Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
van mening dat de consument bij het doorvoeren van dit plan
nog veel moeilijker een parkeerplaats kan vinden en dat zal
uiteindelijk leiden tot klantenverliesDe consument is ge
makzuchtig en wil snel in de buurt een plekje kunnen vin
den. Een goed parkeerverwijssysteem is maar ten dele een
oplossing. De wethouder waarschuwde voor vele miljoenen
guldens die nu extra geïnvesteerd moeten worden in bijvoor
beeld een derde parkeerlaag op het Oldehoofsterkerkhofmet
het risico dat vele plaatsen niet voldoende bezet zullen
zijn en dus nooit rendabel te maken zijn, vooral als meer
mensen voor het openbaar vervoer zullen kiezen. Dit is ech
ter nog de vraag. Uit informatie die wij hebben gekregen
zijn er geïnteresseerden die wel willen investeren in een
derde laag met daarbij de stelligheid dat zij er in zullen
slagen in korte tijd deze laag rendabel te maken.
Mede hierdoor zijn wij tot ons besluit gekomen.
Samenvattend, wij stemmen in met de punten 3 en 7 van het
besluit en met punten 1, 4, 5 en 6, voor zover in overeen
stemming met de gemaakte opmerkingen. Wij zijn tegen de
punten 2, 8 en 9
Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie als D66-fractie
ook al uitgesproken dat wij de beleidsuitgangspunten onder
steunen. De groei van het autoverkeer willen wij afvangen.
Het is nog niet eens een afname van het autoverkeer, maar
de afname van de groei van het autoverkeer. Daar moet dan
tegenover staan dat er beter openbaar vervoer moet komen en
betere voorzieningen voor de fiets. De heer Den Oudsten zei
in de commissie dat dat niet de meest nadrukkelijke uit
gangspunten waren die aan het hele beleid ten grondslag la
gen. Maar ik ben toch erg blij dat dit in de raadsbrief wel
weer als zodanig wordt genoemd, dat vooral het bevorderen
van het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets en de
realisatie van directe en comfortabele fietsroutes effec
tieve maatregelen zijn om de groei van het autogebruik af
te remmen. Wij vinden namelijk ook dat er met het busver
voer in deze studies, die voorlopers zijn van het gemeente
lijk verkeers- en vervoersplan, een goede aanzet wordt ge
daan, maar ten aanzien van de trein en de fiets is het nog
huilen met de pet op. Wij hebben toen ook al genoemd dat er
eigenlijk binnen deze raad nog niet een goede discussie
over de Zuiderzeespoorlijn plaats vindt. Die zal nog
plaatsvinden, hebben wij toen begrepen uit het antwoord van
de wethouder. Maar ik zou nu toch graag willen weten op
welke termijn die plaatsvindt en hoe Leeuwarden wordt be
trokken bij die grote landelijke en provinciale besluitvor
ming
Zoals gezegd de conclusies ondersteunen wij, de cijfers to
nen duidelijk de toekomstige files aan. Daar zal dus iets
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
aan moeten gebeuren en wij zullen het autoverkeer ook moe
ten afremmen. Het is heel dapper dat Leeuwarden het door
gaande autoverkeer afremt. Wij zijn het er dan ook wel mee
eens dat er uitgegaan wordt van een 100% parkeernorm. Je
moet natuurlijk keuzes maken en wanneer je er voor kiest
dat je doorgaand autoverkeer weert en de auto uit de bin
nenstad weert, vinden wij het terecht dat je van een 100%
norm mag uitgaan.
Het succes van deze hele strategie hangt mede af van het
flankerend beleid, niets doen laat afnemend openbaar ver
voer gebruik zien en toenemend auto gebruik. Het flankerend
beleid moet dus veel stelliger zijn. Dat kun je bevorderen
door prijzenbeleid, goede aanvullende vervoersstromen en
het ontmoedigen van doorgaand autoverkeer. Dat hebben wij
al gehad. De goede aanvullende vervoersstromen moeten de
bijdrage verhogen aan comfort voor de reiziger, de veilig
heid van de reiziger en de bereikbaarheid. Dat vinden wij
eigenlijk in de studies niet terug. Er zijn helemaal geen
inventarisaties gedaan van trein en aansluitend fietsver-
voer, terwijl wij toch drie grote forensenroutes naar Leeu
warden hebben met de trein: Harlingen-Leeuwarden, Staveren-
Leeuwarden en Groningen-Leeuwarden
In de raadsbrief staan ook weer genoemd de pendeldiensten
van de transferia naar het centrum, maar wij zijn niet zo
verrukt van het hele experiment met gratis abonnementen op
dit vervoer, wij zouden daar liever een ander experiment
tegenover willen stellen.
Mijn vraag is wanneer de notitie 'Gratis openbaar vervoer'
wordt behandeld, want dan willen wij graag een ander voor
stel mee op de agenda zetten.
Dan nog even specifiek over de oplossingen die voor een
aantal knooppunten worden genoemd, ik zal niet alles herha
len wat wij in de commissie naar voren hebben gebracht en
waar de heer Den Oudsten al op heeft geantwoord. Maar voor
wat betreft de uitleg over de knooppuntsituatie van de mi-
nirotonde bij de Centrale en vervolgens de brug en de
spoorbomen bij de CCF, die oplossingen hebben wij ook nog
eens besproken met onze steunfractieWij willen nu toch
wel neerleggen dat wij er niet voor zijn om daar extreme
uitgaven te doen, want het levert niet veel rendement voor
de Leeuwarder burger op wanneer je bruggen legt of wel bij
Schilkampen of bij de voormalige vuilverbranding of bij de
jachthaven. Het enige dat er toe leidt is dat het vracht
vervoer gemakkelijk afgevoerd wordt naar het bedrijventer
rein en de Anne VondelingwegMaar voor de files, voor de
burgers die op de rondweg blijven en ook weer afbuigen naar
diverse zaken vlakbij de rondweg, heeft het geen rendement.
Wij zouden wat dat betreft graag nog wat uitgebreider in
die aanzetten voor die studies verwoordt willen zien of het
ook rendement oplevert voor de Leeuwarder burger.