Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
zit je nu nog wel in het juiste evenwicht, maar die discus
sie is gevoerd.
Alles overwegende gaat mijn fractie akkoord met het voor
stel zoals het nu voorligt.
Wij hebben nog wel een kanttekening bij de 50% aansluitin
gen. Daarvan heeft de wethouder in de commissie gezegd, 1
september of misschien wat later. Later kwam hij daarop te
rug en heeft gezegd dat 1 september toch wel een harde da
tum is. Misschien dat het goed is om nu nog eens even de
stand van zaken ten aanzien van een aantal gemeenten weer
te geven. Ik zou daar heel nieuwsgierig naar zijn. En wat
als het onverhoopt toch mis gaat? Er staat in de raads-
brief, zoals die nu voor ons ligt, dat wij dan onze eigen
weg gaan, zoals wij al eerder besloten hebben. Ik heb in de
commissie gewezen op het gevaar, omdat je dan toch andere
partners gaat zoeken, omdat je groter zou willen worden.
Het gevaar dat je dan met zuidelijke partners gaat werken
en dat je dan je werkgelegenheid wellicht uit Leeuwarden
zou kwijtraken, dat die zou verhuizen naar Meppel dan wel
naar Zwolle, daar voelen wij niet zo gek veel voor.
Met andere woorden, in een noodscenario zou ik toch heel
graag van de wethouder de bevestiging willen hebben dat wij
daar dan, als dat mocht gebeuren, eerst in ieder geval in
deze raad weer besluitvorming over plegen.
De heer Jacobse: Het op afstand zetten van de uitvoerende
werkzaamheden is er door en wij zijn het daar in principe
mee eens. In het voorstel zijn de voordelen van kleinscha
lig maatwerk binnen de regio-BV's als het gaat om de afval
inzameling en de voordelen van een grootschalige organisa
tie als het gaat om het verwerken van het afval in de NV
creatief gecombineerd en dit heeft onze instemming.
Maar wij kennen ook angsten. Angst bijvoorbeeld dat de ge
meente in de toekomst de aandelen te gelde wil maken door
ze te verkopen, bijvoorbeeld aan NUON. Angst bijvoorbeeld
dat de gemeenten in de toekomst hun aandelen geld willen
zien opleveren in de vorm van een hoge dividenduitkering.
Is er reden voor die angst? Ja, als je kijkt naar de huidi
ge discussies over het aandelenbezit bij de watermaatschap
pij bijvoorbeeld, waarbij wij steeds verder weg die aande
len uit bezit geven en dus de democratische controle ook
steeds minder is en dus ook steeds minder stuurbaar is en
beslissingen steeds verder van ons af worden genomen en dat
allemaal over goederen of diensten waarbij de burger geen
alternatief heeft als het gaat om het afnemen. Er is sprake
van een monopolie in de vorm van een aanbieder en je hebt
geen andere keus dan de rekening te betalen.
Ja, er is reden voor angst als je kijkt bijvoorbeeld naar
de provinciale overheid waarbij je gedeputeerden, ik zou
haast zeggen met kwijl in de mond, ziet kijken naar hun
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
aandelenpakketten en de dividenden die dat moet gaan ople
veren voor een aantal projecten. En gemeenten doen daar ook
aan mee
Er is ook zorg over de mogelijkheid voor de commerciële BV
om winst te maken in de moordende concurrentiestrijd die er
is en hoe eventuele verliezen uiteindelijk direct of indi
rect ten laste van niet commerciële activiteiten zullen
worden gebracht
Ik nodig het college nogmaals uit ons gerust te stellen
over de doorwerking van eventuele verliezen van de commer
ciële BV in de reguliere poot, nogmaals aan te geven dat
eventuele positieve opbrengsten van deze transactie ten
gunste van de afvalstoffenheffing zullen komen en toe te
zeggen dat er geen besprekingen gevoerd zullen gaan worden
met anderen dan afvalsturing zonder dat deze raad is ge
hoord
Terecht worden er voorwaarden gesteld, nogal wat in aantal,
want dit soort operaties moet je alleen opzetten en uitvoe
ren als de beoogde doelen ook te realiseren zijn. We gaan
ervan uit dat die voorwaarden zullen worden gerealiseerd en
zo niet, dat wij daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte
zullen worden gesteld om mee te praten en mee te denken wat
dan de goede weg is
Alles afwegende stemmen wij in met het voorstel, zelfs met
een weinig enthousiasme, maar het zal duidelijk zijn uit
mijn woorden dat de afstand die wij nu realiseren, eerst
verzelfstandigen door de poort en nu al weer een stukje
verder van ons af verzelfstandigen, wat ons betreft de
maximale is
De heer BoorsmaHet is een trend geworden bij gemeenten om
diensten af te stoten of te verzelfstandigen, waarbij het
er soms veel op lijkt dat verzelfstandigen een doel op zich
wordt. Wij moeten ons echter altijd blijven afvragen welk
doel wij dienen, wat willen wij uiteindelijk bereiken en
wat betekent dat voor de burgers? Ook in het geval van de
voorgenomen verzelfstandiging van de reinigingsdienst moe
ten wij kritisch kijken naar de mogelijke gevolgen. Voorge
steld wordt om een NV en een aantal BV's op te richten. Het
vreemd vermogen van de NV dient na de oprichting van derden
te worden verkregen. Hier loop je volgens ons het risico
dat derden, zijnde niet gemeenten, de prijs van de afval
verwijdering kunnen gaan bepalen en de burger moet betalen.
Wij zijn van mening dat gemeentelijke diensten die van der
mate groot belang zijn voor burgers in handen van de ge
meente moeten blijven. Vooropgesteld dat wij niet tegen een
samenwerking zijn, wegen de mogelijke voordelen, zoals om
schreven door KPMG, onzes inziens niet op tegen de bedrei
gingen die wij zien, zoals onder andere liberalisering van
de markt, waardoor enkele grote particuliere verwerkers