wm Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999 missie Stadsontwikkeling mis. De redenen kunnen verschil lend zijn. Kennelijk heb ik in 1998 toch iets gemist. Toen ik 13 januari 1999 bij de eerste commissievergadering was, dacht ik te horen dat er iets meer bekend was van de city bussen 1. Graag zou ik hun aantal, frequentie, lengte en routing vernemen 2. Van de ondernemers vernam ik dat zij bezwaar hadden over de lengte van de citybus. 3. Van D66 vernam ik bij monde van mevrouw Inberg, doe het openbaar vervoer maar uit de Prins Hendrikstraat en het RuiterskwartierNa het intrekken van de Harmoniebrug zou dit geen discussie meer zijn, dacht ik. 4. In 1998 was er sprake van gratis openbaar vervoer, wat er zat aan te komen in Leeuwarden. Twee keer maakte de LC daar melding van en één keer het maandblad OVVan het OV-artikel hebben diverse raadsleden en commissieleden een kopie gehad met een brief erbij waarin Rover Fries land aanbood om mee te denken. Nu zal de kip wel zitten broeden, maar samen broeden gaat wat vlugger. Naderhand is niets meer vernomen. Om het autoverkeer te verminderen, plaatselijk of lande lijk, zijn strenge regels denkbaar. De moeilijkheid is dat de accijns op de gebruikte brandstof een deel vormt van de inkomsten van minister Zalm, of de salarissen van de ambte naar en de politici. De gelden die de burger zou uitsparen konden heel wat losse kaartjes of abonnementen van worden gekocht Zou het niet zijn dat ik vandaag werd verrast - en niet echt in een blijde zin - dan zou dit het laatste punt zijn geweest, maar er was beloofd met het heien en bouwen op de gronden van de Cornelis Trooststraat, dat de hele Cornelis Troost staat niet zou worden afgesloten. Maar tot mijn schrik merk ik vandaag dat aan beide kanten een hekwerk is geplaatst. Nu kun je met het personeel wel in discussie treden, maar daar heb je niks aan. Vandaar dat ik naar het Stadskantoor ben geweest, waar ik een zekere mijnheer Boersma aantrof en ik heb hier dus ook melding van gemaakt. De Voorzitter: De heer Breimer heeft een vraag gesteld over de citybussen. U bent er niet altijd, maar u bent er wel vaak. We hebben ook al een paar keer gesproken over het feit dat wij het citybussysteem niet invoeren, maar dat we wel kijken naar een mogelijkheid van het servicebussysteem. Dat betekent dat we met bepaalde bussen door het centrum gaan rijden als verlengstuk van de bestaande lijnen naar de wijken toe. Er wordt op dit moment gekeken - en dat is ook in de raad nog niet uitgediscussieerd - naar de wijze waar op die lijnen zouden moeten plaatsvinden. Dat gebeurt in derdaad met bussen van rond de negen meter. We hebben ove Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999 rigens binnenkort dit hele verhaal in de commissie, waarbij wij ook het idee hebben dat het verstandig is om zo'n bus ook eens een keer te laten zien. Die bussen zijn ook ge schikt voor mensen die met een rolstoel zich moeten voort bewegen en wij denken, ook vanwege ervaringen in andere ge meenten, dat het een hele welkome aanvulling is op de toe komstige mogelijke integratie van het openbaar vervoer met het Wvg-vervoer. Vraag 2 gaat over gratis openbaar vervoer. Het is niet zo dat u daar niks meer van hoort. U zult er binnenkort zelfs meer van horen. Er wordt een proef voorbereid en uitgewerkt en dat zal, ik schat eind februari, aan de Commissie Stads ontwikkeling ter bespreken worden aangeboden. Dus dat komt nog Uw opmerking over de Cornelis Trooststraat is nieuw voor mij, die kan ik ook niet goed plaatsen. Maar we zullen kij ken wat daar precies aan de hand is. De hear Postma: Rju achtbere foarsitter, rju achtbere wet- halders, achtbere gewoane bestjoersleden, tink jo ris yn boargemaster dat in ientalige ferhaaltsjeferteller yn it Hallumer trefpunt in "Hollandisch nicht erwünscht" te hea- ren kriget. My tinkt dat is diskriminaasjeDe man soe fuort alle goaden, dy't er betinke koe oanroppe, Mars foar- op, de jüns fan dyselde deis noch, kertier foar tolven, soene de tongerslaggen net fan'e loft wêze, de wjerljocht koene je by krantsje, de wyn boaze oan en krekt om tolve oere koene de pylders fan it Hallumer trefpunt it gebou net mear drage, it dak foei yn, de muorren foelen om, de grün tearde iepen, wat fan it gebou oer wie foei der yn, de grün gie wer ticht, it waar joech him del. En de ferhaaltjesfer- teller wie tige tefreden oer syn goaden. Hy sei: eigen skuld, hiene sy myn taal mar net diskriminearje moatten. Justerjün wie it oarsom, doe't de ferneamde Hylke Speerstra yn it kulturele Walhalla fan dizze gemeente, teater Romein, syn ferhalen fertelle soe. Dat woe in frommes net lije, dy sei: of Hollansk of Abenaki. It earste woe der net, it twadde koe der net. Hy woe syn eigen taal prate, dy't er fan syn mem en heit, syn pake en beppe leard hie, de taal fan slachten her en ieuwen aid, neffens Fedde Schurer. Dat mocht dus net, dat wie diskriminaasje op grün fan de taal. Al fier foar de oarloch klonk de rop: 'lyk rjocht foar elk'It wurdt ris tiid dat hünderttüzenen net mear by tü- zenen efter steane. Wa't in nije tiid kin, kin Pieter Jel- les, kin dizze wurden. Yn teater Romein justerjün stiene fiifhünderttüzen Friezen benefter by ien frommes. 10 desim- ber 1948 New York, Feriene Naasjes proklamaasje fan de minskenrjochtenSünder ünderskie fan ras, sünder ünderskie fan kleur, fan slachte, fan taal, fan godstsjinst, ensa-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 3