Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 niet, moet. Duidelijke bestuurscommissies, dat is zo strikt mogelijk ingezet. Ik denk, zover ik het kan overzien, dat dit een goed voorstel is. Nogmaals, anderen zijn al veel verder. Ik denk dat Leeuwarden het zich niet kan permitte ren om dat langer aan te houden. Door de komst van de bur gemeester, die 16 februari jl. pas of al kwam, is dit nu eenmaal zo. Ik heb natuurlijk contact gehad met de beoogd voorzitter van deze club, ook om de positie van Leeuwarden nog eens te bespreken. Het gaat op dit moment goed, er wordt goed voorbereid, goed georganiseerd, dus ook wat de positie van Leeuwarden betreft bestuurlijk heb ik gemeend, na informatie, daar niet op terug te komen, daar niet de zaak op z'n kop te moeten zetten. Vandaar dat ik de raad vraag hier mee in te stemmen. Ik hoop toch dat ik een flin ke meerderheid heb. Ik vind het jammer dat er nog zoveel tegenstemmers zijn. De heer Jacobse: Ik hoop met minder woorden duidelijk te kunnen maken waarom wij niet overtuigd zijn. Als er één ding is waarin een grote stad profijt heeft, is het inderdaad de bevolkingsdichtheid. Zoals bijvoorbeeld de kosten van de Brandweer, die moeten per inwoner en woning veel minder zijn dan in de ons omliggende, minder dichtbe volkte, gebieden en dat is ook zo. Daarnaast heb ik stellig de indruk dat Leeuwarden een ui terst efficiënte en doelmatige Brandweer heeft. Wij hebben een aantal jaren terug een enorme bezuinigingslag gemaakt en dat heeft ook de Brandweer geraakt, in die zin dat wij teruggegaan zijn naar een uiterst efficiënte maar ook sobe re wijze van werken. Ik heb stellig de indruk, als ik de stukken lees, dat een aantal andere gemeenten die slag niet heeft gemaakt. Ik vind het niet correct om de burgers van Leeuwarden, die eigenlijk die slag al gemaakt hebben, nu de kosten te laten betalen van die gemeenten die die slag niet gemaakt hebben. Want dat betekent dat wij zelf een uiterst uitgeklede Brandweer hebben en nu gaan meebetalen aan het feit dat anderen een niet uitgeklede Brandweer in stand hebben gehouden. Laat eerst die andere gemeenten ook maar die efficiencyslag maken, dan kunt u zien dat het bedrag van f 1 ton een stuk minder kan zijn. De Voorzitter: De heer Jacobse vindt natuurlijk dat hij ge lijk heeft, ik vind ook dat ik gelijk heb. Relatief gezien betalen die kleinere gemeenten, voor hen is dat op grond van de begroting, ook een behoorlijk bedrag. De discussie die de heer Jacobse aansnijdt, is de discussie over bij voorbeeld preventie. Je ziet vaak in kleinere gemeenten dat er over de preventie nog nooit is nagedacht, laat staan dat ze vergunningen hebben enz. Er staat ook in het voorstel: preventie is in principe budgettair-neutraalwillen ande Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 ren dit ook, dan zullen zij er zelf voor moeten betalen. Dat is een heel concreet voorstel. Iets anders is dat Leeu warden bijvoorbeeld de duikploeg heeft. Als andere gemeente daar gebruik van gaan maken, die er nooit voor betaald heb ben, zullen zij straks mee moeten gaan betalen. Dus er zal voor een aantal essentiële zaken toch betaald moeten worden door kleinere gemeenten, wanneer zij tot nu toe die voor ziening niet hebben gehad. Dat zal niet voor alles gelden, zeker niet als het gaat om overhead. Maar nogmaals ook kleinere gemeenten betalen aan deze operatie mee. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat dat de leden van de fracties van NLP, GPV/RPF/SGP, CDA met uitzon dering van de wethouder, De Haan en de SP geacht willen worden te hebben tegengestemd. Benoeming lid in het te vormen bestuur van de Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer Fryslan. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: de voorzitter van de gemeenteraad. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 7 (bijlage nr. 42) De Voorzitter: Aan de orde is Oprichting CV/BV haven van Harlingen De heer Feenstra: Met de oprichting van en de deelneming in de CV/BV haven van Harlingen stemt de CDA-fractie graag in. In de commissie hebben wij echter een kanttekening gemaakt over de financiering van deze deelname. Wij willen die kanttekening over de vermogenswijziging nog eens herhalen. Naar onze mening hoort het benodigde bedrag niet uit het investeringsfonds te worden gehaald. Het betreft namelijk een financiële deelname in het aandelenkapitaal. Het hoort gewoon op de balans van de gemeente thuis. Alleen de rente lasten voor de financiering behoren ten laste van de ex ploitatie te komen. Financiering via het investeringsfonds zou alleen kunnen indien wij van mening zouden zijn dat het geld niet weer terug komt. Daar gaan wij echter niet van uit en dit is ook geen gedachtegang bij de oprichting van een BV of CV. Wij maken hier echter geen halszaak van, on danks dit slordige financieringsvoorstel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 12