Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
Dan kom ik bij de tweede categorie, de Functionele Kwali
teiten
In de inleiding op de profielschets wordt terecht op de
tweedeling in de Leeuwarder samenleving gewezen, waaraan de
weliswaar afnemende maar nog steeds hoge werkloosheid in
Leeuwarden in belangrijke mate debet is. Het duale karakter
van de gemeente Leeuwarden manifesteert zich op het terrein
van inkomen, wonen, werken, onderwijs en welzijn. Het op
heffen van die dualiteit speelt zo'n dominante rol bij de
geschetste ambities van Leeuwarden, dat wij van de nieuwe
burgemeester, zoals wij dat bij punt 4. hebben geformu
leerd, betrokkenheid bij de typische Leeuwarder sociale
structuur verwachten.
Mijnheer Walsma, u bent meer dan goed geïnformeerd over de
uitkomsten van het project Bestuurlijke Vernieuwing Frys-
lan. Een van die uitkomsten is dat de burgemeester van
Leeuwarden korpsbeheerder blijft var. het Regionaal Politie
korps. De taken van de korpsber.eerder moet de nieuwe burge
meester volwaardig weten uit te voeren, maar - en daarmee
ben ik bij punt 6., dat ik nadrukkelijk onder uw aandacht
wil brengen - de burgemeester moet ook bereid zijn om de
mogelijkheden die de Politiewet biedt voor decentraal be
leid zo goed mogelijk te benutten, omdat daarmee het beleid
en de praktijk van het politieoptreden zo goed mogelijk af
gestemd kunnen worden op de Leeuwarder situatie en dan in
het bijzonder op het integrale veiligheidsbeleid, waaraan
de Leeuwarder raad hoge prioriteit toekent.
De raad vindt het wenselijk dat de nieuwe burgemeester
naast de wettelijke taken ook inhoudelijke portefeuilles op
zich neemt. Dat hebben wij onder punt 2. bij de categorie
Overige Kwaliteiten ook verwoord.
Bij punt 8., dan ben ik weer terug bij de categorie Functi
onele kwaliteiten, vraagt de raad om een burgemeester die
ervaring heeft met en/of een gedegen kennis heeft van met
name ruimtelijke en economische ontwikkelingsprocessen.
Daarmee hebben wij de nieuwe burgemeester niet op voorhand
de portefeuille economische zaken of openbare orde toebe
deeld. Dat zou geen recht doen aan de nog onbekende voor
keuren, wensen en kwaliteiten van de kandidaten. Wel gaan
wij ervan uit dat de nieuwe burgemeester bereid is om taken
op zich te nemen die direct verband houden met voor Leeu
warden belangrijke ruimtelijke of economische ontwikke
lingsprocessen en daarvoor is relevante ervaring en/of ken
nis noodzakelijk.
In aansluiting op punt 8. wijs ik er wellicht onnodig op
dat de gewenste en sturende rol ten aanzien van het gemeen
telijk acquisitiebeleid, zoals verwoord onder punt 9. be
trekking heeft op alle acquisitietaken op alle denkbare
terreinen. Ik noem dat even omdat wanneer het acquisitiebe
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
leid hier in de raad of in de commissie aan de orde is dat
veelal gebeurt in het kader van economische ontwikkelingen.
Dan kom ik bij de laatste categorie, Overige Kwaliteiten.
Wat het eerste punt betreft, van de burgemeester van de
hoofdstad van Fryslan, een provincie met een eigen taal en
culturele identiteit, mag verwacht worden dat hij of zij na
korte tijd geen last meer heeft van contactstoornissen van
wege het niet kunnen verstaan van de Friese taal. Hij of
zij moet daarom bereid zijn enige inspanning te verrichten
om zich het Fries passief snel eigen te maken. De Friese
cultuur strekt echter verder dan alleen de taal, die Friese
cultuur mag rekenen op het respect van de eerste burger van
de Friese hoofdstad.
Tegen het uitoefenen van nevenfuncties hebben wij geen be
zwaar. Uiteraard hebben wij een voorkeur voor nevenfuncties
die ondersteunend zijn ten opzichte van de primaire taken
van de burgemeester en die een bevestiging zijn van de op
vatting dat de burgemeester midden in de samenleving moet
staan. Uiteraard mogen nevenfuncties niet conflicteren met
het ambt en de functie van burgemeester.
Voorzitter, mijnheer Walsma, er resten mij nog twee opmer
kingen
Ten eerste vraag ik u aandacht voor wat onder het kopje al
gemeen helemaal op het eind van de profielschets is ver
woord, namelijk dat naar het oordeel van de raad sekse,
burgerlijke staat, godsdienst, ras en seksuele voorkeur
geen rol mogen spelen bij het bepalen van de geschiktheid
van de kandidaten. Ten aanzien van eenmaal geschikt bevon
den kandidaten hechten wij er aan om het gemeentelijke
voorkeursbeleid uit te voeren, wat inhoudt dat bij gelijke
geschiktheid de voorkeur wordt gegeven aan een vrouw. Op
die manier wil ook Leeuwarden er aan bijdragen dat meer
vrouwen functies uit gaan oefenen die nu nog overwegend
door mannen worden uitgeoefend. De heer Walsma zal het met
mij eens zijn dat de meest minimale voorwaarde voor het le
veren van die bijdrage bestaat uit de aanwezigheid van
vrouwelijke kandidaten.
Ten tweede zal het u niet zijn ontgaan dat in de profiel
schets geen uitspraken zijn te vinden over de gewenste po
litieke kleur van de nieuwe burgemeester. De oorzaak daar
van is niet gelegen in onenigheid binnen het seniorencon
vent over dit aspect gekoppeld aan de intentie om een pro
fielschets op te stellen waarin alle fracties zich goed
kunnen vinden. De reden is - en ik spreek namens de hele
raad - dat niet de politieke kleur, maar de mate waarin de
gewenste kwaliteiten overeenkomen met de kwaliteiten van de
kandidaten het advies van de vertrouwenscommissie zullen
bepalen. Formuleringen die uitgaande van dat gegeven denk-