Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 zit je nu nog wel in het juiste evenwicht, maar die discus sie is gevoerd. Alles overwegende gaat mijn fractie akkoord met het voor stel zoals het nu voorligt. Wij hebben nog wel een kanttekening bij de 50% aansluitin gen. Daarvan heeft de wethouder in de commissie gezegd, 1 september of misschien wat later. Later kwam hij daarop te rug en heeft gezegd dat 1 september toch wel een harde da tum is. Misschien dat het goed is om nu nog eens even de stand van zaken ten aanzien van een aantal gemeenten weer te geven. Ik zou daar heel nieuwsgierig naar zijn. En wat als het onverhoopt toch mis gaat? Er staat in de raads- brief, zoals die nu voor ons ligt, dat wij dan onze eigen weg gaan, zoals wij al eerder besloten hebben. Ik heb in de commissie gewezen op het gevaar, omdat je dan toch andere partners gaat zoeken, omdat je groter zou willen worden. Het gevaar dat je dan met zuidelijke partners gaat werken en dat je dan je werkgelegenheid wellicht uit Leeuwarden zou kwijtraken, dat die zou verhuizen naar Meppel dan wel naar Zwolle, daar voelen wij niet zo gek veel voor. Met andere woorden, in een noodscenario zou ik toch heel graag van de wethouder de bevestiging willen hebben dat wij daar dan, als dat mocht gebeuren, eerst in ieder geval in deze raad weer besluitvorming over plegen. De heer Jacobse: Het op afstand zetten van de uitvoerende werkzaamheden is er door en wij zijn het daar in principe mee eens. In het voorstel zijn de voordelen van kleinscha lig maatwerk binnen de regio-BV's als het gaat om de afval inzameling en de voordelen van een grootschalige organisa tie als het gaat om het verwerken van het afval in de NV creatief gecombineerd en dit heeft onze instemming. Maar wij kennen ook angsten. Angst bijvoorbeeld dat de ge meente in de toekomst de aandelen te gelde wil maken door ze te verkopen, bijvoorbeeld aan NUON. Angst bijvoorbeeld dat de gemeenten in de toekomst hun aandelen geld willen zien opleveren in de vorm van een hoge dividenduitkering. Is er reden voor die angst? Ja, als je kijkt naar de huidi ge discussies over het aandelenbezit bij de watermaatschap pij bijvoorbeeld, waarbij wij steeds verder weg die aande len uit bezit geven en dus de democratische controle ook steeds minder is en dus ook steeds minder stuurbaar is en beslissingen steeds verder van ons af worden genomen en dat allemaal over goederen of diensten waarbij de burger geen alternatief heeft als het gaat om het afnemen. Er is sprake van een monopolie in de vorm van een aanbieder en je hebt geen andere keus dan de rekening te betalen. Ja, er is reden voor angst als je kijkt bijvoorbeeld naar de provinciale overheid waarbij je gedeputeerden, ik zou haast zeggen met kwijl in de mond, ziet kijken naar hun Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 aandelenpakketten en de dividenden die dat moet gaan ople veren voor een aantal projecten. En gemeenten doen daar ook aan mee Er is ook zorg over de mogelijkheid voor de commerciële BV om winst te maken in de moordende concurrentiestrijd die er is en hoe eventuele verliezen uiteindelijk direct of indi rect ten laste van niet commerciële activiteiten zullen worden gebracht Ik nodig het college nogmaals uit ons gerust te stellen over de doorwerking van eventuele verliezen van de commer ciële BV in de reguliere poot, nogmaals aan te geven dat eventuele positieve opbrengsten van deze transactie ten gunste van de afvalstoffenheffing zullen komen en toe te zeggen dat er geen besprekingen gevoerd zullen gaan worden met anderen dan afvalsturing zonder dat deze raad is ge hoord Terecht worden er voorwaarden gesteld, nogal wat in aantal, want dit soort operaties moet je alleen opzetten en uitvoe ren als de beoogde doelen ook te realiseren zijn. We gaan ervan uit dat die voorwaarden zullen worden gerealiseerd en zo niet, dat wij daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte zullen worden gesteld om mee te praten en mee te denken wat dan de goede weg is Alles afwegende stemmen wij in met het voorstel, zelfs met een weinig enthousiasme, maar het zal duidelijk zijn uit mijn woorden dat de afstand die wij nu realiseren, eerst verzelfstandigen door de poort en nu al weer een stukje verder van ons af verzelfstandigen, wat ons betreft de maximale is De heer BoorsmaHet is een trend geworden bij gemeenten om diensten af te stoten of te verzelfstandigen, waarbij het er soms veel op lijkt dat verzelfstandigen een doel op zich wordt. Wij moeten ons echter altijd blijven afvragen welk doel wij dienen, wat willen wij uiteindelijk bereiken en wat betekent dat voor de burgers? Ook in het geval van de voorgenomen verzelfstandiging van de reinigingsdienst moe ten wij kritisch kijken naar de mogelijke gevolgen. Voorge steld wordt om een NV en een aantal BV's op te richten. Het vreemd vermogen van de NV dient na de oprichting van derden te worden verkregen. Hier loop je volgens ons het risico dat derden, zijnde niet gemeenten, de prijs van de afval verwijdering kunnen gaan bepalen en de burger moet betalen. Wij zijn van mening dat gemeentelijke diensten die van der mate groot belang zijn voor burgers in handen van de ge meente moeten blijven. Vooropgesteld dat wij niet tegen een samenwerking zijn, wegen de mogelijke voordelen, zoals om schreven door KPMG, onzes inziens niet op tegen de bedrei gingen die wij zien, zoals onder andere liberalisering van de markt, waardoor enkele grote particuliere verwerkers

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 10