Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
ook een van de uitgangspunten van de Wiw, dus van de Stich
ting Werkwijzer, dat vergt een totaal andere werkwijze, dat
ben ik met hem eens. Dat blijkt straks ook in het plan van
aanpak waar in eerste instantie al naar gevraagd is. Dat
komt natuurlijk omdat wij dan in contracten met de Stich
ting Werkwijzer tot afspraken komen. Dat blijkt dan ook wel
weer uit de discussie die wij zullen voeren in de commis
sie
Mevrouw De Haan heeft terecht nog even over de financiële
risico's gesproken. Als het ministerie de subsidie lager
uitkeert dan wij nu hadden gepland vanwege de lagere in
stromen, betekent dat dat de subsidie altijd aangepast
wordt bij het aantal gerealiseerde plaatsen. Dus je wordt
afgerekend op je prestaties. Dat is tegelijk ook de contro
le
De heer Roekiman heeft nog gesproken over de fase 4. Ik kan
herhalen wat ik in eerste termijn heb gezegd dat het te
recht is dat wij dat niet weer vermelden.
De heer v.d. Brug ondersteunt de kadernota, ondersteunt de
motie echter niet.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie in
gediend door de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie
De motie van de her Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractieme
de-ondertekend door de CDA-fractie wordt verworpen met 7
tegen 28 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van
GPV/RPF/SGP en CDA met uitzondering van de wethouder en me
vrouw Inberg van de D66-fractie.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 17.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de heer
Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden tegen
het onderdeel vermeld in de motie te hebben gestemd.
Punt 18 (bijlage nr.179).
De Voorzitter: Aan de orde is Kadernota jeugdbeleid en pro
gramma 1998/1999.
Mevrouw Mol: Het is verheugend dat na lange tijd eindelijk
de nota Jeugdbeleid klaar is. Bij de behandeling in de com
missie is gebleken dat dit het gevolg is van een uitgebrei
de inspraakprocedure en dat is een goede zaak. Het is een
goed leesbare nota geworden, waarvoor wij onze dank aan het
ambtelijk apparaat willen uitspreken.
Als richtinggevend kader kan de CDA-fractie dan ook instem
men met de Kadernota jeugdbeleid en ook de voorstellen ge
noemd in het jaarprogramma 1998/1999 ondersteunen wij van
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
harte. Echter onze fractie is van mening dat in de kaderno
ta een zeer belangrijk aspect ontbreekt. Gezien de toename
van allerlei maatschappelijke problemen met name op scholen
in achterstandswijken, maar ook op andere scholen, bereiken
ons soms zeer verontrustende berichten. De maatschappij is
ingewikkelder geworden en de problemen voor veel mensen
complexer. Veel mensen raken dan ook het zicht kwijt in de
ze situatie. Leerkrachten worden veelal geconfronteerd met
problemen waarvoor zij zelf niet uitgerust zijn. Toch ach
ten wij het van groot belang dat de signalen die via de
school worden geuit serieus genomen worden. Veelal zouden
deze signalen anders niet opgepakt worden. Als een van de
onderdelen van een goed preventief jeugdbeleid vindt onze
fractie herinvoering van het schoolmaatschappelijk werk dan
ook van essentieel belang. Ik heb dit in de commissie reeds
genoemd, doch daarop geen toezegging gekregen. Wij zullen
daar dan ook volgend jaar bij de Perspectiefnota op terug
komen met een voorstel.
Een andere vraag betreft de één loketfuntie. Onzes inziens
zou dit een consultatiepunt kunnen zijn voor jongeren en
hun ouders van de hele doelgroep van de nota, dus van nul
tot 25 jaar, met als doel niet alleen probleemgericht, maar
vooral vraaggericht, waar ouders en/of jongeren terecht
kunnen voor bijvoorbeeld een kort gesprek, de juiste weg en
verwijzing naar dat soort kleine dingen. Eén loket eenvou
dig en herkenbaar en toegankelijk, cliëntvriendelijkIs
dit aan te haken bij de één loketgedachte, zoals die in de
nota wordt voorgesteld?
Dan nog een vraag over de genoemde jongerenadviesraad. Het
is nog niet duidelijk hoe deze er uiteindelijk uit zal
zien, maar het lijkt ons verstandig om ook met jongeren in
contact te treden uit bijvoorbeeld andere soorten van
jeugdwerk. Dan denk ik aan het kerkelijk jeugdwerk, de
scouting en de sportverenigingen, ook daar zitten mensen
bij die waarschijnlijk heel goed mee zouden kunnen praten
als het gaat om jeugdbeleid. Wij zijn van mening dat een
brede adviesraad dan de beste afspiegeling is voor de jeugd
in het algemeen.
De heer Stoker: Het is ook voor de lokale overheid een uit
daging de voorwaarden te scheppen waarbinnen talenten tot
ontwikkeling gebracht kunnen worden, ook die van de jeugd.
Daarbij past in de eerste plaats een overtuigend gezinsbe
leid, waaraan het in paars Nederland momenteel helaas ont
breekt. Een overtuigend gezinsbeleid is ook voor Leeuwarden
belangrijk omdat vitale gezinnen voor jongeren de beste ga
rantie vormen voor een goede start in de samenleving. Aan
die goed start moet ook een perspectiefvol vervolg worden
gegeven en deze nota is daar een goede aanzet toe. Jongeren
horen erbij, moeten serieus worden genomen, verantwoorde
lijkheid kunnen dragen en betrokken worden bij het oplossen
van vraagstukken die hen direct raken. Een kwalitatief goed
en toegankelijk onderwijs is daarvoor een eerste voorwaar
de. Daarnaast moeten jongeren zich ook in buitenschoolse
activiteiten en vrijetijdsbesteding verder kunnen ontwikke
len tot zelfstandige en mondige burgers. Jongeren moeten
daarom meer betrokken worden bij het jeugdwerk in hun eigen
wijk en krijgen als het goed is meer mogelijkheden voor een