Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998
te keren met een uitgewerkt voorstel 'om met een deugdelij
ke motivering te komen'om de woorden van de bezwarencom-
missie te citeren.
Dat is wat het college van deze motie vindt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende
ment ingediend door de heer Krol namens de CDA-fractie, me
de-ondertekend door mevrouw De Bruin namens de PAL/GL-
fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer
Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie
Het amendement van de heer Krol namens de CDA-fractie, me
de-ondertekend door mevrouw De Bruin namens de PAL/GL-
fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer
Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie wordt aangenomen met
19 tegen 17 stemmen. Voor stemden de leden van de CDA-
fractie, de PAL/GL-fractie met uitzondering van de wethou
der, de NLP-fractie, de GPV/RPF/SGP-fractie en de leden De
Pree, Dikken, Zijlstra, Sluiter en Van Olffen van de PvdA-
fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 10.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met inachtneming van het aange
nomen amendement
Punt 11 (bijlage nr. 23)
De Voorzitter: Aan de orde is Ta Beslüt (project Bestuur
lijke Vernieuwing Friesland)
De heer Brok: Het project Bestuurlijke Vernieuwing Fries
land heeft al verschillende keren uitgebreid de aandacht
van deze raad gehad. Mijn fractie denkt hier vanavond te
kunnen volstaan met het maken van een beperkt aantal opmer
kingen die betrekking hebben op het onderdeel Milieu en Po
litie
Mijn fractie heeft tijdens de commissievergadering al aan
gegeven tegen het voorstel te zijn, zoals het college ons
heeft voorgelegd. Alhoewel ook mijn fractie bedenkingen
heeft over het onderdeel Milieu en de nodige vraagtekens
plaatst bij de financiële onderbouwing, is dit niet zo
zwaarwegend om uiteindelijk tegen het voorstel als pakket
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998
te stemmen. Daarbij komt dat mijn fractie de kanttekenin
gen, zoals die door verschillende fracties gemaakt zijn te
gen de komst van een provinciale milieudienst, als zodanig
niet allemaal kan plaatsen. Wij vragen ons af of iedere
fractie wel zo consequent is geweest bij het 'nee' over een
provinciale milieudienst. Ik kan het niet laten te memore
ren dat tijdens de discussie over het project Bestuurlijke
Vernieuwing Friesland 'Fryslan fernijt' op 15 april 1996
slechts één fractie, de fractie Visser, tegen de totstand
koming was van een provinciale milieudienst. Bij de totale
afweging over dit project is ondanks het onderdeel Milieu
het een dubbeltje op z'n kant geweest voor mijn fractie.
Het is uiteindelijk wel omgevallen aan de kant van ja'
De Politie, het onderdeel dat door mijn fractie al tijdens
Tuskenspul en Fryslan fernijt werd bestempeld als het
'piece de resistance' van dit project. Op dit moment staat
de politieorganisatie ter discussie. Meer dan ooit tevoren
en meer dan eens is het democratische gat, waar de Raad van
State al voor waarschuwde bij het advies over de Politiewet
vier jaar geleden, de oorzaak. Bij een eerdere gelegenheid
stelde ik namens mijn fractie dat zolang er geen problemen
zijn in de politieorganisatie de thans vigerende wet nog
wel soelaas kan bieden. Maar bij conflict en discussies
over de verantwoordelijkheidsvraag zal al snel duidelijk
worden dat de wet een bestuurlijk monstrum is. Je hoeft de
krant maar open te slaan, bijvoorbeeld het NRC van 9 janua
ri j1'Politiewet vertroebelt verantwoordelijkheid' of de
Volkskrant van 9 januari jl. 'meer controle op korpsbeheer
der noodzakelijk' of de NRC van 17 januari 1998 'politie
heeft leidersprobleem' of oud commissaris Nordholt in het
Utrechts Nieuwsblad van 7 februari jl. 'de politieorganisa
tie is volkomen mislukt en rampzalig gebleken, er zijn
korpsen die worden beheerd door een college van 40 of 50
burgemeesters, daar kun je geen bedrijf mee sturen, met ge
ouwehoer maak je het niet veiliger op straat'Een artikel
uit Trouw van 12 januari jl. leert ons dat in twaalf van de
vijfentwintig politieregio's personele of grote organisato
rische problemen zijn.
Ook onze politieregio heeft zo zijn problemen. Nog zo kort
na de totstandkoming van de nieuwe politieorganisatie moet
al weer een nieuwe reorganisatie plaatsvinden. Ons regio
naal college, dat voor de democratische verankering garant
moet staan, heeft gemiddeld een opkomst van nog geen drie
kwart. Hetzelfde regionaal college en de burgemeesters
daarin, werden door burgemeester Hartkamp van Sneek in NG-
magazine van afgelopen weekend nog vergeleken met betrekke
lijk tandeloze radertjes. Wij hebben het over een gremium
dat voor democratische controle moet zorgen.
Het voorstel met betrekking tot de politie is een verbete
ring als je dat vergelijkt met de huidige situatie, toch
blijft het een model dat niet de eerste keuze zou zijn van