Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
die dan een meldingsplicht hebben bij een maatschappelijke
instelling bij een achterstand van twee maanden betaling.
Op deze manier kan men vroegtijdig problemen herkennen en
kan er door de hulpverlening voor zowel voor de ouder als
voor het kind naar een oplossing gezicht worden.
Alleenstaanden die met deze problemen zitten schamen zich
voor alles en iedereen. Ze zien vaak geen uitweg meer en
worden moedeloos, wat ook zijn terugslag vindt bij de kin
deren. De kinderen voelen zich vaak schuldig en hebben de
angst dat zij bij de ouder weggehaald kunnen worden, wat
zijn neerslag weer heeft op de schoolprestaties en waar
door schooluitval niet ondenkbaar is. Het kind wordt daar
door op achterstand gezet, omdat de problemen vaak de laat
in de openbaarheid komen, waardoor weer het kind het kind
van de rekening wordt. De ouder wil wel graag een oplos
sing, maar wordt weerhouden doordat men het gevoel heeft
gefaald te hebben. Het voor de kinderen verborgen willen
houden en door gebrek een sociale contacten niet weten waar
men wezen moet. Kinderen houden het ook meestal verborgen,
ook op school, dus op school is men ook niet van de proble
men op de hoogte
Ik ben het natuurlijk met iedereen eens dat de kop in het
zand steken geen enkele oplossing biedt. Door andere in
stellingen vroegtijdig bij de signalering te betrekken kan
worden voorkomen dat deze kinderen trauma's overhouden aan
de thuisproblematiek, maar leren dat er mensen zijn die hen
helpen, wat naar de toekomst gezien een stabielere ouder
kind-maatschappij-relatie geeft. Dat voorkomt ook onder
wijsachterstand op school door de thuissituaties.
Hopend dat dit een punt is dat de gemeente in de toekomst
mee wil nemen als onderdeel van een totaal aan maatregelen
wat men voor de uitvoering van het plan GOAL denkt nodig te
hebben om het succesvol te maken.
Verder ben ik het voor een groot deel eens met wat de heer
Stoker zei over het verzuim en het wel of geen vakantie
meer of minder nemen.
Verder heeft dit voorstel mijn instemming.
De heer JacobseIk ben toch wat geschrokken van de opmer
kingen van mevrouw De Haan. Ik mag toch aannemen dat zij
geen voorstander is van het feit dat een private onderne
ming op het moment dat ik bepaalde overeenkomsten niet ge
heel nakom, dat binnen een bepaalde termijn aan een over
heidsinstantie gaat melden, dat zou toch een grove aantas
ting van mijn privacy zijn.) Ik heb het over maatschappe
lijke instellingen, als er rekeningen niet betaald worden
is er vaak wat aan de hand. Als er kinderen in het spel
zijn is er een probleem thuis. (De heer Jacobse: Maar ande
ren hebben toch niks met die informatie te maken, dat is
toch een zaak van mij en de private organisatie?) Dat is
wel mooi, maar als je aan de ene kant zegt dat wij een
schoolonderwijs moeten hebben waar signaleringen zijn van
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
allerlei kanten, Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden,
Stichting Thuiszorg, Het Friese Land, het Riagg, alles
wordt erbij gehaald, dan kun je dat er ook wel bijhalen en
ben je er vroegtijdig bij
Mevrouw De Haan (weth.)Ik begin even met de vraag over de
betrokkenheid van de commissie en daarmee dus de raad. Wij
hebben in de commissie vrij uitvoerig gesproken over hoe de
procedure is van het jaarlijks bijstellen en hoe de evalua
tie naar de commissie komt en vervolgens dat de invloed van
die commissie dus groot is. Ik zie de verwarring nu. Wij
hebben als college ook dat besluit genomen, dat was er bij
de commissie bijBij het besluit hier in de raadsbrief is
men vergeten dat aan te passen. Dat is de verwarring. Ik
denk dat wij dat alsnog moeten doen. Bij het besluit hoort
te staan bij besluit 3"de evaluatie van het plan GOAL te
delegeren aan het College van Burgemeester en Wethouders,
na overleg met de commissie." Dan is de bijstelling jaar
lijks van het plan gegarandeerd. (De heer Wijmenga: Er
stond iets in de sfeer van de commissie te betrekken bij de
evaluatie.) (Mevrouw Van Ulzen: Ik geloof dat er iets fout
gaat. De heer Van der Brug heeft de vorige keer gezegd dat
hij ervan uitging dat de commissie betrokken zou worden bij
de evaluatie, de wethouder heeft dat ook toegezegd. Dat
vind ik nergens terug.Ik geef nu de formulering, waarbij
dat gegarandeerd is. Zo had het college het ook besloten en
dat collegebesluit is ook aan de commissie voorgelegd en zo
hebben wij er ook over gesproken. (Mevrouw DikkenIn het
raadsbesluit wat wij hebben besproken in de commissie staat
"2. de uitvoering van de aanbevelingen te delegeren aan het
college; en 3de evaluatie van het plan GOAL te delegeren
aan het college.Bij het verhaal dat erbij hoort staat op
een gegeven moment Jaarlijks zullen wij onze conclusies
over de voortgang van het beleid voorleggen aan de besturen
en aan de Commissie Welzijn. Deze conclusies kunnen mede
aanleiding zijn tot het bijstellen van het plan GOAL.Dus
in het besluit stond het ook al niet.) (De VoorzitterHet
besluit zelf is helder. Als wij aan het onderdeel 3. toe
voegen conform het in de raadsbrief gesteldeDan is het
geheel duidelijk en hoef je ook niks te herhalenIk bedoel
dan in de voorlaatste alinea op bladzij de 6 van de raads
brief. Wat ik hier nu voorstel is het besluit onder 3. aan
te vullen met conform het in de raadsbrief gestelde".)
De heer Stoker heeft uitvoerig gesproken over de uitvoering
van de gemeentelijke taken als het gaat om de leerplicht.
Ik denk dat dat verhaal wel klopt, wij hebben in verhouding
tot andere gemeenten zelfs twee leerplichtambtenaren, meer
dan wij wettelijke verplicht zijn. Dat betekent dat die in
verhouding ook veel kunnen doen. De raad krijgt daar jaar
lijks ook een verslag van. Dus zou de raad wat dat betreft