Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 De heer Huisman: Aangaande de voorgenomen herbestemming van de jongerenflat aan het Cambuursterpad het volgende. Door de voorgenomen verhuur aan de DrKuno van Dijk Stich ting betreffende het pand Cambuursterpad 158 tot en met 214 te Leeuwarden zal de maatschappij al snel een bestemming geven aan deze woonvorm. De huidige bewoners willen dit stempel niet dragen. De huidige bewoners voelen zich daar door genoodzaakt om te verhuizen. In eerder onderling over leg met de verhuurder zijn wij niet geheel tot een alterna tief kunnen komen. De afspraak rond vervangende huisvesting willen wij niet aanvaarden, het is maximaal een driekamer woning. De aangeboden verhuiskostenvergoeding is niet ge noeg om nagenoeg schadeloos gesteld te worden. De reële in richtingskosten voor de aangeboden driekamerwoning liggen veel hoger dan het aanbod van BWL. Nu gaat het om in hoofd zaak studerende jongeren, die met zeer veel moeite proberen een maatschappelijke positie op te bouwen met weinig finan ciële draagkracht. De DrKuno van Dijk Stichting is een organisatie waar wij als bewoners achter staan. Het mag evenwel niet zo zijn dat deze welwillende huurders indirect schade oplopen door dit sociale voornemen tot herbestem ming. De huurders verzoeken de raadsleden om zich nu uit te spreken over dit onderwerp in navolging van de ontvangen voorinformatie en zich in te zetten voor een adequate op lossing. Wij hebben u met z'n allen gekozen, BWL stond niet op de verkiezingslijst. De heer Bilker (weth.)Het gaat voor alle duidelijkheid, zoals de heer Huisman ook naar voren brengt, om de flat Cambuursterpad en nu de actuele situatie de verhuur aan de DrKuno van Dijk Stichting. Ik begrijp uit zijn dringende oproep - die heb ik vanavond ook in de krant gelezen - iets te doen aan de onkostenregelingHij doet daarbij een be roep op de gehele raad. Op zichzelf is het absoluut niet de rol van de gemeente om te zitten in gesprekken tussen huur der en verhuurder en zeker niet als het om vergoedingen gaat. Die rol hebben wij niet en ik zou daar ook formeel aan willen vasthouden. Iets anders is natuurlijk of ik in contact kan treden met in dit geval BWL en van die kant ook de informatie kan vernemen. Dat wil ik toezeggen. De heer Tjoelker: Ik wil namens de Ondernemingsraad van Stichting Werkwijzer reageren onder ander op de kadernota. Normaal hadden wij dat op een andere manier moeten doen, maar onze Ondernemingsraad is pas in een heel laat stadium toevallig op de hoogte gebracht van de kadernota, dus ik moet mij nu wat behelpen. Dit betreft punt 17 van de agenda. De Ondernemingsraad hoort bij wet volledig geïnformeerd te worden over zaken rond de onderneming. Gesubsidieerd wer kenden vallen vaak tussen wal en schip en dat geldt blijk baar ook totnogtoe voor onze Ondernemingsraad. Wij worden nauwelijks geïnformeerd, vandaar deze te late reactie. Zoals de Wet inschakeling werkzoekenden voorschrijft hebben sinds 1 januari 1998 Wiw-ers in dienstverband een arbeids overeenkomst met de gemeente. U hebt de uitvoering daarvan Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 uitbesteed aan Stichting Werkwijzer, maar de gemeente is en blijft de verantwoordelijke werkgever formeel. Wij hebben u bij punt 17 twee stukken toegestuurd, het eerste weer over een kerstgratificatie (herhaling van vorig jaar)het twee de een algemene reactie op de kadernota. Inmiddels is daar een derde stuk bijgekomen, dat is het opvallende stuk met het gele frontje wat op de tafels ligt. Heel interessant is daarbij wat ons betreft de aanvullende bepalingen die Am sterdam heeft gesloten voor de Wiw-ers boven op de CAO. Een van de belangrijke punten daarbij is een structurele kerst gratificatie van f 300,- per jaar. Ik wil nog even kort ingaan op de kerstgratificatie. Vol gens ons spreekt dat op zich vanzelf. In principe krijgen alle werknemers wel van hun werkgever in een bepaalde vorm een kerstgratificatie, ook de reguliere ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. Wat de Wiw-ers betreft doen vrijwel alle gemeenten dat verder ook wel. In Leeuwarden is dat he laas tot nog niet structureel geregeld. Maar omdat Wiw-ers een van de laagstbetaalde groepen is, lijkt het ons erg on logisch dat dat voor ons niet zou moeten gelden. Wij doen bij deze nogmaals een beroep op u en wij vragen u om dat nu niet weer incidenteel te doen, maar graag structureel, an ders moeten wij hier volgend jaar weer staan en moet u weer reageren op dat verzoek, terwijl het in de meeste gemeenten wel structureel wordt geregeld. Een samenvatting van onze reactie op de kadernota. U heeft die gekregen en als ik goed zie ligt die ook nog weer voor u op de tafels. In de eerste plaats nogmaals de positie van onze OR, dat is ook punt 1 van onze reactie. De Wiw is nog een werksoort in ontwikkeling. Deste moeilijker is het voor een OR om dat allemaal te kunnen volgen. Wij hebben daar goede facilitei ten voor nodig. Tot op dit moment ontbreken die. In de ka dernota wordt aangegeven dat de voorwaarden waar onder Werkwijzer de Wiw moet uitvoeren verder zullen worden uit gewerkt. Wij vragen u om dit ook een onderdeel van die ver dere uitwerking te laten zijn, namelijk om aan de betref fende ondernemingsraad voldoende faciliteiten te geven. Wat ons betreft zouden wij dat graag ook zwart op wit in die uitwerking willen hebben. De kadernota inhoudelijk. Wij hebben ons in onze reactie, die op uw tafel ligt, beperkt tot hoofdzakelijk het gedeel te dat ons zelf aangaat, dienstbetrekkingen en werkerva ringsplaatsen. Op zich hebben wij belangstelling voor de hele besteding van het werk volgens Wiw, maar voor deze keer beperken wij ons hoofdzakelijk tot dienstbetrekkingen. Als je de kadernota ziet, is volgens ons de theorie van ge subsidieerde arbeid niet slecht. Wat dat betreft zou zo'n kadernota inderdaad bijna een hamerstuk kunnen zijn. De praktijk is helaas tot nu toe anders. Uitstroom is, zeker sinds de invoering van de Wiw, eigenlijk het kernwoord voor Wiw-dienstbetrekkingen en -werkervaringsplaatsen. Totnog toe, dat is bekend, kwam er van die uitstroom eigenlijk niks terecht. In deze regio was het 1 tot 2%. Wij hebben geen reden om nu aan te nemen dat dat beter zal worden. Voor mensen die in de gesubsidieerde arbeid werken en zich tijdelijk moeten behelpen met geen functieloon, is dat niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 3