Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 groot ten opzichte van de andere organisaties en is het uit oogpunt van rechtsgelijkheid wel te billijken? Andere orga nisaties moeten het ook met f 4.000,- doen en waarom gaat dat hier niet? De laatste opmerking die ik maakte zou ik wat meer duide lijkheid over willen hebben. Ik heb een eerdere raadsbrief gehad waarbij een bijlage was gevoegd met een specificatie over de te maken kosten. De laatste post die gaat over een malig te maken kosten in verband met het opstarten van het project ovol spreekt van een bedrag van f 29.500,-, dus los van de f 620.000,- waar de raadsbrief vanuit gaat. Is dit nu achterhaald of nemen wij tevens het besluit om die kos ten ook voor ons rekening te nemen. Daar zou ik graag ant woord op willen hebben. De heer Brok: Voor een groot deel ben ik het eens met dat gene wat de heer Van Olffen hierover gezegd heeft. Ik vindt het jammer dat van die punten waar wij opmerkingen over ge maakt hebben in de commissie, vooral de financiële onder bouwing, niets meer terug te vinden is in de uiteindelijke raadsbrief. Dat heeft mijn fractie als een gemis ervaren. Blijft staan dat het initiatief op zich een heel goed ini tiatief is en dat zouden wij ook best graag willen honore ren, alleen ik wil toch nog graag van de wethouder horen hoe het nu precies zit met de financiën en de onderbouwing daarvan De heer Roekiman: In de commissievergadering hebben wij aangegeven dat wij dit een heel goed voorstel vinden. Het is heel goed verwoord, de dekking kunnen wij ons ook wel iets bij voorstellen, want als je kijkt dat het vaak gaat om onderhoudswerk, dat normaal gesproken tot de taken van de gemeente behoort, dan haal je daar in ieder geval je rendement weer uit. De investering die je doet, haal je er feitelijk uit omdat het per saldo gaat om werkzaamheden die normaal gesproken door de gemeente verricht zouden moeten worden. Wat ons betreft een argument om hiermee akkoord te gaan De heer Brinks (weth.)Om te beginnen ten aanzien van de werkgeversrolzou je grote organisaties niet de gelegen heid moeten geven om ook iemand in dienst te nemen in het kader van een Melkert I-baan. Ik heb in de commissie al ge zegd dat als grotere buurt- en wijkorganisatie en sportor ganisaties, daarvoor in aanmerking willen komen, dan kunnen zij daarvoor een vraag indienen. Dat kan ook algemeen be kend zijn bij de sportorganisaties. U geeft zelf al aan dat het juist een oplossing is voor de kleinere organisaties die zelf niet een Melkert 1-baan kunnen creëren in hun or Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 ganisatie. Dat is tegelijkertijd ook de reden om het bij de gemeente te doen en niet de werkgeversrol bij de Stichting Werkwijzer te leggen. De Stichting Werkwijzer bemiddelt mensen voor deze functies en ze moeten dan in dienst geno men worden bij een van die organisaties en niet bij de be middelaar. Omdat de kleinere organisaties dat niet zelf kunnen, hebben wij als gemeente gemeend om in ieder geval de mogelijkheid te scheppen deze mensen toch aan het werk te helpen door zelf de werkgeversrol op ons te nemen. Als je dat doet en zoals duidelijk is gaat het om een groep van 15 mensen, dan zul je daar ook begeleiding op moeten zet ten. Dat moet omdat een Melkert 1-baan een functie is op het laagste niveau, waarbij gesteld wordt dat er begelei ding noodzakelijk is voor zo iemand. Dat is de reden dat wij er ook een project van gemaakt hebben om die begelei ding te kunnen waarborgen, om te kunnen voldoen aan de ei sen die je aan een Melkert I-baan moet stellen. De andere organisaties kunnen dat voor f 4.000,- en hier moet het zoveel meer zijn. De meeste organisaties die een Melkert I-baan creëren, creëren één baan en dan is de bege leiding vrij eenvoudig te organiseren. Dit zijn er 15, waarvoor begeleiding moet plaatsvinden. Daarom ziet u ook dat in de begroting, die als bijlage bijgevoegd is, de kos ten navenant hoger zijn. Dat is de onderbouwing waarom het hier niet voor f 4.000,- kan. Dan zijn er eigenlijk alleen nog maar vragen gesteld over de financiële onderbouwing. Het is een ondeugdelijke onder bouwing, eigenlijk zou het helemaal niet mogen, je zou het zelfs op dit moment niet in behandeling mogen nemen, zegt de heer Jacobse. De heer Brok vraag ook hoe het met de fi nanciële onderbouwing zit. Er zijn pogingen in het werk gesteld door Welzijn om Mel kert I-banen te creëren voor buurt- en wijkorganisaties en voor de sport, maar bij Welzijn lukte dat niet. Toen hebben wij geprobeerd om de werkgeversrol bij anderen onder te brengen. Wij hebben gevraagd aan de DSW of zij de werkge versrol voor ons op zich hun zouden kunnen nemen. Zij heb ben gezegd dat zij dat wel wilden, maar dat was heel wat duurder dan de zeg maar f 10.000,- die nu per persoon aan begeleidingskosten wordt genoemd. Daarvan hebben wij gezegd dat dat geen goed alternatief was. Toen heeft de sector Sport gezegd dat het toch niet zo kan zijn dat nu we de mo gelijkheid krijgen om Melkert 1-banen te creëren voor sportorganisaties en buurt- en wijkorganisaties om het dan helemaal niet meer te doen. Alleen is dat in een laat sta dium door de sector opgenomen, in een zo laat stadium dat het niet meer met de begrotingsbehandeling meegenomen kon worden, wij hebben toch gemeend als college dit wel voor te leggen aan de commissie en aan de raad, juist om er voor te zorgen dat wij zo snel mogelijk die 15 mensen extra aan het werk kunnen helpen. Zoals de heer Roekiman al aangaf, het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 24