Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
De heer Huisman: Aangaande de voorgenomen herbestemming van
de jongerenflat aan het Cambuursterpad het volgende.
Door de voorgenomen verhuur aan de DrKuno van Dijk Stich
ting betreffende het pand Cambuursterpad 158 tot en met 214
te Leeuwarden zal de maatschappij al snel een bestemming
geven aan deze woonvorm. De huidige bewoners willen dit
stempel niet dragen. De huidige bewoners voelen zich daar
door genoodzaakt om te verhuizen. In eerder onderling over
leg met de verhuurder zijn wij niet geheel tot een alterna
tief kunnen komen. De afspraak rond vervangende huisvesting
willen wij niet aanvaarden, het is maximaal een driekamer
woning. De aangeboden verhuiskostenvergoeding is niet ge
noeg om nagenoeg schadeloos gesteld te worden. De reële in
richtingskosten voor de aangeboden driekamerwoning liggen
veel hoger dan het aanbod van BWL. Nu gaat het om in hoofd
zaak studerende jongeren, die met zeer veel moeite proberen
een maatschappelijke positie op te bouwen met weinig finan
ciële draagkracht. De DrKuno van Dijk Stichting is een
organisatie waar wij als bewoners achter staan. Het mag
evenwel niet zo zijn dat deze welwillende huurders indirect
schade oplopen door dit sociale voornemen tot herbestem
ming. De huurders verzoeken de raadsleden om zich nu uit te
spreken over dit onderwerp in navolging van de ontvangen
voorinformatie en zich in te zetten voor een adequate op
lossing. Wij hebben u met z'n allen gekozen, BWL stond niet
op de verkiezingslijst.
De heer Bilker (weth.)Het gaat voor alle duidelijkheid,
zoals de heer Huisman ook naar voren brengt, om de flat
Cambuursterpad en nu de actuele situatie de verhuur aan de
DrKuno van Dijk Stichting. Ik begrijp uit zijn dringende
oproep - die heb ik vanavond ook in de krant gelezen - iets
te doen aan de onkostenregelingHij doet daarbij een be
roep op de gehele raad. Op zichzelf is het absoluut niet de
rol van de gemeente om te zitten in gesprekken tussen huur
der en verhuurder en zeker niet als het om vergoedingen
gaat. Die rol hebben wij niet en ik zou daar ook formeel
aan willen vasthouden. Iets anders is natuurlijk of ik in
contact kan treden met in dit geval BWL en van die kant ook
de informatie kan vernemen. Dat wil ik toezeggen.
De heer Tjoelker: Ik wil namens de Ondernemingsraad van
Stichting Werkwijzer reageren onder ander op de kadernota.
Normaal hadden wij dat op een andere manier moeten doen,
maar onze Ondernemingsraad is pas in een heel laat stadium
toevallig op de hoogte gebracht van de kadernota, dus ik
moet mij nu wat behelpen.
Dit betreft punt 17 van de agenda.
De Ondernemingsraad hoort bij wet volledig geïnformeerd te
worden over zaken rond de onderneming. Gesubsidieerd wer
kenden vallen vaak tussen wal en schip en dat geldt blijk
baar ook totnogtoe voor onze Ondernemingsraad. Wij worden
nauwelijks geïnformeerd, vandaar deze te late reactie.
Zoals de Wet inschakeling werkzoekenden voorschrijft hebben
sinds 1 januari 1998 Wiw-ers in dienstverband een arbeids
overeenkomst met de gemeente. U hebt de uitvoering daarvan
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
uitbesteed aan Stichting Werkwijzer, maar de gemeente is en
blijft de verantwoordelijke werkgever formeel. Wij hebben u
bij punt 17 twee stukken toegestuurd, het eerste weer over
een kerstgratificatie (herhaling van vorig jaar)het twee
de een algemene reactie op de kadernota. Inmiddels is daar
een derde stuk bijgekomen, dat is het opvallende stuk met
het gele frontje wat op de tafels ligt. Heel interessant is
daarbij wat ons betreft de aanvullende bepalingen die Am
sterdam heeft gesloten voor de Wiw-ers boven op de CAO. Een
van de belangrijke punten daarbij is een structurele kerst
gratificatie van f 300,- per jaar.
Ik wil nog even kort ingaan op de kerstgratificatie. Vol
gens ons spreekt dat op zich vanzelf. In principe krijgen
alle werknemers wel van hun werkgever in een bepaalde vorm
een kerstgratificatie, ook de reguliere ambtenaren van de
gemeente Leeuwarden. Wat de Wiw-ers betreft doen vrijwel
alle gemeenten dat verder ook wel. In Leeuwarden is dat he
laas tot nog niet structureel geregeld. Maar omdat Wiw-ers
een van de laagstbetaalde groepen is, lijkt het ons erg on
logisch dat dat voor ons niet zou moeten gelden. Wij doen
bij deze nogmaals een beroep op u en wij vragen u om dat nu
niet weer incidenteel te doen, maar graag structureel, an
ders moeten wij hier volgend jaar weer staan en moet u weer
reageren op dat verzoek, terwijl het in de meeste gemeenten
wel structureel wordt geregeld.
Een samenvatting van onze reactie op de kadernota.
U heeft die gekregen en als ik goed zie ligt die ook nog
weer voor u op de tafels.
In de eerste plaats nogmaals de positie van onze OR, dat is
ook punt 1 van onze reactie. De Wiw is nog een werksoort in
ontwikkeling. Deste moeilijker is het voor een OR om dat
allemaal te kunnen volgen. Wij hebben daar goede facilitei
ten voor nodig. Tot op dit moment ontbreken die. In de ka
dernota wordt aangegeven dat de voorwaarden waar onder
Werkwijzer de Wiw moet uitvoeren verder zullen worden uit
gewerkt. Wij vragen u om dit ook een onderdeel van die ver
dere uitwerking te laten zijn, namelijk om aan de betref
fende ondernemingsraad voldoende faciliteiten te geven. Wat
ons betreft zouden wij dat graag ook zwart op wit in die
uitwerking willen hebben.
De kadernota inhoudelijk. Wij hebben ons in onze reactie,
die op uw tafel ligt, beperkt tot hoofdzakelijk het gedeel
te dat ons zelf aangaat, dienstbetrekkingen en werkerva
ringsplaatsen. Op zich hebben wij belangstelling voor de
hele besteding van het werk volgens Wiw, maar voor deze
keer beperken wij ons hoofdzakelijk tot dienstbetrekkingen.
Als je de kadernota ziet, is volgens ons de theorie van ge
subsidieerde arbeid niet slecht. Wat dat betreft zou zo'n
kadernota inderdaad bijna een hamerstuk kunnen zijn. De
praktijk is helaas tot nu toe anders. Uitstroom is, zeker
sinds de invoering van de Wiw, eigenlijk het kernwoord voor
Wiw-dienstbetrekkingen en -werkervaringsplaatsen. Totnog
toe, dat is bekend, kwam er van die uitstroom eigenlijk
niks terecht. In deze regio was het 1 tot 2%. Wij hebben
geen reden om nu aan te nemen dat dat beter zal worden.
Voor mensen die in de gesubsidieerde arbeid werken en zich
tijdelijk moeten behelpen met geen functieloon, is dat niet