Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 die dan een meldingsplicht hebben bij een maatschappelijke instelling bij een achterstand van twee maanden betaling. Op deze manier kan men vroegtijdig problemen herkennen en kan er door de hulpverlening voor zowel voor de ouder als voor het kind naar een oplossing gezicht worden. Alleenstaanden die met deze problemen zitten schamen zich voor alles en iedereen. Ze zien vaak geen uitweg meer en worden moedeloos, wat ook zijn terugslag vindt bij de kin deren. De kinderen voelen zich vaak schuldig en hebben de angst dat zij bij de ouder weggehaald kunnen worden, wat zijn neerslag weer heeft op de schoolprestaties en waar door schooluitval niet ondenkbaar is. Het kind wordt daar door op achterstand gezet, omdat de problemen vaak de laat in de openbaarheid komen, waardoor weer het kind het kind van de rekening wordt. De ouder wil wel graag een oplos sing, maar wordt weerhouden doordat men het gevoel heeft gefaald te hebben. Het voor de kinderen verborgen willen houden en door gebrek een sociale contacten niet weten waar men wezen moet. Kinderen houden het ook meestal verborgen, ook op school, dus op school is men ook niet van de proble men op de hoogte Ik ben het natuurlijk met iedereen eens dat de kop in het zand steken geen enkele oplossing biedt. Door andere in stellingen vroegtijdig bij de signalering te betrekken kan worden voorkomen dat deze kinderen trauma's overhouden aan de thuisproblematiek, maar leren dat er mensen zijn die hen helpen, wat naar de toekomst gezien een stabielere ouder kind-maatschappij-relatie geeft. Dat voorkomt ook onder wijsachterstand op school door de thuissituaties. Hopend dat dit een punt is dat de gemeente in de toekomst mee wil nemen als onderdeel van een totaal aan maatregelen wat men voor de uitvoering van het plan GOAL denkt nodig te hebben om het succesvol te maken. Verder ben ik het voor een groot deel eens met wat de heer Stoker zei over het verzuim en het wel of geen vakantie meer of minder nemen. Verder heeft dit voorstel mijn instemming. De heer JacobseIk ben toch wat geschrokken van de opmer kingen van mevrouw De Haan. Ik mag toch aannemen dat zij geen voorstander is van het feit dat een private onderne ming op het moment dat ik bepaalde overeenkomsten niet ge heel nakom, dat binnen een bepaalde termijn aan een over heidsinstantie gaat melden, dat zou toch een grove aantas ting van mijn privacy zijn.) Ik heb het over maatschappe lijke instellingen, als er rekeningen niet betaald worden is er vaak wat aan de hand. Als er kinderen in het spel zijn is er een probleem thuis. (De heer Jacobse: Maar ande ren hebben toch niks met die informatie te maken, dat is toch een zaak van mij en de private organisatie?) Dat is wel mooi, maar als je aan de ene kant zegt dat wij een schoolonderwijs moeten hebben waar signaleringen zijn van Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 allerlei kanten, Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden, Stichting Thuiszorg, Het Friese Land, het Riagg, alles wordt erbij gehaald, dan kun je dat er ook wel bijhalen en ben je er vroegtijdig bij Mevrouw De Haan (weth.)Ik begin even met de vraag over de betrokkenheid van de commissie en daarmee dus de raad. Wij hebben in de commissie vrij uitvoerig gesproken over hoe de procedure is van het jaarlijks bijstellen en hoe de evalua tie naar de commissie komt en vervolgens dat de invloed van die commissie dus groot is. Ik zie de verwarring nu. Wij hebben als college ook dat besluit genomen, dat was er bij de commissie bijBij het besluit hier in de raadsbrief is men vergeten dat aan te passen. Dat is de verwarring. Ik denk dat wij dat alsnog moeten doen. Bij het besluit hoort te staan bij besluit 3"de evaluatie van het plan GOAL te delegeren aan het College van Burgemeester en Wethouders, na overleg met de commissie." Dan is de bijstelling jaar lijks van het plan gegarandeerd. (De heer Wijmenga: Er stond iets in de sfeer van de commissie te betrekken bij de evaluatie.) (Mevrouw Van Ulzen: Ik geloof dat er iets fout gaat. De heer Van der Brug heeft de vorige keer gezegd dat hij ervan uitging dat de commissie betrokken zou worden bij de evaluatie, de wethouder heeft dat ook toegezegd. Dat vind ik nergens terug.Ik geef nu de formulering, waarbij dat gegarandeerd is. Zo had het college het ook besloten en dat collegebesluit is ook aan de commissie voorgelegd en zo hebben wij er ook over gesproken. (Mevrouw DikkenIn het raadsbesluit wat wij hebben besproken in de commissie staat "2. de uitvoering van de aanbevelingen te delegeren aan het college; en 3de evaluatie van het plan GOAL te delegeren aan het college.Bij het verhaal dat erbij hoort staat op een gegeven moment Jaarlijks zullen wij onze conclusies over de voortgang van het beleid voorleggen aan de besturen en aan de Commissie Welzijn. Deze conclusies kunnen mede aanleiding zijn tot het bijstellen van het plan GOAL.Dus in het besluit stond het ook al niet.) (De VoorzitterHet besluit zelf is helder. Als wij aan het onderdeel 3. toe voegen conform het in de raadsbrief gesteldeDan is het geheel duidelijk en hoef je ook niks te herhalenIk bedoel dan in de voorlaatste alinea op bladzij de 6 van de raads brief. Wat ik hier nu voorstel is het besluit onder 3. aan te vullen met conform het in de raadsbrief gestelde".) De heer Stoker heeft uitvoerig gesproken over de uitvoering van de gemeentelijke taken als het gaat om de leerplicht. Ik denk dat dat verhaal wel klopt, wij hebben in verhouding tot andere gemeenten zelfs twee leerplichtambtenaren, meer dan wij wettelijke verplicht zijn. Dat betekent dat die in verhouding ook veel kunnen doen. De raad krijgt daar jaar lijks ook een verslag van. Dus zou de raad wat dat betreft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 15