Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
hier herhalen, dat het natuurlijk gaat om de contracten die
je sluit en er moet worden voldaan aan de eisen die de wet
daaromtrent stelt. Dat geldt voor iedereen, alle partijen.
Waar wil je uitkomen? Wij willen uitkomen op het beleid dat
wij vanavond vaststellen.
De heer Jacobse: De heer Bilker heeft natuurlijk volstrekt
gelijk als hij zegt dat de situatie zo was, maar dat was
natuurlijk wel uit een bepaalde historische situatie zo ge
groeid en er was juist besloten om daar in het vervolg van
af te zien. In zoverre is er natuurlijk wel degelijk spra
ken van het feit dat wij nu een bepaalde weg inslaan.
Het gaat maar om een klein stukje van het totale voorstel.
Dat was de reden waarom ik zei dat het ons niet waard is om
tegen het gehele voorstel te zijn, daarvoor is dit voor ons
te onbelangrijk. Maar ik wil hier wel even aangeven dat wij
niet gelukkig zijn met dat stukje in die nota.
De heer Bilker (weth.): Het college neemt daar kennis van.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 17 (bijlage nr. 175).
De Voorzitter: Aan de orde is Kadernota Wet inschakeling
werkzoekenden gemeente Leeuwarden.
Ik stel u voor om in uw eerste termijn de opmerkingen van
de heer Tjoelker te betrekken.
De heer Boorsma: De SP-fractie is positief over de inzet
die de gemeente levert om mensen aan de slag te krijgen en
stemt daarom ook in met de nota. Maar helaas stroken de
mooie plannen en verwachtingen vaak nog niet met de uitvoe
ring in de praktijk, ook al is - en dat is prima - de per
soon van de werkzoekende volgens de raadsbrief het uit
gangspunt. Op dat gebied valt echter nog bergen werk te
verzetten en als je dit met een Wiw-er wilt doen, dan zou
dat eventueel kunnen. Wij plaatsen daarom de voldoende vra
gen en kanttekeningen.
De nota spreekt over maximaal 800 Wiw-betrekkingenIs dit
niet veel te hoog ingeschat? In de Turap van de gemeente
Leeuwarden over het eerste halfjaar is immers al duidelijk
gebleken dat deze doelstelling tot nu toe niet is gereali
seerd en zal blijven steken op ongeveer 760 Wiw-dienst-
betrekkingen aan het eind van dit jaar. Indien de oorzaak
gelegen is in het feit dat door de groeiende economie meer
jongeren aan het werk komen, is dit volgens ons geen pro
bleem. Als er minder mensen voor in aanmerking komen, kun
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998
nen er ook niet meer worden geplaatst. Terecht spreekt de
raadsbrief dat het beleid in het kader van de Wiw er op ge
richt moet zijn zoveel mogelijk te voorkomen dat een beroep
wordt gedaan op gesubsidieerde arbeid. Volgens de nota moe
ten er afspraken worden gemaakt met de Arbeidsvoorziening
om de doorstroom te bevorderen. Dat is volgens ons terecht.
Maar waarom worden er wel concrete getallen genoemd als het
gaat om de maximaal te realiseren Wiw-dienstbetrekkingen,
maar niet als het gaat om de doorstroming? Is dit een ge
brek aan durf of wil de wethouder zijn vingers hier niet
aan branden? Er is op dit moment ook een onderzoek, een re-
integratieproject, bezig voor bijstandsgerechtigden in fase
4 in Heechterp/SchieringenWaarom horen wij zo ontzettend
weinig van de resultaten hiervan? Gegevens zijn immers be
langrijk als informatiebron voor uitkeringsgerechtigden van
deze fase.
Vaak horen wij ook nog klachten over de Stichting Werkwij
zer. Vanavond hebben wij die ook weer gehoord. De ene keer
gaat het om de bereikbaarheid van de contactpersoon, de an
dere keer om vage taakomschrijvingen, dan weer om een zeke
re mate van pushen van Wiw-ers of ontbreken van een soort
vertrouwenspersoon in conflictsituaties, om over de gebrek
kige begeleiding nog maar te zwijgen. De wethouder heeft,
als het goed is, regelmatig overleg met de Stichting Werk
wijzer en als het goed is zijn de diverse problemen dan ook
bekend bij de wethouder. Wil de Wiw goed functioneren dan
zal Stichting Werkwijzer de zaakjes goed voor elkaar moeten
hebben. Welke maatregelen zijn er inmiddels genomen om deze
problemen te verhelpen of in ieder geval de minimaliseren.
Is hiervoor bijvoorbeeld een soort stappenplan opgezet?
Wij zouden graag de contractvoorwaarden en het functioneren
van de Stichting Werkwijzer in de Commissie Welzijn willen
bespreken
De heer Stoker: Op pagina 2 van de kadernota lezen wij dat
de gemeente primair verantwoordelijk is voor de uitvoering
van de Wiw. Haar beleidsvrijheid bij de uitvoering van de
Wiw is groter dan bij de uitvoering van de banenpoolrege
ling en de JWG. Het tot stand brengen van de gesubsidieerde
arbeid en het aanbieden van voorzieningen kan namelijk het
best plaatsvinden op lokaal niveau. In dit licht is de re
gierol van de gemeente van belang, zij stelt vast wie van
de instrumenten van de Wiw gebruik maakt, met inzet van
welke middelen en in samenwerking met wie. Wij waren blij
dit te lezen en vragen ons steeds meer af waarom het colle
ge ons voorstel tot wijziging van de toewijzigingscriteria
niet wenst te honoreren. Want wat is het geval? Veel Leeu
warders hebben zich verbaasd en geërgerd over het feit dat
het mogelijk is volgens de bestaande criteria Wiw-mensen te
plaatsen in de seksbranche als personeel bij zogenaamde
seksshops. Deze verbazing en ergernis leidde er zoal toe
dat er zelfs kritische kamervragen over werden gesteld door
de SGP-fractie in de Tweede Kamer. Ook verscheen de raads
fractie van het CDA middels fractievoorzitter Krol breeduit
op t.v. met de duidelijke boodschap dat dit toch echt niet
moet kunnen.
Nadat onze fractie tijdens een commissievergadering hier
nogmaals de vinger bij legde, stelde wethouder De Haan dat