gegaan met wat er in het in
frastructuurplan staat over de busbaan, namelijk het gaat
alleen nog maar over planvorming. De wethouder heeft in de
commissie, dat staat niet in de notulen, aangegeven dat dit
punt nog uitgebreid terugkomt. Wij gaan er dan ook vanuit
dat het in de commissie terugkomt. Ik denk dat het dan goed
zou zijn - als ik een deel van de motie van de CDA- en WD-
fractie lees - om die busbaan ook in een wat breder verband
in de commissie aan de orde te stellen. Het is heel goed om
daar dan toch de maatregelen, zoals die daar genoemd staan,
bij te betrekken. Alleen het verwondert mij enigszins, als
ik de motie lees, dat de conclusie niet automatisch hoeft
te slaan op het voorgaande. Je kunt net zo goed een conclu
sie trekken, naar aanleiding van de voorgaande maatregelen,
om juist wel een busbaan te bepleiten. Ik vind het eigen
lijk een niet zuivere, in ieder geval niet duidelijke, mo
tie
Als zodanig wil ik wel de suggestie meenemen om de maatre
gelen, die genoemd worden door de CDA- en de WD-fractie,
te betrekken bij een discussie over de busbaan.
Er wordt ook genoemd dat de busbaan als zodanig zijn effec
ten wel heeft bewezen, met name in het westen van het land.
Wij zijn toch wel benieuwd naar de effecten van de busbaan
vanuit Drachten en de effecten die er zullen komen van de
busbaan die aangelegd wordt richting Stiens-Leeuwarden
Dan wil ik nog het volgende vragen.
De wethouder heeft zelf in een artikel in de krant genoemd
dat hij nadenkt over het mogelijk gratis verzorgen van
openbaar vervoersvoorzieningen op een aantal trajecten. Het
zou misschien een goede gedachte zijn om juist eens te kij
ken naar de busbanen die wij nu mogelijk gaan plannen aan
de westkant en in ieder geval hebben gepland aan de noord
kant en aan de zuid-oostkantom eens te onderzoeken of die
ook geschikt zijn om te dienen voor een gratis openbaar
vervoerssysteem. (De heer Jacobse: Dat gaat voor een heel
groot gedeelte om burgers die niet in Leeuwarden wonen.)
Natuurlijk hebt u gelijk, maar hier is wel het probleem van
filevorming, waardoor wij als Leeuwarder bewoners heel
moeilijk ons kunnen bewegen in en rondom de stad. Wat wij
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
hieraan dan ook zouden willen toevoegen is, als toegezegd
wordt dat hierover wordt nagedacht, of dan ook zou kunnen
worden gekeken of er bijvoorbeeld aan het begin van zo'n
busbaan een aantal voorzieningen getroffen zou kunnen wor
den. Wij denken toch aan, wij hebben dit al vaker genoemd,
transferia, zodat het ook voor een automobilist aantrekke
lijk wordt gemaakt om een auto neer te kunnen zetten en een
bus te kunnen pakken. Dan zou het ook een voorziening moe
ten zijn waarbij de frequentie van je busvervoer hoog moet
zijn, zodat het ook aantrekkelijk wordt voor mensen om uit
de auto te stappen en in de bus te stappen, want dat willen
wij uiteindelijk toch. Dan ben ik het niet met de CDA-
fractie eens, die aangeeft dat de busbaan het fileprobleem
niet oplost, want het fileprobleem kan minder snel oplopen
door meer gebruik te maken van de busbaan als je dat op een
goede manier zou regelen. Bovendien weet ik dat bijvoor
beeld in Apeldoorn al op hele goedkope tarieven op donder
dagavond en op zaterdag gebruik gemaakt kan worden van bus
vervoer. Het blijkt gewoon te werken. Ook in andere steden
wordt al onderzocht in hoeverre het gratis openbaar ver
voersysteem op een aantal trajecten tot de mogelijkheden
kan gaan behoren. Ik zou heel graag die kant van de zaak
wat meer benadrukt willen zien en willen kijken in hoeverre
dat in het onderzoek betrokken kan worden. (De heer Bilker:
Maar dan hoef je dus uiteindelijk geen busbaan aan te leg
gen.) Dan zou je juist moeten pleiten voor een busbaan, het
is maar net welke conclusie je wilt trekken.
Heel graag een reactie van de wethouder op onze suggesties.
De heer Stoker: Bij de commissiebehandeling hebben wij een
voorbehoud gemaakt, onder andere vanwege de situatie rond
het Zuiderplein. Men wil de verkeersregelinstallatie aan
passen. De vrees voor het ontstaan van files voor de Beurs
lag aan onze aarzeling ten grondslag. Die vrees is weggeno
men doordat wij ons realiseren dat bij verdere uitvoering
van het VerkeersMilieuPlan de verkeersstroom daar zal afne
men wegens het eenrichtingsverkeer vanaf de Tweebaksmarkt
en omgeving. Wij kunnen daarmee dus akkoord gaan. Maar toch
zouden wij graag zien dat als die stoplichten toch worden
aangepast, er dan meer tijd komt voor fietsers en voetgan
gers om fatsoenlijk over te steken. Is het mogelijk dat te
gelijkertijd te regelen?
De ingediende motie omtrent de eventuele invoering van een
busbaan op de HarlingerstraatwegDeze motie zullen wij van
harte steunen, niet alleen is de argumentatie in de motie
onzes inziens volkomen juist, maar je kunt verwachten dat
er voor de aanleg van deze busbaan nog meer op de kop gezet
moet worden dan voor de aanleg van de busbaan Troelstraweg
en daar hebben wij geen enkele behoefte aan. Meerdere malen
heb ik gewezen op het belang van het bevorderen van het