Blad 74
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
dit convenant de eis kent dat er goed gecommuniceerd dient
te worden met belanghebbende burgersDaar was geen sprake
van rond de sloopplannen in Bilgaard en als raadslid kon je
daar niemand op aanspreken, iedereen was overvallen. Maar
dit convenant vereist goede communicatie en wethouder Bil
ker is daarop aanspreekbaar wanneer daar in de toekomst
niet aan wordt voldaan, zo heeft hij bij de commissiebehan
deling verklaard.
Dit inachtnemend stemmen wij in met het voorliggende voor
stel
De heer Roekiman: In de commissievergadering hebben wij
over het voorliggende voorstel voldoende gezegd. Het lijkt
ons dan ook niet zinvol om hier in herhaling te treden. Wel
nog iets over de motie.
De PAL/GL-fractie vindt het een goede gang van zaken dat
alle groepen mensen de mogelijkheid moeten hebben een wo
ning te kopen. De overheid, de gemeente en bouwcorporaties
moeten een sturende en activerende rol hierin hebben, met
als doel koopwoningen bereikbaar te maken voor de lagere
inkomensgroepen. In de commissievergadering heeft mijn
fractie in het kader van de discussie over herstructurering
aangegeven dat het te koop aanbieden van woningen aan de
lagere inkomensgroepen een aantal problemen kent waar bij
zonder goed naar gekeken moet worden. Het Centraal Planbu
reau waarschuwt hier ook voor. Het kopen van een woning
brengt nu eenmaal extra uitgaven met zich mee. Er blijft
vervolgens voor de lagere inkomensgroepen te weinig finan
ciële ruimte om tegenvallers op te vangen. Dat neemt niet
weg dat wij het hierbij moeten laten. Het te koop aanbieden
van de goedkope huurwoning, zoals de PvdA-fractie aangeeft,
zal wat de PAL/GL-fractie betreft dan ook onder strikte
voorwaarden en zeer zorgvuldig moeten gebeuren. De woningen
moeten bijvoorbeeld in zeer goede staat verkeren, een ga
rantiestelling moet er zijn zodat er binnen een periode van
minstens tien jaar geen sprake is van groot onderhoud.
Hiermee kunnen de mensen verzekerd zijn dat verborgen ge
breken verhaald kunnen worden op de rechtmatige verkoper.
Het lijkt ons nu niet het moment om hierover veel over te
zeggen en in details te treden. Mevrouw De Jong van de
PvdA-fractie heeft in haar redevoering prima aangegeven wat
de intentie van de motie is.
Al met al was dit reden van de PAL/GL-fractie om de motie
mede te ondertekenen.
De heer De Beer: Ik denk dat wij in de problemen komen als
wij de motie, zoals die ingediend is, zo ook in stemming
brengen. Hij is namelijk ondertekend door mevrouw Hafkamp
en die is niet aanwezig. Ik denk dat wij dit even moeten
wijzigen in de heer Roekiman. Dan is het formeel geldig,
Blad 75
Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998
anders is het in strijd met artikel 33, lid 1. (De heer
Roekiman: Daar heb ik geen bezwaar tegen.)
De Voorzitter: Wellicht hebt u gelijk dat een lid die on
dertekent ook aanwezig moet zijn. Maar de motie voldoet wel
aan het minimum aantal leden. Dus ook al zouden wij de naam
van mevrouw Hafkamp niet als verwijderd beschouwen, dan is
de motie nog voldoende ondertekend.
De heer Bilker: Ik ben verheugd dat er brede instemming is
als het gaat over het straks ondertekenen van de convenan-
ten, met als hoofdconvenant de BBSH. Wij moeten ook ver
heugd vaststellen dat de besprekingen, die weliswaar lang
hebben geduurd, toch tot een resultaat hebben geleid. Ik
wil daar zeker ook in betrekken mijn voorgangers de wethou
ders Timmermans en Den Oudsten, maar ik wil daar uiteraard
ook in betrekken de andere partijen, de woningcorporaties
hier ter stede.
Het heeft lang geduurd voordat er een resultaat lag, dat
heeft natuurlijk zijn geschiedenis, dat hoeven wij hier
niet te herhalen. Wat dat betreft is het toch een compli
ment voor iedereen dat het zover gekomen is. Ik heb ook in
de commissie gezegd dat het inderdaad zo is dat er nogal en
detail sommige dingen worden uitgesproken waarvan wij nu
zouden zeggen, dat hadden wij nu weer anders omschreven. De
tijd gaat natuurlijk verder en er ligt sinds 18 mei jl. ook
een BBSH-besluit van het ministerie waarin de verantwoorde
lijkheden ineens ook anders zijn komen te liggen. Toch heb
ben wij daar al een klein beetje op gepreludeerd door de
verantwoordelijkheden zo in te vullen dat wij dat gemakke
lijk kunnen inschuiven. Dan gaat het er om dat de gemeente
niet meer toezichthouder is, dat de gemeente en de corpora
ties door middel van afspraken, door middel van prestatie
afspraken elkaar daarop aanspreken. De gemeente heeft veel
meer een rol bij het toezicht en de gemeente heeft ook nog
een preventief toezicht. Ik denk dat wij wat dat betreft
ons gelukkig mogen prijzen dat wij al zeer snel na 18 mei
dit hier hebben liggen.
De discussie zullen wij natuurlijk niet overdoen waar wij
op andere punten in de commissie uitvoerig over gesproken
hebben. Ik denk dat het goed is dat wij inderdaad spreken
over het packetsdeal, zoals de heer De Jong van de NLP-
fractie dat verwoordt, maar dan even toegespitst op het
punt dat nu aan de orde is, ook door middel van een motie
van de PvdA-fractie, de PAL/GL-fractie en de GPV/RPF/SGP-
fractie en partij De Haan. Het gaat om de verkoop van een
deel van de goedkope huurwoningen niet behorend bij de
kernvoorraad aan de primaire doelgroep. Ik zou er eerst
procedureel iets van willen zeggen, maar de meesten van u
hebben daar al op gewezen.
Dit is helaas, zou ik dan maar zeggen, niet een onderwerp
geweest in de onderhandelingen. Dus het zou ons op dit mo-