Blad 10 Installatievergadering 16 februari 1999 Vijf jaar, nadat de grootste reorganisatie ooit in Neder land bestaan, namelijk die van de Rijks- en Gemeentepoli tie, heeft plaatsgevonden is het niet meer relevant ons over haken en ogen van deze Politiewet te buigen. U heeft gekeken hoe u binnen de nu vastgelegde structuur artikel 36 van de Politiewet optimaal kan gaan benutten. Door decen tralisatie en mandatering met als doelstelling om tot een zo effectieve en efficiënte organisatie te komen die past binnen de huidige democratische ontwikkelingen. Voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat de arbeidsvreugde van de po- litie-agent toe gaat nemen. Ik heb grote waardering voor de samenstellers van de nota die er ligt. De politiezorg kan maar op één doel gericht zijn 'de veiligheid van de bur ger' En dat begint op straat. De enige juiste manier om de politie-organisatie vorm te geven is vanuit de basis - en dus ook op het laagste bestuurlijk niveau. Dat maakt een organisatie sterk. Dat is een voorwaarde voor echte mede verantwoordelijkheid. Maar om deze slag te kunnen maken, moet die politie-agent zich zelf ook veilig voelen. Veilig binnen een organisatie betekent, je vertrouwd voelen, weten wie je baas is, weten voor wie en wat je werkt, beloond worden voor je resultaat. Wij bestuurders hebben 'gestaag doorontwikkeld' en zijn wellicht vergeten dat de mannen (en nog steeds te weinig vrouwen) ook mee moesten doorontwikkelen. Daarin zullen wij moeten investeren. Politie-agent zijn is immers een prach tig vak! Friesland, Groningen en Drenthe behoren tot de dunst be volkte gebieden van Nederland. Dat is fijn, daar kan nog het een en ander. De kunst zal zijn het goede van het, in ons geval, Friese karakter te behouden en de ruimte, de kansen, te benutten en daarmee problemen op te lossen. Pro blemen van elders, maar ook problemen van hier. Een boeien de, maar ook een uiterst verantwoordelijke taak. Deze ver antwoordelijkheid hebben het gemeentebestuur van Leeuwarden en de drie provinciale besturen op zich genomen. Het rap port van de commissie Langman is een voorbeeld van goede bestuurlijke verhoudingen en samenwerking, die zijn uit straling ongetwijfeld naar andere bestuurslagen ook zal hebben. Daardoor is er bestuurlijk consensus ontstaan over de samenhang en de koers van onze provincies. Dit zal onge twijfeld zijn vruchten afwerpen. Het betekent ook je be stuurlijke nek uitsteken en daar kan niet iedere bestuurder op bogen. Dit gebied is het waard, de aansluiting met de randstad, de infrastructuur, de ontsluiting, het is de mo tor voor de ontwikkeling van dit gebied. De loco-burgemeester zei het al, er staat in Leeuwarden heel veel op stapel, letterlijk, heb ik gelezen, en figuur lijk. Een zeer hoog ambitieniveau staat borg voor de ont wikkeling, creativiteit, uitstraling van het gebied. Leeu Blad 11 Installatievergadering 16 februari 1999 warden wordt daarmee stevig op de kaart gezet! Maar hoge ambitie betekent ook keuzes maken, prioriteiten stellen, meerjarenplanning en dienaangaande sluitende meerjarenbe grotingen. En dat valt niet mee in een tijd waarin het rijk veel van haar taken decentraliseert naar gemeenten en dan altijd met korting. Hoe ambitieuzer het bestuur, hoe groter het gevaar dat het bestuur niet begrepen wordt door zijn burgers. Hetzij door de afstand, hetzij door het abstrac tieniveau. Het college van Leeuwarden heeft dat ook inge zien en is dan ook vrij spoedig begonnen met het zelf in de wijk toelichten van het bestuursprogrammaHet is niet een voudig de burgers het belang in te laten zien van al die plannen. Vertaling ervan via informatie en communicatie is geen gemakkelijke taak. Pas als wij er in slagen de burger te laten weten, maar vooral te laten ervaren, dat het juist hun belang is waar wij ons zo druk over maken, dan zal het noodzakelijke draagvlak beetje bij beetje ontstaan. Alles is uit te leggen, maar het moet wel op tijd en vanuit vol strekte gelijkwaardigheid gebeuren. En dat is een vak, een grote kunst, die wij óók tot onze ambitie rekenen. Dames en heren, 'Leeuwarden, open stad' heet de prachtige brochure die ver wijst naar de structuurschets die een beeld geeft over de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Ik schets een aantal functies daarin vermeld: Leeuwarden als economisch centrum van Friesland met 3000 bedrijven, die dagelijks zo'n 46.000 mensen werk verschaf fen. Ik noem de dienstensector, commercieel zowel als non profit, de voedingsmiddelenindustrie, de bank- en verzeke ringsinstellingen, de industrie met als concentratiegebied de Westergozóne, gevormd door het economisch centrum Leeu warden samen met de gemeenten Menaldumadeel, Franekeradeel en Harlingen. Verder is Leeuwarden, de heer Den Oudsten zei het al, de belangrijkste HBO-stad van Noord-Nederland. Toch moeten wij vaststellen dat de economische groei stabi liseert, dat de marktvraag verandert en dat de vestigings- wensen sterk uiteen lopen. Leeuwarden speelt daarop in met verscheidene projecten, ik noem daarbij: de FEC-city, de revitalisering van bestaande industrieterreinen èn het tij dig beschikbaar hebben van nieuwe, de infrastructuur en bereikbaarheid zoals de Haak om Leeuwarden. Leeuwarden open stad - iedereen is welkom. Een bruisende stad, veel werk, alles te koop. Rijst de vraag: open stad? Voor iedereen? Welkom? Open, is er ook beschutting? Be schutting voor diegenen die de pech hebben niet te kunnen delen in de welvaart om de eenvoudige reden dat ze niet deel kunnen nemen aan betaalde arbeid. Voelen zij zich op hun gemak, prettig thuis? Voelen zij zich veilig in onze stad? De stad is toch van iedereen. Het gekozen bestuur en de benoemde burgemeester behartigen immers de belangen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 6