Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
Punt 14 (bijlage nr. 10)
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling Programma Infra
structuur 1998/kredietaanvraag voor de uitvoering van in
frastructurele werken.
De heer Bilker: Wij zijn zeer ingenomen met het Programma
Infrastructuur 1998 met het daarbijbehorend meerjarenpro
gramma. Een enkele opmerking.
Als het gaat over de aanleg fietspaden op bladzijde 3, dan
zijn wij gelukkig met de voorstellen. In het algemeen heb
ben wij gezegd in de commissie: denk om de kwaliteit van
het hele fietspadencircuit, dat vergt steeds meer aandacht.
Wij zijn ook heel erg blij met de nu extra opgevoerde aan
leg fietspad Wirdum-Swichum, dat is nu in het vooruitzicht
gesteld, dat is een gunstige ontwikkeling.
Dat brengt mij op de opmerking op bladzijde 3, waar gespro
ken wordt over de fietsvoorziening Egelantierstraat. Die is
verschoven naar 1998, daar komen vrij liggende fietspaden,
dat is zeer dringend nodig. Als wij die route verder vol
gen, dan komen wij uit bij het kruispunt Egelantierstraat-
Kalverdijkje-Camminghaburg, oftewel de bajonetaansluiting.
Die is ooit bedoeld als een verkeersremmende maatregel,
maar toch verdient het ook hier ernstige overweging om een
minirotonde aan te leggen, juist met het oog op de fietsers
die naar de diverse sportvoorzieningen aldaar moeten. Er
zijn meer dan eens vervelende situaties op dat kruispunt.
Ik zou dat mee in overweging willen geven. Wij pleiten dus
voor een nadere studie voor de aanleg van de minirotonde.
Dat geldt evenzeer voor het echt onveilige kruispunt op
Camminghaburg nabij het benzinestation. Ik refereer daar
aan, omdat b. en w. onlangs op bezoek is geweest in de wijk
Camminghaburen en daar is met nadruk gewezen op dat kruis
punt. Er doen zich daar regelmatig levensgevaarlijke situa
ties voor. Wij willen graag dat het college onze suggestie
serieus onderzoekt
Een ander essentieel punt staat op bladzijde 14, wij hebben
daar in de commissie over gesproken en vinden dat er nu on
voldoende van terug is te vinden. Dat gaat over het Zuider
plein. Voorgesteld wordt om de opstelstroken te handhaven,
maar voor het doorgaande verkeer vanaf de Wirdumerdijk, dus
richting Schrans, het verkeerslicht zo kort mogelijk op
groen te houden. Wij hebben in de commissie gezegd dat dit
bijna onmogelijk is, omdat het verkeer dan vast komt te
zitten en men niet meer naar de linker en naar de rechter
strook kan. Dan gaat het zijn doel voorbij schieten, dat
werkt belemmerend. Er is nu wel één zinnetje toegevoegd,
dat hebben wij aan die discussie te danken, er staat: de
maatregelen mogen niet ten koste gaan van de doorstroming
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
op het Zuiderplein. Maar verder blijft het voorstel gehand
haafd. Ik ben benieuwd hoe de wethouder dat ziet. Wij moe
ten er rekening mee houden dat alle bussen richting noord
oost en oost Fryslan straks over de Stationsweg en het Zui
derplein gaan voor de Beurs langs. Dat betekent een enorme
toename van het verkeer en brengt druk op het kruispunt met
zich teweeg. De ader Prins Hendrikstraat-Ruiterskwartier
wordt voor het gewone doorgaande verkeer afgesloten. Dat
betekent dat het Zuiderplein extra verkeer krijgt te verdu
ren. Wat dat betreft staat er wel iets in het verslag van
onze commissie, maar ik vind het onvoldoende terug in wat
wij vanavond behandelen. De wethouder heeft gezegd dat wij
dat serieus moeten bekijken, daar ontstaat dan een proble
matiek, maar toch wordt er hier niet op ingegaan. Derhalve
trekt de CDA-fractie de volgende conclusies, ook nog meene
mend dat je de Schrans niet kunt afsluiten:
de opstelstrook voor het verkeer uit de richting Wirdumer
dijk rechtdoor kan niet korter op groen dan nu, want het
stagneert nu al. Dat betekent dat de eerste Kanaalsbrug
richting noord-zuid, dus naar de Oostergoweg, dan een seri
euze optie wordt om die route weer te hebben. De suggestie
van de WD-fractie in de commissie. Wij hebben dat in de
commissie een interessante gedachte genoemd. In de fractie
hebben wij er andermaal over gesproken en wij vinden het nu
een buitengewoon interessante gedachte.
De aanleg busbaan Harlingerstraatweg ten westen van het Eu
ropaplein. Wethouder Den Oudsten heeft 9 december nadrukke
lijk gesteld, naar aanleiding van een vraag van mij of dit
voorstel als zodanig terugkomt in de commissie en in de
raad, 'u beslist er nu over'Dat noopt ons er nu dieper op
in te gaan. Zoals bij de aanleg van de busbaan Troelstraweg
is de CDA-fractie ook tegen de busbaan Harlingerstraatweg,
om meteen maar te zeggen. Het probleem is immers de file
vorming op enkele tijdstippen van de dag. Op de Harlinger
straatweg beperkt zich dat tot 1 s ochtends in het spitsuur.
Voorts los je met de aanleg van een busbaan geen file op en
er is sprake - dat is voor ons een zeer belangrijk uit
gangspunt - van een totaal pakket aan maatregelen; een goed
openbaar vervoerssysteem, aanleg carpoolplaatsen, transfe
ria en terminals, een efficiënt parkeerbeleid, maar ook en
vooral de haak en de ruit om Leeuwarden, uitgangspunten die
ook het beleid van het college zijn. Ze staan ook als uit
gangspunten genoemd in het Programma Infrastructuur.
Voorts vinden wij dat er erg veel geld gemoeid is met de
aanleg van de busbaan, f 10 miljoen, waarvan f 9 miljoen
subsidie. Een substantieel deel is de De Boergelden, maar
die kun je, omdat het om milieumaatregelen gaat, ook elders
van veel meer nut voor inzetten.
Wij zien overigens, dat staat in de tekst op bladzijde 25,
dat de procedure voor aanmelding busbaan Harlingerstraatweg
al is gestart. In verband met die extra investeringsimpuls