Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
maar het doel is hier huizenbouw en juist daar hadden en
hebben wij wel problemen mee. Daar maken wij dus ook een
scheiding, namelijk tussen het inhoudelijke en het procedu
rele deel van de vestiging van de wet.
Wat het inhoudelijke betreft, ons standpunt is bekend en
ongewijzigd. De discussie zal bij de planologische inrich
ting van het gebied terugkomen, bijvoorbeeld het wel of
niet in strijd handelen met de Vogelrichtlijn.
Wat het procedurele deel betreft, hier heeft de bezwaren-
commissie zich mee bezig gehouden en volgens die commissie
zit dit voor het grootste deel wel goed. Toch krijg ik wat
een zure smaak in mijn mond als wij ons hier dan toch nog
over uit moeten spreken, alsof wij argumenten zouden hebben
om ons tegen de vestiging van het voorkeursrecht op zich
uit te spreken. Wij spreken ons er tegen uit als het gaat
om de invulling er van, maar daar gaat het bij de bezwaar
schriften niet om. Immers als het voorkeursrecht werd toe
gepast om als invulling een toevoeging aan de ecologische
hoofdstructuur te bewerkstelligen, dan hadden wij daar ook
geen problemen mee gehad. Laat ik het derhalve zo zeggen,
wij zouden het liefst de uitspraak van de commissie ter
kennisgeving aannemen, maar dat kan niet. Wij leggen ons
daarom neer bij de uitspraak van de commissie en dus ook
bij dit voorstel.
De heer Den Oudsten (weth.): Ik kan heel kort zijn, ik denk
dat de sprekers, uiteraard gegeven hun eerder ingenomen in
houdelijk standpunt over wat de meerderheid van de raad wil
ontwikkelen, in juridische zin correct gereageerd hebben.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van b. en w.
Punt 11 (bijlage nr. 46).
De Voorzitter: Aan de orde is Onderzoek naar voorzieningen
voor het openbaar vervoer, parkeerbalans binnenstad en be
reikbaarheid Leeuwarden-oost, ten behoeve van het Gemeente
lijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
De heer De Vries: Wij hebben begrepen dat de financiering
van de busbanen door het rijk afhangt van de lengte van de
file. Nu staat er in het plan dat op de Groningerstraatweg
een stukje wordt aangelegd vanaf de Bleeklaan tot aan de
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
Goudenregenstraat. Dat is zo'n klein stukje, dat kun je
toch onmogelijk met droge ogen een file noemen. Wij denken
dat dit een vergissing is. Als dat niet zo is, zouden wij
toch het college willen vragen om hier nog eens diep over
na te denken, want een busbaan op de Groningerstraatweg
hakt nogal in op negatieve wijze in de structuur en het
aanzien van de Groningerstraatweg. Wij zouden het college
voor willen stellen, voordat de plannen worden gemaakt,
eerst het effect van de rotonde eens af te wachten.
De heer J. de Jong: Wij zijn als fractie wel eens verrast
en niet altijd even gelukkig door de snelheid die het col
lege betracht om een majeur plan, zoals bijvoorbeeld dit
infrastructuurplan, door de commissie te loodsen. Stukken
met agenda die veel te laat aankwamen waardoor fractieover-
leg onmogelijk werd, laat staan overleg met externe deskun
digen, plaatsten mij en mijn fractie, en ik denk ook andere
fracties, in een lastig parket bij de eerste commissiebe
handeling. Bovendien zijn de spreektijden door de lengte
van de agenda soms erg beknot, vanwege vooral de grote pro
jecten. Dit in tegenstelling tot in onze ogen vaak minder
gewichtige zaken waar dan wel uitgebreid over gedelibereerd
kan worden. De voortvarendheid van het college en de crea
tiviteit van de voorzitter van de Commissie Stadsontwikke
ling is veelal te prijzen, maar de commissie moet natuur
lijk wel haar werk naar behoren kunnen uitvoeren. Naar aan
leiding van het voorgestelde het volgende.
Wij kunnen in principe instemmen met de aanleg van vrije
busbanen, gezien de hoge kostendekkingsgraad en de totaal
visie die er nu aan ten grondslag ligt. Wel behouden wij
ons het recht voor bij de concretisering van de plannen op
nieuw een afweging te maken als de voorgestelde uitvoering
niet naar onze maatstaven is.
Wij zien geen heil in de spoedige aanleg van transferia.
Wij hebben grote vraagtekens bij het gebruik hiervan, ge
zien de Leeuwarder situatie, vooral als je ook kijkt naar
transferia in andere veel grotere steden, die niet of nau
welijks aanslaan. De cijfers van DHV, het onderzoeksbureau,
wijzen daar ook op. Bovendien is er nog in het geheel geen
financiële onderbouwing. Op termijn is er misschien wel een
optie, daarom willen wij de plaats van de mogelijke trans
ferium wel planologisch reserveren. Een proef in combinatie
met een carpoolplaats, waar de PvdA-fractie het ook over
heeft gehad, en de bestaande bushalte is naar onze mening
wel mogelijk.
Met betrekking tot de parkeerbalans wil ik opmerken dat
mijn fractie de voorgestelde lijn om de parkeerbehoefte af
te stemmen op een bezettingsgraad van 100% in het drukste
uur afwijst. Net zoals de LOV en de VVD-fractie zijn wij