jf Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 Punt 10 (bijlage nr. 98) De Voorzitter: Aan de orde is Definitief besluit tot fusie per 1 augustus 1998 van de scholengemeenschap de Delta, Nijehove en Slauerhoff. Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, u heeft een brief gestuurd aan de Commissie Scholengemeenschappen en daarin zegt u dat de resultaten wel genoemd zullen worden bij de fusie. Ik was dat niet van plan, want dat was niet aan de orde, maar door die brief heeft u het mij gemakkelijk gemaakt en zal ik het nu dus wel doen. Ik heb mij buitengewoon verbaasd over deze brief, want voor of tegen de fusie, ik denk met welk recht sturen wij zo'n brief. Maar daar krijg ik denk ik antwoord op van de wet houder. Ik vind het mooi dat het gedaan is, maar ik vind dat wij het niet hadden behoren te doen. Ik heb het gevoel dat het een soort inmenging is in de interne gang van za ken, terwijl wij met dit voorstel voor fusie doelbewust af stevenen om iedereen zo zelfstandig mogelijk te laten wer ken. Ik heb in verband met die resultaten ook wat kranten gele zen. Ik heb Trouw gelezen en ook het Friesch Dagblad, waar in de heer De Haan, de directeur van Slauerhoff, een inter view weggeeft en daar wat bedremmeld in zegt: wij hebben misschien toch een wat te royaal toelatingsbeleid gehad - dat geldt denk ik dan ook voor de Delta - en wij moeten daar nu een extern iemand op zetten om dat te onderzoeken. Dat klinkt heel mooi, maar ik vind het waanzin, want je weet in de school zelf wel waar het aan mankeert. Maar dat scholen ook dol op externe commissies zijn, kan je ze niet kwalijk nemen, wij doen zelf niet anders, dus wij geven dat voorbeeld Wat mij in de reactie en ook de resultaten zo verbaast is dat bij de vorige fusie is gezegd dat wij gaan fuseren om dat er dan een vorm van concurrentie komt, maar ook dat wij proberen een brede scholengemeenschap tot stand te brengen, opdat wij daarin wat invloed kunnen uitoefenen, opdat er een selectie komt, zodat kinderen terecht komen daar waar ze behoren terecht te komen en opdat ouders dan minder in vloed hebben op de richting. Daar is helemaal niks van te recht gekomen, in tegendeel. Kennelijk door wat de heer De Haan dan noemt en wat ook voor de andere school kennelijk geldt, een te tolerant toelatingsbeleid, dat is toch wel één van de factoren. Ik dacht nu juist dat dat niet kon, dat daarvoor de vorige fusie had plaatsgevonden. Als de raad zou doen wat ze zou moeten doen vanavond - maar dat durft ze niet - dan zou ze zeggen: niks fusie, scholen u gaat eerst orde op zaken stellen en u komt over twee of Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 29 juni en 6 juli 1998 drie jaar maar terug, dan praten wij weer. Maar ik weet nu al dat dat niet gebeuren zal en dat is jammer, want dat zou wel moeten gebeuren. Het is natuurlijk heel treurig, zoals het er nu voorstaatIk vraag mij af als ik nu een kind op school had, of ik die moeder uit Amsterdam zou volgen, die bijlessen voor haar kind claimt en ik de school of de ge meente een proces zou aandoen. Dus ik hoop dat de school een voorziening treft en een potje maakt, waar zij dan de bijlessen uit kan gaan betalen. Indertijd heeft de WD-fractie niet ingestemd met de fusie en wij hebben nu al helemaal geen begrip meer voor de haast om dit door te zetten. Daar komen dan nu nog een keer de slechte resultaten bovenop. Fusie levert onzes inziens geen enkel voordeel op, ook geen financieel voordeel, dat heeft de vorige ook niet gedaan. Het betekent in dit verband bovendien een monopolisering van het openbaar onderwijs, terwijl in de stukken - en dat vind ik wel een beetje navrant - wordt genoemd dat het zou gaan om een versterking van het openbaar onderwijs. Dat is niet zo. De gemeente heeft natuurlijk een hele belangrijke taak in het openbaar onderwijs, maar wij zijn van mening dat met deze fusie daar geen recht aan gedaan wordt, in te gendeel. Iedere vorm van concurrentie is weggewerkt, dat was juist de reden waarom de vorige keer zo nodig gefuseerd moest worden. Daar zijn wij dus nu ook van af. Een evaluatie van de resultaten van de vorige fusie is evenmin aanwezig. Wij zijn tegen en blijven dat. Ik wil tevens van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik natuurlijk geen enkel vertrouwen in het leerhuis heb, het montessorionderwijs is echt niet voor iedereen weggelegd Ik heb nog één vraag. Hoe is in de toekomst de ouderverte genwoordiging geregeld? Daar was in de commissie nog een vraag over en daar is tot nu toe geen antwoord op gekomen. De heer Stoker: Ik ben niet altijd even gelukkig met de dubbele pet van de gemeente als verantwoordelijke voor openbaar onderwijs en als gemeentebestuur. Die gaat meer knellen naar mate het gemeentebestuur door decentralisatie meer bevoegdheden krijgt op het onderwijsterrein. Maar ook collega's van andere partijen zien dit probleem. Niet voor niets hebben wij hier aandacht aan besteed in de gezamen lijke notitie met de CDA-fractie. Ook zij voelen zich in de eerste plaats gemeentebestuurders en geen schoolbestuur ders. De wens om als gemeentebestuur wat meer afstand te kunnen nemen van het openbaar onderwijs leeft dan ook breed. Die wens roept wel de vraag op welke bestuursvorm

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 3