Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 De motie van de D66-fractie over het baggerdepot op de Wierde. Een aantal korte opmerkingen. De eerste opmerking is dat de motie uitspreekt om de com missaris van Afvalsturing Friesland iets op te dragen. Dat zou dan via de Regio Noord-Friesland moeten gebeuren, want de commissaris zit namens die Noordfriese gemeenten en niet namens de gemeenteraad van Leeuwarden in Afvalsturing. De aandeelhouder kan natuurlijk altijd dingen opgedragen krij gen. Het tweede wat ik daarover wil opmerken is dat het iets te maken heeft met transportkosten. Zoveelste verder je bag gerslib moet vervoeren, zoveelste duurder wordt het ui teraard. Laten wij heel duidelijk zijn, baggerslib is voor het grootste gedeelte water. Dus je vervoert water van de ene plek in de provincie naar de ander plek. Het leek ons toch wel verstandig om te kijken of je hier ergens in de omgeving niet zoiets zou kunnen realiseren. Wij wachten op de uitkomst van de rapportage van de Grontmij Een laatste argument om deze motie af te raden is dat er een baggerdepot op De Wierde gerealiseerd is, namelijk door Stuurwiel BV, een dochteronderneming van Bedrijfs- en Rest stoffen Friesland (BRF) een volle dochter van Afvalsturing Friesland, samen met het bedrijf Van der Wiel, die heten gezamenlijk Stuurwiel en exploiteren een baggerdepot op De Wierde. Dus ik raad u deze motie af. De laatste motie die ik behandel, de kwalitatieve analyse over de overschrijdingen van het aangeboden afval. Ik wil nog even verwijzen naar wat hier in de raadsbrief al even is gezegd. Daar staat iets over cijfers. Ik wil u ook nog verwijzen naar het jaarverslag van de dienst, waar op pagi na 32 en verder uitgebreid verslag wordt gedaan van hoe veelheden afval en daar wordt ook een mogelijk oorzaak ge noemd van de toename van het afvalEen toename - dat staat in de considerans van de motie - die niet 10% is in één jaar, van 1996 naar 1997, maar 10% in twee jaar en daarmee zitten wij weer op de trend die Nederland te zien geeft. Wij kunnen komen met een nadere kwalitatieve analyse, al leen ik zeg u niet toe dat dit op korte termijn komt. Wij zullen wel een voorstel naar de commissie sturen om te ver tellen hoe wij daarmee om willen gaan. Dan kunnen wij in ieder geval ook van de commissie te horen krijgen of men zo'n tijdsplanning op prijs stelt of dat men het versnellen wilMaar alles wat wij willen versnellen zal in ieder ge val geld kosten. Uitvoering van die motie zal gebeuren zo als ik net genoemd heb. Een aantal fracties heeft nog iets gezegd over het handha vingsbeleid. Ik wil op het handhavingsbeleid inhoudelijk op dit moment niet ingaan. Er komt binnenkort een zogeheten paraplunota, die is in concept klaar en moet nog met de diensten besproken worden. Het is de bedoeling om voor de Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 zomervakantie die paraplunota nog in de DR te brengen, zo danig dat wij net na de zomervakantie daar in de commissie over kunnen spreken. (De heer Krol: Wij hebben hier vanmid dag algemene beschouwingen, partij en brengen onderwerpen ter sprake in de raad, dan vind ik dat het niet zo kan zijn dat er gezegd wordt daar nu niet over te willen praten, dat dat binnenkort wel komt. Dan zitten wij hier natuurlijk voor niks. Dat geldt voor meerdere onderwerpen, maar hand havingsbeleid, wat een kerntaak van de gemeente is, is heel belangrijk, ik vind niet dat je dat zo kunt afdoen.) Mis schien heeft de heer Krol gelijk als hij zegt dat je het niet zo kunt afdoen, maar dan zouden er drie wethouders over moeten spreken, want dit heeft namelijk heel veel kan ten. Dan zou de burgemeester in zijn hoedanigheid als be stuursorgaan in de Commissie Openbare Orde daar nog over moeten spreken, wat niet een zaak is die hier in de raad aan de orde is. Het lijkt mij goed om daar inhoudelijk over te spreken, maar niet op dit moment. De reden heb ik net aangegeven, onder andere omdat de paraplunota er aan komt. Er zijn aan de andere kant natuurlijk al wel een aantal za ken hier besproken. De nota Handhavingsbeleid van de afde ling Milieu is uitgebreid in de commissie aan de orde ge weest, ik weet niet of die al vastgesteld is in de raad. Ik heb niet begrepen dat men daar van zei dat er nu opeens an ders gehandhaafd moest gaan worden dan daar voorgesteld is. (De heer KrolIk kan mij voorstellen dat de wethouder hier niet inhoudelijk een hele nota kan beantwoorden of er al op ingaat, maar dat hij wel ingaat op gemaakt opmerkingen van de fracties van NLP of CDA over een grote lijn die met be trekking tot handhaving hier is neergezetDe wethouder zou kunnen zeggen: daar kunnen wij ons in vinden. Hij zou ook kunnen zeggen: dat gaat ons te ver. Dat lijkt mij op z'n minst opportuun in deze fase van de discussie.) De grote lijn is, zoals de heer Krol dat zelf heeft aangegeven, af spraken maak je, controle oefen je uit of die afspraken ge houden worden en als dat niet zo is, dan volgt er een sanc tie op. Dat is de grote lijn. Het lijkt mij dat dat ook een goede lijn is, behalve daar waar je merkt dat je afspraken gemaakt hebt die niet te handhaven zijn. Bijvoorbeeld heb ben wij dat gemerkt voordat de nota Geluid bij evenementen aan de orde was. Toen werden er afspraken gemaakt over een geluidsniveau dat absoluut niet te handhaven was, want dan kon er geen enkel feestje buiten georganiseerd worden. Dan pas je je afspraken aan. Maar het lijkt mij dat op het mo ment dat je merkt dat iedereen goed kan leven met de af spraken, maar de afspraken worden niet nagekomen, dat je dan gaat handhaven. Daar heb je bestuurlijke en strafrech telijke mogelijkheden voor. Dat is ook de hele tijd de lijn van het college en ik neem aan ook van deze raad geweest. Een laatste onderwerp, dat aan de orde is gekomen, heeft de heer Boorsma van de SP-fractie naar voren gebracht. Hij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 33