wm
Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999
missie Stadsontwikkeling mis. De redenen kunnen verschil
lend zijn. Kennelijk heb ik in 1998 toch iets gemist. Toen
ik 13 januari 1999 bij de eerste commissievergadering was,
dacht ik te horen dat er iets meer bekend was van de city
bussen
1. Graag zou ik hun aantal, frequentie, lengte en routing
vernemen
2. Van de ondernemers vernam ik dat zij bezwaar hadden over
de lengte van de citybus.
3. Van D66 vernam ik bij monde van mevrouw Inberg, doe het
openbaar vervoer maar uit de Prins Hendrikstraat en het
RuiterskwartierNa het intrekken van de Harmoniebrug zou
dit geen discussie meer zijn, dacht ik.
4. In 1998 was er sprake van gratis openbaar vervoer, wat er
zat aan te komen in Leeuwarden. Twee keer maakte de LC
daar melding van en één keer het maandblad OVVan het
OV-artikel hebben diverse raadsleden en commissieleden
een kopie gehad met een brief erbij waarin Rover Fries
land aanbood om mee te denken. Nu zal de kip wel zitten
broeden, maar samen broeden gaat wat vlugger. Naderhand
is niets meer vernomen.
Om het autoverkeer te verminderen, plaatselijk of lande
lijk, zijn strenge regels denkbaar. De moeilijkheid is dat
de accijns op de gebruikte brandstof een deel vormt van de
inkomsten van minister Zalm, of de salarissen van de ambte
naar en de politici. De gelden die de burger zou uitsparen
konden heel wat losse kaartjes of abonnementen van worden
gekocht
Zou het niet zijn dat ik vandaag werd verrast - en niet
echt in een blijde zin - dan zou dit het laatste punt zijn
geweest, maar er was beloofd met het heien en bouwen op de
gronden van de Cornelis Trooststraat, dat de hele Cornelis
Troost staat niet zou worden afgesloten. Maar tot mijn
schrik merk ik vandaag dat aan beide kanten een hekwerk is
geplaatst. Nu kun je met het personeel wel in discussie
treden, maar daar heb je niks aan. Vandaar dat ik naar het
Stadskantoor ben geweest, waar ik een zekere mijnheer
Boersma aantrof en ik heb hier dus ook melding van gemaakt.
De Voorzitter: De heer Breimer heeft een vraag gesteld over
de citybussen. U bent er niet altijd, maar u bent er wel
vaak. We hebben ook al een paar keer gesproken over het
feit dat wij het citybussysteem niet invoeren, maar dat we
wel kijken naar een mogelijkheid van het servicebussysteem.
Dat betekent dat we met bepaalde bussen door het centrum
gaan rijden als verlengstuk van de bestaande lijnen naar de
wijken toe. Er wordt op dit moment gekeken - en dat is ook
in de raad nog niet uitgediscussieerd - naar de wijze waar
op die lijnen zouden moeten plaatsvinden. Dat gebeurt in
derdaad met bussen van rond de negen meter. We hebben ove
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 18 januari 1999
rigens binnenkort dit hele verhaal in de commissie, waarbij
wij ook het idee hebben dat het verstandig is om zo'n bus
ook eens een keer te laten zien. Die bussen zijn ook ge
schikt voor mensen die met een rolstoel zich moeten voort
bewegen en wij denken, ook vanwege ervaringen in andere ge
meenten, dat het een hele welkome aanvulling is op de toe
komstige mogelijke integratie van het openbaar vervoer met
het Wvg-vervoer.
Vraag 2 gaat over gratis openbaar vervoer. Het is niet zo
dat u daar niks meer van hoort. U zult er binnenkort zelfs
meer van horen. Er wordt een proef voorbereid en uitgewerkt
en dat zal, ik schat eind februari, aan de Commissie Stads
ontwikkeling ter bespreken worden aangeboden. Dus dat komt
nog
Uw opmerking over de Cornelis Trooststraat is nieuw voor
mij, die kan ik ook niet goed plaatsen. Maar we zullen kij
ken wat daar precies aan de hand is.
De hear Postma: Rju achtbere foarsitter, rju achtbere wet-
halders, achtbere gewoane bestjoersleden, tink jo ris yn
boargemaster dat in ientalige ferhaaltsjeferteller yn it
Hallumer trefpunt in "Hollandisch nicht erwünscht" te hea-
ren kriget. My tinkt dat is diskriminaasjeDe man soe
fuort alle goaden, dy't er betinke koe oanroppe, Mars foar-
op, de jüns fan dyselde deis noch, kertier foar tolven,
soene de tongerslaggen net fan'e loft wêze, de wjerljocht
koene je by krantsje, de wyn boaze oan en krekt om tolve
oere koene de pylders fan it Hallumer trefpunt it gebou net
mear drage, it dak foei yn, de muorren foelen om, de grün
tearde iepen, wat fan it gebou oer wie foei der yn, de grün
gie wer ticht, it waar joech him del. En de ferhaaltjesfer-
teller wie tige tefreden oer syn goaden. Hy sei: eigen
skuld, hiene sy myn taal mar net diskriminearje moatten.
Justerjün wie it oarsom, doe't de ferneamde Hylke Speerstra
yn it kulturele Walhalla fan dizze gemeente, teater Romein,
syn ferhalen fertelle soe. Dat woe in frommes net lije, dy
sei: of Hollansk of Abenaki. It earste woe der net, it
twadde koe der net. Hy woe syn eigen taal prate, dy't er
fan syn mem en heit, syn pake en beppe leard hie, de taal
fan slachten her en ieuwen aid, neffens Fedde Schurer. Dat
mocht dus net, dat wie diskriminaasje op grün fan de taal.
Al fier foar de oarloch klonk de rop: 'lyk rjocht foar
elk'It wurdt ris tiid dat hünderttüzenen net mear by tü-
zenen efter steane. Wa't in nije tiid kin, kin Pieter Jel-
les, kin dizze wurden. Yn teater Romein justerjün stiene
fiifhünderttüzen Friezen benefter by ien frommes. 10 desim-
ber 1948 New York, Feriene Naasjes proklamaasje fan de
minskenrjochtenSünder ünderskie fan ras, sünder ünderskie
fan kleur, fan slachte, fan taal, fan godstsjinst, ensa-