Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 de Oostergoweg en in diezelfde relativiteit veel opstelmo gelijkheden voor zowel rechtdoor als rechtsaf. De situatie zoals wij die nu voorstaan is dat je zegt, wij maken een bredere opstelstrook naar de Oostergoweg met als het ware een psychologische geleiding linksaf, zodat wij denken dat daar ook meer auto's gebruik van zullen maken dan nu en dat uitsluitend de auto's die werkelijk rechtdoor moeten, de Schrans op, daar ook gebruik van maken. Of dat ook zo uit komt, weet je natuurlijk niet, maar de voorstellen zijn ge maakt door mensen die wel vaker van dit soort voorstellen hebben gemaakt. Het zou mij niet verbazen als er een situa tie ontstaat waarbij ook daardoor een verbetering van de verkeersdoorstroming Zuiderplein daadwerkelijk bereikt wordt Een tweede punt dat hiermee te maken heeft, is wat de heer Feddema zegt, of je niet eens zou moeten kijken naar de Eerste Kanaalsbrug. Ik heb in de commissie gezegd dat de situatie op het Zuiderplein op dit moment inderdaad zo is dat het aanleiding geeft om toch nog wat verder te kijken, of je niet wat aanvullende maatregelen zou moeten nemen. Dat neemt niet weg dat datgene wat wij hebben voorgesteld overeind blijft. Ik blijf ook van mening dat wij daar naar zouden moeten kijken. Dat is nog niet gebeurd, dat zal met de nadere detaillering van de opstelstroken zeker gebeuren. Ik heb toegezegd dat ik daar nog op terugkomt, dat gaat ook gebeuren. Maar watvoor type maatregelen je daar ook neemt, je zult in ieder geval die geleiding van dat plein linksaf naar de Oostergoweg, meer ruimte moeten geven. Dus je zult naar dit type maatregelen moeten gaan zoals die zijn voor gesteld. Wij zullen daar uiteraard de opmerking van de heer Stoker bij meenemen dat er ook meer tijd moet komen voor fietsers en voetgangers om over te steken. De Eerste Kanaalsbrug Ik heb in de commissie gezegd dat dat niet de meest voor de hand liggende oplossing is. Ik koppel dit nu even aan de opmerking van mevrouw De Jong, die zegt dat wij een aantal jaren geleden op hoofdonderdelen de plannen rondom de ver- keerscirculatie hebben vastgesteld. Zou je nu niet als er wat verandert hier nog even opnieuw naar moeten kijken. Ik wil de suggestie wel meenemen. Dat geldt in feite ook voor de suggestie die de WD-fractie heeft gedaan. Als er zo'n suggestie komt, zullen wij daar uiteraard zorgvuldig naar kijken. Ik denk dat het goed is dat wij dit punt meenemen op het moment dat wij met de nadere detaillering Zuider plein komen. Mevrouw De Jong had het met name over de westkant van de stad, een minirotonde die niet hoeft te worden aangelegd omdat die busroute nu anders aan de orde komt. Er komt naar ik schat in februari nog een nadere opstelling ten aanzien van de gevolgen van het niet-doorgaan van de brug. Ik heb Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 ook toegezegd dat die zou komen. Daarin wordt iets gezegd over die busroutes. Wij kunnen daarin ook meenemen wat voorlopig het inzicht is op de verkeerssituatie over de Singel, zoals die is ontstaan nadat wij het besluit hebben genomen om die brug niet door te laten gaan. De heer Bilker heeft nog twee knelpunten genoemd die niet op dit moment in de plannen staan, de bajonet en miniroton de Camminghaburgeven los van het feit dat het beide geen goedkope situaties zijn. Wij hebben ze niet meegenomen om dat ze niet in de prioritering van zaken aan de orde waren, maar het lijkt mij wel goed om ze in ieder geval te note ren, om te kijken of er inderdaad zodanige situaties zijn dat ze ook aanleiding geven tot een mogelijke andere prio riteitstelling. Dat zal dit plan, dat wij vanavond vast stellen, uiteraard niet meer kunnen regarderen, maar ik denk dat wij bij elke volgende bijstelling dit punt moeten meenemen en serieus moeten afwegen. Dan is het goed om nog eens uitgebreid in te gaan op de busbaan HarlingerstraatwegWat is daar aan de hand? Er zijn verschillende invalshoeken. De invalshoek van het col lege is dat wat je ook doet, je zult te maken krijgen in de komende jaren met een toename van verkeer. In de afgelopen jaren hebben wij gezien dat alle prognoses die onder de huidige verkeerscirculatieplannen liggen zijn achterhaald en allemaal hebben wij de stijgingspercentages van het aan tal voertuigen veel sneller bereikt dan wij een paar jaar geleden durfden dromen. Er is geen enkele aanwijzing dat die toename in verkeersintensiteit verder zal afremmen en dat wij in de komende periode niet met een nog verdere toe name rekening zouden moeten houden. Wil je dan Leeuwarden bereikbaar houden en zeker in de spitsuren - het is voor de economie van de stad denk ik buitengewoon belangrijk dat je mensen 's ochtends niet al te lang in files laat staan en snel van hun woonplek naar hun werkplek laat gaan - dan zul je toemoeten naar vrij ingrijpende maatregelen. Dan kun je twee kanten op. Dan kun je zeggen, wij gaan wegen verbre den, meer asfalt, meer stroomfunctie geven aan wegen, dat is buitengewoon kostbaar overigens. Je kunt zeggen dat je voornamelijk gaat inzetten op openbaar vervoer. Het zal uiteindelijk denk ik een mix worden van dat type maatrege len. Maar als je niet nu hard inzet op openbaar vervoer, dan ben je over vijf-zes jaar te laat. Wat hoort er bij dat hard inzetten op openbaar vervoer? Daar hoort natuurlijk bij dat je gaat kijken naar transferia, daar hoort bij dat je gaat kijken naar frequentie waarop de bussen rijden, maar daar hoort ook bij dat je de bussen die snelheid geeft die hen in ieder geval in staat stellen om geen last te hebben van files. Dat betekent dat je die bussen vrij baan moet geven, hoe vervelend dat ook is voor omwonenden en hoe vervelend dat ook is als het gaat om de aanleg - anderen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 14