Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 leven en Middenstandszaken. Bij mijn weten is dat niet ge beurd. De aanpassing van de parkeerbalans houdt in dat wij het be zoekers per auto moeilijker gaan maken om een plekje in de stad te vinden. Wij kunnen wel een goed verwijzingssysteem gaan invoeren, maar op het moment dat alle parkeerplaatsen bezet zijn is het praktisch nut van zo'n verwijzingssysteem ook zeer beperkt. Wij voeren de aanpassing in op het moment dat de andere voorgestelde verkeersmaatregelen nog niet in uitvoering zijn, laat staan dat de effecten van de voorge stelde maatregelen gemeten kunnen worden. Het moge duidelijk zijn dat wij ons niet kunnen vinden in het onderdeel van het voorstel dat betrekking heeft op de verhoging van de parkeerbalans van 90 naar 100%. De heer Roekiman: Wat ons betreft hoeven wij hier niet lang en breed over te praten, want in de commissie hebben wij hier al uitvoerig over gesproken. De PAL/GL-fractie is er voorstander van steeds meer maatregelen te treffen om elke groei van het autoverkeer tegen te gaan. Ze is er zeker een groot voorstander van het openbaar vervoer te gaan stimule ren, nu en in de toekomst. In de commissievergadering heb ben wij aangegeven akkoord te gaan met de parkeerbalans, het steeds meer creëren van parkeergelegenheid zal wat ons betreft niet het autoverkeer doen afnemen. Wij hebben heel helder en duidelijk gezegd dat wij akkoord gaan met het voorstel. Nog één ding rest ons te zeggen als het gaat om de transfe ria. In de commissievergadering hebben wij voorgesteld om wij wijze van proef, dan wel bij wijze van een periode van gewenning, de transferia voor een bepaalde periode gratis beschikbaar te stellen aan mensen die Leeuwarden moeten binnenkomen. Wat ons betreft zouden wij ons best willen richten op een proefperiode, dan wel een gewenningsperiode, om de transferia in de toekomst gratis beschikbaar te stel len Mevrouw T. de Haan: In dit onderzoek kom je allerlei dingen tegen waarvan je zegt dat het aan de ene kant nuttig is en aan de andere kant denk je dan weer, werkt het zo wel. Als je bij de parkeerbalans in bijvoorbeeld 1998 zegt dat er geen tekort van 700 op de parkeerbalans is, maar een sluitende parkeerbalans, dan denk ik dat is dan vast een vaststaand feit en niet meer een gegeven. Ik neem aan dat de wethouder kan beamen dat dit ook zo is, dat het ook sluitend was, dat alle plaatsen keurig netjes op dat ene uur bezet waren en er geen ronddwalende auto's meer waren, want dat staat hier in feite. Als ik in de binnenstad rij met mijn auto en ik moet aan de ene kant zijn en ik moet Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 aan de andere kant mijn auto parkeren, dan werkt dat niet. Ik denk dat je altijd parkeerplaatsen over moet hebben. Daarom ben ik ook tegen de parkeerbalans. De transferia is natuurlijk erg mooi. Om dan te stellen dat de mensen allemaal uit de auto gaan en in de bus, dat zie ik ook nog niet zo gauw. Hier bij dit onderzoek wordt er bijvoorbeeld al vanuit gegaan dat dat allemaal gebeurt. Dan denk ik, zijn wij allemaal helderziende geworden, ik kan mij best voorstellen dat er een en ander moet gebeuren, maar ik zou toch wel graag willen dat er een grote voor zichtigheid aan de dag werd gelegd. Mevrouw W. de Jong: Wij hebben hier in de commissie al twee keer uitgebreid over gesproken. Ik las, ik meende in de Volkskrant van afgelopen zaterdag, een aardig artikel over hoe je openbaar vervoersvoorzieningen kunt verbeteren door de voorzieningen beter op elkaar aan te laten sluiten, met fiets, trein en bus. Daarin stond, je zet de fiets in de trein, in de trein toets je op het intoetsapparaatje waar je heen wilt en dan kan je precies zien op welke manier je op de snelste wijze op de plaats van bestemming kunt komen. Daar zullen dan maatregelen voor bedacht moeten worden, die daar naadloos op aansluiten, zodat je niet uren onderweg bent als je met het openbaar vervoer gaat. Misschien is het aardig om hier ook eens iets mee te gaan doen. De heer De Vries van de CDA-fractie vraag hoe het zit met de busbaan langs de Groningerstraatweg. Ik heb begrepen van de wethouder dat hij nog uitgebreid terugkomt met de con cretisering van de busbanen die er nog moeten komen. Ik ga ervan uit dat hij ook de busbaan van de Groningerstraatweg daarin meeneemt, want de vorige keer heeft hij gezegd dat in principe binnen de rondweg de busbanen niet continueren en de Groningerstraatweg is binnen de rondweg. Wij zijn be nieuwd naar die plannen. Ik ben wat verbaasd dat de heer De Vries daar toch naar vraagt, want ik meende dat de wethou der daar vrij duidelijk over was. (De heer De Vries: Ik heb de wethouder toen een andere vraag gesteld.Maar ik heb die vraag wel gesteld en toen dat antwoord gekregen, mis schien heeft de heer De Vries toen niet opgelet. (De heer De Vries: Ben ik toen even weg geweest.) Wij hebben ook aangedrongen op het niet alleen nemen van openbaar vervoersmaatregelen, maar vooral ook te letten op het inruimen van middelen voor verkeersmaatregelen. Wij hebben met name gewezen op de Drachtsterweg, waar eigenlijk alleen maar maatregelen worden genomen voor openbaar ver voersvoorzieningen, wij willen toch ook bepleiten dat er verkeersmaatregelen onder de loep worden genomen, hoe moei lijk dat ook zal zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 22