Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 van mening dat de consument bij het doorvoeren van dit plan nog veel moeilijker een parkeerplaats kan vinden en dat zal uiteindelijk leiden tot klantenverliesDe consument is ge makzuchtig en wil snel in de buurt een plekje kunnen vin den. Een goed parkeerverwijssysteem is maar ten dele een oplossing. De wethouder waarschuwde voor vele miljoenen guldens die nu extra geïnvesteerd moeten worden in bijvoor beeld een derde parkeerlaag op het Oldehoofsterkerkhofmet het risico dat vele plaatsen niet voldoende bezet zullen zijn en dus nooit rendabel te maken zijn, vooral als meer mensen voor het openbaar vervoer zullen kiezen. Dit is ech ter nog de vraag. Uit informatie die wij hebben gekregen zijn er geïnteresseerden die wel willen investeren in een derde laag met daarbij de stelligheid dat zij er in zullen slagen in korte tijd deze laag rendabel te maken. Mede hierdoor zijn wij tot ons besluit gekomen. Samenvattend, wij stemmen in met de punten 3 en 7 van het besluit en met punten 1, 4, 5 en 6, voor zover in overeen stemming met de gemaakte opmerkingen. Wij zijn tegen de punten 2, 8 en 9 Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie als D66-fractie ook al uitgesproken dat wij de beleidsuitgangspunten onder steunen. De groei van het autoverkeer willen wij afvangen. Het is nog niet eens een afname van het autoverkeer, maar de afname van de groei van het autoverkeer. Daar moet dan tegenover staan dat er beter openbaar vervoer moet komen en betere voorzieningen voor de fiets. De heer Den Oudsten zei in de commissie dat dat niet de meest nadrukkelijke uit gangspunten waren die aan het hele beleid ten grondslag la gen. Maar ik ben toch erg blij dat dit in de raadsbrief wel weer als zodanig wordt genoemd, dat vooral het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets en de realisatie van directe en comfortabele fietsroutes effec tieve maatregelen zijn om de groei van het autogebruik af te remmen. Wij vinden namelijk ook dat er met het busver voer in deze studies, die voorlopers zijn van het gemeente lijk verkeers- en vervoersplan, een goede aanzet wordt ge daan, maar ten aanzien van de trein en de fiets is het nog huilen met de pet op. Wij hebben toen ook al genoemd dat er eigenlijk binnen deze raad nog niet een goede discussie over de Zuiderzeespoorlijn plaats vindt. Die zal nog plaatsvinden, hebben wij toen begrepen uit het antwoord van de wethouder. Maar ik zou nu toch graag willen weten op welke termijn die plaatsvindt en hoe Leeuwarden wordt be trokken bij die grote landelijke en provinciale besluitvor ming Zoals gezegd de conclusies ondersteunen wij, de cijfers to nen duidelijk de toekomstige files aan. Daar zal dus iets Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 aan moeten gebeuren en wij zullen het autoverkeer ook moe ten afremmen. Het is heel dapper dat Leeuwarden het door gaande autoverkeer afremt. Wij zijn het er dan ook wel mee eens dat er uitgegaan wordt van een 100% parkeernorm. Je moet natuurlijk keuzes maken en wanneer je er voor kiest dat je doorgaand autoverkeer weert en de auto uit de bin nenstad weert, vinden wij het terecht dat je van een 100% norm mag uitgaan. Het succes van deze hele strategie hangt mede af van het flankerend beleid, niets doen laat afnemend openbaar ver voer gebruik zien en toenemend auto gebruik. Het flankerend beleid moet dus veel stelliger zijn. Dat kun je bevorderen door prijzenbeleid, goede aanvullende vervoersstromen en het ontmoedigen van doorgaand autoverkeer. Dat hebben wij al gehad. De goede aanvullende vervoersstromen moeten de bijdrage verhogen aan comfort voor de reiziger, de veilig heid van de reiziger en de bereikbaarheid. Dat vinden wij eigenlijk in de studies niet terug. Er zijn helemaal geen inventarisaties gedaan van trein en aansluitend fietsver- voer, terwijl wij toch drie grote forensenroutes naar Leeu warden hebben met de trein: Harlingen-Leeuwarden, Staveren- Leeuwarden en Groningen-Leeuwarden In de raadsbrief staan ook weer genoemd de pendeldiensten van de transferia naar het centrum, maar wij zijn niet zo verrukt van het hele experiment met gratis abonnementen op dit vervoer, wij zouden daar liever een ander experiment tegenover willen stellen. Mijn vraag is wanneer de notitie 'Gratis openbaar vervoer' wordt behandeld, want dan willen wij graag een ander voor stel mee op de agenda zetten. Dan nog even specifiek over de oplossingen die voor een aantal knooppunten worden genoemd, ik zal niet alles herha len wat wij in de commissie naar voren hebben gebracht en waar de heer Den Oudsten al op heeft geantwoord. Maar voor wat betreft de uitleg over de knooppuntsituatie van de mi- nirotonde bij de Centrale en vervolgens de brug en de spoorbomen bij de CCF, die oplossingen hebben wij ook nog eens besproken met onze steunfractieWij willen nu toch wel neerleggen dat wij er niet voor zijn om daar extreme uitgaven te doen, want het levert niet veel rendement voor de Leeuwarder burger op wanneer je bruggen legt of wel bij Schilkampen of bij de voormalige vuilverbranding of bij de jachthaven. Het enige dat er toe leidt is dat het vracht vervoer gemakkelijk afgevoerd wordt naar het bedrijventer rein en de Anne VondelingwegMaar voor de files, voor de burgers die op de rondweg blijven en ook weer afbuigen naar diverse zaken vlakbij de rondweg, heeft het geen rendement. Wij zouden wat dat betreft graag nog wat uitgebreider in die aanzetten voor die studies verwoordt willen zien of het ook rendement oplevert voor de Leeuwarder burger.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 20