Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 20 april 1998
te breken en er nieuwe woontorens te vestigen. Inmiddels is
men daarvan teruggekomen. De Vredeman de Vriesschool staat
er en zal er blijven staan en het gebouw heeft zijn bestem
ming. Binnen onze fractie leven zeer sterke geluiden die
aandringen op het behoud van het kleuterschooltje van de
Vredeman de Vriesschool.
De in mijn ogen prachtige ontwerpen van de pakhuisachtige
appartementsgebouwen aan de Oostergrachtswal tussen de Vre
deman de Vriesschool en de pakhuizen waar het reclamebureau
gevestigd is kan allemaal niet tegelijk gehandhaafd blij
ven. Als het kleuterschooltje gehandhaafd zou blijven, zou
er misschien een van die gebouwen moeten wijken, het zijn
er twee. Ik zou er in dat geval voor willen pleiten dat op
de beeldkwaliteit van de gebouwen, zoals die nu ontworpen
zijn, niet wordt afgedaan. Dat er misschien één gebouw zou
moeten sneuvelen van die twee, zouden wij mee akkoord kun
nen gaan, niet dat er een gebouw van mindere kwaliteit over
zou blijven.
Als het kleuterschooltje zou blijven bestaan en ook de
paardenkastanje die daar staat zou kunnen blijven bestaan,
dan wint het plan aan kracht op dit punt
Vanuit de tuin rond de kazerne was destijds een loopbrug
gepland naar de Oostergrachtswal. Die is verdwenen, omdat
de woonboten in de gracht opgesloten zouden worden door
twee bruggen. De enige oplossing zou zijn een ophaalbrug en
dat was te duur en onpraktisch. Dat is jammer, maar de wan
delroute door het Hofsingelgebied blijft mogelijk door de
brug die bij het Hoeksterend naar het Cambuursterpad loopt.
Die brug zal, heb ik inmiddels begrepen, verfraaid worden,
er zal wat meer aandacht aan besteed worden. Dat levert ook
een aanvaardbare wandelroute door het hele Hofsingelgebied
op en een overgang over het water
Eén opmerking die ik hierbij maak betreft de woonboten. Van
meet af aan zeer omstreden in het plan. Ze gaan nu niet weg
langs de Oostergrachtswal, daar heeft nu zo zachtjes aan
iedereen wel vrede mee, dacht ik. Het lijkt mij wel dat het
beslist noodzakelijk is dat er een samenhangend beleid
wordt ontwikkeld ten aanzien van de woonboten. Dat is in de
maak, maar ik wil dat hier nog een keer benadrukken. Adhoc-
beleid, zoals hier is geprobeerd, om die woonboten te ver
wijderen, werkt dus niet.
In datzelfde gebied aan de Oostergrachtswal, waar die woon
boten weg zouden moeten destijds, waren prestigieuze grach
tenpanden gepland. Hoewel nog niet zo helemaal duidelijk
was watvoor vormen dat zou moeten aannemen in de plannen
van 1994. Tegenover de Kazerne bedoel ik nu.
Die zijn in de nieuwe plannen voorlopig in de ijskast ge
zet. Als ze daar te lang blijven, worden er appartementsge
bouwen geplaatst, niet meer grachtenpanden. De markt rea
geerde er helaas niet goed op, dat hebben wij gezien. Ik
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 20 april 1998
geloof dat er op een presentatie-avond drie mogelijke gega
digden aanwezig waren, dat was beslist onvoldoende voor
iets dergelijks. Het is nu de bedoeling dat de toekomstige
bebouwing - of het ooit nog grachtenpanden worden of dat
het appartementsgebouwen worden - kwalitatief zeer de moei
te waard moeten zijn. Ik zou er hier met nadruk op willen
wijzen dat dat een eis is die natuurlijk voor het hele Hof-
singelgebied geldt, of het nu appartementen zijn voor men
sen die niet een verschrikkelijk duur huis kunnen betalen
of grachtenpanden voor de wat kapitaalkrachtiger burger, ze
in ieder geval in beide gevallen aan zekere kwaliteitseisen
moeten voldoen.
In dit verband wil ik een klein uitstapje maken naar de
plannen die de vorige week met betrekking tot het Frigas-
terrein zijn gepresenteerd. Die bebouwing bij dat water be
geleidt immers dat water en sluit aan bij de eventuele be
bouwing op het gebied tussen de C1000 en de benzinepomp die
er nu nog is. De gebieden, zoals zij er nu bij liggen, zijn
van beroerde kwaliteit, de achterkant van de C1000 en de
beroerde benzinepomp daar of het kale braakliggende Frigas-
terrein. Je krijgt snel, heb ik zelf gemerkt, de neiging om
te denken dat als je er iets acceptabels neerlegt, het al
licht beter is dan wat er nu staat, dus zou je daar vlot
mee akkoord kunnen gaan. Dat zou voor het totaal toch erg
jammer zijn. Ik wil ook bepleiten dat de toekomstige bouw
op het Frigasterrein met het zicht naar het water in over
eenstemming gebracht wordt, in ieder geval dat daar naar
een samenhang wordt gestreefd met mogelijke bebouwing op
het stuk tegenover de kazerneDe plannen zoals die ons nu
zijn gepresenteerd zien er heel aardig uit. Ze hebben het
gebrek van elke tekening dat je er niet precies uit duide
lijk kunt worden wat het zal worden. Of het echt mooi ge
noeg is, daar zijn wij nog niet helemaal uit.
Ik kom bij het Bastion en vergelijk dat met de oorspronke
lijke plannen. Op de oorspronkelijke plannen heeft de afge
lopen jaren invulling plaats gevonden. Er is voort gewerkt
op die plannen en wij zijn er zeer tevreden over. Ik zou
niet weten watvoor argumenten er zijn om daar niet tevreden
over te zijn.
De Arendstuin. In 1994 is sprake geweest van een jachtha
ven. Dat idee is door stedenbouwkundige historici sterk be
kritiseerd en ook weer snel verlaten. Gekozen werd voor een
tamelijk massieve bebouwing of zelfs weer woontorens. Dat
was in 1996. Nu staan er grondgebonden woningen gepland,
die haaks op het water komen te staan, zodat er een door
zicht komt, transparant noemt men dat. Ook het zicht op het
water en op een haventje daarachter wordt dan weer duide
lijk. Het haventje daarachter (haventje van Colé??, heb ik
mij laten vertellen) zou dan weer opnieuw aandacht kunnen