Blad 104 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 Ik heb eigenlijk moeite met een onderdeel wat de parkeer- verhogingen betreft van drie plaatsen die op mijn kaartje zijn aangegeven, dat is met name Eewal, de Tweebaksmarkt en de Tuinen. Over het totale gebied waarover gesproken wordt - ook trouwens al in het voortraject dat wij hebben afge sproken dat eens in de drie jaar 10% verhoging op het par- keergeld zou komen - hebben wij vervolgens gezegd in ver band met de herinrichting en het op de schop gaan van een groot aantal delen van de binnenstad dat het niet juist is om het parkeergeld nu op te gaan hogen, dan vind ik het ook onjuist om deze drie straten wel te verhogen. Waarom? Nieu- westad-Wirdumerdijk bijvoorbeeld doet niet mee aan de ver hoging, wordt afgedaan in de zin van dat het niet fraai zou zijn voor de winkeliers in dat gebied. Ik moet constateren dat als volgend jaar of misschien volgend jaar over, maar in ieder geval binnen twee jaar, de Wirdumerdijk en de Nieuwestad auto-luw zijn, dan kun je daar ook niet meer parkeren. Dus een parkeerverhoging zou daar ook niet aan de orde hoeven te zijn. De wethouder heeft mij toevertrouwd in de commissie dat de verhogingen alleen zouden gelden voor het langparkerenIk ben het met hem eens dat wij, wat be treft het langparkeren hem kunnen volgen als het gaat om de parkeerkelder en het gebied KlanderijWijbrand de Geest straat en het nieuw te ontwikkelen gebiedje bij de Wisse- dwinger, de tijdelijke parkeervoorziening. Maar mijn frac tie is het stellig met hem oneens om in de gebieden Eewal, Tweebaksmarkt en Tuinen-Zuid incidenteel met 33,3% het par keertarief te gaan verhogen. Dan zal hij meteen zeggen dat wij het parkeertarief niet verhogen, nee hij maakt het blokje van de tijd eenderde korter, met andere woorden je kunt korter staan voor hetzelfde geld. Mijn fractie is daar tegen. Ik zou dit heel graag het college nogmaals in over weging willen geven, temeer ook dat wij het hebben over to taal 1800 parkeerplaatsen in Leeuwarden, waarvan er nu 1550 A niet worden verhoogd, om een deel van dan dat gedeelte waarvan je vindt dat het wel verhoogd kan worden, terug te draaien en deze drie straten in hetzelfde regiem mee te ne men als de rest van de binnenstad en dus niet over te gaan tot de verhoging van het parkeergeld. (De heer Ten Hoeve: Dit punt is in de commissie uitvoerig aan de orde geweest, daar heeft de wethouder de argumentatie gegeven. Hij kan volgens mij geen andere argumentatie geven. Als de heer Feddema het hier niet mee eens is, vind ik dat hij een mo tie moet indienen. Maar ik wil nu eigenlijk niet meer ver moeid worden met dezelfde uitleg die wij toen ook al een kwartier hebben gehad, dat vind ik onzin.) Ik breng hier in wat ik wens in te brengen. Het is uitste kend dat de heer Ten Hoeve daar op reageert namens de wet houder, maar ik wilde dit toch even zeggen. Blad 105 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 De heer DrewelWij hebben in de commissie een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de verhoging van de parkeertarie ven. Vorig jaar in de novembervergadering heeft de CDA- fractie haar bezorgdheid ook al uitgesproken bij de 10% verhoging van de parkeertarieven. Ook toen hebben wij gewe zen op mogelijke negatieve effecten van de tariefsverho ging. Blijven de mensen niet weg, was toen onze vraag. In het voorstel dat nu voor ons ligt wordt het probleem van de negatieve effecten van de tariefsverhogingen min of meer erkend. Mogelijke negatieve effecten moeten worden teniet gedaan door enerzijds de tariefsverhoging op sommige par keerplaatsen achterwege te laten en anderzijds door de ta rieven extra te verhogen met als resultaat niet een meerop brengst van f 5 ton maar van f 3,5 ton. Het gaat bij parkeertarieven niet om de opbrengsten alleen, de doelstelling is juist het parkeren in de stad te regule ren. Bij navraag bij de dienst is mij gebleken dat de par keerdruk voor een aantal plaatsen, met name op de Tuinen en Eewal, wel erg hoog is. Gesproken wordt van een bezettings graad van 85%. Het blijkt dan dat de auto's als het ware worden rondgepompt. Ze rijden onnodig door de stad, zoekend naar een parkeerplaats. Ook dat kan niet de bedoeling zijn. In die zin is het begrijpelijk dat wordt voorgesteld mid dels een tariefsverhoging het parkeren te reguleren. Als je de doorgevoerde verhogingen bekijkt, dan spreek je over exorbitante stijgingspercentages, althans als je dat zo wilt omrekenen. Het is de vraag waar de automobilist zich door laat leiden, door de geringe verhoging in absolu te guldens uitgedrukt of omgekeerd in rekeneenheden, in percentages. In elk geval was dit ook in de commissie een aardige discussie. Bij de discussie over dit soort tarieven en bedragen moet ik altijd denken aan de t.v.-reclame waar in een kaasfabrikant zijn waar aanprijst, 25% minder zout, wel te verstaan van vier naar drie procent. Wil je het ac centueren, dan spreek je over 25% vermindering, wil je het relativeren, dan spreek je over een verlaging van 4 naar 3%. Het is maar hoe je daar tegenaan kijkt. Bij de parkeer tarieven geldt dat ongeveer in omgekeerde volgorde. Overi gens accepteren veel automobilisten extreem hoge parkeer- verhogingen door guldens in de automaat te gooien waar je een half uur kunt staan en dan na tien minuten weer ver trekken. Over parkeerverhogingen gesproken. Kernvraag is voor de CDA-fractie of de tariefsverhogingen door aanpassing van de zoneringstijden een belemmering zijn voor het bezoeken van de binnenstad. Wij vinden veel be langrijker het aanwezig zijn van voldoende parkeerplaatsen en de bereikbaarheid van de stad. Dat zijn factoren die evenzeer een rol spelen. Je moet het ook zien in combina tie. Dus wij willen ons niet alleen focussen op de parkeer tarieven Mijn fractie wil er nog wel even op wijzen dat de regule ring van het parkeren in de stad niet alle problemen op-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 33