Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
niet, moet. Duidelijke bestuurscommissies, dat is zo strikt
mogelijk ingezet. Ik denk, zover ik het kan overzien, dat
dit een goed voorstel is. Nogmaals, anderen zijn al veel
verder. Ik denk dat Leeuwarden het zich niet kan permitte
ren om dat langer aan te houden. Door de komst van de bur
gemeester, die 16 februari jl. pas of al kwam, is dit nu
eenmaal zo. Ik heb natuurlijk contact gehad met de beoogd
voorzitter van deze club, ook om de positie van Leeuwarden
nog eens te bespreken. Het gaat op dit moment goed, er
wordt goed voorbereid, goed georganiseerd, dus ook wat de
positie van Leeuwarden betreft bestuurlijk heb ik gemeend,
na informatie, daar niet op terug te komen, daar niet de
zaak op z'n kop te moeten zetten. Vandaar dat ik de raad
vraag hier mee in te stemmen. Ik hoop toch dat ik een flin
ke meerderheid heb. Ik vind het jammer dat er nog zoveel
tegenstemmers zijn.
De heer Jacobse: Ik hoop met minder woorden duidelijk te
kunnen maken waarom wij niet overtuigd zijn.
Als er één ding is waarin een grote stad profijt heeft, is
het inderdaad de bevolkingsdichtheid. Zoals bijvoorbeeld de
kosten van de Brandweer, die moeten per inwoner en woning
veel minder zijn dan in de ons omliggende, minder dichtbe
volkte, gebieden en dat is ook zo.
Daarnaast heb ik stellig de indruk dat Leeuwarden een ui
terst efficiënte en doelmatige Brandweer heeft. Wij hebben
een aantal jaren terug een enorme bezuinigingslag gemaakt
en dat heeft ook de Brandweer geraakt, in die zin dat wij
teruggegaan zijn naar een uiterst efficiënte maar ook sobe
re wijze van werken. Ik heb stellig de indruk, als ik de
stukken lees, dat een aantal andere gemeenten die slag niet
heeft gemaakt. Ik vind het niet correct om de burgers van
Leeuwarden, die eigenlijk die slag al gemaakt hebben, nu de
kosten te laten betalen van die gemeenten die die slag niet
gemaakt hebben. Want dat betekent dat wij zelf een uiterst
uitgeklede Brandweer hebben en nu gaan meebetalen aan het
feit dat anderen een niet uitgeklede Brandweer in stand
hebben gehouden. Laat eerst die andere gemeenten ook maar
die efficiencyslag maken, dan kunt u zien dat het bedrag
van f 1 ton een stuk minder kan zijn.
De Voorzitter: De heer Jacobse vindt natuurlijk dat hij ge
lijk heeft, ik vind ook dat ik gelijk heb. Relatief gezien
betalen die kleinere gemeenten, voor hen is dat op grond
van de begroting, ook een behoorlijk bedrag. De discussie
die de heer Jacobse aansnijdt, is de discussie over bij
voorbeeld preventie. Je ziet vaak in kleinere gemeenten dat
er over de preventie nog nooit is nagedacht, laat staan dat
ze vergunningen hebben enz. Er staat ook in het voorstel:
preventie is in principe budgettair-neutraalwillen ande
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
ren dit ook, dan zullen zij er zelf voor moeten betalen.
Dat is een heel concreet voorstel. Iets anders is dat Leeu
warden bijvoorbeeld de duikploeg heeft. Als andere gemeente
daar gebruik van gaan maken, die er nooit voor betaald heb
ben, zullen zij straks mee moeten gaan betalen. Dus er zal
voor een aantal essentiële zaken toch betaald moeten worden
door kleinere gemeenten, wanneer zij tot nu toe die voor
ziening niet hebben gehad. Dat zal niet voor alles gelden,
zeker niet als het gaat om overhead. Maar nogmaals ook
kleinere gemeenten betalen aan deze operatie mee.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w., met de aantekening dat dat de
leden van de fracties van NLP, GPV/RPF/SGP, CDA met uitzon
dering van de wethouder, De Haan en de SP geacht willen
worden te hebben tegengestemd.
Benoeming lid in het te vormen bestuur van de Regionale
Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer Fryslan.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
de voorzitter van de gemeenteraad.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 7 (bijlage nr. 42)
De Voorzitter: Aan de orde is Oprichting CV/BV haven van
Harlingen
De heer Feenstra: Met de oprichting van en de deelneming in
de CV/BV haven van Harlingen stemt de CDA-fractie graag in.
In de commissie hebben wij echter een kanttekening gemaakt
over de financiering van deze deelname. Wij willen die
kanttekening over de vermogenswijziging nog eens herhalen.
Naar onze mening hoort het benodigde bedrag niet uit het
investeringsfonds te worden gehaald. Het betreft namelijk
een financiële deelname in het aandelenkapitaal. Het hoort
gewoon op de balans van de gemeente thuis. Alleen de rente
lasten voor de financiering behoren ten laste van de ex
ploitatie te komen. Financiering via het investeringsfonds
zou alleen kunnen indien wij van mening zouden zijn dat het
geld niet weer terug komt. Daar gaan wij echter niet van
uit en dit is ook geen gedachtegang bij de oprichting van
een BV of CV. Wij maken hier echter geen halszaak van, on
danks dit slordige financieringsvoorstel