Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
de Oostergoweg en in diezelfde relativiteit veel opstelmo
gelijkheden voor zowel rechtdoor als rechtsaf. De situatie
zoals wij die nu voorstaan is dat je zegt, wij maken een
bredere opstelstrook naar de Oostergoweg met als het ware
een psychologische geleiding linksaf, zodat wij denken dat
daar ook meer auto's gebruik van zullen maken dan nu en dat
uitsluitend de auto's die werkelijk rechtdoor moeten, de
Schrans op, daar ook gebruik van maken. Of dat ook zo uit
komt, weet je natuurlijk niet, maar de voorstellen zijn ge
maakt door mensen die wel vaker van dit soort voorstellen
hebben gemaakt. Het zou mij niet verbazen als er een situa
tie ontstaat waarbij ook daardoor een verbetering van de
verkeersdoorstroming Zuiderplein daadwerkelijk bereikt
wordt
Een tweede punt dat hiermee te maken heeft, is wat de heer
Feddema zegt, of je niet eens zou moeten kijken naar de
Eerste Kanaalsbrug. Ik heb in de commissie gezegd dat de
situatie op het Zuiderplein op dit moment inderdaad zo is
dat het aanleiding geeft om toch nog wat verder te kijken,
of je niet wat aanvullende maatregelen zou moeten nemen.
Dat neemt niet weg dat datgene wat wij hebben voorgesteld
overeind blijft. Ik blijf ook van mening dat wij daar naar
zouden moeten kijken. Dat is nog niet gebeurd, dat zal met
de nadere detaillering van de opstelstroken zeker gebeuren.
Ik heb toegezegd dat ik daar nog op terugkomt, dat gaat ook
gebeuren. Maar watvoor type maatregelen je daar ook neemt,
je zult in ieder geval die geleiding van dat plein linksaf
naar de Oostergoweg, meer ruimte moeten geven. Dus je zult
naar dit type maatregelen moeten gaan zoals die zijn voor
gesteld. Wij zullen daar uiteraard de opmerking van de heer
Stoker bij meenemen dat er ook meer tijd moet komen voor
fietsers en voetgangers om over te steken.
De Eerste Kanaalsbrug
Ik heb in de commissie gezegd dat dat niet de meest voor de
hand liggende oplossing is. Ik koppel dit nu even aan de
opmerking van mevrouw De Jong, die zegt dat wij een aantal
jaren geleden op hoofdonderdelen de plannen rondom de ver-
keerscirculatie hebben vastgesteld. Zou je nu niet als er
wat verandert hier nog even opnieuw naar moeten kijken. Ik
wil de suggestie wel meenemen. Dat geldt in feite ook voor
de suggestie die de WD-fractie heeft gedaan. Als er zo'n
suggestie komt, zullen wij daar uiteraard zorgvuldig naar
kijken. Ik denk dat het goed is dat wij dit punt meenemen
op het moment dat wij met de nadere detaillering Zuider
plein komen.
Mevrouw De Jong had het met name over de westkant van de
stad, een minirotonde die niet hoeft te worden aangelegd
omdat die busroute nu anders aan de orde komt. Er komt naar
ik schat in februari nog een nadere opstelling ten aanzien
van de gevolgen van het niet-doorgaan van de brug. Ik heb
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
ook toegezegd dat die zou komen. Daarin wordt iets gezegd
over die busroutes. Wij kunnen daarin ook meenemen wat
voorlopig het inzicht is op de verkeerssituatie over de
Singel, zoals die is ontstaan nadat wij het besluit hebben
genomen om die brug niet door te laten gaan.
De heer Bilker heeft nog twee knelpunten genoemd die niet
op dit moment in de plannen staan, de bajonet en miniroton
de Camminghaburgeven los van het feit dat het beide geen
goedkope situaties zijn. Wij hebben ze niet meegenomen om
dat ze niet in de prioritering van zaken aan de orde waren,
maar het lijkt mij wel goed om ze in ieder geval te note
ren, om te kijken of er inderdaad zodanige situaties zijn
dat ze ook aanleiding geven tot een mogelijke andere prio
riteitstelling. Dat zal dit plan, dat wij vanavond vast
stellen, uiteraard niet meer kunnen regarderen, maar ik
denk dat wij bij elke volgende bijstelling dit punt moeten
meenemen en serieus moeten afwegen.
Dan is het goed om nog eens uitgebreid in te gaan op de
busbaan HarlingerstraatwegWat is daar aan de hand? Er
zijn verschillende invalshoeken. De invalshoek van het col
lege is dat wat je ook doet, je zult te maken krijgen in de
komende jaren met een toename van verkeer. In de afgelopen
jaren hebben wij gezien dat alle prognoses die onder de
huidige verkeerscirculatieplannen liggen zijn achterhaald
en allemaal hebben wij de stijgingspercentages van het aan
tal voertuigen veel sneller bereikt dan wij een paar jaar
geleden durfden dromen. Er is geen enkele aanwijzing dat
die toename in verkeersintensiteit verder zal afremmen en
dat wij in de komende periode niet met een nog verdere toe
name rekening zouden moeten houden. Wil je dan Leeuwarden
bereikbaar houden en zeker in de spitsuren - het is voor de
economie van de stad denk ik buitengewoon belangrijk dat je
mensen 's ochtends niet al te lang in files laat staan en
snel van hun woonplek naar hun werkplek laat gaan - dan zul
je toemoeten naar vrij ingrijpende maatregelen. Dan kun je
twee kanten op. Dan kun je zeggen, wij gaan wegen verbre
den, meer asfalt, meer stroomfunctie geven aan wegen, dat
is buitengewoon kostbaar overigens. Je kunt zeggen dat je
voornamelijk gaat inzetten op openbaar vervoer. Het zal
uiteindelijk denk ik een mix worden van dat type maatrege
len. Maar als je niet nu hard inzet op openbaar vervoer,
dan ben je over vijf-zes jaar te laat. Wat hoort er bij dat
hard inzetten op openbaar vervoer? Daar hoort natuurlijk
bij dat je gaat kijken naar transferia, daar hoort bij dat
je gaat kijken naar frequentie waarop de bussen rijden,
maar daar hoort ook bij dat je de bussen die snelheid geeft
die hen in ieder geval in staat stellen om geen last te
hebben van files. Dat betekent dat je die bussen vrij baan
moet geven, hoe vervelend dat ook is voor omwonenden en hoe
vervelend dat ook is als het gaat om de aanleg - anderen