Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 dening zelf hoeft het niet te liggen, want wij hebben sinds vijf jaar, zoals u wellicht weet, een Referendumverordening in deze gemeente in de kast liggen. De heer Boorsma: In tegenstelling tot eerdere berichten in de media is ook de Socialistische Partij voorstander van het raadplegen van de bevolking door middel van een refe rendum met betrekking tot het aanstellen van de nieuwe bur gemeester. Als er van een burgemeester wordt verwacht dat hij/zij zorg draagt voor een democratisch functioneren van de raad, dus van de volksvertegenwoordigers, dan vinden wij een tegenstrijdigheid gelegen in het feit dat de bevolking zich niet vooraf uit kan spreken over de verschillende kan didaten voor de burgemeesterspostDat er in dat geval eventueel geen zogenaamde zwaargewichten zouden sollicite ren, alsof dat persé wenselijk zou zijn, is voor ons geen argument. Ir. een dergelijk geval moeren wij ernstig gaan twijfelen aan de motivatie van die <ar.didaten. Het bekleden van de burgemeesterspost van de gemeente Leeuwarden is im mers een eervolle functie. Trouwens ook de democratisch ge kozen raadsleden die nu in de vertrouwenscommissie zitten zijn in verkiezingstijd op t.v. geweest, hebben in de krant gestaan en dergelijke ten einde zoveel mogelijk stemmen binnen te halen, dus waarom de voorzitter van de raad niet? Wij zijn blij dat in de landelijke politiek ook eindelijk in de richting van een referendum wordt gedacht, dat dit mogelijk zou maken. Helaas dacht de meerderheid van de par tijen hier er anders over. Wat betreft de profielschets, hier kunnen wij ons in vin den. Niet alleen de in de profielschets genoemde besturende kwaliteiten zijn belangrijk, ook zou de burgemeester naar onze mening een vrouw of man moeten zijn waarvan de bevol king met trots kan zeggen: kijk dat is nou onze burgemees ter. Het is dus van belang dat hij/zij contacten kan onder houden met de verschillende sociale groepen in onze gemeen te en inzicht heeft in en begrip op kan brengen voor de bij die groepen horende problemen. Wij vinden dit voldoende te rug in de profielschets. Wij hopen en gaan ervan uit dat de vertrouwenscommissie se rieus wordt genomen. Het komt immers niet zelden voor dat een burgemeesterspost door politiek Den Haag wordt inge vuld, waarbij het soms lijkt alsof het motto *wie van de grote partijen is nu aan de beurt' als uitgangspunt wordt genomen in plaats van de door de vertrouwenscommissie uit gesproken voorkeur. In dat geval zouden wij immers voor niets zitten te vergaderen. Een open en oprechte procedure, is wat wij willen. Als de burgers buiten spel worden gezet is dat toch het minst wat wij kunnen verwachten. Wij hebben de motie van de D66-fractie mede-ondertekend. Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 De heer Van Mourik: Het houden van een referendum heeft niet de voorkeur van de VVD. Daar is in de vertrouwenscom missie, de heer De Jong zei dat al, een tweetal malen over gesproken. Het is nog onduidelijk hoe de keuze voor de ge kozen burgemeester door de regering concreet zal worden uitgewerkt en het gaat ten koste van de snelheid en de vaart. Er is eerder gesteld dat Leeuwarden geen behoefte heeft aan een vervanger voor de vertrekkende burgemeester. Op dit standpunt valt nog steeds niets af te dingen. Het is echter wel zo dat het een bepaalde noodzaak met zich mee brengt om zo snel mogelijk in de vacature Apotheker te voorzien, niet omdat de vervanging niet op een kwalitatief goede wijze vervuld zou worden, maar omdat er domweg heel veel werk te verzetten valt en de gemeente Leeuwarden op dit moment een niet zo groot college kent. Gelet op deze zaken kiest de VVD-fractie voor een zo snel mogelijke pro cedure. Wij hebben respect voor de creativiteit die op dit moment in de motie is gebracht, in tegenstelling tot de eerdere discussies en argumenten zoals die gewisseld zijn, maar dit zou inhouden dat je de procedure opent voor de vervulling van een vacature en op het moment dat de mensen kunnen schrijven is de procedure niet duidelijk. Er zit een onzekerheid in, wel of niet een referendum. Wij vinden ook dat dit toch niet helemaal in het belang van de sollicitant is. Dat is één van de redenen, naast de al genoemde rede nen, waarom wij de motie niet zullen ondersteunen. Mevrouw WaandersOok de PvdA-fractie zal de motie niet steunen. Ik kan mij aansluiten bij de argumenten die de heer Van Mourik heeft genoemd. Ook wij hebben in het senio renconvent al aangegeven dat wij niets voelen voor een ex periment met een gekozen burgemeester. Inderdaad vanwege het feit dat dit in ieder geval zal leiden tot uitstel van een benoeming en daar zitten wij niet op te wachten. Daar naast zou je kunnen spreken over de voor- en nadelen van een gekozen burgemeester, dat is een vrij principiële dis cussie, die wou ik eigenlijk vanavond maar niet op gang brengen. Ik zou daartoe wel bereid zijn op het moment dat je weet dat je bijvoorbeeld over een termijn van twee jaar afscheid zou moeten nemen van een burgemeester en je dus voldoende tijd hebt om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Dan zou ook bekend zijn wat de uitkomst is van het voorstel zoals dat op rijksniveau wordt voorbereid. De heer De Jong wijst er op dat er haast wordt gemaakt op rijksniveau als het gaat om de gekozen burgemeester en dat er waarschijnlijk snel een advies ingewonnen zal worden bij de Raad van State. Dat neemt niet weg dat daar toch een flinke tijd over heen gaat voordat die uitkomsten bekend zijn. Dat betekent dus dat je wat ons betreft in ieder ge val niet kunt wachten met het starten van de procedure. Dan kom ik bij een kwalijk punt, zoals dat nu in de motie is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 5