Blad 3 0 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 volstrekt op de hoogte kunnen zijn van wat onze leerplicht ambtenaren met name op dat soort vlakken doen. Ik wil nu niet een heel verhaal houden wat dit allemaal inhoudt, want dat brengt mij te ver weg. Het heeft in die zin een relatie hiermee dat het natuurlijk een signaal kan zijn en in die zin doen onze leerplichtambtenaren daar ook heel veel aan, dat signalen opgepikt worden van daar waar de leerplicht problemen betekenen, dat is natuurlijk vaak het geval. Het verzuim duidt vaak op problemen en die signalen worden hierin meegenomen. Mevrouw Van Ulzen is een beetje cynisch als het gaat om on derwijsachterstandenbeleid. Zij zegt dat het een mooi plan is, maar het zijn allemaal woorden en het zijn allemaal mooie bedoelingen, wat komt ervan terecht, het is te weinig concreet. Ik heb in de commissie verteld wat er op dit mo ment allemaal aan projecten loopt. Als je alleen al denkt aan het project van de voorschoolse periode. Dat is niet allemaal niks en is ook niet allemaal zonde van het geld. Daar worden ook goede resultaten mee behaald. Ook projecten bijvoorbeeld in de Vrijheidswijk waar men in termen van buitenschoolse opvang al het één en ander doet. Dit zijn prima projecten. Wat nu verder op basis van dit plan aan de orde is, is dat scholen uitgenodigd zijn om hun plannen in te dienen op basis van dit beleidskader. Wij hebben heel nadrukkelijk aangegeven dat de plannen moeten gaan over de beleidsthema's die hierin genoemd worden. Daar zullen wij ze ook op toetsen. Op het moment dat die plannen er liggen zal ik ook aan de commissie laten zien wat er ingediend is, om welke projecten het gaat en waarom wij voor welke pro jecten hebben gekozen. Dus de motivering daar ook bij. Dat komt allemaal naar de commissie toe en dan wordt het wel licht veel concreter. Ik geeft u gelijk als u zegt dat wij ook in toenemende mate zullen moeten proberen naar scholen en instellingen die daarbij betrokken zijn aan te geven tot wat dat heeft geleid, met andere woorden concrete resulta ten ook aangeven. Wat dat betreft is dat nog maar in een heel beginnend stadium, maar hebben wij hier in ieder geval uitgelegd wat de procedure verder zal zijn en het is dus een verhaal dat moet gaan groeien. Tegen de heer De Jong zou ik willen zeggen: graag wat mij betreft terugkomen in de commissie en laten zien watvoor aanvragen er gekomen zijn vanuit de raad en om welke reden wij welke projecten honoreren. Wat mij betreft volledige informatie en volledig meedenken en meekiezen. Verder hebben de heer Boorsma en mevrouw De Haan eigenlijk allebei gereageerd op het feit dat er heel veel sociale problematiek is, die problemen bij kinderen op school ver oorzaken. Dat is natuurlijk waar. Het is mij uit het hart gegrepen om te zeggen dat je daar ook integraal naar moet Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 kijken, dat het niet helpt om alleen vanuit school wat te doen, maar eigenlijk op een breed vlak, ook werkloosheids bestrijding en volkshuisvestingsbeleid en al dat soort din gen samen, kun je aan die sociale problematiek werken. Die hele discussie krijgen wij ook terug bij de vernieuwing van het welzijnsbeleid. Dit is een nota die echt vanuit onder wijsachterstand is geschreven en de projecten wil honoreren die vanuit die situatie samen met betrokken instellingen aan die onderwijsachterstanden echt iets wil doen. Er voor zorgen dat a. onderwijsachterstanden voorkomen worden en b. gesignaleerd wordt en heel concreet op ingespeeld wordt. Daar gaat dit verhaal om en het hele brede verhaal kan je niet in deze nota samenvatten. Maar u heeft wel gelijk. De heer Stoker: Het antwoord van de wethouder is wat mij betreft toch niet bevredigend. Het is zo dat ik de indruk heb dat er hier toch te veel projectmatig wordt gewerkt en er gemeentebreed gezien niet voldoende integraliteit is be tracht. Want als het om onderwijsachterstanden gaat, dan ligt er bij schoolverzuim een enorm punt. Ik vind dat dat niet voldoende wordt meegenomen. Natuurlijk begrijp ik dat men aan de wettelijke taak wil voldoen om op tijd die nota klaar te hebben, maar ik vind dat wat voor de hand ligt, een goede aanpak van het verzuim - ik weet best hoe dat werkt en ik weet ook wel dat er twee mensen aan werken - ik denk dat er meer aandacht voor moet komen, wil je echt iets aan achterstandssituaties doen. (Mevrouw DikkenEen half jaar geleden hebben wij in de commissie de hele nota ver zuim en verzuimbeleid besproken. Daarin staan ook uitge breid de stappen van wat de gemeenteambtenaren doen, wat de verantwoordelijkheid is van de scholen, wat de verantwoor delijkheid is van de ouders. Om dat nu opnieuw weer te gaan beschrijven, het staat er kort in, prima, maar het hele be leid hebben wij al een keer besproken en wordt ook regelma tig in de commissie geëvalueerd. Dus lijkt het mij wat een overdreven reactie om dat hier ook nog eens in te beschrij ven.) Misschien ziet mevrouw Dikken dit zo, maar ik vind dit een te projectmatige aanpak en dan heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Mevrouw Van Ulzen: Ik vind het merkwaardig dat realisme verward wordt met cynisme. Ik wil u een klein citaat niet onthouden. "Speciale activiteiten als bijles, huiswerkbege leiding en lessen in de moedertaal hebben op middelbare scholieren met leerachterstand vooralsnog een omgekeerd ef fect. Hoe meer geld en energie hiervoor wordt vrijgemaakt, hoe verder de leerlingen achterop raken. Tot die conclusie komt de Algemene Rekenkamer op basis van een enquête." De rest wil ik u besparen. Ik wil toch de Algemene Rekenkamer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 16