Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 wel bereid - dat was zijn tweede vraag - om met de commissie te discussiëren over de consequentiesMaar dat kunnen wij pas als wij de juni-circulaire hebben. Die is er nog niet, maar zodra wij die hebben zullen wij die toesturen. Ik denk dat het verstandig is om dit punt te agenderen voor de com missievergadering waar ook de circulaire aan de orde komt, zodat wij er nog eens over van gedachten kunnen wisselen. De heer Bilker (weth.)Op enkele onderdelen van mijn porte feuille zijn opmerkingen gemaakt en moties ingediend. Als ik enkele onderdelen langs ga, begin ik bij de sociale active ring Daar heeft mevrouw Waanders terecht nog eens aandacht voor gevraagd naar aanleiding van een discussie die wij hebben gehad in de Commissie Bestuur en Middelen omtrent de 15%- regeling, die wij nu min of meer afschaffen door te zeggen dat wij nu ruimte hebben om ons eigen beleid in te vullen, omdat dat op lokaal niveau veel beter gestalte kan worden gegeven. Die ruimte is gegeven door de minister. Dus dat criterium is verruimd. Mevrouw Waanders heeft gezegd dat de wethouder duidelijk zegt dat dat niet ten koste gaat van de doelgroep en van het doel. Dat is ook zo. Als blijkt dat dat door onvoorziene omstandigheden wel zo is, komen wij onmid dellijk terug in de commissie, want het doel moet natuurlijk wel overeind blijven, dat ben ik volstrekt met haar eens. Mevrouw Hafkamp van de PAL/GL-fractie heeft ook over sociale activering gesproken. Zij vraagt of je niet beter kunt spre ken van een iets andere indeling. Zij heeft genoemd: maat schappelijke activering, economische activering en sociale activering. Zij vraagt in concreto hoe het college hierover denkt en of daar een discussie over kan worden gevoerd in de commissie. Ik stel vast dat op dit moment natuurlijk niet zo-even, vanachter deze tafel zeker niet, gesteld kan worden dat wij het daarmee eens zijn, want dat vergt een enorme discussie. Wij zijn op alle terreinen met dat beleid bezig. Maar het betekent ook dat wij bijvoorbeeld met het hele WIW- beleid en met het sociale activeringsbeleid bezig zijn. En het betekent ook dat met de herziening van het welzijnsbe leid voortdurend op dit soort punten terug wordt gekomen. Dus als de vraag is of er in de commissie terug kan worden gekomen omtrent een discussie, dan is dat natuurlijk met ja te beantwoorden, dat zullen wij zeker doen. Maar op voorhand te zeggen dat dat een werkbare indeling is, gaat mij te ver. De heer Jacobse waarschuwt voor de negatieve effecten van de Wet inschakeling werkzoekenden als het gaat om verdringing op de arbeidsmarkt. Dat standpunt van de NLP-fractie is be kend. Ik denk dat dat standpunt, samen overigens met andere standpunten van andere fracties, ons bij de les blijft hou den om ons beleid te voeren. Maar om te zeggen van, want dat proef ik een beetje uit de woorden van de heer Jacobse, je Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 kunt het een en ander wel terug gaan draaien, dat is beslist niet de intentie van het college. Woningbouwbeleid, dan hebben wij het over herstructurering. Ook daar heeft mevrouw Waanders over gesproken. Zij heeft gezegd naar aanleiding van de plannen van de Stichting Volkshuisvesting, de sloopaanvragen van twee zevenhoog flats in Bilgaard, er voor te zorgen dat er zeer zorgvuldige tra jecten met betrekking tot de communicatie tot stand moeten komen. Dat ben ik volstrekt met haar eens. Het convenant, dat wij nu met de corporaties aan het voorbereiden zijn, let daar ook heel nadrukkelijk op. Natuurlijk moet naar de huur ders toe uiterst zorgvuldig met de communicatie om worden gegaan, dat zal duidelijk zijn. Vanuit mijn positie zal ik daar ook beslist op letten. Dan is er gevraagd door meerdere fracties wat nu uiteinde lijk de verantwoordelijkheid is. Wie draagt die en raken wij de verantwoordelijkheid niet kwijt? Daarom sluiten wij een convenant. Want per 18 mei jl. heeft formeel de gemeente geen enkele bevoegdheid meer in sloopaanvragen. Dat kan je lastig vinden, maar aan de andere kant heeft de staatssecre taris ons per brief laten weten er om te denken te zorgen voor een adequaat volkshuisvestingsbeleid en daar dan in zeggen dat je daar met elkaar verantwoordelijk bent voor het volkshuisvestingsbeleid, dus met de partners. Dat hoeven niet alleen corporaties te zijn, dat kunnen ook particuliere organisaties zijn die huizen verhuren. Met andere woorden, de regiefunctie van de gemeente door middel van het conve nant goed regelen. Ik voorspel u dat wij daar in de maand juni in de Commissie Stadsontwikkeling op terug zullen ko men, als wij het convenant zullen behandelen. De Socialistische Partij heeft een aantal vragen gesteld over de sociale herstructurering, heel concrete vragen: waar hebben wij het over, zijn er wel leegstandsproblemen, heeft de wethouder wel inzicht in de woningmarktsituatie en kan er dan wel sprake zijn van een kernvoorraadIk wil niet op die discussie vooruit lopen, morgen begint die in de commissie en in juni nog een keer. Ik denk toch dat duidelijk zal zijn dat wij met z'n allen als wij niks doen - zo formuleer ik het telkens overal waar ik gevraagd wordt om dit punt toe te lichten - echt in de problemen komen, niet alleen financieel - misschien zou dat nog niet eens het ergste zijn - maar ook qua woongenot en de kwaliteit van het wonen en de leefomge ving en dat moeten wij absoluut zien te voorkomen. Ik stel voor om die discussie nu niet te voeren. Wel is door de SP-fractie gevraagd naar die f 9 miljoen uit stadsvernieuwing, graag een toelichting. Dat is hier in de Perspectiefnota nog geen voorstel, er is een intentie uitge sproken en wij hebben gevraagd als college om dat in een voorstel te gieten. Het is niet zeker of dat f 9 miljoen is,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 27