Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 carpoolen van hen die in de binnenstad werken. Daar is tot op heden niets concreets mee gedaan, maar extreem dure op lossingen, zoals de voorgestelde busbaan, dat kan wel. Als dit nu een voorstel van de gemeente Menaldumadeel was, kon ik mij er nog iets bij voorstellen, want die moeten Leeu warden in. Misschien dat zij de kosten kunnen betalen. Ik vind dit een vreemd Leeuwarder voorstel. Voor wat betreft de suggestie van de heer Feddema heb ik mij bij de commissie behandeling al positief uitgesproken. Dat geldt nog steeds Mevrouw Inberg: Het Meerjarenprogramma Infrastructuur is veel geld mee gemoeid, maar ik denk dat wij in deze verga dering toch onderscheid moeten maken tussen het meerjaren programma en de vaststelling van het Programma Infrastruc tuur. Ik heb wat dat betreft ook een beetje moeite met de motie van de CDA-fractie. In de commissie hebben wij een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de busbaan Harlinger- straatweg, omdat ons niet geheel duidelijk was in hoeverre wij ons vastlegden met de vaststelling van Programma Infra structuur op de aanleg van die busbaan. Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij met de vaststelling ons niet definitief vastleggen op de busbaan, hoogstens op de voorbereiding van die busbaan. Ik wacht nu wat dat betreft het antwoord van de wethouder af. Zeker mogen wij er iets van vinden. U kent het standpunt van de D66-fractie ook wel. Wij zijn voorstander geweest van de busbaan Troelstra- weg. Ik wil niet alle redenen daarvoor herhalen, maar het milieuoogpunt is ons belangrijkst argument om die busbaan te ondersteunen. Wij realiseren ons ter dege dat er ook een heleboel andere aspecten aan zitten. Wij hebben de discus sie met name ook met de heer Bilker gevoerd in de commissie ten aanzien van het aspect symptoombestrijding. Daar zien wij inderdaad de redelijkheid van in. Vandaar dat wij ook ieder project afzonderlijk op zijn merites willen beoorde len. Wij wachten het antwoord van de wethouder af omtrent die vastlegging op dit onderdeel Een heel creatief onderwerp is deze week in de krant ver schenen, dat is een discussiepunt van de wethouder zelf ten aanzien van het gratis instellen van buslijnen voor inko mend vervoer, met name forensenvervoervanuit omliggende gemeenten. Wij vinden dat een heel interessant idee en wij zouden dan ook graag die uitwerking meenemen, gesteld te genover de uitwerking van de busbaan. Want het kan natuur lijk nogal wat uitmaken voor de in- en uitstroom, die kan heel anders worden. Met name de verschuiving van de gelden ten aanzien van infrastructuur. Ik begrijp dat wij toch meer zekerheid kunnen krijgen over openbaar vervoersubsi- dies de komende tijd dan over een heleboel andere subsi Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 dies. Het lijkt ons heel raadzaam om daar geld op in te zetten. Dan zou dit een heel creatief plan kunnen zijn. Ik wacht het antwoord van de wethouder daarop af Ik wil het pleidooi nog eens herhalen dat wij hebben gedaan voor het instellen van een veilige fietsroute van de Twee- baksmarkt naar het Van Hallinstituut. Er zijn tegenwoordig duurzaam veilig-subsidieswat ik overigens een hele vreem de term vind, maar als er gebruik van kan worden gemaakt, moet je dat niet nalaten. Ik zou zeggen, zet het op deze fietsroute in. De fietsroute Wirdum-Swichum is al in redelijkheid aangeno men, denk ik, door de meerderheid van de commissie. Daar hoeven wij geen uitspraak meer over te doen. De heer Bakker memoreert dat acht jaar geleden bij de aan leg van de bajonetontsluiting naar Camminghaburen- Egelantierstraat-Kalverdijkje de D66-fractie heeft gepleit voor een minirotonde, een fenomeen dat toen net begon. De CDA-fractie was toen mordicus tegen de oplossing middels een minirotonde, het moest en zou een bajonetontsluiting zijn. Er is toen willens en wetens een gevaarlijke situatie voor fietsers geaccepteerd. Het kan voortschrijdend inzicht zijn, maar ik wilde toch nog even noemen, dat wij toen heel vooruitstrevend waren. De heer Den Oudsten (weth.)Laat ik eerst even aangeven watvoor type besluit wij nemen vanavond, dan reageer ik ge lijk even op de invalshoek van de heer Bilker. Hij zegt dat wij nu ja of nee moeten zeggen, onder andere over die bus baan. Ik zou het wel erg plezierig vinden als de raad ja zou zeggen en daarmee het college toestemming wil geven om de hele zaak voor te bereiden. Maar de raad zegt zeker niet ja tegen het hele project. Van al die infrastructurele pro jecten, die wij hier aan de orde krijgen, wordt alleen be sloten dat het college gemachtigd wordt tot het voorberei den van het project en dat de uitvoeringsmaatregelen als zodanig in detail nog voorgelegd worden in de Commissie Stadsontwikkeling. Dat geldt ook voor die busbaan. Ik denk dat het goed is om dat er even als basis onder te leggen. Laat ik gelijk de belangrijkste onderwerpen die hier op ta fel zijn gelegd maar even achtereenvolgens behandelen. Zuiderplein Daar speelt natuurlijk toch de situatie dat wij, ook in het kader van het Verkeerscirculatieplan, hebben gezegd dat je daar eigenlijk een stroomfunctie zou moeten maken, die van uit als het ware de binnenstad automatisch leidt richting Oostergoweg. Als je nu kijkt naar het kruispunt, dat zie je daar toch een situatie waarbij er een relatief beperkt aan tal opstelmogelijkheden zijn voor de linksafsituatie naar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 13