Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 Die ruimte bij de Drachtsterbrug is voldoende, zeker als je er een brug naast zou leggen, een stukje taluud ligt er al. Daar is van alles aan ruimte nog te doen. Maar ik denk dat wij dit punt nu even moeten laten liggen, dat komt later terug Mevrouw Van Ulzen heeft nog een opmerking gemaakt over de ontsluiting van de Hemrik-A31. Zij zegt dat de wethouder heeft geweigerd daar een onderzoek naar te plegen. Dat heb ben wij gedaan omdat allerlei problematieken daarbij een rol spelen. Maar voor de verre toekomst sluiten wij natuur lijk helemaal niet uit dat wij opnieuw moeten gaan kijken of die twee invalswegen vanuit het zuiden voldoende capaci teit hebben om de voortdurend toenemende hoeveelheid ver keer te verwerken. Maar dan moet je ook een beetje vertrou wen in je eigen beleid hebben, dan moet je ook het openbaar vervoer niet als enige redmiddel beschouwen, maar wel als een middel om autoverkeer te verminderen. Bovendien moet je ook het effect van de haak afwachten. Wij denken dat wij ook niet eerder dan als dat moment is aangebroken zullen overwegen om naar dat type oplossingen te kijken. Wij hebben ook toegezegd dat wij kijken naar korte termijn maatregelen. Op dit moment voert de Kamer van Koophandel onder ondernemers een onderzoek uit, daar zijn wij ook bij betrokken, over hoe zij denken over de bereikbaarheid en watvoor oplossingen zij zien, die wij op korte termijn zou den kunnen treffen. Wij hebben er voor gekozen om samen met de Kamer van Koophandel op dit punt op te trekken, om ook eens te kijken wat wij nu werkelijk zouden kunnen doen en daar ook een helder beeld over te krijgen. Zodra dat beeld er is, ik ga ervan uit dat dat onderzoek in mei is afge rond, zullen wij de commissie nader informeren. Mevrouw Van Ulzen: Af en toe bekruipt mij toch het verve lende gevoel dat zich hier van ons een zekere hypocricie meester maakt. Ik hoor geweldige verhalen over het openbaar vervoer, die worden dan gedaan door mensen die zelf niet uit de auto zijn te branden. Er zijn ook mensen die iedere dag met de auto naar hun werk gaan, maar hier betogen hou den dat het openbaar vervoer moet. Dat begint mij wat te irriteren en daar geeft ik even lucht aan. Ik hoor ook nog opmerkingen als gratis openbaar vervoer. Er is een Amerikaanse econoom, ik geloof dat hij Freedman heet, die altijd zegt: 'ther is no such thing as free lunch'Gratis vervoer bestaat niet, dat wordt betaald, in de regel HBH, zeggen wij thuis (halen bij Hennie). Ik wou toch aan de wethouder vragen of hij een offerte wil vragen voor die derde parkeerlaag. Want als het zo is, zo Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 als hij zegt, dat alles nog bespreekbaar is met die par- keerbalansdan zou ik zeggen, haal dat voorstel er uit, dan hoeven wij er ook niet tegen te zijn. Als je leest over toekomstige ontwikkelingen in zijn alge meenheid, dan wordt ik daar niet vrolijk van, dan denk ik wel eens, hoewel ik graag vertrouwen in eigen beleid heb, dat het misschien toch niet zo goed is dat wij aan alle kanten die auto weren. Ik blijf daar toch mijn aarzelingen bij houden. Wij blijven tegen de punten 2, 8 en 9, tenzij de wethouder zegt dat hij de parkeerbalans er uit haalt. De heer J. de Jong: Ik wil nog even aangeven dat wij bij ons standpunt blijven, dat ik in eerste termijn heb ingeno men voor wat betreft de punten 2, 8 en 9. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de leden van de fracties van NLP, GPV/RPF/SGP, VVD minus de wethou der en mevrouw T. de Haan geacht willen worden tegen de punten 2, 8 en 9 te hebben gestemd. Punt 12 (bijlage nr. 45) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 13 (bijlage nr. 44). De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex ar tikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve van de aanleg van drie busbanen aan de Aldlansdyk en de Oostergoweg te Leeuwarden. De heer De Vries: Wij zijn voor deze busbanen, maar ik heb in de commissievergadering tegen de wethouder gezegd het stuk vanaf de Borniastraat tot het Van Hallinstituut door te trekken, dan hebben wij een echte busbaan, want er zit toch weer een flessenhals in. De wethouder heeft toegezegd dat hij dat zou onderzoeken. Bij de dienst zeggen ze dat e ergens iets schijnt te liggen, dat iemand daar een benzine

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 25