Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
Die ruimte bij de Drachtsterbrug is voldoende, zeker als je
er een brug naast zou leggen, een stukje taluud ligt er al.
Daar is van alles aan ruimte nog te doen. Maar ik denk dat
wij dit punt nu even moeten laten liggen, dat komt later
terug
Mevrouw Van Ulzen heeft nog een opmerking gemaakt over de
ontsluiting van de Hemrik-A31. Zij zegt dat de wethouder
heeft geweigerd daar een onderzoek naar te plegen. Dat heb
ben wij gedaan omdat allerlei problematieken daarbij een
rol spelen. Maar voor de verre toekomst sluiten wij natuur
lijk helemaal niet uit dat wij opnieuw moeten gaan kijken
of die twee invalswegen vanuit het zuiden voldoende capaci
teit hebben om de voortdurend toenemende hoeveelheid ver
keer te verwerken. Maar dan moet je ook een beetje vertrou
wen in je eigen beleid hebben, dan moet je ook het openbaar
vervoer niet als enige redmiddel beschouwen, maar wel als
een middel om autoverkeer te verminderen. Bovendien moet je
ook het effect van de haak afwachten. Wij denken dat wij
ook niet eerder dan als dat moment is aangebroken zullen
overwegen om naar dat type oplossingen te kijken.
Wij hebben ook toegezegd dat wij kijken naar korte termijn
maatregelen. Op dit moment voert de Kamer van Koophandel
onder ondernemers een onderzoek uit, daar zijn wij ook bij
betrokken, over hoe zij denken over de bereikbaarheid en
watvoor oplossingen zij zien, die wij op korte termijn zou
den kunnen treffen. Wij hebben er voor gekozen om samen met
de Kamer van Koophandel op dit punt op te trekken, om ook
eens te kijken wat wij nu werkelijk zouden kunnen doen en
daar ook een helder beeld over te krijgen. Zodra dat beeld
er is, ik ga ervan uit dat dat onderzoek in mei is afge
rond, zullen wij de commissie nader informeren.
Mevrouw Van Ulzen: Af en toe bekruipt mij toch het verve
lende gevoel dat zich hier van ons een zekere hypocricie
meester maakt. Ik hoor geweldige verhalen over het openbaar
vervoer, die worden dan gedaan door mensen die zelf niet
uit de auto zijn te branden. Er zijn ook mensen die iedere
dag met de auto naar hun werk gaan, maar hier betogen hou
den dat het openbaar vervoer moet. Dat begint mij wat te
irriteren en daar geeft ik even lucht aan.
Ik hoor ook nog opmerkingen als gratis openbaar vervoer. Er
is een Amerikaanse econoom, ik geloof dat hij Freedman
heet, die altijd zegt: 'ther is no such thing as free
lunch'Gratis vervoer bestaat niet, dat wordt betaald, in
de regel HBH, zeggen wij thuis (halen bij Hennie).
Ik wou toch aan de wethouder vragen of hij een offerte wil
vragen voor die derde parkeerlaag. Want als het zo is, zo
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
als hij zegt, dat alles nog bespreekbaar is met die par-
keerbalansdan zou ik zeggen, haal dat voorstel er uit,
dan hoeven wij er ook niet tegen te zijn.
Als je leest over toekomstige ontwikkelingen in zijn alge
meenheid, dan wordt ik daar niet vrolijk van, dan denk ik
wel eens, hoewel ik graag vertrouwen in eigen beleid heb,
dat het misschien toch niet zo goed is dat wij aan alle
kanten die auto weren. Ik blijf daar toch mijn aarzelingen
bij houden.
Wij blijven tegen de punten 2, 8 en 9, tenzij de wethouder
zegt dat hij de parkeerbalans er uit haalt.
De heer J. de Jong: Ik wil nog even aangeven dat wij bij
ons standpunt blijven, dat ik in eerste termijn heb ingeno
men voor wat betreft de punten 2, 8 en 9.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de leden
van de fracties van NLP, GPV/RPF/SGP, VVD minus de wethou
der en mevrouw T. de Haan geacht willen worden tegen de
punten 2, 8 en 9 te hebben gestemd.
Punt 12 (bijlage nr. 45)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 44).
De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex ar
tikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve
van de aanleg van drie busbanen aan de Aldlansdyk en de
Oostergoweg te Leeuwarden.
De heer De Vries: Wij zijn voor deze busbanen, maar ik heb
in de commissievergadering tegen de wethouder gezegd het
stuk vanaf de Borniastraat tot het Van Hallinstituut door
te trekken, dan hebben wij een echte busbaan, want er zit
toch weer een flessenhals in. De wethouder heeft toegezegd
dat hij dat zou onderzoeken. Bij de dienst zeggen ze dat e
ergens iets schijnt te liggen, dat iemand daar een benzine