Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 De Voorzitter: Aan de orde is Goedkeuring deelconvenant deel 1 (BBSH)deelconvenant 3 (Programmering Woningbouw, Stedelijke Herstructurering en Leefbaarheid bestaande woon wijken) en deelconvenant 4 (Specifieke Zaken) met de fede ratie Leeuwarder Woningcorporaties. Mevrouw De Jong: Prima dat er een convenant voor ons ter goedkeuring ligt. wij zijn daar echt blij mee. Al zoveel jaren hebben wij er om gevraagd. Wij hebben er in de com missie uitgebreid over gesproken. Wij zullen hier die hele discussie niet overdoen, maar wel een deel dat waarschijn lijk ook nog wel wat tijd vergt. Helaas. Wij hebben als PvdA-fractie een voorbehoud gemaakt en dit betreft met name deelconvenant 1, de BBSH. Nieuw in dit deelconvenant is dat hierin wordt opgenomen de kernvoor- raad. Verheugd zijn wij dat er met de corporaties afspraken zijn gemaakt over de kernvoorraadWij lopen hierin als ge meente Leeuwarden voorop en daar zijn wij trots op. In de raadsbrief wordt aangegeven dat het vaststellen van de kernvoorraad de nodige problemen met zich meebrengt. Ik noem er een aantal Nog niet zoveel gemeenten durven het aan om een kernvoor raad uit het sociale woningbestand aan te wijzen, dus veel voorbeelden kennen wij ook niet. Leeuwarden kent een ontspannen woningmarkt met een groter aanbod van goedkope en betaalbare huurwoningen dan dat er vraag naar is, waardoor er risico van leegstand ontstaat. Dit knelpunt wordt nog eens extra groot doordat de gemeente fikse uitbreidingsplannen heeft. Als wij strikt de kernwo ningen willen toewijzen aan alleen de doelgroep, ontstaat nog meer leegstand. Immers een deel van de primaire doel groep woont niet in deze voorraad. Het woongenot daalt in een omgeving waarin veel leegstaande woningen staan, met alle gevolgen van dien. Leegstand ontstaat ook door de lage rentestand van dit mo ment. Veel huurders overwegen om een woning te kopen, omdat dit goedkoper is dan te blijven huren met een jaarlijkse huurverhoging. Kopen blijkt goedkoper. De nieuwe Huursubsidiewet sinds juli 1997 maakt het voor de lagere inkomens gemakkelijker om een duurdere huurwoning te huren Onzes inziens kunnen een aantal van deze problemen worden ondervangen. In de herstructureringsdiscussie, die door al le deelconvenanten heen speelt en die wij daarom hier toch ook willen benoemen, wordt gepleit voor een meer gemêleerde bevolkingssamenstelling in met name de naoorlogse wijken, wijken met huur- en koopwoningen en bewoond door mensen met lage modale en hoge inkomens. De woonomgeving verbetert er door. Daartoe dienen woningen te worden gerenoveerd, ge sloopt en verkochtAlles dat wordt genoemd in de presta- Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 tieafspraken in deelconvenant 1. Maar ons is dit niet ge noeg. Juist vanwege de problemen die wij noemden bij het vaststellen van de kernvoorraad zouden wij oplossingen moe ten zoeken door juist daarop in te spelen. Waarom niet de primaire doelgroep een keuzemogelijkheid bieden tussen het huren of kopen van een woning? Van de kernvoorraad als zo danig blijven wij af. Wij zijn het eens wat dat betreft met het voorstel. Het gaat ons met name om die 8.611 overige sociale woningen, te veel om te behouden. Onder voorwaarden zouden wij een deel daarvan in de verkoop kunnen doen. Eén voorwaarde is bijvoorbeeld dat de woningen in goede staat van onderhoud moeten verkeren, wij hebben bijvoorbeeld ver nomen van de Woningcorporatie Patrimonium dat die op dit moment onopgeknapte sociale huurwoningen verkoopt. Wij vin den persoonlijk dat dat niet kan. Je belast op die manier de mensen die gewend waren een woning te huren en niet ge wend zijn zelf voor onderhoudskosten op te draaien. Dan hebben wij het wel over een groot aantal niet echt koop krachtige huishoudens. Het risico dat je loopt wanneer deze mensen voor grote onderhoudskosten komen te staan mag en moet je als corporatie niet willen lopen. Een andere voorwaarde is dat de woonlasten niet hoger mogen zijn dan de huidige huurlasten. Wij willen nu niet uitge breid en in detail ingaan op de verdere voorwaarden. In on ze notitie 'De koopwoning bereikbaar' benoemen wij uitge breid hoe wij ons voorstellen dat het aanbod aan de huurder bij het kopen van een huurwoning er uit zou moeten zien. Het gaat ons hier om het principe. In de herstructurerings plannen kan wat ons betreft nader invulling worden gegeven aan hoeveel woningen, waar en in welke wijk kunnen worden verkocht. Ook daarin kunnen verdere randvoorwaarden worden uitgewerkt. Overigens heeft de heer Zwart van Woonservice '94 al vorig jaar in Woonwijzer aangegeven dat hij achter ons principe staat, ook al heeft hij twijfels bij de oplos sing. Hij bedoelde daarmee, welke instrumenten wij in onze notitie voor ogen hadden. Hij stelde daarin voor de indivi duele koopbijdrage in plaats van de individuele huursubsi die iedere maand door te spelen naar de bank, die vervol gens hypotheek verstrekt aan de koper. Door de bijdrage van het rijk kan de bank een lagere rente rekenen, waardoor de woonlasten voor de koper lager uitkomen. Nogmaals in de verdere uitwerking kan over de instrumenten nog uitgebreid van gedachten worden gewisseld. Wij willen hier eigenlijk alleen maar aangegeven dat de heer De Vries van de Stich ting Volkshuisvesting niet de gevoelens vertolkt van alle corporaties en ook dat de corporaties duidelijk beheerpro- gramma's dienen te ontwikkelen als huurwoningen worden ver kocht Ook willen wij hier alvast ingaan op de risico's die het Centraal Planbureau afgelopen zaterdag noemde in de Leeu warder Courant bij het verkopen van huurwoningen aan de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 13