Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 zou in feite ook nog iets op kunnen leveren, alhoewel je dat niet helder en duidelijk kunt maken in één keer. Wat het in ieder geval oplevert, is dat het cement in onze sa menleving, zoals de heer Van Olffen zegt, ook door kan blijven functioneren op een goede en gunstige manier. Er wordt gevraagd om een structureel bedrag van f 105.000,-. Voor het eerste jaar komt dat als tegenvaller bij Perspectief en dan zullen er ook voorstellen komen voor de dekking van volgende jaren. De heer Jacobse: Ik heb alle respect voor de motieven dat het een goed voorstel is en dat het zou moeten kunnen, maar dat neemt niet weg dat wijvoor zover ik weet in de ge schiedenis van deze raad, wel eens financieringen hebben gehad die wat optimistisch waren, maar wij hebben nog nooit bij mijn weten een financiering gehad van 'dat zien wij la ter wel'Dat staat hier feitelijk, zo van wij hebben het geld niet, wij weten ook niet waar wij het vandaan moeten halen, maar dat regelen wij later wel. Dat soort financie ringen zouden wij in het kader van een zorgvuldiger boek houding en een zorgvuldiger budgettering en ook van een zorgvuldiger integrale afweging, niet meer moeten doen en dat moet ook eigenlijk niet kunnen. Wij hebben altijd ge zegd dat ieder voorstel voorzien moet zijn van een deugde lijke financiering en wij hebben ook altijd met elkaar voorgehouden dat 'dat zien wij later wel' geen deugdelijke financiering is en dat staat hier feitelijk, 'wij moeten dat later nog maar eens dekken', staat hier. Ik kan mij niet voorstellen dat een raad, die zichzelf respecteert als budgetbewaker, zegt dat zij dit een deugdelijke financie ring vindt De heer Van Olffen: Ik heb de wethouder nog niks horen zeg gen over die f 29.500,- die in een bijlage genoemd wordt of daar nu ook een besluit over genomen wordt of dat die fi nanciering achterhaald is. Daar staan posten in zoals kan toormeubilair, vloerbedekking, enz. Wij gaan ervan uit dat dit project ondergebracht wordt in het Stadskantoor en bij mijn weten is dat al een poosje geleden ingericht, dus zou den kosten als vloerbedekking en kantoormeubilair niet no dig zijn. Nemen wij nu tevens het besluit over dat bedrag of is dat terug genomen. Ik begrijp de uitleg van de wethouder niet waarom deze be- geleidingskosten nu extreem hoger moeten zijn, omdat het er 15 zijn? Ik heb altijd geleerd dat als je meer van iets hebt, je meer kunt doen voor minder geld. De redenatie die de wethouder houdt, zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn, omdat het om 15 plaatsen gaat zou je per plaats met Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 f 4.000,- gunstiger uitkomen dan als dat het om één plaats gaat. Ik ben heel benieuwd hoe hij die f 10.000,- begelei- dingskosten specificeert, hoe hij daarop komt. De heer Krol: Nog even over de dekking. De CDA-fractie kan zich vinden in de dekking die er staat. Het is niet zoals de heer Jacobse zegt van 'wij zien wel', maar het is een dekking waarbij wij met elkaar afspreken om bij Perspectief 1999 daar een invulling aan te geven. Dat is een soort pre- prioriteit en daar is op zich niks mis mee. Merkwaardig was natuurlijk wel dat bij de begrotingsbehandeling mevrouw De Haan een dergelijk voorstel van de CDA-fractie, samen met de PAL/GL-fractie, over de Buitenschool afwees. Dat is een soort selectieve verontwaardiging geweest kennelijk, want nu kan het wel Wij zijn hier dus voor. De heer Brinks (weth.)Wij hebben het geld niet, wij rege len het later wel, zou geen serieuze dekking zijn. Mijnheer Krol zegt al dat het een preprioriteit is bij Perspectief. (De heer Jacobse: Als dat zo is, kan de wethouder het nu gewoon dekken. Dat betekent dan feitelijk dat hij een ge deelte van nieuw beleid al ingevuld heeft. Dat besluit kan dan nu gewoon worden genomen. Maar wat hier staat, is 'dat zien wij bij Perspectief welIk denk dat het er niet om gaat wat er in een raadsbrief staat, maar dat het er vooral om gaat wat wordt besloten. Onder punt 2 van het besluit staat f 105.000,- jaarlijks uit te trekken voor het reali seren van dit project en dit geld wordt ook beschikbaar ge steld. Dat is het besluit. In die zin is het gewoon duide lijk. Het geld is er, wij zeggen alleen dat er op dit mo ment geen begrotingspost is en dat kunnen wij bij Perspec tief regelen. Wij weten ook dat er op dat moment in ieder geval voldoende middelen aanwezig zijn. Als de raad nu 'ja' zegt tegen dit project, dan is de dekking ook aanwezig. Hoe zit het dan met die eenmalige kosten? In het besluit van b. en w. staat heel duidelijk vermeld dat het voor een deel gedekt wordt ten laste van de reserve Melkert IDat is een besluit dat b. en w. kan nemen, het andere deel - dan kom je op een totaal bedrag van f 29.500,- (dat is een maximaal bedrag hebben wij gezegd en het is niet perse noodzakelijk dat dat bedrag ook volledig uitgegeven wordt) het andere deel wordt gedekt ten laste van reeds gereser veerde GSB-gelden die al uitgetrokken zijn. Dat zijn dus geen gelden waarvoor nog een extra krediet ter beschikking gesteld moet worden, dat krediet is er al. Vandaar dat het niet ter besluitvorming hier voorligt. (De heer Van Olffen: Het gaat dus om de aanschaf van kantoormeubelen, vloerbe dekking enz. Het is niet mogelijk om dit project in het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 25