Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
De Voorzitter: Aan de orde is Goedkeuring deelconvenant
deel 1 (BBSH)deelconvenant 3 (Programmering Woningbouw,
Stedelijke Herstructurering en Leefbaarheid bestaande woon
wijken) en deelconvenant 4 (Specifieke Zaken) met de fede
ratie Leeuwarder Woningcorporaties.
Mevrouw De Jong: Prima dat er een convenant voor ons ter
goedkeuring ligt. wij zijn daar echt blij mee. Al zoveel
jaren hebben wij er om gevraagd. Wij hebben er in de com
missie uitgebreid over gesproken. Wij zullen hier die hele
discussie niet overdoen, maar wel een deel dat waarschijn
lijk ook nog wel wat tijd vergt. Helaas.
Wij hebben als PvdA-fractie een voorbehoud gemaakt en dit
betreft met name deelconvenant 1, de BBSH. Nieuw in dit
deelconvenant is dat hierin wordt opgenomen de kernvoor-
raad. Verheugd zijn wij dat er met de corporaties afspraken
zijn gemaakt over de kernvoorraadWij lopen hierin als ge
meente Leeuwarden voorop en daar zijn wij trots op.
In de raadsbrief wordt aangegeven dat het vaststellen van
de kernvoorraad de nodige problemen met zich meebrengt. Ik
noem er een aantal
Nog niet zoveel gemeenten durven het aan om een kernvoor
raad uit het sociale woningbestand aan te wijzen, dus veel
voorbeelden kennen wij ook niet.
Leeuwarden kent een ontspannen woningmarkt met een groter
aanbod van goedkope en betaalbare huurwoningen dan dat er
vraag naar is, waardoor er risico van leegstand ontstaat.
Dit knelpunt wordt nog eens extra groot doordat de gemeente
fikse uitbreidingsplannen heeft. Als wij strikt de kernwo
ningen willen toewijzen aan alleen de doelgroep, ontstaat
nog meer leegstand. Immers een deel van de primaire doel
groep woont niet in deze voorraad. Het woongenot daalt in
een omgeving waarin veel leegstaande woningen staan, met
alle gevolgen van dien.
Leegstand ontstaat ook door de lage rentestand van dit mo
ment. Veel huurders overwegen om een woning te kopen, omdat
dit goedkoper is dan te blijven huren met een jaarlijkse
huurverhoging. Kopen blijkt goedkoper.
De nieuwe Huursubsidiewet sinds juli 1997 maakt het voor de
lagere inkomens gemakkelijker om een duurdere huurwoning te
huren
Onzes inziens kunnen een aantal van deze problemen worden
ondervangen. In de herstructureringsdiscussie, die door al
le deelconvenanten heen speelt en die wij daarom hier toch
ook willen benoemen, wordt gepleit voor een meer gemêleerde
bevolkingssamenstelling in met name de naoorlogse wijken,
wijken met huur- en koopwoningen en bewoond door mensen met
lage modale en hoge inkomens. De woonomgeving verbetert er
door. Daartoe dienen woningen te worden gerenoveerd, ge
sloopt en verkochtAlles dat wordt genoemd in de presta-
Blad 65
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
tieafspraken in deelconvenant 1. Maar ons is dit niet ge
noeg. Juist vanwege de problemen die wij noemden bij het
vaststellen van de kernvoorraad zouden wij oplossingen moe
ten zoeken door juist daarop in te spelen. Waarom niet de
primaire doelgroep een keuzemogelijkheid bieden tussen het
huren of kopen van een woning? Van de kernvoorraad als zo
danig blijven wij af. Wij zijn het eens wat dat betreft met
het voorstel. Het gaat ons met name om die 8.611 overige
sociale woningen, te veel om te behouden. Onder voorwaarden
zouden wij een deel daarvan in de verkoop kunnen doen. Eén
voorwaarde is bijvoorbeeld dat de woningen in goede staat
van onderhoud moeten verkeren, wij hebben bijvoorbeeld ver
nomen van de Woningcorporatie Patrimonium dat die op dit
moment onopgeknapte sociale huurwoningen verkoopt. Wij vin
den persoonlijk dat dat niet kan. Je belast op die manier
de mensen die gewend waren een woning te huren en niet ge
wend zijn zelf voor onderhoudskosten op te draaien. Dan
hebben wij het wel over een groot aantal niet echt koop
krachtige huishoudens. Het risico dat je loopt wanneer deze
mensen voor grote onderhoudskosten komen te staan mag en
moet je als corporatie niet willen lopen.
Een andere voorwaarde is dat de woonlasten niet hoger mogen
zijn dan de huidige huurlasten. Wij willen nu niet uitge
breid en in detail ingaan op de verdere voorwaarden. In on
ze notitie 'De koopwoning bereikbaar' benoemen wij uitge
breid hoe wij ons voorstellen dat het aanbod aan de huurder
bij het kopen van een huurwoning er uit zou moeten zien.
Het gaat ons hier om het principe. In de herstructurerings
plannen kan wat ons betreft nader invulling worden gegeven
aan hoeveel woningen, waar en in welke wijk kunnen worden
verkocht. Ook daarin kunnen verdere randvoorwaarden worden
uitgewerkt. Overigens heeft de heer Zwart van Woonservice
'94 al vorig jaar in Woonwijzer aangegeven dat hij achter
ons principe staat, ook al heeft hij twijfels bij de oplos
sing. Hij bedoelde daarmee, welke instrumenten wij in onze
notitie voor ogen hadden. Hij stelde daarin voor de indivi
duele koopbijdrage in plaats van de individuele huursubsi
die iedere maand door te spelen naar de bank, die vervol
gens hypotheek verstrekt aan de koper. Door de bijdrage van
het rijk kan de bank een lagere rente rekenen, waardoor de
woonlasten voor de koper lager uitkomen. Nogmaals in de
verdere uitwerking kan over de instrumenten nog uitgebreid
van gedachten worden gewisseld. Wij willen hier eigenlijk
alleen maar aangegeven dat de heer De Vries van de Stich
ting Volkshuisvesting niet de gevoelens vertolkt van alle
corporaties en ook dat de corporaties duidelijk beheerpro-
gramma's dienen te ontwikkelen als huurwoningen worden ver
kocht
Ook willen wij hier alvast ingaan op de risico's die het
Centraal Planbureau afgelopen zaterdag noemde in de Leeu
warder Courant bij het verkopen van huurwoningen aan de