Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
carpoolen van hen die in de binnenstad werken. Daar is tot
op heden niets concreets mee gedaan, maar extreem dure op
lossingen, zoals de voorgestelde busbaan, dat kan wel. Als
dit nu een voorstel van de gemeente Menaldumadeel was, kon
ik mij er nog iets bij voorstellen, want die moeten Leeu
warden in. Misschien dat zij de kosten kunnen betalen. Ik
vind dit een vreemd Leeuwarder voorstel.
Voor wat betreft de suggestie van de heer Feddema heb ik
mij bij de commissie behandeling al positief uitgesproken.
Dat geldt nog steeds
Mevrouw Inberg: Het Meerjarenprogramma Infrastructuur is
veel geld mee gemoeid, maar ik denk dat wij in deze verga
dering toch onderscheid moeten maken tussen het meerjaren
programma en de vaststelling van het Programma Infrastruc
tuur. Ik heb wat dat betreft ook een beetje moeite met de
motie van de CDA-fractie. In de commissie hebben wij een
voorbehoud gemaakt ten aanzien van de busbaan Harlinger-
straatweg, omdat ons niet geheel duidelijk was in hoeverre
wij ons vastlegden met de vaststelling van Programma Infra
structuur op de aanleg van die busbaan. Inmiddels zijn wij
tot de conclusie gekomen dat wij met de vaststelling ons
niet definitief vastleggen op de busbaan, hoogstens op de
voorbereiding van die busbaan. Ik wacht nu wat dat betreft
het antwoord van de wethouder af. Zeker mogen wij er iets
van vinden. U kent het standpunt van de D66-fractie ook
wel. Wij zijn voorstander geweest van de busbaan Troelstra-
weg. Ik wil niet alle redenen daarvoor herhalen, maar het
milieuoogpunt is ons belangrijkst argument om die busbaan
te ondersteunen. Wij realiseren ons ter dege dat er ook een
heleboel andere aspecten aan zitten. Wij hebben de discus
sie met name ook met de heer Bilker gevoerd in de commissie
ten aanzien van het aspect symptoombestrijding. Daar zien
wij inderdaad de redelijkheid van in. Vandaar dat wij ook
ieder project afzonderlijk op zijn merites willen beoorde
len. Wij wachten het antwoord van de wethouder af omtrent
die vastlegging op dit onderdeel
Een heel creatief onderwerp is deze week in de krant ver
schenen, dat is een discussiepunt van de wethouder zelf ten
aanzien van het gratis instellen van buslijnen voor inko
mend vervoer, met name forensenvervoervanuit omliggende
gemeenten. Wij vinden dat een heel interessant idee en wij
zouden dan ook graag die uitwerking meenemen, gesteld te
genover de uitwerking van de busbaan. Want het kan natuur
lijk nogal wat uitmaken voor de in- en uitstroom, die kan
heel anders worden. Met name de verschuiving van de gelden
ten aanzien van infrastructuur. Ik begrijp dat wij toch
meer zekerheid kunnen krijgen over openbaar vervoersubsi-
dies de komende tijd dan over een heleboel andere subsi
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
dies. Het lijkt ons heel raadzaam om daar geld op in te
zetten. Dan zou dit een heel creatief plan kunnen zijn. Ik
wacht het antwoord van de wethouder daarop af
Ik wil het pleidooi nog eens herhalen dat wij hebben gedaan
voor het instellen van een veilige fietsroute van de Twee-
baksmarkt naar het Van Hallinstituut. Er zijn tegenwoordig
duurzaam veilig-subsidieswat ik overigens een hele vreem
de term vind, maar als er gebruik van kan worden gemaakt,
moet je dat niet nalaten. Ik zou zeggen, zet het op deze
fietsroute in.
De fietsroute Wirdum-Swichum is al in redelijkheid aangeno
men, denk ik, door de meerderheid van de commissie. Daar
hoeven wij geen uitspraak meer over te doen.
De heer Bakker memoreert dat acht jaar geleden bij de aan
leg van de bajonetontsluiting naar Camminghaburen-
Egelantierstraat-Kalverdijkje de D66-fractie heeft gepleit
voor een minirotonde, een fenomeen dat toen net begon. De
CDA-fractie was toen mordicus tegen de oplossing middels
een minirotonde, het moest en zou een bajonetontsluiting
zijn. Er is toen willens en wetens een gevaarlijke situatie
voor fietsers geaccepteerd. Het kan voortschrijdend inzicht
zijn, maar ik wilde toch nog even noemen, dat wij toen heel
vooruitstrevend waren.
De heer Den Oudsten (weth.)Laat ik eerst even aangeven
watvoor type besluit wij nemen vanavond, dan reageer ik ge
lijk even op de invalshoek van de heer Bilker. Hij zegt dat
wij nu ja of nee moeten zeggen, onder andere over die bus
baan. Ik zou het wel erg plezierig vinden als de raad ja
zou zeggen en daarmee het college toestemming wil geven om
de hele zaak voor te bereiden. Maar de raad zegt zeker niet
ja tegen het hele project. Van al die infrastructurele pro
jecten, die wij hier aan de orde krijgen, wordt alleen be
sloten dat het college gemachtigd wordt tot het voorberei
den van het project en dat de uitvoeringsmaatregelen als
zodanig in detail nog voorgelegd worden in de Commissie
Stadsontwikkeling. Dat geldt ook voor die busbaan. Ik denk
dat het goed is om dat er even als basis onder te leggen.
Laat ik gelijk de belangrijkste onderwerpen die hier op ta
fel zijn gelegd maar even achtereenvolgens behandelen.
Zuiderplein
Daar speelt natuurlijk toch de situatie dat wij, ook in het
kader van het Verkeerscirculatieplan, hebben gezegd dat je
daar eigenlijk een stroomfunctie zou moeten maken, die van
uit als het ware de binnenstad automatisch leidt richting
Oostergoweg. Als je nu kijkt naar het kruispunt, dat zie je
daar toch een situatie waarbij er een relatief beperkt aan
tal opstelmogelijkheden zijn voor de linksafsituatie naar