Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
dening zelf hoeft het niet te liggen, want wij hebben sinds
vijf jaar, zoals u wellicht weet, een Referendumverordening
in deze gemeente in de kast liggen.
De heer Boorsma: In tegenstelling tot eerdere berichten in
de media is ook de Socialistische Partij voorstander van
het raadplegen van de bevolking door middel van een refe
rendum met betrekking tot het aanstellen van de nieuwe bur
gemeester. Als er van een burgemeester wordt verwacht dat
hij/zij zorg draagt voor een democratisch functioneren van
de raad, dus van de volksvertegenwoordigers, dan vinden wij
een tegenstrijdigheid gelegen in het feit dat de bevolking
zich niet vooraf uit kan spreken over de verschillende kan
didaten voor de burgemeesterspostDat er in dat geval
eventueel geen zogenaamde zwaargewichten zouden sollicite
ren, alsof dat persé wenselijk zou zijn, is voor ons geen
argument. Ir. een dergelijk geval moeren wij ernstig gaan
twijfelen aan de motivatie van die <ar.didaten. Het bekleden
van de burgemeesterspost van de gemeente Leeuwarden is im
mers een eervolle functie. Trouwens ook de democratisch ge
kozen raadsleden die nu in de vertrouwenscommissie zitten
zijn in verkiezingstijd op t.v. geweest, hebben in de krant
gestaan en dergelijke ten einde zoveel mogelijk stemmen
binnen te halen, dus waarom de voorzitter van de raad niet?
Wij zijn blij dat in de landelijke politiek ook eindelijk
in de richting van een referendum wordt gedacht, dat dit
mogelijk zou maken. Helaas dacht de meerderheid van de par
tijen hier er anders over.
Wat betreft de profielschets, hier kunnen wij ons in vin
den. Niet alleen de in de profielschets genoemde besturende
kwaliteiten zijn belangrijk, ook zou de burgemeester naar
onze mening een vrouw of man moeten zijn waarvan de bevol
king met trots kan zeggen: kijk dat is nou onze burgemees
ter. Het is dus van belang dat hij/zij contacten kan onder
houden met de verschillende sociale groepen in onze gemeen
te en inzicht heeft in en begrip op kan brengen voor de bij
die groepen horende problemen. Wij vinden dit voldoende te
rug in de profielschets.
Wij hopen en gaan ervan uit dat de vertrouwenscommissie se
rieus wordt genomen. Het komt immers niet zelden voor dat
een burgemeesterspost door politiek Den Haag wordt inge
vuld, waarbij het soms lijkt alsof het motto *wie van de
grote partijen is nu aan de beurt' als uitgangspunt wordt
genomen in plaats van de door de vertrouwenscommissie uit
gesproken voorkeur. In dat geval zouden wij immers voor
niets zitten te vergaderen. Een open en oprechte procedure,
is wat wij willen. Als de burgers buiten spel worden gezet
is dat toch het minst wat wij kunnen verwachten.
Wij hebben de motie van de D66-fractie mede-ondertekend.
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
De heer Van Mourik: Het houden van een referendum heeft
niet de voorkeur van de VVD. Daar is in de vertrouwenscom
missie, de heer De Jong zei dat al, een tweetal malen over
gesproken. Het is nog onduidelijk hoe de keuze voor de ge
kozen burgemeester door de regering concreet zal worden
uitgewerkt en het gaat ten koste van de snelheid en de
vaart. Er is eerder gesteld dat Leeuwarden geen behoefte
heeft aan een vervanger voor de vertrekkende burgemeester.
Op dit standpunt valt nog steeds niets af te dingen. Het is
echter wel zo dat het een bepaalde noodzaak met zich mee
brengt om zo snel mogelijk in de vacature Apotheker te
voorzien, niet omdat de vervanging niet op een kwalitatief
goede wijze vervuld zou worden, maar omdat er domweg heel
veel werk te verzetten valt en de gemeente Leeuwarden op
dit moment een niet zo groot college kent. Gelet op deze
zaken kiest de VVD-fractie voor een zo snel mogelijke pro
cedure. Wij hebben respect voor de creativiteit die op dit
moment in de motie is gebracht, in tegenstelling tot de
eerdere discussies en argumenten zoals die gewisseld zijn,
maar dit zou inhouden dat je de procedure opent voor de
vervulling van een vacature en op het moment dat de mensen
kunnen schrijven is de procedure niet duidelijk. Er zit een
onzekerheid in, wel of niet een referendum. Wij vinden ook
dat dit toch niet helemaal in het belang van de sollicitant
is. Dat is één van de redenen, naast de al genoemde rede
nen, waarom wij de motie niet zullen ondersteunen.
Mevrouw WaandersOok de PvdA-fractie zal de motie niet
steunen. Ik kan mij aansluiten bij de argumenten die de
heer Van Mourik heeft genoemd. Ook wij hebben in het senio
renconvent al aangegeven dat wij niets voelen voor een ex
periment met een gekozen burgemeester. Inderdaad vanwege
het feit dat dit in ieder geval zal leiden tot uitstel van
een benoeming en daar zitten wij niet op te wachten. Daar
naast zou je kunnen spreken over de voor- en nadelen van
een gekozen burgemeester, dat is een vrij principiële dis
cussie, die wou ik eigenlijk vanavond maar niet op gang
brengen. Ik zou daartoe wel bereid zijn op het moment dat
je weet dat je bijvoorbeeld over een termijn van twee jaar
afscheid zou moeten nemen van een burgemeester en je dus
voldoende tijd hebt om alle voors en tegens tegen elkaar af
te wegen. Dan zou ook bekend zijn wat de uitkomst is van
het voorstel zoals dat op rijksniveau wordt voorbereid. De
heer De Jong wijst er op dat er haast wordt gemaakt op
rijksniveau als het gaat om de gekozen burgemeester en dat
er waarschijnlijk snel een advies ingewonnen zal worden bij
de Raad van State. Dat neemt niet weg dat daar toch een
flinke tijd over heen gaat voordat die uitkomsten bekend
zijn. Dat betekent dus dat je wat ons betreft in ieder ge
val niet kunt wachten met het starten van de procedure. Dan
kom ik bij een kwalijk punt, zoals dat nu in de motie is