Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
systematiek en proberen die besluitvorming zo goed mogelijk
onderbouwd rond te maken.
Wij hebben gezegd dat er drie typen bedragen zijn waar wij
de komende periode voor willen ramen. Dat is de herstructu
rering, het achterstallig onderhoud en de Langmangelden, de
extra gelden die wij nodig hebben voor de ontwikkeling van
Leeuwarden. Daarvoor is niet bij voorbaat aangegeven dat wij
nu een uitverkoop houden van aandelen. Ik dacht dat de heer
Jacobse daarop doelde. Maar het is wel zo dat wij indertijd
hebben ingezet op dat wij kijken in hoeverre wij uit het ge
meentelijk budget het beste rendement kunnen halen. Het feit
dat wij nu in gesprek zijn over aandelen en daar ook binnen
kort met de Commissie Bestuur en Middelen over van gedachten
zullen wisselen, is niet zo gek. Dat is geen idee van het
college, dat is ingezet beleid vanuit de vorige raadsperio
de, waarin wij zeggen dat de gelden die de gemeente heeft,
je ook zodanig strategisch zult moeten inzetten, dat je aan
de ene kan voldoende solide je financiële huishouding voor
elkaar houdt en aan de andere kant de ontwikkeling van Leeu
warden maximale kansen geeft. Dat is wat er nu ook in het
kader van die aandelentransacties gebeurt. Dat is dus geen
uitverkoop houden, dat is kijken of je met verkoop van aan
delen tegen de best mogelijke prijs, laat ik dat er even bij
zeggen, iets kunt inzetten dat je nodig vindt voor je ge
meente en wat je anders niet zou kunnen. Dat is wat er aan
de hand is. U hebt uitgebreid nog de mogelijkheid om daar uw
stem over te laten horen.
Het algemene begrotingsbeeld zo beoordelen zoals het college
dat doet, dat het wel meer lucht geeft, maar dat het de
scherpte in het maken van keuzes er niet uit haalt.
Dan kom ik ook op een aantal andere moties die vanmiddag aan
de orde zijn gekomen, die de scherpte die het college er
graag inziet, als het gaat om het aangeven van dekkingen,
niet in zich dragen. Wij hebben even snel gekeken watvoor
typen gaten er in de begroting worden geschoten als al die
moties worden aangenomen. Op zichzelf valt dat wel wat mee,
maar er worden wel gaten geschoten. Daar stond een straf van
driemaal kielhalen op in de vorige raadsperiode. Blijkbaar
is die discipline in de manier waarop wij die de afgelopen
vier jaar hebben uitgeoefend een beetje weg. Ik zou u willen
ontraden om op die weg door te gaan. Ik kan mij voorstellen
dat men nu zegt, wij hebben toch wat meer ruimte en dus kun
nen wij ook wat meer dekken uit beschikbare gelden. Ik zou u
toch willen vragen om door te gaan op de weg, dat daar waar
u een gat in de begroting schiet, dan ook daadwerkelijk zelf
een dekking aan te geven. Ik zou u eigenlijk willen afraden
om die dekking te zoeken in de algemene reserve. Nu is daar
wel een alternatief voor, ik geef die ook maar gelijk, dat
is dat wij in de begroting ongeveer voor f 1,7 miljoen aan
posten Onvoorzien hebben. Als je iets op begrotingsbasis
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
wilt dekken, dan kun je dat veel beter uit zo'n post Onvoor
zien doen, want dan kom je je zelf op een gegeven moment te
gen. Het lijkt mij ook goed dat wij onszelf af en toe tegen
komen, zeker als het gaat om geld. Dan laten wij de algemene
reserve met rust en die houden wij dan als het ware ook
apart voor calamiteiten, waarvoor die bedoeld is en ook voor
als het gaat om het inzetten van ontwikkelingen dan wel het
afboeken van onrendabele toppen of wat dan ook. Laat ik zeg
gen structureel begrotingsverbeterende activiteiten, daar
komt het dan in eerste instantie op neer.
Ik zou u willen vragen of wij de moties, die een dekking
aangeven voor de algemene reserve, allemaal zo mogen lezen
dat daarvoor wordt bedoeld de post Onvoorzien uit de begro
ting. Dan hebben wij dat in ieder geval qua systematiek
recht getrokken.
Dan denk ik dat het goed is om nog op een aantal opmerkingen
in te gaan die gemaakt zijn over specifieke onderwerpen.
Dan wil ik allereerst iets zeggen over de evaluatie van de
commissie die op bepaalde onderwerpen zou moeten evalueren,
te beginnen met de wijkaanpak. Op zichzelf is dit een sympa
thiek voorstel en het college zou dit ook in die zin willen
overnemen. Maar wij vragen ons wel af of het nuttig is om
daar weer een aparte commissie voor te benoemen. Het moet
toch mogelijk zijn om een dergelijk evaluatie-onderzoek aan
te haken bij de Commissie voor de Rekening. Wij hebben al
eens eerder iets dergelijks gesuggereerd en ook in de Com
missie voor de rekening zelf is in de vorige raadsperiode
wel eens over dit type activiteiten gesproken. Er is een in
frastructuur om een nieuwe te benoemen. Alle partijen zijn
daarin vertegenwoordigd. Dat zou een commissie zijn die zich
leent, ook qua tijdsbesteding, om wat vaker bij elkaar te
komen en daar dit onderzoek bij onder te brengen. Het is
geen principieel punt, maar ik leg dat even bij de indieners
van de motie op tafel om te kijken of daar misschien qua
vorm de komende week, dan hebben wij de Commissie voor de
Rekening, nog eens over gesproken kan worden. Maar misschien
liggen hier argumenten aan ten grondslag die wij niet kennen
op dit moment
Het overzicht van beleidsevaluaties komt, dat zeg ik u toe.
Dat zal niet meer voor de vakantie zijn, maar niet al te
lang daarna
Dan is er een motie ingediend om de Dorpennota te actualise
ren en die ook daadwerkelijk uit te voeren. Met de opmerking
die ik net heb gemaakt over de dekking van de moties, ont
moet u bij het college geen tegenstand op dit punt.
Dan is er een motie ingediend over zwerfvuil en hoewel ik
geen wethouder zwerfvuil ben, geeft de dekking van die motie
mij toch aanleiding iets te zeggen. Er wordt gebruikt als