Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 op te nemen, dat wij wellicht helemaal geen convenant hoe ven te ondertekenen, althans niet wat betreft de woning bouwcorporaties. Dus geen steun wat ons betreft voor de mo tie, maar wel begrip voor de manier waarop we uiteraard ook die wensen in oktober-november zeker zullen meenemen. Dan moet mij nog iets van het hart. Iedere keer als er iets naar buiten komt als het gaat om een woningbouwcorporatie, of het nu een jaarrekening is of een mededeling vanuit een van deze bedrijven, het maakt niet uit, wordt er altijd een relatie naar buiten gelegd met de sloop, met een gevoel van dat herstructurering alleen maar sloop moet zijn. Ik ben vorige week vrijdag of zaterdag behoorlijk geschrokken van een artikel in de Leeuwarder Courant waar het ging om de jaarrekening in dit geval van BWL, dat er weer drie wijken worden genoemd met bedreiging tot sloop. Er is nog helemaal in die zin niets aan de orde. Ik vind dat wij aan het col lege moeten vragen dat zij nogmaals ook aan de corporaties mee willen geven dat ze niet voor hun beurt spreken over mogelijkheden en over wenselijkheden. Dan wil ik als laatste nog even opmerken over de financiële onderbouwing van de twee delen van de f 125.000,-, dat wij na de beantwoording van de wethouder daar in tweede termijn op terug zullen komen. De heer BoorsmaBij het vaststellen van de kernvoorraad is uitgegaan van een huurprijs van mei 1997. Door huurverho gingen in 1997 en 1998 is dit volgens ons te laag. Hiermee rekening houdende zou uitgegaan moeten worden van ongeveer f 650,- in plaats van f 600,-. Daarnaast zou de maximum huurprijs van de kernvoorraad woningen jaarlijks aangepast moeten worden met de gemiddelde huurverhoging. Ten tweede, men is uitgegaan van het aantal mensen dat nu in een corporatiewoning woont beneden de f 600,-, terwijl er van de primaire doelgroep 5.010 huishoudens wonen in wo ningen boven de f 600,-. Bij een terugslag in de economie met daar aan gekoppeld een stijgende werkloosheid en/of be zuinigingen in het sociale stelsel of de mogelijke sloop van huurhuizen buiten de kernvoorraad kan dit leiden tot een grote druk op de kernvoorraad beneden van f 600,-. Met andere woorden, volgens ons is er te weinig speling. De sa menstelling van de kernvoorraad achten wij dermate belang rijk dat wij niet akkoord gaan met dit voorstel zoals het er nu ligt. Dan nog een vraag. Is er rekening gehouden met een kern voorraad aangepaste woningen voor gehandicapten? Zo nee, kunt u uitleggen waarom niet en komt dit misschien nog? De motie van de PvdA-fractie Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 Zojuist is door de CDA-fractie al precies uitgelegd datgeen wat de landelijke fractie van de SP een hele tijd geleden al als kritiek heeft aangewend, toen dit in de landelijke politiek naar voren kwam. Het CBB?? heeft dat onlangs be vestigd. Het te grote financiële risico voor kopers van de primaire doelgroep is voor ons belangrijk. Wij vrezen dat woningcorporaties mensen uit primaire doelgroepen een beetje lokken door woningen te koop aan te bieden en zo doende de verantwoordelijkheid voor de sociale huursector uit handen willen gaan geven. Ten tweede vragen wij ons ook af of de gemeente niet eerst eens met echte goede pogingen kan komen om de ongebreidelde nieuwbouw in de buurgemeenten tegen te gaan. Dit mede als wapen tegen de vlucht van burgers uit de gemeente Leeuwar den naar andere gemeenten toe. Ten derde, de motie met als motivatie het tegengaan van slopen keuren wij niet af, dat vinden wij juist wel goed, maar wij vinden dat zodra sloop aan de orde is per geval moet worden gekeken of bewoners, als zij dat willen, over kunnen gaan tot het kopen van hun huisWij vinden dat de motie zoals die hier nu ligt, daar veel te weinig zekerhe den voor biedt Gezien de reden die ik net heb genoemd gaan wij dus ook niet akkoord met deze motie, maar het was wel een hersen- kraker moet ik zeggen. De heer Stoker: De notitie van de PvdA 'De koopwoning be reikbaar' heb ik altijd een goede notitie gevonden. Ik zal dan ook van harte instemmen met de door mevrouw De Jong in gediende motie. Van uitstel komt vaak afstel en dat zou ik echt betreuren. De heer Feddema deed net heel voorzichtig over de mogelijke gevolgen ten aanzien van het convenant. In mijn ogen is dat niet nodig en niet verstandig, je moet de Leeuwarder leeuw niet van zijn tanden afhelpen voordat deze zijn aangetast. Voor het overige staat onze fractie beslist niet te juichen bij het afsluiten van dit convenant. De bestuurlijke rand voorwaarden zijn voor een goed beleid in deze niet opti maal. Als je gaat herstructureren is het belangrijk dat je goed met je ruimte omgaat, daarom is het geen goede zaak dat wij in dezen moeten beslissen terwijl de herindelings discussie nog niet is afgerond. Hebben wij in de toekomst voldoende ruimte om met grote kavels te werken of dwingt ruimtegebrek ons straks heel compact te bouwen? Kunnen wij de nota 'Leeuwarden Open Stad' handhaven of dwingt de pro vincie ons middels haar halsstarrig beleid wegens ruimtege brek tot compact bouwen? Veroordeeld de provincie ons daar straks toe, zou je kunnen zeggen. De situatie op de woning markt dwingt ons nu reeds tot keuzes. Maar met de net ge noemde afweging voor ogen verwordt dit bijna tot een soort gokspel. Bij de commissiebehandeling kwam ter sprake dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 17