Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999 Dan de afdichting van eventuele doorverkoop van aandelen. Uit de gewijzigde concepten van de fusieovereenkomst en van de akte van statutenwijziging d.d. 13 januari is ons geble ken, dat de afdichting van een mogelijke doorverkoop bij een eventuele privatisering van NUON volgens de CDA-fractie goed is geregeld. Daarvoor verwijs ik naar artikel 3, lid 4 t /m 6 De werkgelegenheid. De aanvullende informatie omtrent werk gelegenheid leert, dat door de fusie de personeelsbezetting extra zal dalen. En dat is even schrikken. Door een 55+ re geling, waarvan 65 personen gebruik zullen maken, kan die daling worden opgevangen waardoor geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Maar per saldo verdwijnen er door de fusie 35 arbeidsplaatsen, waar tegenover staat dat de natuurlijke afslanking van Waterleiding Friesland een aantal jaren stilstaat en die afslanking is al 15 jaar bezig. De CDA- fractie heeft daar moeite mee. Maar bij enig doordenken kunnen wij daar toch mee leven, wanneer vervolgens die werkgelegenheid gedurende de eerste vijf jaar na de fusie niet verder zal verminderen. Waterleiding Friesland spreekt over een aantal jaren, maar ik zou graag willen dat het na der geconcretiseerd werd tot een toezegging van vijf jaar en dat het college zich daarvoor alsnog zal inzetten. Tot slot. Door de fusie met NUON blijft Waterleiding Fries land een overheidsonderneming, wordt Waterleiding Friesland voor een concurrerende prijs verkocht en is het aanbod van Groningen en Drenthe niet scherp genoeg, mede gelet op de werkgelegenheidsaspecten. Ik noem het probleem van de hoofdvestiging en de watertechnologie. De CDA-fractie is van plan in te stemmen, maar wacht nog even een paar kleine toezeggingen af. De heer Stoker: Onze fractie stemt niet in met dit voor stel. Wij geloven niet dat dit voorstel in het belang van de Leeuwarder burgers is. Als het over water gaat, dan heb je het over een nutsvoorziening. En dat moet zo blijven, zo dicht mogelijk bij de burger. Als er dan toch een noodzaak tot schaalvergroting is, dan kiezen wij voor Noordelijke samenwerking. Dat komt de doelmatigheid ten goede. Er kan dan een sterk waterbedrijf ontstaan, waarvan de bedrijfs voering in het Noorden wordt bepaald. De situatie in de wa terwereld ligt nu heel anders dan enkele jaren geleden. Aanvankelijk was de gedachte dat water net als gas en stroom geprivatiseerd zou worden. De Europese tendens is nu dat water geen commercieel goed is, maar een eerste levens behoefte. Wat dat betreft is de waterpoot van NUON een Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999 vreemde eend in de bijt. Ze zullen Waterleiding Friesland dan ook wel redelijk snel doorverkopen. Wij stellen vast dat een samenwerking tussen de Noordelijke waterleidingbedrijven veel meer mogelijkheden biedt voor regionale sturing, dan wanneer het beleid in Arnhem wordt bepaald. Als dochter van de NUON is Waterleiding Friesland een stuk slechter af volgens ons. Een combinatie van water leiding en andere nutsbedrijven pas niet in het waterbe leid, zoals dat landelijk in ontwikkeling is. Als dit voor stel wordt aangenomen, dan wordt de samenwerking van de Noordelijke drinkwaterbedrijven geblokkeerd, zo niet onmo gelijk. Ook de totstandkoming van de Noordelijke samenwer king in de waterketen komt dan ernstig in gevaar. Om die reden hebben wij een motie mede-ondertekend, die de heer Jacobse straks zal indienen. De heer Jacobse: Diverse gemeenteraden in Friesland denken heel verschillend over de aandelenverkoopCDA-, VVD-, PvdA-fracties van de ene gemeente nemen een heel ander standpunt in dan in een andere gemeente. Hetzelfde geldt voor lokale fracties overigens. Ook binnen fracties wordt er divers gedacht en gestemd. Dit geeft aan dat het een moeilijke afweging is. Er zijn dan ook nogal wat vragen die je kunt stellen en zaken waarbij je je best even achter de oren kunt krabben met de vraag: is dat nu gewenst? Wil je een uiterst noodzakelijk goed, wat water is, wel uit handen geven en wat zijn de gevolgen voor de kwaliteit, de prijs, het milieu? Is de burger op de langere termijn beter uit bij controle via de gemeenteraad of is er voldoende ver trouwen dat nationale of Europese regelgeving en wetten de consument afdoende zullen beschermen? Hoe kijk je aan tegen de zogenaamde harde afspraken over zeggenschap en werkgele genheid? Wij denken, dat als je kijkt naar de gevolgen van bijvoor beeld het verkopen van Telekabel en Frigem, je ziet dat bij Telekabel je de invloed op de zenderkeuze mist en dat kan tot problemen leiden. Kijk in Amsterdam, waar de toen be dongen garanties over allerlei zaken niet zo veel waard bleken te zijn. Bij de energiemarkt zie je nu al dat grote klanten wel profiteren van de liberalisering, doch de klei ne afnemer eerder de rekening krijgt, de nadelen onder vindt. Mede daarom komen wij tot de conclusie dat wij het in het belang van onze burgers als kleine afnemers gewenst vinden om zoveel mogelijk zeggenschap over dit product te houden Als je wel kiest voor verkoop, welke prijs is dan de juis te? En aan wie wil je wel en aan wie wil je niet verkopen? Als je kijkt naar de NUON-aandelen, toen wij die verkocht hebben en die NUON nu wil verkopen tegen een veel hogere prijs dan dat wij er eertijds voor kregen, dan stel je je toch de vraag: is dit de prijs die de hoogste is? Ik hoor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 17