Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 ook een van de uitgangspunten van de Wiw, dus van de Stich ting Werkwijzer, dat vergt een totaal andere werkwijze, dat ben ik met hem eens. Dat blijkt straks ook in het plan van aanpak waar in eerste instantie al naar gevraagd is. Dat komt natuurlijk omdat wij dan in contracten met de Stich ting Werkwijzer tot afspraken komen. Dat blijkt dan ook wel weer uit de discussie die wij zullen voeren in de commis sie Mevrouw De Haan heeft terecht nog even over de financiële risico's gesproken. Als het ministerie de subsidie lager uitkeert dan wij nu hadden gepland vanwege de lagere in stromen, betekent dat dat de subsidie altijd aangepast wordt bij het aantal gerealiseerde plaatsen. Dus je wordt afgerekend op je prestaties. Dat is tegelijk ook de contro le De heer Roekiman heeft nog gesproken over de fase 4. Ik kan herhalen wat ik in eerste termijn heb gezegd dat het te recht is dat wij dat niet weer vermelden. De heer v.d. Brug ondersteunt de kadernota, ondersteunt de motie echter niet. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie in gediend door de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie De motie van de her Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractieme de-ondertekend door de CDA-fractie wordt verworpen met 7 tegen 28 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van GPV/RPF/SGP en CDA met uitzondering van de wethouder en me vrouw Inberg van de D66-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 17. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden tegen het onderdeel vermeld in de motie te hebben gestemd. Punt 18 (bijlage nr.179). De Voorzitter: Aan de orde is Kadernota jeugdbeleid en pro gramma 1998/1999. Mevrouw Mol: Het is verheugend dat na lange tijd eindelijk de nota Jeugdbeleid klaar is. Bij de behandeling in de com missie is gebleken dat dit het gevolg is van een uitgebrei de inspraakprocedure en dat is een goede zaak. Het is een goed leesbare nota geworden, waarvoor wij onze dank aan het ambtelijk apparaat willen uitspreken. Als richtinggevend kader kan de CDA-fractie dan ook instem men met de Kadernota jeugdbeleid en ook de voorstellen ge noemd in het jaarprogramma 1998/1999 ondersteunen wij van Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 harte. Echter onze fractie is van mening dat in de kaderno ta een zeer belangrijk aspect ontbreekt. Gezien de toename van allerlei maatschappelijke problemen met name op scholen in achterstandswijken, maar ook op andere scholen, bereiken ons soms zeer verontrustende berichten. De maatschappij is ingewikkelder geworden en de problemen voor veel mensen complexer. Veel mensen raken dan ook het zicht kwijt in de ze situatie. Leerkrachten worden veelal geconfronteerd met problemen waarvoor zij zelf niet uitgerust zijn. Toch ach ten wij het van groot belang dat de signalen die via de school worden geuit serieus genomen worden. Veelal zouden deze signalen anders niet opgepakt worden. Als een van de onderdelen van een goed preventief jeugdbeleid vindt onze fractie herinvoering van het schoolmaatschappelijk werk dan ook van essentieel belang. Ik heb dit in de commissie reeds genoemd, doch daarop geen toezegging gekregen. Wij zullen daar dan ook volgend jaar bij de Perspectiefnota op terug komen met een voorstel. Een andere vraag betreft de één loketfuntie. Onzes inziens zou dit een consultatiepunt kunnen zijn voor jongeren en hun ouders van de hele doelgroep van de nota, dus van nul tot 25 jaar, met als doel niet alleen probleemgericht, maar vooral vraaggericht, waar ouders en/of jongeren terecht kunnen voor bijvoorbeeld een kort gesprek, de juiste weg en verwijzing naar dat soort kleine dingen. Eén loket eenvou dig en herkenbaar en toegankelijk, cliëntvriendelijkIs dit aan te haken bij de één loketgedachte, zoals die in de nota wordt voorgesteld? Dan nog een vraag over de genoemde jongerenadviesraad. Het is nog niet duidelijk hoe deze er uiteindelijk uit zal zien, maar het lijkt ons verstandig om ook met jongeren in contact te treden uit bijvoorbeeld andere soorten van jeugdwerk. Dan denk ik aan het kerkelijk jeugdwerk, de scouting en de sportverenigingen, ook daar zitten mensen bij die waarschijnlijk heel goed mee zouden kunnen praten als het gaat om jeugdbeleid. Wij zijn van mening dat een brede adviesraad dan de beste afspiegeling is voor de jeugd in het algemeen. De heer Stoker: Het is ook voor de lokale overheid een uit daging de voorwaarden te scheppen waarbinnen talenten tot ontwikkeling gebracht kunnen worden, ook die van de jeugd. Daarbij past in de eerste plaats een overtuigend gezinsbe leid, waaraan het in paars Nederland momenteel helaas ont breekt. Een overtuigend gezinsbeleid is ook voor Leeuwarden belangrijk omdat vitale gezinnen voor jongeren de beste ga rantie vormen voor een goede start in de samenleving. Aan die goed start moet ook een perspectiefvol vervolg worden gegeven en deze nota is daar een goede aanzet toe. Jongeren horen erbij, moeten serieus worden genomen, verantwoorde lijkheid kunnen dragen en betrokken worden bij het oplossen van vraagstukken die hen direct raken. Een kwalitatief goed en toegankelijk onderwijs is daarvoor een eerste voorwaar de. Daarnaast moeten jongeren zich ook in buitenschoolse activiteiten en vrijetijdsbesteding verder kunnen ontwikke len tot zelfstandige en mondige burgers. Jongeren moeten daarom meer betrokken worden bij het jeugdwerk in hun eigen wijk en krijgen als het goed is meer mogelijkheden voor een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 15