Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 hier herhalen, dat het natuurlijk gaat om de contracten die je sluit en er moet worden voldaan aan de eisen die de wet daaromtrent stelt. Dat geldt voor iedereen, alle partijen. Waar wil je uitkomen? Wij willen uitkomen op het beleid dat wij vanavond vaststellen. De heer Jacobse: De heer Bilker heeft natuurlijk volstrekt gelijk als hij zegt dat de situatie zo was, maar dat was natuurlijk wel uit een bepaalde historische situatie zo ge groeid en er was juist besloten om daar in het vervolg van af te zien. In zoverre is er natuurlijk wel degelijk spra ken van het feit dat wij nu een bepaalde weg inslaan. Het gaat maar om een klein stukje van het totale voorstel. Dat was de reden waarom ik zei dat het ons niet waard is om tegen het gehele voorstel te zijn, daarvoor is dit voor ons te onbelangrijk. Maar ik wil hier wel even aangeven dat wij niet gelukkig zijn met dat stukje in die nota. De heer Bilker (weth.): Het college neemt daar kennis van. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 17 (bijlage nr. 175). De Voorzitter: Aan de orde is Kadernota Wet inschakeling werkzoekenden gemeente Leeuwarden. Ik stel u voor om in uw eerste termijn de opmerkingen van de heer Tjoelker te betrekken. De heer Boorsma: De SP-fractie is positief over de inzet die de gemeente levert om mensen aan de slag te krijgen en stemt daarom ook in met de nota. Maar helaas stroken de mooie plannen en verwachtingen vaak nog niet met de uitvoe ring in de praktijk, ook al is - en dat is prima - de per soon van de werkzoekende volgens de raadsbrief het uit gangspunt. Op dat gebied valt echter nog bergen werk te verzetten en als je dit met een Wiw-er wilt doen, dan zou dat eventueel kunnen. Wij plaatsen daarom de voldoende vra gen en kanttekeningen. De nota spreekt over maximaal 800 Wiw-betrekkingenIs dit niet veel te hoog ingeschat? In de Turap van de gemeente Leeuwarden over het eerste halfjaar is immers al duidelijk gebleken dat deze doelstelling tot nu toe niet is gereali seerd en zal blijven steken op ongeveer 760 Wiw-dienst- betrekkingen aan het eind van dit jaar. Indien de oorzaak gelegen is in het feit dat door de groeiende economie meer jongeren aan het werk komen, is dit volgens ons geen pro bleem. Als er minder mensen voor in aanmerking komen, kun Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 23 november 1998 nen er ook niet meer worden geplaatst. Terecht spreekt de raadsbrief dat het beleid in het kader van de Wiw er op ge richt moet zijn zoveel mogelijk te voorkomen dat een beroep wordt gedaan op gesubsidieerde arbeid. Volgens de nota moe ten er afspraken worden gemaakt met de Arbeidsvoorziening om de doorstroom te bevorderen. Dat is volgens ons terecht. Maar waarom worden er wel concrete getallen genoemd als het gaat om de maximaal te realiseren Wiw-dienstbetrekkingen, maar niet als het gaat om de doorstroming? Is dit een ge brek aan durf of wil de wethouder zijn vingers hier niet aan branden? Er is op dit moment ook een onderzoek, een re- integratieproject, bezig voor bijstandsgerechtigden in fase 4 in Heechterp/SchieringenWaarom horen wij zo ontzettend weinig van de resultaten hiervan? Gegevens zijn immers be langrijk als informatiebron voor uitkeringsgerechtigden van deze fase. Vaak horen wij ook nog klachten over de Stichting Werkwij zer. Vanavond hebben wij die ook weer gehoord. De ene keer gaat het om de bereikbaarheid van de contactpersoon, de an dere keer om vage taakomschrijvingen, dan weer om een zeke re mate van pushen van Wiw-ers of ontbreken van een soort vertrouwenspersoon in conflictsituaties, om over de gebrek kige begeleiding nog maar te zwijgen. De wethouder heeft, als het goed is, regelmatig overleg met de Stichting Werk wijzer en als het goed is zijn de diverse problemen dan ook bekend bij de wethouder. Wil de Wiw goed functioneren dan zal Stichting Werkwijzer de zaakjes goed voor elkaar moeten hebben. Welke maatregelen zijn er inmiddels genomen om deze problemen te verhelpen of in ieder geval de minimaliseren. Is hiervoor bijvoorbeeld een soort stappenplan opgezet? Wij zouden graag de contractvoorwaarden en het functioneren van de Stichting Werkwijzer in de Commissie Welzijn willen bespreken De heer Stoker: Op pagina 2 van de kadernota lezen wij dat de gemeente primair verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Wiw. Haar beleidsvrijheid bij de uitvoering van de Wiw is groter dan bij de uitvoering van de banenpoolrege ling en de JWG. Het tot stand brengen van de gesubsidieerde arbeid en het aanbieden van voorzieningen kan namelijk het best plaatsvinden op lokaal niveau. In dit licht is de re gierol van de gemeente van belang, zij stelt vast wie van de instrumenten van de Wiw gebruik maakt, met inzet van welke middelen en in samenwerking met wie. Wij waren blij dit te lezen en vragen ons steeds meer af waarom het colle ge ons voorstel tot wijziging van de toewijzigingscriteria niet wenst te honoreren. Want wat is het geval? Veel Leeu warders hebben zich verbaasd en geërgerd over het feit dat het mogelijk is volgens de bestaande criteria Wiw-mensen te plaatsen in de seksbranche als personeel bij zogenaamde seksshops. Deze verbazing en ergernis leidde er zoal toe dat er zelfs kritische kamervragen over werden gesteld door de SGP-fractie in de Tweede Kamer. Ook verscheen de raads fractie van het CDA middels fractievoorzitter Krol breeduit op t.v. met de duidelijke boodschap dat dit toch echt niet moet kunnen. Nadat onze fractie tijdens een commissievergadering hier nogmaals de vinger bij legde, stelde wethouder De Haan dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 8