Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 Hoewel wij natuurlijk de teleurstelling begrijpen van de bewoners van Lekkum, zullen wij toch het college volgen in haar voorstel. De heer Boorsma: Wij zijn voorstander van een actieve grondpolitiek, ook al doet ons dit soms denken aan land jepik. Toch zien wij liever de gemeente die de touwtjes in handen heeft dan een op winst beluste projectontwikkelaar. Dat de wethouder tijdens de verkiezingscampagne een belofte heeft gedaan over de Bullepolder, maar deze vervolgens on der het mom van veranderde omstandigheden naast zich neer legt, is wat ons betreft te plaatsen onder de noemer kie zersbedrog en is voor de inwoners van Lekkum en andere om liggende dorpen bijzonder zuur. Dat neemt echter niet weg dat wij open staan voor een onderzoek dat de verschillende mogelijkheden van de Bullepolder in kaart brengt. Er zijn immers meer invullingen mogelijk dan alleen woningbouw, ook al ligt dit voor velen het meest voor de hand. Wij willen ons op dit moment echter nog op geen enkele manier vastleg gen op de nadere invulling van de polder. Over één ding kunnen wij wel duidelijk zijn, wij willen niet accepteren dat er voor de invulling van de grond slechts plaats is voor kavels in het hoogste marktsegment, waarover de raads- brief spreekt. Staat divers bouwen binnen de wijk ook bij de gemeente niet hoog in het vaandel? Als je kijkt naar de omvang die de nieuwe wijk zal krijgen, levert een eventueel stijgend inwonertal ook niet al te veel op. Bovendien zal het voordeel voor de Leeuwarder mid denstand niet spectaculair zijn. De koopkracht van de men sen die wonen op kavels van 1500 m2 staat vooral op de bank of is vertaald in aandelen. Los van deze kwesties is de belangrijkste vraag voor ons of het gebrek aan grond in de gemeente Leeuwarden zo groot is dat Leeuwarden woningbouw in de Bullepolder persé nodig heeft of is er elders, bijvoorbeeld ten zuiden van de stad, nog wel genoeg ruimte over? De raadsbrief spreekt uit dat er woningbouw in het hoogste marktsegment kan plaatsvinden. Dit betekent voor ons dat wij het lezen als een stuk waarin wij ons als raad nog nergens definitief op vastleggen, niet op grote woningen, niet op kleine, niet op natuur, niet op weiland, niet op niks. Het is voor ons procedureel gezien ontzettend belangrijk hier helderheid over te hebben. Wij willen daarom van de wethouder de garantie dat er op voor hand nog niks vastligt als het gaat om de invulling van dit gebied Mevrouw Inberg: De D66-fractie is ook niet tegen aankoop van deze grond, als de gemeente in de gelegenheid is moet zij dat doen voor een goede prijs. Maar wij hebben vorige week, in de helaas weer besloten vergadering, gezegd dat Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 wij in een openbare vergadering nog praten over de invul ling van het hele plan. Omdat het iedereen zo rauw op het lijf valt, moet je nog praten over hoe je dat precies gaat invullen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat wij meerdere voorstellen krijgen. Onze voorkeur zou bijvoor beeld zijn om het aan de ecologische hoofdstructuur toe te voegen, maar wij kunnen ons ook wel indenken dat je het ge bied zo laat als het is. De voorzitter heeft toen toegezegd - en daar zijn wij hem heel dankbaar voor - dat de randvoorwaarden die in het be sloten voorstel vorige week zaten, waarin alle woningpro ductie etc. was vastgelegd, uit het voorstel zouden ver dwijnen en ook uit het besluit de opdracht aan de directeur Stadsontwikkeling voor het maken van een structuurschets, waarin weer een beperkte woningbouwproductie voor zou ko men. Dit voorstel is inderdaad aangepast, alleen - en dat is volgens mij niet helemaal de intentie van de vergadering geweest - is er een zin toegevoegd. De CDA-fractie kwam toen met het voorstel dat als de D66-fractie zit met de randvoorwaarden om die nu al in deze vergadering vast te leggen, voeg dan aan de opdracht voor de directeur Stads ontwikkeling toe dat die randvoorwaarden in een volgende vergadering besproken worden. Daar is toen iedereen mee ak koord gegaan, maar dan zou ook niet meer een randvoorwaarde in het besluit opgenomen moeten zijn. Nu staat nog onder punt 2.a van het besluit: 'de directeur Stadsontwikkeling opdracht te geven een structuurschets te laten maken voor het gehele gemeentelijke grondgebied ten noorden van de Bonkevaart als ruimtelijk kader (dan komt het zinnetje waar het ons om gaat) waarbinnen een beperkte woningbouwontwik keling in het hoogste marktsegment een plaats kan krijgen.' Dan is verder goed conform de intentie van de commissie neergezet dat in een openbare vergadering die uitgangspun ten worden besproken. Maar die tien woordjes 'waarbinnen een beperkte woningbouwontwikkeling in het hoogste markt segment een plaats kan krijgen' zouden er onzes inziens nog uit moeten, omdat je dan toch weer zit met het bepalen vooraf aan een openbare vergadering. De hear J. de Jong: Ek wy seagen, lykas in soad ynwenners fan üs gemeente, op doe't wy fernamen dat it kolleezje dwaande wie hünderttweintich bunder te keapjen yn'e Bulle polder. Hjirmei litte jo de 'Leeuwarden Open Stad-visie' los, wêr't wy mei grutte soarchfaldigens oan wurke hawwe Dochs kinne wy, nei de noadige diskusjes yn üs fraksje, ak- koard gean mei de oankeapen en oare beslispunten fan it foarlizzende stik. Sjoen de üntwikkelings op'e wenningmerk, de sterke posysje fan projektüntwikkelers yn it suden fan üs gemeente en it provinsjaal belied op dit mêd, kinne wy dizze kans, ek al is dizze wat opportunistysk te neamen, net foarby gean litte. Wy binne benijd nei it plan dat mak-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 7