Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 te keren met een uitgewerkt voorstel 'om met een deugdelij ke motivering te komen'om de woorden van de bezwarencom- missie te citeren. Dat is wat het college van deze motie vindt. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende ment ingediend door de heer Krol namens de CDA-fractie, me de-ondertekend door mevrouw De Bruin namens de PAL/GL- fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie Het amendement van de heer Krol namens de CDA-fractie, me de-ondertekend door mevrouw De Bruin namens de PAL/GL- fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie wordt aangenomen met 19 tegen 17 stemmen. Voor stemden de leden van de CDA- fractie, de PAL/GL-fractie met uitzondering van de wethou der, de NLP-fractie, de GPV/RPF/SGP-fractie en de leden De Pree, Dikken, Zijlstra, Sluiter en Van Olffen van de PvdA- fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 10. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van het aange nomen amendement Punt 11 (bijlage nr. 23) De Voorzitter: Aan de orde is Ta Beslüt (project Bestuur lijke Vernieuwing Friesland) De heer Brok: Het project Bestuurlijke Vernieuwing Fries land heeft al verschillende keren uitgebreid de aandacht van deze raad gehad. Mijn fractie denkt hier vanavond te kunnen volstaan met het maken van een beperkt aantal opmer kingen die betrekking hebben op het onderdeel Milieu en Po litie Mijn fractie heeft tijdens de commissievergadering al aan gegeven tegen het voorstel te zijn, zoals het college ons heeft voorgelegd. Alhoewel ook mijn fractie bedenkingen heeft over het onderdeel Milieu en de nodige vraagtekens plaatst bij de financiële onderbouwing, is dit niet zo zwaarwegend om uiteindelijk tegen het voorstel als pakket Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 te stemmen. Daarbij komt dat mijn fractie de kanttekenin gen, zoals die door verschillende fracties gemaakt zijn te gen de komst van een provinciale milieudienst, als zodanig niet allemaal kan plaatsen. Wij vragen ons af of iedere fractie wel zo consequent is geweest bij het 'nee' over een provinciale milieudienst. Ik kan het niet laten te memore ren dat tijdens de discussie over het project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland 'Fryslan fernijt' op 15 april 1996 slechts één fractie, de fractie Visser, tegen de totstand koming was van een provinciale milieudienst. Bij de totale afweging over dit project is ondanks het onderdeel Milieu het een dubbeltje op z'n kant geweest voor mijn fractie. Het is uiteindelijk wel omgevallen aan de kant van ja' De Politie, het onderdeel dat door mijn fractie al tijdens Tuskenspul en Fryslan fernijt werd bestempeld als het 'piece de resistance' van dit project. Op dit moment staat de politieorganisatie ter discussie. Meer dan ooit tevoren en meer dan eens is het democratische gat, waar de Raad van State al voor waarschuwde bij het advies over de Politiewet vier jaar geleden, de oorzaak. Bij een eerdere gelegenheid stelde ik namens mijn fractie dat zolang er geen problemen zijn in de politieorganisatie de thans vigerende wet nog wel soelaas kan bieden. Maar bij conflict en discussies over de verantwoordelijkheidsvraag zal al snel duidelijk worden dat de wet een bestuurlijk monstrum is. Je hoeft de krant maar open te slaan, bijvoorbeeld het NRC van 9 janua ri j1'Politiewet vertroebelt verantwoordelijkheid' of de Volkskrant van 9 januari jl. 'meer controle op korpsbeheer der noodzakelijk' of de NRC van 17 januari 1998 'politie heeft leidersprobleem' of oud commissaris Nordholt in het Utrechts Nieuwsblad van 7 februari jl. 'de politieorganisa tie is volkomen mislukt en rampzalig gebleken, er zijn korpsen die worden beheerd door een college van 40 of 50 burgemeesters, daar kun je geen bedrijf mee sturen, met ge ouwehoer maak je het niet veiliger op straat'Een artikel uit Trouw van 12 januari jl. leert ons dat in twaalf van de vijfentwintig politieregio's personele of grote organisato rische problemen zijn. Ook onze politieregio heeft zo zijn problemen. Nog zo kort na de totstandkoming van de nieuwe politieorganisatie moet al weer een nieuwe reorganisatie plaatsvinden. Ons regio naal college, dat voor de democratische verankering garant moet staan, heeft gemiddeld een opkomst van nog geen drie kwart. Hetzelfde regionaal college en de burgemeesters daarin, werden door burgemeester Hartkamp van Sneek in NG- magazine van afgelopen weekend nog vergeleken met betrekke lijk tandeloze radertjes. Wij hebben het over een gremium dat voor democratische controle moet zorgen. Het voorstel met betrekking tot de politie is een verbete ring als je dat vergelijkt met de huidige situatie, toch blijft het een model dat niet de eerste keuze zou zijn van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 20