Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 afgelegd, vinden wij een goede zaak. Op die wijze kan het probleem van achter de werkelijkheid aanlopen worden onder vangen en ook voor de toekomst, met name de uitvoering van de herstructureringsplannen, zal het noodzakelijk zijn om deze constructie van een beleidsbrief te kiezen. Wij hebben nog wel wat moeite met het proces van hoe je nu precies de kernvoorraad bepaalt, maar wij zeggen daar nu niets meer over, dat hebben wij in de commissie al gedaan. De motie van de PvdA-fractieOnze fractie staat sympathiek tegenover de verkoop van huurwoningen in het algemeen. Het spreekwoord doet nog steeds opgeld 'Eigen haard is goud waard'Als je je oor te luister legt bij de huurders dan wil men graag kopen, huurders in het algemeen. Je woont im mers in je eigen spaarpot en zeker vandaag de dag. De voor beelden in de stad hebben wij gezien, waar huurwoningen worden verkocht, knappen de wijken op, tuinen worden op nieuw aangelegd, kortom de leefomgeving is duidelijk verbe terd. De voorbeelden zijn Westeinde, Camminghaburen, eigen lijk te veel om op te noemen. De beoogde doelstelling, neergelegd in de motie, om ook de minst draagkrachtigen, de primaire doelgroep, in de gele genheid te stellen een woning te kopen, vinden wij op zich sympathiek, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Daarom de volgende kanttekeningen bij de motie van onze kant Een eerste randvoorwaarde is voor onze fractie het aanwezig zijn van een adequaat inkomensinstrument. Bij de Tweede Ka mer ligt momenteel een initiatiefvoorstel van de heren Biesheuvel en Duivenstijn om te werken met een koopsubsi die, een systeem analoog aan het systeem van de individuele huursubsidie. Zoals wij vorige week in de krant konden le zen vindt het Centraal Planbureau dat er nog wel op het wetsontwerp iets is af te dingen. Met name spitst de kri tiek zich toe op twee zaken, de kwetsbaarheid van de doel groep en het optimisme over het aantal woningen dat eventu eel zou kunnen worden verkocht De fractie vindt in elk geval dat inzicht ontstaat in de ontwikkeling van de landelijke wetgeving op dit punt alvo rens wij hier in de raad een definitief standpunt kunnen innemen. Uiteindelijk gaat het hier qua inkomenspositie om een kwetsbare doelgroep. Een tweede randvoorwaarde is dat de te verkopen woningen uiteraard in een goede staat van onderhoud worden overge dragen. Maar hoe zit het met het groot-onderhoud op lange termijn? Een derde randvoorwaarde, die ook aan de tweede randvoor waarde is gekoppeld, gaat over de kwaliteit van de wonin gen. De vraag is of de woningen de komende twintig a vijf- enentwintig jaar nog aan de te stellen wooneisen voldoen. Juist door de welvaart worden de wooneisen steeds verder Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 opgeschroefd. De vraag of ze wel zullen voldoen aan de toe komstige kwaliteitseisen moet juist beantwoord worden in het kader van de herstructureringsplannen. Overdracht ver koop van woningen in een goede staat van onderhoud is nog geen garantie dat de woningen op de langere termijn aan de kwaliteitseisen van het wonen zullen voldoen. Er kan zelfs een gevaarlijke kant aan zitten, corporaties uitnodigen om woningen te verkopen waarvan men weet dat ze over pakweg tien jaar niet aan de eisen voldoen. Dan hebben wij echt een probleem in deze gemeente. Zaken doen met individuele particulieren, huiseigenaren, is lastiger, tijdrovender en uiteindelijk duurder dan zaken doen met corporaties. Kortom, mijn fractie vindt de strekking van de motie sympa thiek, maar vindt de motie op dit moment te prematuur. Als CDA-fractie steunen wij die niet, met de argumenten die ik zojuist heb genoemd. Het zou beter zijn deze aspecten in de discussie mee te nemen in de herstructureringsvoorstellen die wij dit najaar onder ogen krijgen. Wellicht is er dan ook iets meer bekend over een landelijke wetgeving over de zogenaamde koopsubsidies. Kortom, wij stemmen in met de drie deelconvenanten en wij stemmen eveneens in met het beschikbaar stellen van de ge meentelijke bijdrage voor het loket Woonloketproblemen, alsmede met de bijdrage van maximaal f 125.000,- voor de dekking van het exploitatietekort van de centrale registra tie woningzoekenden. Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie ook al onze com plimenten uitgesproken over de convenanten die er nu lig gen. Wij beschouwen ze als startconvenanten die de moge lijkheid bieden om tussen gemeente en corporaties tot een goede besluitvorming te komen. De gang van zaken, zoals die is geweest, was natuurlijk heel slecht. Zonder dat de raad er in gekend was waren er al besluiten genomen tot het neerhalen van twee flats. Nu liggen deze startconvenanten er, maar een zwak punt in het geheel is dat wij wederzijds geen sanctiemogelijkheden hebben. Het is daarom ook erg be langrijk dat wij als raad goede contacten hebben met de corporaties en dat het niet weer zo kan zijn dat er twee wethouders samen met de corporaties een subsidie-aanvraag weg doen zonder de raad daarin te kennen. De wethouder deed in de commissie daarop een voorstel om een halfjaarlijks overleg tussen raad en corporaties in te stellen. Wij be danken hem daarvoor en wij hopen dat dat ook inderdaad tot een goede verstandhouding en een goede besluitvorming zal leiden Het verhaal over de kernvoorraad. Wij waren wat terughou dend met de marge die aangehouden werd voor de goedkopere woning. De heer Bilker heeft nogmaals uitgelegd dat die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 15