Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 maar het doel is hier huizenbouw en juist daar hadden en hebben wij wel problemen mee. Daar maken wij dus ook een scheiding, namelijk tussen het inhoudelijke en het procedu rele deel van de vestiging van de wet. Wat het inhoudelijke betreft, ons standpunt is bekend en ongewijzigd. De discussie zal bij de planologische inrich ting van het gebied terugkomen, bijvoorbeeld het wel of niet in strijd handelen met de Vogelrichtlijn. Wat het procedurele deel betreft, hier heeft de bezwaren- commissie zich mee bezig gehouden en volgens die commissie zit dit voor het grootste deel wel goed. Toch krijg ik wat een zure smaak in mijn mond als wij ons hier dan toch nog over uit moeten spreken, alsof wij argumenten zouden hebben om ons tegen de vestiging van het voorkeursrecht op zich uit te spreken. Wij spreken ons er tegen uit als het gaat om de invulling er van, maar daar gaat het bij de bezwaar schriften niet om. Immers als het voorkeursrecht werd toe gepast om als invulling een toevoeging aan de ecologische hoofdstructuur te bewerkstelligen, dan hadden wij daar ook geen problemen mee gehad. Laat ik het derhalve zo zeggen, wij zouden het liefst de uitspraak van de commissie ter kennisgeving aannemen, maar dat kan niet. Wij leggen ons daarom neer bij de uitspraak van de commissie en dus ook bij dit voorstel. De heer Den Oudsten (weth.): Ik kan heel kort zijn, ik denk dat de sprekers, uiteraard gegeven hun eerder ingenomen in houdelijk standpunt over wat de meerderheid van de raad wil ontwikkelen, in juridische zin correct gereageerd hebben. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 11 (bijlage nr. 46). De Voorzitter: Aan de orde is Onderzoek naar voorzieningen voor het openbaar vervoer, parkeerbalans binnenstad en be reikbaarheid Leeuwarden-oost, ten behoeve van het Gemeente lijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) De heer De Vries: Wij hebben begrepen dat de financiering van de busbanen door het rijk afhangt van de lengte van de file. Nu staat er in het plan dat op de Groningerstraatweg een stukje wordt aangelegd vanaf de Bleeklaan tot aan de Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 Goudenregenstraat. Dat is zo'n klein stukje, dat kun je toch onmogelijk met droge ogen een file noemen. Wij denken dat dit een vergissing is. Als dat niet zo is, zouden wij toch het college willen vragen om hier nog eens diep over na te denken, want een busbaan op de Groningerstraatweg hakt nogal in op negatieve wijze in de structuur en het aanzien van de Groningerstraatweg. Wij zouden het college voor willen stellen, voordat de plannen worden gemaakt, eerst het effect van de rotonde eens af te wachten. De heer J. de Jong: Wij zijn als fractie wel eens verrast en niet altijd even gelukkig door de snelheid die het col lege betracht om een majeur plan, zoals bijvoorbeeld dit infrastructuurplan, door de commissie te loodsen. Stukken met agenda die veel te laat aankwamen waardoor fractieover- leg onmogelijk werd, laat staan overleg met externe deskun digen, plaatsten mij en mijn fractie, en ik denk ook andere fracties, in een lastig parket bij de eerste commissiebe handeling. Bovendien zijn de spreektijden door de lengte van de agenda soms erg beknot, vanwege vooral de grote pro jecten. Dit in tegenstelling tot in onze ogen vaak minder gewichtige zaken waar dan wel uitgebreid over gedelibereerd kan worden. De voortvarendheid van het college en de crea tiviteit van de voorzitter van de Commissie Stadsontwikke ling is veelal te prijzen, maar de commissie moet natuur lijk wel haar werk naar behoren kunnen uitvoeren. Naar aan leiding van het voorgestelde het volgende. Wij kunnen in principe instemmen met de aanleg van vrije busbanen, gezien de hoge kostendekkingsgraad en de totaal visie die er nu aan ten grondslag ligt. Wel behouden wij ons het recht voor bij de concretisering van de plannen op nieuw een afweging te maken als de voorgestelde uitvoering niet naar onze maatstaven is. Wij zien geen heil in de spoedige aanleg van transferia. Wij hebben grote vraagtekens bij het gebruik hiervan, ge zien de Leeuwarder situatie, vooral als je ook kijkt naar transferia in andere veel grotere steden, die niet of nau welijks aanslaan. De cijfers van DHV, het onderzoeksbureau, wijzen daar ook op. Bovendien is er nog in het geheel geen financiële onderbouwing. Op termijn is er misschien wel een optie, daarom willen wij de plaats van de mogelijke trans ferium wel planologisch reserveren. Een proef in combinatie met een carpoolplaats, waar de PvdA-fractie het ook over heeft gehad, en de bestaande bushalte is naar onze mening wel mogelijk. Met betrekking tot de parkeerbalans wil ik opmerken dat mijn fractie de voorgestelde lijn om de parkeerbehoefte af te stemmen op een bezettingsgraad van 100% in het drukste uur afwijst. Net zoals de LOV en de VVD-fractie zijn wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 19