Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
hebben er vanavond al op geduid dat dat een probleem kan
zijn - maar je zult er niet aan kunnen ontkomen dat je de
bussen op in- en uitgaande wegen meer ruim baan geeft dan
op dit moment. Dan heb ik het nog niet eens over of je men
sen laat betalen voor die bussen. Als je dat wilt doen, dan
zul je nu maatregelen moeten voorbereiden. Dat is de mening
van het college. Ik kan mij voorstellen dat je zegt, bewijs
nu maar eens dat die bussen ook daadwerkelijk anders in die
file terecht komen, dat je met een samenspel van andere
maatregelen niet hetzelfde effect bereikt. Ik moet zeggen
dat dat bewijs op dit moment in die zin niet te leveren is,
corridorstudies hebben dat wel uitgewezen, dan gaat het met
name om de bereikbaarheid van de stad richting Harlingen-
Leeuwarden, dat de aanleg van de busbaan een goede aangele
genheid zou zijn, maar ook in de verdere uitwerking van het
geheel en de nadere onderbouwing uiteraard is alle gelegen
heid om daar nog een keertje op terug te komen.
Ik merk overigens een nuancering in de standpunten.
De heer Bilker zegt dat hij die baan gewoon niet wil. Hij
heeft een aantal redenen waarom hij denkt dat die baan niet
hoeft te worden aangelegd. Dat schrijft hij ook in zijn mo
tie. De ruit kan misschien nog worden aangelegd, er kan
misschien met het carpoolsysteem wat worden gedaan, het
parkeerbeleid, al dat soort zaken.
De heer Feddema zegt dat hij de motie wel heeft onderte
kend, maar hij wil hem nog niet, hij wil eerst wachten op
nadere rapportages of die wel echt nodig is.
Ik merk enige zeer welkome ruimte in die stellingnameIk
hoop ook dat hijals wij straks komen met de nadere uit
werking van die baan, van harte ja zal zeggen.
Dat brengt mij overigens op een thema dat hier onmiddellijk
mee te maken heeft, ik heb daar eerder iets van gezegd in
commissies. Er circuleren op dit moment plannen in provin
ciaal kader waarin wat stellingnames wordt ingenomen ten
aanzien van mogelijkheden rondom de wegensituaties in Leeu
warden. Er zijn onderzoeken geweest, de statencommissie is
er ook al over geïnformeerd, waarin een aantal varianten
nog niet helemaal ten opzichte van elkaar zijn gewogen,
maar waar wel de voors en tegens over zijn gegeven. Ik denk
dat het verstandig is dat die onderzoeken ook in de Commis
sie Stadsontwikkeling aan de orde komen in informerende zin
en misschien ook in brainstormende zin, om u niet alleen op
de hoogte te stellen van al het materiaal dat er op dit mo
ment rondom de wegenstructuur rondom Leeuwarden aan de orde
is, maar ook om eens met de raad te bespreken welke rich
tingen je nu kunt inslaan. Dat er wat moet gebeuren, is
denk ik duidelijk. In onze visie zul je die busbanen uit
eindelijk moeten aanleggen en wil je op tijd zijn en wil je
ook straks een goed systeem kunnen aanbieden, dan zul je
ook nu met die voorbereiding moeten beginnen.
Ik zou willen ontraden om deze motie te steunen.
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
Dan hebben mevrouw Inberg en mevrouw De Jong nog een keer
gezegd dat je toch eens wat nader het voorstel om het open
baar vervoer gratis te maken zou moeten uitwerken. Het gra
tis maken van het openbaar vervoer, zoals ik dat vorige
week in dat artikeltje heb verwoord, kijken ook wij genuan
ceerd naar. Ik moet zeggen dat dit niet een stuk is dat na
mens het college is gepubliceerd, maar namens mijzelf. Maar
het is wel zo dat de prijs-kwaliteitverhouding van het
openbaar vervoer in de toekomst een belangrijke factor zal
zijn bij het proberen de forensen van en naar de stad uit
de auto te krijgen. Het kosteloos maken van bepaalde lijnen
kan daar onderdeel van uitmaken. Ik denk ook dat de raad
daar behoefte aan heeft. Ik zou het buitengewoon toejuichen
dat wij op de vergadering waarin wij praten over de ver-
keersstructuur Leeuwarden, over richtingen openbaar vervoer
of andere zaken, dat punt nog eens nader meewegen. Het is
voor een politicus ook altijd aardig om eens te kijken hoe
veel draagvlak hij in de raad heeft om dit soort voorstel
len nader te kunnen uitwerken. Overigens is het in het ka
der van dit plan niet aan de orde.
Mevrouw Inberg heeft daarnaast nog een keer aandacht ge
vraagd voor de fietsroute van de Tweebaksmarkt naar het
Van Hall. Ik heb gezegd dat ik daar nader naar zou kijken.
Dat is nog niet gebeurd, maar daar wordt op teruggekomen.
De heer Bilker heeft nog iets gezegd over de overlast
Troelstraweg. Het gaat daar natuurlijk om een situatie die
buitengewoon zorgvuldig moet worden behandeld. Niet alleen
de verkeersafwikkeling op dit moment, want je ziet hoeveel
problematiek de aanleg alleen al geeft. Wij weten ook dat
er een aantal situaties zijn geweest waarbij bewoners last
hebben gehad, volgelopen kelders, etc. Er wordt zeer fre
quent met omwonenden gecommuniceerd, voor zover ik dat
weet. Mocht men zeggen dat dat niet voldoende is of speci
fieke klachten hebben, waar het college op zou moeten rea
geren, dan denk ik dat het goed is dat die ons worden aan
gegeven. Wat mij betreft hoeft dat niet in deze vergade
ring, omdat het toch vaak gaat om individuele contacten.
Maar wij zullen daar buitengewoon serieus mee omgaan. Ik
weet dat men heel alert is om juist die uitvoering zorgvul
dig te laten verlopen, al was het alleen maar om te voorko
men dat raadsleden denken dat bij elke busbaan er zoveel
problemen zouden moeten zijn.
De Voorzitter: Er is nu koffiepauze.
De Voorzitter schorst om 21.00 uur de vergadering.