Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
orde heeft, kortom als aan alle legale zaken is voldaan,
dan kan het niet zo zijn dat het college zegt of Stichting
Werkwijzer zegt, op grond van een opvatting, kan er geen
plek gecreëerd worden voor bedrijven zoals die door de heer
Stoker worden genoemd. Men zou dat overigens ook kunnen
uitbreiden tot andere bedrijven, want ik kan mij voorstel
len dat er ook bezwaren zijn tegen andere bedrijven. Als
alles wettelijk klopt en in orde is, heeft het college na
tuurlijk nauwelijks meer materiaal in handen om het anders
te regelen. Dat is eigenlijk het antwoord op het verzoek
destijds van de CDA- en GPV/RPF/SGP-fractie en dat is ook
het antwoord op de motie die nu voor ons ligt. Het college
heeft dus in afdoende mate antwoord gegeven op het eerder
gedane verzoek van deze fracties en op de motie die nu voor
ons ligt.
De heer Feddema heeft gesproken over de financiële afwikke
ling ten aanzien van de terugkeergarantie en de financie
ring ziekteverzuim. Dat laatste hebben wij nog niet in
beeld, wij komen daar uiteraard graag op terug.
Het eerste hebben wij enigszins in beeld, dat heeft de heer
Feddema ook in de commissie gevraagd en wij hebben toen ge
zegd dat er een antwoord komt. Het gaat in 1998, als het om
terugkeergarantie gaat, om 25 mensen die zijn teruggekeerd
in Wiw-dienstbetrekkingAls je let op de toenemende inzet,
op doorstroom en nazorg, moet dat aantal natuurlijk minder
zijn en dat is weer belangrijk voor het financieel risico,
want wij lopen daar inderdaad risico mee, daar heeft de
heer Feddema gelijk in.
Dan hebben wij het ook over de zogenaamde leegloop. De be
doeling is natuurlijk dat wij in 1999 nauwlettend het aan
tal terugkeerders zullen volgen en tijdig ook weer her
plaatsen, want dat is natuurlijk dan ook weer een belang
rijke doelstelling. Als men het wil vertalen in bedragen,
dan gaat het om f 2.500,- per maand per Wiw-er gedurende de
periode van leegloop. Dat is hoog en dat houdt tegelijker
tijd de prikkeling in om dat zoveel mogelijk tegen te gaan.
Maar via de Stichting Werkwijzer zijn wij op dit moment be
zig om goed te bekijken wat de oorzaak is, want als je de
oorzaak weet, in kaart hebt, dan kun je daar ook terugkeer
in uitvoering op tegengaan. Wij zijn daar uiteraard mee be
zig
De heer Wijmenga heeft gesproken over de kadernota die
maatwerk levert, samenhang vertoont en samenwerking geeft
en de gemeente in de regierol. Dat is inderdaad qua uitvoe
ring en opvatting de bedoeling.
De doorstroom, waar ook al eerder over gesproken is, en de
afspraken met Arbeidsvoorziening zullen wij natuurlijk de
commissie over informeren.
Kerstgratificatie is door verschillende sprekers genoemd en
daar heeft men toch weer aan verbonden datgene wat wellicht
ook de ambtenaren zal overkomen aan het eind van dit jaar.
Ik wijs er op dat er toch enig verschil in zit. Het is niet
echt kerstgratificatie voor Wiw-ers - DSW-ers enerzijds en
kerstgratificatie voor de ambtenaren anderzijds, dat heeft
nog steeds te maken met het beloningsbeleid dat wij in de
afgelopen jaren hebben ingezet. Maar nogmaals, het college
zal daar nog een besluit over nemen.
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
De heer De Jong van de D66-fractig. Het signaal dat er een
stevig traject moet zijn wat de communicatie betreft naar
de OR, dat ben ik met hem eens. Ik wil er uiteraard wel op
wijzen, ook ten aanzien van andere opmerkingen over de OR,
dat de OR wel de bevoegdheid is en de verantwoordelijkheid
is van de Stichting Werkwijzer. Als hier heel concreet
wordt gevraagd of dit in de commissie kan worden behandeld,
moet ik daar nee op zeggen, want dat is onze rol en verant
woordelijkheid niet. Ik denk dat je daar echt de verant
woordelijkheid moet scheiden, want dan ga je over dingen
spreken waar je geen verantwoordelijkheid voor hebt, die
ligt duidelijk op het bordje van de Stichting Werkwijzer.
Waarvan wij dan ook weer vinden en hebben uitgesproken dat
je die veel meer op afstand moet zetten. Wij moeten wel de
rollen goed in de gaten hebben. Wij praten bijvoorbeeld ook
niet met de MR van HWL, om een voorbeeld te noemen.
Mevrouw De Pree zegt dat de PvdA-fractie zeer tevreden is
over het hoog ambitieniveau en beklemtoont ook het belang
van de positie van de OR. Ik heb daar op geantwoord. Dit
betekent natuurlijk wel - zij wijst er ook op hoe de con
tacten met de Stichting Werkwijzer zijn, het college is
daar zeer nauw bij betrokken - dat er in dat verband op
wordt gewezen. U hebt mij ook bij het vragen-halfuurtje ho
ren zeggen dat ik ook bij de Stichting Werkwijzer daarop
zal wijzen.
Mevrouw De Haan heeft nog gewezen op de uitbreiding in de
marktsector en de financiële consequenties. De financiële
consequenties heb ik al wat van gezegd, maar in de Wiw-wet
zijn heel nauwkeurig criteria wat de concurrentie aangaat
omschreven, een stuk of vijf-zes. Daar hebben wij ons dus
aan te houden, net zoals aan een aantal andere regelingen.
De heer Roekiman. Over herintredende vrouwen en allochtonen
heb ik iets over gezegd.
Dan heeft de heer Roekiman nog aangesneden de kennis van
fase 4-cliënten. Daarvan is vanavond ook steevast nog het
antwoord: dat brengen wij nu in beeld met Schieringen/
Heechterp. Dat zal dan het model moeten vormen voor of wij
daarmee verder gaan en als wij daarmee verder gaan, gaan
wij het dan over de hele stad doen? Het laatste heeft na
tuurlijk uiteraard mijn voorkeur. Het betekent dat je de
situatie wat omdraait. Je zegt nu dat wij redeneren vanuit
de mensen zelf, door middel van die gesprekken enz. Dat
moeten wij in beeld hebben met duidelijk het doel van soci
ale activering, want dat is nog altijd het hoofddoel, regu
liere arbeid als het even kan, in ieder geval weer actief
meedoen. (De heer Roekiman: Ik mag in ieder geval nu aanne
men dat wanneer wij de eerstvolgende nota krijgen, of het
nu over activerend marktbeleid gaat, als het gaat om socia
le activering, wij dat zinnetje niet meer komen te zien?
Daar doel ik eigenlijk op.) Ik ben het met de heer Roekiman
eens dat het voortdurend terug komt, wij zijn daar nu mee
bezig en dan moet dat zinnetje er niet meer in. Dat kan er
straks niet meer in als wij met Schieringen/Heechterp in
beeld hebben hoe het eigenlijk zit.