Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
Dan zijn er nog twee moties die wij in willen dienen. Dat
betreft de bibliotheek Camminghaburen en een zwemvoorzie-
ning
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 25 mei 198;
besprekende de Perspectiefnota 1999-2002;
overwegende dat
- uit onderzoek is gebleken dat de behoefte aan een de
pendance van de openbare bibliotheek in de wijk Cam
minghaburen groot is;
- de wijk op dit moment niet over een dependance be
schikt
besluit
dat in de wijk Camminghaburen een dependance van de open
bare bibliotheek moet worden gerealiseerd;
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 14.)
De motie is mede-ondertekend door de heer Stoker van de
GPV/RPF/SGP-fractie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 25 mei 198;
besprekende de Perspectiefnota 1999-2002;
overwegende dat
- de gemeente Leeuwarden niet beschikt over een open
luchtzwembad;
- de behoefte aan deze voorziening aanwezig is;
besluit
de prioritering van de zwemvoorziening te verhogen van
prioriteit drie naar prioriteit één;
en gaat over tot de orde van de dag."
Dit hoeft niet meteen te worden verstaan onder noodzakelijk
nieuw beleid, maar het staat nu op prioriteit drie en wij
zouden dit graag verhoogd willen zien. (De VoorzitterDit
is motie nr. 15
De heer Jacobse: Stelling 1. Alle mensen zijn gelijkwaar
dig, alleen zij die dreigen met fysiek, psychisch of econo
misch geweld zijn gelijkwaardiger dan anderen.
Stelling 2. Wetten zijn regels waar je afhankelijk van of
ze in je voordeel of nadeel werken optioneel gebruik van
kunt maken.
Is dat de stand na 150 jaar Grondwet en 150 jaar grondrech
ten? Wij weten allemaal dat voor het vreedzaam samenwonen
van gemeenschappen regels onontbeerlijk zijn. Ze geven
naast verplichtingen die niemand wil, rechten die iedereen
wil. Maar bovenal moeten regels bescherming geven. Die be
scherming van de burger treedt alleen op indien de samenle
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
ving (lees de overheid) die bescherming ook afdwingt. Niet
alleen met gesproken of geschreven regels, maar ook met da
den. Daarom moet het handhavingsbeleid een hoge prioriteit
hebben.
De mensen kiezen politieke vertegenwoordigers om de samen
leving te besturen. Vele uren zitten wij hier te vergaderen
over regels en verordeningen die voor deze gemeente zouden
moeten gelden. Als wij goed vinden, tolereren of gedogen
dat mensen zeggen 'dat is mooi, maar daar trekken wij ons
niets van aan, die lui op het gemeentehuis kunnen mij nog
meer vertellen, maar mijn privé-belang staat voorop, dus ik
doe het niet', als wij goed vinden dat mensen zeggen: 'het
mag wel niet, maar wie doet mij wat?' Als wij dat goed vin
den, dan moeten wij ophouden met regels te maken. Dan maken
wij onszelf belachelijk en verspillen wij hier nog een hoop
geld ook. Regels maken heeft alleen zin als je ook bereid
bent bij overtreding op te treden. Ook optreden als dat als
overheid minder goed uitkomt. Burgers moeten er immers van
uit kunnen gaan dat de overheid hen beschermt. Burgers moe
ten er immers vanuit kunnen gaan dat regels niet met wille
keur worden toegepast. De gemeente moet zelf daarbij ook
regels, wetten, nakomen die voor haar gelden. Dat lijkt zo
vanzelfsprekend, maar is dat niet. Het verbaasde mij dat
toe wij over prostitutiebeleid spraken en ik vroeg: stel nu
dat de wet die prostitutie verbiedt niet verandert en pros
titutie verboden blijft. Toen zeiden diverse fractievoor
zitters en ook vanuit het college werd dat gezegd: dan voe
ren wij die wet gewoon niet uit. Als de gemeente zelf re
gels die haar niet zinnen niet uitvoert of overtreedt, hoe
kan zij dan van de burger verwachten dat die wel de regels
en wetten uitvoert, ook als die burger het daar niet mee
eens is. Ook binnen en door de gemeente zelf moet handha
vingsbeleid een hoge prioriteit hebben.
U stelt voor incidenteel f 250.000,- uit te trekken om uit
te zoeken hoe het handhavingsbeleid het beste vorm gegeven
kan worden. Wij zijn het daarmee eens. Maar de onderzoeken
mogen niet te lang duren en mogen ook het aanscherpen van
de handhaving gedurende de onderzoekstrajecten niet in de
weg staan. Wij gaan ervan uit dat u in de volgende begro
tingscyclus met een structurele financiering van de uitvoe
ring komt
Alom wordt beweerd dat de financiële situatie van de ge
meente is verbeterd. Ik constateer dat men blijkbaar de li
quiditeitspositie bedoelt. Om de totale financiële positie
te bezien moet ook gekeken worden naar de reëelheid van de
afschrijvingstermijnen en de staat van onderhoud en daarmee
de waarde van de overige activa, uiteraard niet zijnde de
geactiveerde verliezen uit het verleden. Daarom is het be
treurenswaardig dat wederom de echte aanpak van het achter
stallig onderhoud niet geregeld wordt. Het is in dit kader
ook zo leuk te zien hoe je inzicht verandert als je achter