Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998
Hoewel wij natuurlijk de teleurstelling begrijpen van de
bewoners van Lekkum, zullen wij toch het college volgen in
haar voorstel.
De heer Boorsma: Wij zijn voorstander van een actieve
grondpolitiek, ook al doet ons dit soms denken aan land
jepik. Toch zien wij liever de gemeente die de touwtjes in
handen heeft dan een op winst beluste projectontwikkelaar.
Dat de wethouder tijdens de verkiezingscampagne een belofte
heeft gedaan over de Bullepolder, maar deze vervolgens on
der het mom van veranderde omstandigheden naast zich neer
legt, is wat ons betreft te plaatsen onder de noemer kie
zersbedrog en is voor de inwoners van Lekkum en andere om
liggende dorpen bijzonder zuur. Dat neemt echter niet weg
dat wij open staan voor een onderzoek dat de verschillende
mogelijkheden van de Bullepolder in kaart brengt. Er zijn
immers meer invullingen mogelijk dan alleen woningbouw, ook
al ligt dit voor velen het meest voor de hand. Wij willen
ons op dit moment echter nog op geen enkele manier vastleg
gen op de nadere invulling van de polder. Over één ding
kunnen wij wel duidelijk zijn, wij willen niet accepteren
dat er voor de invulling van de grond slechts plaats is
voor kavels in het hoogste marktsegment, waarover de raads-
brief spreekt. Staat divers bouwen binnen de wijk ook bij
de gemeente niet hoog in het vaandel?
Als je kijkt naar de omvang die de nieuwe wijk zal krijgen,
levert een eventueel stijgend inwonertal ook niet al te
veel op. Bovendien zal het voordeel voor de Leeuwarder mid
denstand niet spectaculair zijn. De koopkracht van de men
sen die wonen op kavels van 1500 m2 staat vooral op de bank
of is vertaald in aandelen.
Los van deze kwesties is de belangrijkste vraag voor ons of
het gebrek aan grond in de gemeente Leeuwarden zo groot is
dat Leeuwarden woningbouw in de Bullepolder persé nodig
heeft of is er elders, bijvoorbeeld ten zuiden van de stad,
nog wel genoeg ruimte over? De raadsbrief spreekt uit dat
er woningbouw in het hoogste marktsegment kan plaatsvinden.
Dit betekent voor ons dat wij het lezen als een stuk waarin
wij ons als raad nog nergens definitief op vastleggen, niet
op grote woningen, niet op kleine, niet op natuur, niet op
weiland, niet op niks. Het is voor ons procedureel gezien
ontzettend belangrijk hier helderheid over te hebben. Wij
willen daarom van de wethouder de garantie dat er op voor
hand nog niks vastligt als het gaat om de invulling van dit
gebied
Mevrouw Inberg: De D66-fractie is ook niet tegen aankoop
van deze grond, als de gemeente in de gelegenheid is moet
zij dat doen voor een goede prijs. Maar wij hebben vorige
week, in de helaas weer besloten vergadering, gezegd dat
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998
wij in een openbare vergadering nog praten over de invul
ling van het hele plan. Omdat het iedereen zo rauw op het
lijf valt, moet je nog praten over hoe je dat precies gaat
invullen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat wij
meerdere voorstellen krijgen. Onze voorkeur zou bijvoor
beeld zijn om het aan de ecologische hoofdstructuur toe te
voegen, maar wij kunnen ons ook wel indenken dat je het ge
bied zo laat als het is.
De voorzitter heeft toen toegezegd - en daar zijn wij hem
heel dankbaar voor - dat de randvoorwaarden die in het be
sloten voorstel vorige week zaten, waarin alle woningpro
ductie etc. was vastgelegd, uit het voorstel zouden ver
dwijnen en ook uit het besluit de opdracht aan de directeur
Stadsontwikkeling voor het maken van een structuurschets,
waarin weer een beperkte woningbouwproductie voor zou ko
men. Dit voorstel is inderdaad aangepast, alleen - en dat
is volgens mij niet helemaal de intentie van de vergadering
geweest - is er een zin toegevoegd. De CDA-fractie kwam
toen met het voorstel dat als de D66-fractie zit met de
randvoorwaarden om die nu al in deze vergadering vast te
leggen, voeg dan aan de opdracht voor de directeur Stads
ontwikkeling toe dat die randvoorwaarden in een volgende
vergadering besproken worden. Daar is toen iedereen mee ak
koord gegaan, maar dan zou ook niet meer een randvoorwaarde
in het besluit opgenomen moeten zijn. Nu staat nog onder
punt 2.a van het besluit: 'de directeur Stadsontwikkeling
opdracht te geven een structuurschets te laten maken voor
het gehele gemeentelijke grondgebied ten noorden van de
Bonkevaart als ruimtelijk kader (dan komt het zinnetje waar
het ons om gaat) waarbinnen een beperkte woningbouwontwik
keling in het hoogste marktsegment een plaats kan krijgen.'
Dan is verder goed conform de intentie van de commissie
neergezet dat in een openbare vergadering die uitgangspun
ten worden besproken. Maar die tien woordjes 'waarbinnen
een beperkte woningbouwontwikkeling in het hoogste markt
segment een plaats kan krijgen' zouden er onzes inziens nog
uit moeten, omdat je dan toch weer zit met het bepalen
vooraf aan een openbare vergadering.
De hear J. de Jong: Ek wy seagen, lykas in soad ynwenners
fan üs gemeente, op doe't wy fernamen dat it kolleezje
dwaande wie hünderttweintich bunder te keapjen yn'e Bulle
polder. Hjirmei litte jo de 'Leeuwarden Open Stad-visie'
los, wêr't wy mei grutte soarchfaldigens oan wurke hawwe
Dochs kinne wy, nei de noadige diskusjes yn üs fraksje, ak-
koard gean mei de oankeapen en oare beslispunten fan it
foarlizzende stik. Sjoen de üntwikkelings op'e wenningmerk,
de sterke posysje fan projektüntwikkelers yn it suden fan
üs gemeente en it provinsjaal belied op dit mêd, kinne wy
dizze kans, ek al is dizze wat opportunistysk te neamen,
net foarby gean litte. Wy binne benijd nei it plan dat mak-