Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 Dan kom ik bij de tweede categorie, de Functionele Kwali teiten In de inleiding op de profielschets wordt terecht op de tweedeling in de Leeuwarder samenleving gewezen, waaraan de weliswaar afnemende maar nog steeds hoge werkloosheid in Leeuwarden in belangrijke mate debet is. Het duale karakter van de gemeente Leeuwarden manifesteert zich op het terrein van inkomen, wonen, werken, onderwijs en welzijn. Het op heffen van die dualiteit speelt zo'n dominante rol bij de geschetste ambities van Leeuwarden, dat wij van de nieuwe burgemeester, zoals wij dat bij punt 4. hebben geformu leerd, betrokkenheid bij de typische Leeuwarder sociale structuur verwachten. Mijnheer Walsma, u bent meer dan goed geïnformeerd over de uitkomsten van het project Bestuurlijke Vernieuwing Frys- lan. Een van die uitkomsten is dat de burgemeester van Leeuwarden korpsbeheerder blijft var. het Regionaal Politie korps. De taken van de korpsber.eerder moet de nieuwe burge meester volwaardig weten uit te voeren, maar - en daarmee ben ik bij punt 6., dat ik nadrukkelijk onder uw aandacht wil brengen - de burgemeester moet ook bereid zijn om de mogelijkheden die de Politiewet biedt voor decentraal be leid zo goed mogelijk te benutten, omdat daarmee het beleid en de praktijk van het politieoptreden zo goed mogelijk af gestemd kunnen worden op de Leeuwarder situatie en dan in het bijzonder op het integrale veiligheidsbeleid, waaraan de Leeuwarder raad hoge prioriteit toekent. De raad vindt het wenselijk dat de nieuwe burgemeester naast de wettelijke taken ook inhoudelijke portefeuilles op zich neemt. Dat hebben wij onder punt 2. bij de categorie Overige Kwaliteiten ook verwoord. Bij punt 8., dan ben ik weer terug bij de categorie Functi onele kwaliteiten, vraagt de raad om een burgemeester die ervaring heeft met en/of een gedegen kennis heeft van met name ruimtelijke en economische ontwikkelingsprocessen. Daarmee hebben wij de nieuwe burgemeester niet op voorhand de portefeuille economische zaken of openbare orde toebe deeld. Dat zou geen recht doen aan de nog onbekende voor keuren, wensen en kwaliteiten van de kandidaten. Wel gaan wij ervan uit dat de nieuwe burgemeester bereid is om taken op zich te nemen die direct verband houden met voor Leeu warden belangrijke ruimtelijke of economische ontwikke lingsprocessen en daarvoor is relevante ervaring en/of ken nis noodzakelijk. In aansluiting op punt 8. wijs ik er wellicht onnodig op dat de gewenste en sturende rol ten aanzien van het gemeen telijk acquisitiebeleid, zoals verwoord onder punt 9. be trekking heeft op alle acquisitietaken op alle denkbare terreinen. Ik noem dat even omdat wanneer het acquisitiebe Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 leid hier in de raad of in de commissie aan de orde is dat veelal gebeurt in het kader van economische ontwikkelingen. Dan kom ik bij de laatste categorie, Overige Kwaliteiten. Wat het eerste punt betreft, van de burgemeester van de hoofdstad van Fryslan, een provincie met een eigen taal en culturele identiteit, mag verwacht worden dat hij of zij na korte tijd geen last meer heeft van contactstoornissen van wege het niet kunnen verstaan van de Friese taal. Hij of zij moet daarom bereid zijn enige inspanning te verrichten om zich het Fries passief snel eigen te maken. De Friese cultuur strekt echter verder dan alleen de taal, die Friese cultuur mag rekenen op het respect van de eerste burger van de Friese hoofdstad. Tegen het uitoefenen van nevenfuncties hebben wij geen be zwaar. Uiteraard hebben wij een voorkeur voor nevenfuncties die ondersteunend zijn ten opzichte van de primaire taken van de burgemeester en die een bevestiging zijn van de op vatting dat de burgemeester midden in de samenleving moet staan. Uiteraard mogen nevenfuncties niet conflicteren met het ambt en de functie van burgemeester. Voorzitter, mijnheer Walsma, er resten mij nog twee opmer kingen Ten eerste vraag ik u aandacht voor wat onder het kopje al gemeen helemaal op het eind van de profielschets is ver woord, namelijk dat naar het oordeel van de raad sekse, burgerlijke staat, godsdienst, ras en seksuele voorkeur geen rol mogen spelen bij het bepalen van de geschiktheid van de kandidaten. Ten aanzien van eenmaal geschikt bevon den kandidaten hechten wij er aan om het gemeentelijke voorkeursbeleid uit te voeren, wat inhoudt dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur wordt gegeven aan een vrouw. Op die manier wil ook Leeuwarden er aan bijdragen dat meer vrouwen functies uit gaan oefenen die nu nog overwegend door mannen worden uitgeoefend. De heer Walsma zal het met mij eens zijn dat de meest minimale voorwaarde voor het le veren van die bijdrage bestaat uit de aanwezigheid van vrouwelijke kandidaten. Ten tweede zal het u niet zijn ontgaan dat in de profiel schets geen uitspraken zijn te vinden over de gewenste po litieke kleur van de nieuwe burgemeester. De oorzaak daar van is niet gelegen in onenigheid binnen het seniorencon vent over dit aspect gekoppeld aan de intentie om een pro fielschets op te stellen waarin alle fracties zich goed kunnen vinden. De reden is - en ik spreek namens de hele raad - dat niet de politieke kleur, maar de mate waarin de gewenste kwaliteiten overeenkomen met de kwaliteiten van de kandidaten het advies van de vertrouwenscommissie zullen bepalen. Formuleringen die uitgaande van dat gegeven denk-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 13