Blad 74 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 dit convenant de eis kent dat er goed gecommuniceerd dient te worden met belanghebbende burgersDaar was geen sprake van rond de sloopplannen in Bilgaard en als raadslid kon je daar niemand op aanspreken, iedereen was overvallen. Maar dit convenant vereist goede communicatie en wethouder Bil ker is daarop aanspreekbaar wanneer daar in de toekomst niet aan wordt voldaan, zo heeft hij bij de commissiebehan deling verklaard. Dit inachtnemend stemmen wij in met het voorliggende voor stel De heer Roekiman: In de commissievergadering hebben wij over het voorliggende voorstel voldoende gezegd. Het lijkt ons dan ook niet zinvol om hier in herhaling te treden. Wel nog iets over de motie. De PAL/GL-fractie vindt het een goede gang van zaken dat alle groepen mensen de mogelijkheid moeten hebben een wo ning te kopen. De overheid, de gemeente en bouwcorporaties moeten een sturende en activerende rol hierin hebben, met als doel koopwoningen bereikbaar te maken voor de lagere inkomensgroepen. In de commissievergadering heeft mijn fractie in het kader van de discussie over herstructurering aangegeven dat het te koop aanbieden van woningen aan de lagere inkomensgroepen een aantal problemen kent waar bij zonder goed naar gekeken moet worden. Het Centraal Planbu reau waarschuwt hier ook voor. Het kopen van een woning brengt nu eenmaal extra uitgaven met zich mee. Er blijft vervolgens voor de lagere inkomensgroepen te weinig finan ciële ruimte om tegenvallers op te vangen. Dat neemt niet weg dat wij het hierbij moeten laten. Het te koop aanbieden van de goedkope huurwoning, zoals de PvdA-fractie aangeeft, zal wat de PAL/GL-fractie betreft dan ook onder strikte voorwaarden en zeer zorgvuldig moeten gebeuren. De woningen moeten bijvoorbeeld in zeer goede staat verkeren, een ga rantiestelling moet er zijn zodat er binnen een periode van minstens tien jaar geen sprake is van groot onderhoud. Hiermee kunnen de mensen verzekerd zijn dat verborgen ge breken verhaald kunnen worden op de rechtmatige verkoper. Het lijkt ons nu niet het moment om hierover veel over te zeggen en in details te treden. Mevrouw De Jong van de PvdA-fractie heeft in haar redevoering prima aangegeven wat de intentie van de motie is. Al met al was dit reden van de PAL/GL-fractie om de motie mede te ondertekenen. De heer De Beer: Ik denk dat wij in de problemen komen als wij de motie, zoals die ingediend is, zo ook in stemming brengen. Hij is namelijk ondertekend door mevrouw Hafkamp en die is niet aanwezig. Ik denk dat wij dit even moeten wijzigen in de heer Roekiman. Dan is het formeel geldig, Blad 75 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 anders is het in strijd met artikel 33, lid 1. (De heer Roekiman: Daar heb ik geen bezwaar tegen.) De Voorzitter: Wellicht hebt u gelijk dat een lid die on dertekent ook aanwezig moet zijn. Maar de motie voldoet wel aan het minimum aantal leden. Dus ook al zouden wij de naam van mevrouw Hafkamp niet als verwijderd beschouwen, dan is de motie nog voldoende ondertekend. De heer Bilker: Ik ben verheugd dat er brede instemming is als het gaat over het straks ondertekenen van de convenan- ten, met als hoofdconvenant de BBSH. Wij moeten ook ver heugd vaststellen dat de besprekingen, die weliswaar lang hebben geduurd, toch tot een resultaat hebben geleid. Ik wil daar zeker ook in betrekken mijn voorgangers de wethou ders Timmermans en Den Oudsten, maar ik wil daar uiteraard ook in betrekken de andere partijen, de woningcorporaties hier ter stede. Het heeft lang geduurd voordat er een resultaat lag, dat heeft natuurlijk zijn geschiedenis, dat hoeven wij hier niet te herhalen. Wat dat betreft is het toch een compli ment voor iedereen dat het zover gekomen is. Ik heb ook in de commissie gezegd dat het inderdaad zo is dat er nogal en detail sommige dingen worden uitgesproken waarvan wij nu zouden zeggen, dat hadden wij nu weer anders omschreven. De tijd gaat natuurlijk verder en er ligt sinds 18 mei jl. ook een BBSH-besluit van het ministerie waarin de verantwoorde lijkheden ineens ook anders zijn komen te liggen. Toch heb ben wij daar al een klein beetje op gepreludeerd door de verantwoordelijkheden zo in te vullen dat wij dat gemakke lijk kunnen inschuiven. Dan gaat het er om dat de gemeente niet meer toezichthouder is, dat de gemeente en de corpora ties door middel van afspraken, door middel van prestatie afspraken elkaar daarop aanspreken. De gemeente heeft veel meer een rol bij het toezicht en de gemeente heeft ook nog een preventief toezicht. Ik denk dat wij wat dat betreft ons gelukkig mogen prijzen dat wij al zeer snel na 18 mei dit hier hebben liggen. De discussie zullen wij natuurlijk niet overdoen waar wij op andere punten in de commissie uitvoerig over gesproken hebben. Ik denk dat het goed is dat wij inderdaad spreken over het packetsdeal, zoals de heer De Jong van de NLP- fractie dat verwoordt, maar dan even toegespitst op het punt dat nu aan de orde is, ook door middel van een motie van de PvdA-fractie, de PAL/GL-fractie en de GPV/RPF/SGP- fractie en partij De Haan. Het gaat om de verkoop van een deel van de goedkope huurwoningen niet behorend bij de kernvoorraad aan de primaire doelgroep. Ik zou er eerst procedureel iets van willen zeggen, maar de meesten van u hebben daar al op gewezen. Dit is helaas, zou ik dan maar zeggen, niet een onderwerp geweest in de onderhandelingen. Dus het zou ons op dit mo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 18