Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 20 april 1998 te breken en er nieuwe woontorens te vestigen. Inmiddels is men daarvan teruggekomen. De Vredeman de Vriesschool staat er en zal er blijven staan en het gebouw heeft zijn bestem ming. Binnen onze fractie leven zeer sterke geluiden die aandringen op het behoud van het kleuterschooltje van de Vredeman de Vriesschool. De in mijn ogen prachtige ontwerpen van de pakhuisachtige appartementsgebouwen aan de Oostergrachtswal tussen de Vre deman de Vriesschool en de pakhuizen waar het reclamebureau gevestigd is kan allemaal niet tegelijk gehandhaafd blij ven. Als het kleuterschooltje gehandhaafd zou blijven, zou er misschien een van die gebouwen moeten wijken, het zijn er twee. Ik zou er in dat geval voor willen pleiten dat op de beeldkwaliteit van de gebouwen, zoals die nu ontworpen zijn, niet wordt afgedaan. Dat er misschien één gebouw zou moeten sneuvelen van die twee, zouden wij mee akkoord kun nen gaan, niet dat er een gebouw van mindere kwaliteit over zou blijven. Als het kleuterschooltje zou blijven bestaan en ook de paardenkastanje die daar staat zou kunnen blijven bestaan, dan wint het plan aan kracht op dit punt Vanuit de tuin rond de kazerne was destijds een loopbrug gepland naar de Oostergrachtswal. Die is verdwenen, omdat de woonboten in de gracht opgesloten zouden worden door twee bruggen. De enige oplossing zou zijn een ophaalbrug en dat was te duur en onpraktisch. Dat is jammer, maar de wan delroute door het Hofsingelgebied blijft mogelijk door de brug die bij het Hoeksterend naar het Cambuursterpad loopt. Die brug zal, heb ik inmiddels begrepen, verfraaid worden, er zal wat meer aandacht aan besteed worden. Dat levert ook een aanvaardbare wandelroute door het hele Hofsingelgebied op en een overgang over het water Eén opmerking die ik hierbij maak betreft de woonboten. Van meet af aan zeer omstreden in het plan. Ze gaan nu niet weg langs de Oostergrachtswal, daar heeft nu zo zachtjes aan iedereen wel vrede mee, dacht ik. Het lijkt mij wel dat het beslist noodzakelijk is dat er een samenhangend beleid wordt ontwikkeld ten aanzien van de woonboten. Dat is in de maak, maar ik wil dat hier nog een keer benadrukken. Adhoc- beleid, zoals hier is geprobeerd, om die woonboten te ver wijderen, werkt dus niet. In datzelfde gebied aan de Oostergrachtswal, waar die woon boten weg zouden moeten destijds, waren prestigieuze grach tenpanden gepland. Hoewel nog niet zo helemaal duidelijk was watvoor vormen dat zou moeten aannemen in de plannen van 1994. Tegenover de Kazerne bedoel ik nu. Die zijn in de nieuwe plannen voorlopig in de ijskast ge zet. Als ze daar te lang blijven, worden er appartementsge bouwen geplaatst, niet meer grachtenpanden. De markt rea geerde er helaas niet goed op, dat hebben wij gezien. Ik Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 20 april 1998 geloof dat er op een presentatie-avond drie mogelijke gega digden aanwezig waren, dat was beslist onvoldoende voor iets dergelijks. Het is nu de bedoeling dat de toekomstige bebouwing - of het ooit nog grachtenpanden worden of dat het appartementsgebouwen worden - kwalitatief zeer de moei te waard moeten zijn. Ik zou er hier met nadruk op willen wijzen dat dat een eis is die natuurlijk voor het hele Hof- singelgebied geldt, of het nu appartementen zijn voor men sen die niet een verschrikkelijk duur huis kunnen betalen of grachtenpanden voor de wat kapitaalkrachtiger burger, ze in ieder geval in beide gevallen aan zekere kwaliteitseisen moeten voldoen. In dit verband wil ik een klein uitstapje maken naar de plannen die de vorige week met betrekking tot het Frigas- terrein zijn gepresenteerd. Die bebouwing bij dat water be geleidt immers dat water en sluit aan bij de eventuele be bouwing op het gebied tussen de C1000 en de benzinepomp die er nu nog is. De gebieden, zoals zij er nu bij liggen, zijn van beroerde kwaliteit, de achterkant van de C1000 en de beroerde benzinepomp daar of het kale braakliggende Frigas- terrein. Je krijgt snel, heb ik zelf gemerkt, de neiging om te denken dat als je er iets acceptabels neerlegt, het al licht beter is dan wat er nu staat, dus zou je daar vlot mee akkoord kunnen gaan. Dat zou voor het totaal toch erg jammer zijn. Ik wil ook bepleiten dat de toekomstige bouw op het Frigasterrein met het zicht naar het water in over eenstemming gebracht wordt, in ieder geval dat daar naar een samenhang wordt gestreefd met mogelijke bebouwing op het stuk tegenover de kazerneDe plannen zoals die ons nu zijn gepresenteerd zien er heel aardig uit. Ze hebben het gebrek van elke tekening dat je er niet precies uit duide lijk kunt worden wat het zal worden. Of het echt mooi ge noeg is, daar zijn wij nog niet helemaal uit. Ik kom bij het Bastion en vergelijk dat met de oorspronke lijke plannen. Op de oorspronkelijke plannen heeft de afge lopen jaren invulling plaats gevonden. Er is voort gewerkt op die plannen en wij zijn er zeer tevreden over. Ik zou niet weten watvoor argumenten er zijn om daar niet tevreden over te zijn. De Arendstuin. In 1994 is sprake geweest van een jachtha ven. Dat idee is door stedenbouwkundige historici sterk be kritiseerd en ook weer snel verlaten. Gekozen werd voor een tamelijk massieve bebouwing of zelfs weer woontorens. Dat was in 1996. Nu staan er grondgebonden woningen gepland, die haaks op het water komen te staan, zodat er een door zicht komt, transparant noemt men dat. Ook het zicht op het water en op een haventje daarachter wordt dan weer duide lijk. Het haventje daarachter (haventje van Colé??, heb ik mij laten vertellen) zou dan weer opnieuw aandacht kunnen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 9