Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 Punt 2 (bijlage nr. 163). De Voorzitter: Aan de orde is Voorstel tot het wijzigen van diverse gemeentelijke heffingen en de tarieven sport- en recreatievoorzieningen met ingang van 1 januari 1999. De heer Krol: De CDA-fractie gaat bijna met alle voorstel len tot het wijzigen van de diverse heffingen en tarieven akkoord zoals ze voorliggen. Met deze aanpassingen en met name door de bevriezing van de OZB gedurende in ieder geval de eerste twee jaar van de raadsperiode en met goede hoop, mede gelet op het financieel meerjarenperspectief, de be vriezing gedurende de gehele raadsperiode te continueren, denken wij dat de totale lastendruk ten opzichte van de ons omringende gemeenten er steeds beter uit komt te zien. Je ziet op dit moment steeds vaker dat andere gemeenten hun lasten moeten verhogen om de financiële touwtjes aan elkaar te kunnen knopen. Kennelijk een proces dat wij al voorbij zijn en waar ook anderen mee geconfronteerd worden. Dat geeft ons enige tevredenheid. Ik denk dat wij op de inge slagen weg voort moeten gaat. Met één voorstel hebben moeite en zijn wij het niet mee eens, dat is het onderdeel dienst Algemene Zaken, 1.1.1 ar tikel 2.3.4. abonnementstukken raadsadviescommissiesHet gaat hier om een verhoging van zo'n 94 abonnementen, zo'n f 4.300,-, een verhoging van f 70,15 naar f 117,-, een ver hoging van meer dan 60%Het is niet reëel vinden wij om deze verhoging door te voeren. Abonnementshouders hebben hier in het geheel niet om gevraagd, hebben niet gevraagd om van vijf naar drie commissies te gaan (een bezuiniging), hebben vaak ook niet belang bij meer stukken, want dat is nu de werkelijkheid. Waren ze anders geabonneerd op de stukken van Stadsontwikkeling, nu krijgen ze er Sport, Re creatie enz. bij. Daar hebben ze vaak niet eens belang bij. Bovendien vinden wij de verhoging van de kosten ook strij dig met de verhoging van de betrokkenheid die wij nastreven van burgers bij het democratisch proces. Kortom, wij zijn tegen die verhoging en hebben daarom een motie gemaakt die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 november 1998; behandelende bijlage nr. 163; overwegende - dat het college voorstelt het abonnement stukken raadsadviescommissies te verhogen i.v.m. het terug brengen van het aantal raadsadviescommissies; - dat gelet op de wens van meer betrokkenheid van bur gers bij het democratisch proces de abonnementskosten zo laag mogelijk moeten worden gehouden; dat een verhoging van meer dan 60% abnormaal is; besluit de voorgestelde verhoging van het abonnement stukken raadsadviescommissies niet door te voeren per 1 januari 1999 (het gaat hier om een totaalbedrag van f 4.387,-)." Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 De motie is ondertekend door alle partijen in deze raad. (De VoorzitterDe heer Krol komt niet met een alternatieve dekking?) In het overleg met andere partijen zijn wij zover nog niet gekomen. De heer Van Mourik: Het voorstel tot wijziging van de ta rieven en heffingen is helder en overzichtelijk opgebouwd en laat zich ondanks de moeilijke materie gemakkelijk le zen. Uit het voorstel blijkt dat er wordt verwacht dat er een daling zal plaatsvinden van de subsidie oud papier. Dit moet een besparing van f 163.000,- opleveren. Omdat de com merciële papierbedrijven de taken van De Terp overnemen hoeft er geen subsidie meer aan De Terp te worden ver strekt. Daarnaast wordt er een hogere marktprijs voor oud papier verwacht, waardoor de kosten voor subsidies lager uit zullen vallen. In de Turap van Stadsbeheer wordt gezegd dat er door de beëindiging van de activiteiten van De Terp activiteiten bij de gemeente zijn komen te liggen. Zijn hier kosten aan verbonden? Daarnaast zal het subsidiebedrag voor 1998 voor dit jaar f 60.000,- hoger komen te liggen door een lagere marktprijs voor oud papier. Kan het college aangeven hoe dit verschil in interpretatie tot stand is gekomen? Voor het overige kunnen wij ons vinden in het voorstel. De aankondiging met betrekking tot de verhoging met ingang van het jaar 2000 van de afvalstoffenheffing hebben wij voor kennisgeving aangenomen, omdat daar nu nog geen be sluit over wordt genomen. De motie met betrekking tot het abonnement op de raadsstuk ken hebben wij mede-ondertekend. In eerste instantie hadden wij het idee minder commissies en een gelijk blijvende pa pierstroom, meer kosten per commissie en dat wordt eerlijk verdeeld. Bij nader inzien vinden wij echter dat het gelijk houden van het tarief een goede zaak, is omdat uw college daarmee ook financieel wordt gestimuleerd om de papier stroom richting commissies drastisch te comprimeren en in te perken. U kunt het nooit sneller verdienen en u kunt de dekking zelf aangeven. Wij ondersteunen dus de motie. De heer Jacobse: Eerst over de abonnementen. Ik denk dat over de democratische aspecten voldoende gezegd is. Uit be drijfsmatig oogpunt zou ik nog willen opmerken dat het ge bruikelijk is dat je voor de prijs van het product de kos ten toeberekend en niet de verspillingen. Op het moment dat ik naar de stukken kijk, waarbij ik vaak constateer dat er vier keer hetzelfde verhaal staat, één keer als advies aan het college, één keer in de raadsbrief, één keer in het stuk zelf en dan nog eens een samenvatting, heb ik de in druk dat daar toch nog heel wat efficiencyvoordelen te be halen zijn. De vraag is of je al die kosten mag doorbereke nen in de prijzen. Ik denk uit commercieel oogpunt uitein delijk niet. Los van het feit dat je uit democratisch oog punt een prijs moet stellen die acceptabel is, denk ik dat wij met elkaar ook naar de kosten moeten kijken. Dan zou

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 34