Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 hebben er vanavond al op geduid dat dat een probleem kan zijn - maar je zult er niet aan kunnen ontkomen dat je de bussen op in- en uitgaande wegen meer ruim baan geeft dan op dit moment. Dan heb ik het nog niet eens over of je men sen laat betalen voor die bussen. Als je dat wilt doen, dan zul je nu maatregelen moeten voorbereiden. Dat is de mening van het college. Ik kan mij voorstellen dat je zegt, bewijs nu maar eens dat die bussen ook daadwerkelijk anders in die file terecht komen, dat je met een samenspel van andere maatregelen niet hetzelfde effect bereikt. Ik moet zeggen dat dat bewijs op dit moment in die zin niet te leveren is, corridorstudies hebben dat wel uitgewezen, dan gaat het met name om de bereikbaarheid van de stad richting Harlingen- Leeuwarden, dat de aanleg van de busbaan een goede aangele genheid zou zijn, maar ook in de verdere uitwerking van het geheel en de nadere onderbouwing uiteraard is alle gelegen heid om daar nog een keertje op terug te komen. Ik merk overigens een nuancering in de standpunten. De heer Bilker zegt dat hij die baan gewoon niet wil. Hij heeft een aantal redenen waarom hij denkt dat die baan niet hoeft te worden aangelegd. Dat schrijft hij ook in zijn mo tie. De ruit kan misschien nog worden aangelegd, er kan misschien met het carpoolsysteem wat worden gedaan, het parkeerbeleid, al dat soort zaken. De heer Feddema zegt dat hij de motie wel heeft onderte kend, maar hij wil hem nog niet, hij wil eerst wachten op nadere rapportages of die wel echt nodig is. Ik merk enige zeer welkome ruimte in die stellingnameIk hoop ook dat hijals wij straks komen met de nadere uit werking van die baan, van harte ja zal zeggen. Dat brengt mij overigens op een thema dat hier onmiddellijk mee te maken heeft, ik heb daar eerder iets van gezegd in commissies. Er circuleren op dit moment plannen in provin ciaal kader waarin wat stellingnames wordt ingenomen ten aanzien van mogelijkheden rondom de wegensituaties in Leeu warden. Er zijn onderzoeken geweest, de statencommissie is er ook al over geïnformeerd, waarin een aantal varianten nog niet helemaal ten opzichte van elkaar zijn gewogen, maar waar wel de voors en tegens over zijn gegeven. Ik denk dat het verstandig is dat die onderzoeken ook in de Commis sie Stadsontwikkeling aan de orde komen in informerende zin en misschien ook in brainstormende zin, om u niet alleen op de hoogte te stellen van al het materiaal dat er op dit mo ment rondom de wegenstructuur rondom Leeuwarden aan de orde is, maar ook om eens met de raad te bespreken welke rich tingen je nu kunt inslaan. Dat er wat moet gebeuren, is denk ik duidelijk. In onze visie zul je die busbanen uit eindelijk moeten aanleggen en wil je op tijd zijn en wil je ook straks een goed systeem kunnen aanbieden, dan zul je ook nu met die voorbereiding moeten beginnen. Ik zou willen ontraden om deze motie te steunen. Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 Dan hebben mevrouw Inberg en mevrouw De Jong nog een keer gezegd dat je toch eens wat nader het voorstel om het open baar vervoer gratis te maken zou moeten uitwerken. Het gra tis maken van het openbaar vervoer, zoals ik dat vorige week in dat artikeltje heb verwoord, kijken ook wij genuan ceerd naar. Ik moet zeggen dat dit niet een stuk is dat na mens het college is gepubliceerd, maar namens mijzelf. Maar het is wel zo dat de prijs-kwaliteitverhouding van het openbaar vervoer in de toekomst een belangrijke factor zal zijn bij het proberen de forensen van en naar de stad uit de auto te krijgen. Het kosteloos maken van bepaalde lijnen kan daar onderdeel van uitmaken. Ik denk ook dat de raad daar behoefte aan heeft. Ik zou het buitengewoon toejuichen dat wij op de vergadering waarin wij praten over de ver- keersstructuur Leeuwarden, over richtingen openbaar vervoer of andere zaken, dat punt nog eens nader meewegen. Het is voor een politicus ook altijd aardig om eens te kijken hoe veel draagvlak hij in de raad heeft om dit soort voorstel len nader te kunnen uitwerken. Overigens is het in het ka der van dit plan niet aan de orde. Mevrouw Inberg heeft daarnaast nog een keer aandacht ge vraagd voor de fietsroute van de Tweebaksmarkt naar het Van Hall. Ik heb gezegd dat ik daar nader naar zou kijken. Dat is nog niet gebeurd, maar daar wordt op teruggekomen. De heer Bilker heeft nog iets gezegd over de overlast Troelstraweg. Het gaat daar natuurlijk om een situatie die buitengewoon zorgvuldig moet worden behandeld. Niet alleen de verkeersafwikkeling op dit moment, want je ziet hoeveel problematiek de aanleg alleen al geeft. Wij weten ook dat er een aantal situaties zijn geweest waarbij bewoners last hebben gehad, volgelopen kelders, etc. Er wordt zeer fre quent met omwonenden gecommuniceerd, voor zover ik dat weet. Mocht men zeggen dat dat niet voldoende is of speci fieke klachten hebben, waar het college op zou moeten rea geren, dan denk ik dat het goed is dat die ons worden aan gegeven. Wat mij betreft hoeft dat niet in deze vergade ring, omdat het toch vaak gaat om individuele contacten. Maar wij zullen daar buitengewoon serieus mee omgaan. Ik weet dat men heel alert is om juist die uitvoering zorgvul dig te laten verlopen, al was het alleen maar om te voorko men dat raadsleden denken dat bij elke busbaan er zoveel problemen zouden moeten zijn. De Voorzitter: Er is nu koffiepauze. De Voorzitter schorst om 21.00 uur de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 15