Blad 52
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
wel bereid - dat was zijn tweede vraag - om met de commissie
te discussiëren over de consequentiesMaar dat kunnen wij
pas als wij de juni-circulaire hebben. Die is er nog niet,
maar zodra wij die hebben zullen wij die toesturen. Ik denk
dat het verstandig is om dit punt te agenderen voor de com
missievergadering waar ook de circulaire aan de orde komt,
zodat wij er nog eens over van gedachten kunnen wisselen.
De heer Bilker (weth.)Op enkele onderdelen van mijn porte
feuille zijn opmerkingen gemaakt en moties ingediend. Als ik
enkele onderdelen langs ga, begin ik bij de sociale active
ring
Daar heeft mevrouw Waanders terecht nog eens aandacht voor
gevraagd naar aanleiding van een discussie die wij hebben
gehad in de Commissie Bestuur en Middelen omtrent de 15%-
regeling, die wij nu min of meer afschaffen door te zeggen
dat wij nu ruimte hebben om ons eigen beleid in te vullen,
omdat dat op lokaal niveau veel beter gestalte kan worden
gegeven. Die ruimte is gegeven door de minister. Dus dat
criterium is verruimd. Mevrouw Waanders heeft gezegd dat de
wethouder duidelijk zegt dat dat niet ten koste gaat van de
doelgroep en van het doel. Dat is ook zo. Als blijkt dat dat
door onvoorziene omstandigheden wel zo is, komen wij onmid
dellijk terug in de commissie, want het doel moet natuurlijk
wel overeind blijven, dat ben ik volstrekt met haar eens.
Mevrouw Hafkamp van de PAL/GL-fractie heeft ook over sociale
activering gesproken. Zij vraagt of je niet beter kunt spre
ken van een iets andere indeling. Zij heeft genoemd: maat
schappelijke activering, economische activering en sociale
activering. Zij vraagt in concreto hoe het college hierover
denkt en of daar een discussie over kan worden gevoerd in de
commissie. Ik stel vast dat op dit moment natuurlijk niet
zo-even, vanachter deze tafel zeker niet, gesteld kan worden
dat wij het daarmee eens zijn, want dat vergt een enorme
discussie. Wij zijn op alle terreinen met dat beleid bezig.
Maar het betekent ook dat wij bijvoorbeeld met het hele WIW-
beleid en met het sociale activeringsbeleid bezig zijn. En
het betekent ook dat met de herziening van het welzijnsbe
leid voortdurend op dit soort punten terug wordt gekomen.
Dus als de vraag is of er in de commissie terug kan worden
gekomen omtrent een discussie, dan is dat natuurlijk met ja
te beantwoorden, dat zullen wij zeker doen. Maar op voorhand
te zeggen dat dat een werkbare indeling is, gaat mij te ver.
De heer Jacobse waarschuwt voor de negatieve effecten van de
Wet inschakeling werkzoekenden als het gaat om verdringing
op de arbeidsmarkt. Dat standpunt van de NLP-fractie is be
kend. Ik denk dat dat standpunt, samen overigens met andere
standpunten van andere fracties, ons bij de les blijft hou
den om ons beleid te voeren. Maar om te zeggen van, want dat
proef ik een beetje uit de woorden van de heer Jacobse, je
Blad 53
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
kunt het een en ander wel terug gaan draaien, dat is beslist
niet de intentie van het college.
Woningbouwbeleid, dan hebben wij het over herstructurering.
Ook daar heeft mevrouw Waanders over gesproken. Zij heeft
gezegd naar aanleiding van de plannen van de Stichting
Volkshuisvesting, de sloopaanvragen van twee zevenhoog flats
in Bilgaard, er voor te zorgen dat er zeer zorgvuldige tra
jecten met betrekking tot de communicatie tot stand moeten
komen. Dat ben ik volstrekt met haar eens. Het convenant,
dat wij nu met de corporaties aan het voorbereiden zijn, let
daar ook heel nadrukkelijk op. Natuurlijk moet naar de huur
ders toe uiterst zorgvuldig met de communicatie om worden
gegaan, dat zal duidelijk zijn. Vanuit mijn positie zal ik
daar ook beslist op letten.
Dan is er gevraagd door meerdere fracties wat nu uiteinde
lijk de verantwoordelijkheid is. Wie draagt die en raken wij
de verantwoordelijkheid niet kwijt? Daarom sluiten wij een
convenant. Want per 18 mei jl. heeft formeel de gemeente
geen enkele bevoegdheid meer in sloopaanvragen. Dat kan je
lastig vinden, maar aan de andere kant heeft de staatssecre
taris ons per brief laten weten er om te denken te zorgen
voor een adequaat volkshuisvestingsbeleid en daar dan in
zeggen dat je daar met elkaar verantwoordelijk bent voor het
volkshuisvestingsbeleid, dus met de partners. Dat hoeven
niet alleen corporaties te zijn, dat kunnen ook particuliere
organisaties zijn die huizen verhuren. Met andere woorden,
de regiefunctie van de gemeente door middel van het conve
nant goed regelen. Ik voorspel u dat wij daar in de maand
juni in de Commissie Stadsontwikkeling op terug zullen ko
men, als wij het convenant zullen behandelen.
De Socialistische Partij heeft een aantal vragen gesteld
over de sociale herstructurering, heel concrete vragen: waar
hebben wij het over, zijn er wel leegstandsproblemen, heeft
de wethouder wel inzicht in de woningmarktsituatie en kan er
dan wel sprake zijn van een kernvoorraadIk wil niet op die
discussie vooruit lopen, morgen begint die in de commissie
en in juni nog een keer. Ik denk toch dat duidelijk zal zijn
dat wij met z'n allen als wij niks doen - zo formuleer ik
het telkens overal waar ik gevraagd wordt om dit punt toe te
lichten - echt in de problemen komen, niet alleen financieel
- misschien zou dat nog niet eens het ergste zijn - maar ook
qua woongenot en de kwaliteit van het wonen en de leefomge
ving en dat moeten wij absoluut zien te voorkomen. Ik stel
voor om die discussie nu niet te voeren.
Wel is door de SP-fractie gevraagd naar die f 9 miljoen uit
stadsvernieuwing, graag een toelichting. Dat is hier in de
Perspectiefnota nog geen voorstel, er is een intentie uitge
sproken en wij hebben gevraagd als college om dat in een
voorstel te gieten. Het is niet zeker of dat f 9 miljoen is,