Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 1998
Daaromtrent lezen we in de Perspectiefnota te weinig, behou
dens wat algemeenheden
Wat we missen zijn aankondigingen van concrete maatregelen.
Gaarne zouden we van het college vernemen wanneer we die
concrete maatregelen kunnen verwachten. Maatregelen die moe
ten leiden tot een meer en betere handhaving van regels en
afspraken. Wat ons betreft zou dat kunnen en moeten in de 2e
helft van 1998.
Recent bleek nog hoe belangrijk naleving en handhaving van
regels en afspraken zijn toen in de Prinsentuin een CD werd
gepresenteerd door een muziekgroep. Een presentatie waarvoor
door de gemeente geen vergunning was verleend.
In zo'n geval zijn er maar twee mogelijkheden: of je geeft
hiervoor toestemming op grond van gemeentelijk beleid, of
wanneer dat niet mogelijk is, is een verbod op z'n plaats
een ingrijpen van de gemeente, wanneer men toch z'n gang
gaat. Wanneer de gemeente vervolgens niet ingrijpt dan on
dergraaft ze haar eigen goede bedoelingen aangaande een ef
fectief handhavingsbeleid en heeft men in voorkomende geval
len geen enkel recht van spreken en verliest men z'n gezicht
ook ten opzichte van andere bevolkingsgroepen.
Kortom handhavingsbeleid zou er simpel gezegd als volgt kun
nen en moeten uitzien:
Er worden afspraken gemaakt en vastgesteld - er vindt ver
volgens goede controle plaats - bij niet naleving volgt
sanctie
Gaarne een reactie hieromtrent van het college.
De komende statenverkiezing en de gemeente Leeuwarden
De eerstvolgende verkiezing is die voor het Provinciaal Be
stuur
Belangrijk voor alle gemeenten maar voor Leeuwarden in het
bijzonder, vanwege de stedelijke problematiek. Die stedelij
ke problematiek vraagt in de toekomst om speciale aandacht
van het provinciaal bestuur.
Ik noem in dit verband onderwerpen als: infrastructuur,
openbaar vervoer, file problematiek, werkloosheid en derge
lijke. Allemaal zaken die vragen om een fundamentele koers
wijziging van de provincie.
Het kan niet zo zijn, om maar eens een ander voorbeeld te
noemen, dat het huidige woningbouwbeleid met name in de ons
omringende gemeenten op dezelfde voet wordt voortgezet. Dat
is vragen om nog meer moeilijkheden. Het zou daarom goed
zijn dat de verschillende politieke partijen hier goed van
doordrongen worden. Dat kan via de geëigende politieke kana
len, maar ook via het College van B. en W. richting het Pro
vinciaal Bestuur middels inhoudelijke argumentatie.
Omdat het hier gaat om het stedelijk gebied versus het plat
teland kunnen wij ons voorstellen dat er op dit punt wordt
samengewerkt met de andere stedelijke gebieden, ik denk dan
aan de gemeenten Drachten, Sneek en Heerenveen om zodoende
nog meer gewicht te geven aan het belang van dit onderwerp.
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 1998
Gaarne hieromtrent een reactie van het college.
De financiën en de bedrijfsvoering
Blijkens de Perspectiefnota is het project LIS afgesloten en
heeft een aantal resultaten opgeleverd, zoals omschreven op
bladzijde 17 van de Perspectiefnota
De Ondernemingsraad van de gemeente zegt in haar reactie op
de Perspectiefnota hieromtrent:
"De resultaten van LIS worden in onze ogen te rooskleurig
weergegeven. Met de meeste zaken die genoemd worden is
slechts een bescheiden begin gemaakt." Niettemin zegt de
O.R. "We zijn op de goede weg". Met die laatste opmerking
zijn we het eens. Maar toch bevreemdt ons de reactie van de
Ondernemingsraad ten opzichte van de PerspectiefnotaGaarne
een reactie hieromtrent van het college.
In de commissie hebben we gevraagd naar een werkwijze aan
gaande de besteding van de algemene reserve en hebben aange
geven hoe die er volgens ons uit zou moeten zien.
Een minimum van f 15 miljoen, tussen de f 15 en f 20 miljoen
kan de algemene reserve gebruikt worden voor eventuele ri
sico's omschreven in de risicoparagraaf en/of wenselijke en
incidentele uitgaven.
Wanneer de algemene reserve stijgt boven de f 20 miljoen zou
het geld bij voorkeur kunnen worden gebruikt voor achter
stallig onderhoud in het algemeen, voor herstructurering van
de volkshuisvesting en voor majeure infrastructurele werken,
zoals bijvoorbeeld de haak om Leeuwarden.
Gaarne een voorstel hieromtrent van het college bij de be
spreking van de begroting in dit najaar.
Wij vragen dit nogmaals omdat wij dit onderwerp niet tegen
kom in de raadsbrief als reactie op de commissiebehandeling.
Dan kom ik bij een aantal opmerkingen omtrent de voorstellen
in de Perspectiefnota aangaande ombuigingen en nieuw beleid.
De CDA-fractie mist een tweetal voorstellen nieuw beleid in
de PerspectiefnotaAchterstallig onderhoud en Omroep Mercu-
rius
Allereerst het achterstallig onderhoud.
De Perspectiefnota zegt omtrent het onderhoud van de fysieke
leefomgeving dat er op dit moment geen goede onderbouwing is
te geven voor het bedrag wat daar voor nodig is. Uiterlijk
komt daaromtrent bij Perspectief 2000 - 2003 duidelijkheid.
Dat betekent onder andere dat de achterstand van het achter
stallig onderhoud nog steeds groter wordt. Dat vinden we
jammer en eigenlijk niet acceptabel. We vinden dat er nu al
bij deze Perspectiefnota geld moet worden vrijgemaakt, in
ieder geval voor het jaar 1999, om de achterstand niet ver
der te laten oplopen.
We hebben begrepen, dat wil de achterstand van het onderhoud
niet verder oplopen, er jaarlijks tenminste f 8 miljoen no-