Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
de heer Roekiman namens de PAL/GroenLinks-fractie, de heer
Van Mourik namens de VVD-fractie, mevrouw Waanders namens de
PvdA-fractie en de heer Jacobse namens de NLP-fractie.
De verkeerssituatie rond Leeuwarden blijft ons zorgen baren.
In het algemeen steunen we het beleid dat er op gericht is
het verkeer dat niet in Leeuwarden hoeft te zijn zo ver mo
gelijk buiten de stad te houden. De automobiliteit wordt
steeds maar groter. Wij steunen die initiatieven die hieraan
een halt proberen toe te roepen. Bevordering van het open
baar vervoer, transferia en vrije busbanen zijn daarvan
voorbeelden. Hoewel we op zich niet tegen een experiment met
gratis openbaar vervoer zijn, vinden we het gemeentelijk
prijskaartje wel erg hoog. We vragen ons bovendien af wat er
na afloop van het experiment gebeurt.
Vorige week is NoordNed officieel gestart. Het verheugt ons
dat er nu echt wat gedaan gaat worden aan de aansluitingen
tussen trein en bus. Wij hebben enkele weken geleden zelf
contact gezocht met NoordNed. Het is ons een doorn in het
oog dat de fiets eigenlijk niet mee kan in de trein. Wij
hebben gekeken naar het traject Groninger.-Leeuwarden en we
achten dit traject kansrijk om een experiment aan te gaan
met een fietswagon. Indien NoordNed en bedrijfsleven meewer
ken, zou de prijs van een fietsretourtje op f 2,- kunnen
blijven. Wij noemen dat maar vast de fietsrunner, naar ana
logie van de railrunner, die ook veel extra reizigers heeft
opgeleverd. De D66-fractie heeft op 18 mei j.l. hierover
een notitie aan het College van B&W aangeboden. We vragen u
en de raad f 5000,- vrij te maken voor een Verkenning van
zo'n experiment, dat in onze notitie globaal is beschreven.
We willen daartoe graag een uitspraak van de raad.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 31 mei 1999;
behandelend de Perspectiefnota;
overwegende
dat de automobiliteit in en rond Leeuwarden moet wor
den teruggedrongen;
dat treinreizigers de mogelijkheid moeten krijgen hun
fiets mee te nemen in de trein, m.n. in de spitsuren;
dat er terzake van dit voorstel een initiatief ligt
van de D66-fractie voor het traject Groningen-
Leeuwarden;
besluit
f 5000,- incidenteel vrij te maken voor een verkenning
van zo'n experiment en vraagt het college in contact te
treden met NoordNed en het bedrijfsleven voor steun aan
een dergelijk voorstel;
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 17.)
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Ik zou mij kunnen voorstellen, maar dat laat ik dan geheel
aan de wijsheid van het college over, om ook eens te kijken
naar de omliggende gemeenten. Als u dat vindt, wil ik dat
nog wel meenemen.
De motie is ondertekend door mevrouw Inberg en mijzelf na
mens de D66-fractie, de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-
fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer
Roekiman namens de PAL/GroenLinks-fractie.
Let wel, we zijn realistisch genoeg om te erkennen dat een
dergelijke aanpak niet de panacee van alle problemen is; het
is in onze ogen wel een instrument dat mee kan helpen de au
tomobiliteit te beheersen. De eerste reacties zijn ook be
moedigend
Van ons wordt gevraagd naar de toekomst te kijken. Enige
tijd geleden heeft het College van B&W zich zeer terecht bij
de provincie en enkele Zuiderzeespoorlijngemeenten beklaagd.
Er lag een uitgebreid verhaal op tafel, zonder dat Leeuwar
den daarin was gekend. Naar onze opvatting een blunder van
de eerste orde. Leeuwarden werd weer eens op afstand gezet.
Waar het ons om gaat is dat Leeuwarden een volwaardige aan
sluiting moet krijgen op de ZuiderzeespoorlijnVia via ver
nam onze fractie dat er nog een onderzoeksopdracht moet wor
den geformuleerd met betrekking tot de bepaling van de eco
nomische effecten van de ZuiderzeespoorlijnWat wij nu vra
gen aan het college is duidelijkheid te verschaffen over de
stand van zaken en wat daarbij de inzet is van het college.
Wij willen de trein in elk geval niet missen!
De aanpak van de Stedelijke Vernieuwing blijft onze aandacht
houden. Na recente publicaties over het bereik van de huur
subsidie en de armoedeval, vragen wij ons af of er voldoende
ruimte in het laagste huursegment overblijft. Wij snappen
heel goed hoe de woningmarkt zich ontwikkelt, maar we reali
seren ons tegelijkertijd dat één kink in de conjunctuur ver
strekkende gevolgen kan hebben voor de woningmarkt en voor
die mensen, die zich het door de lage rentestand net konden
permitteren een woning te kopen. De wethouder zei onlangs in
de commissie dat dit geen economische factor was die telde.
Wij wagen dat zeer te betwijfelen.
In de Commissie Bestuur en Middelen hebben we kortgeleden
aandacht gevraagd voor het thema Bestuurlijke Vernieuwing.
We willen nog eens aandacht vragen voor de uitvoeringsnoti
tie Bestuurlijke Vernieuwing, die tot stand kwam na een nul
meting van de Thorbecke Academie. We willen graag weten wat
de actuele stand van zaken is en hoe het college de verdere
uitvoering denkt aan te pakken.
Op het terrein van het cultuurbeleid is veel aandacht voor
het fusieproces van Fries Museum en PrincessehofDe nieuwe