Blad 96
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
van belang, zowel het door laten gaan van de milieuvoor
lichting en de korting op het budget van de wielerronde.
(De VoorzitterIk zou willen voorstellendat waar de wet
houder heeft gezegd: wij zijn het met elkaar eens enzovoort
en u heeft de motie zelf ingeleverd, dat we niet herhalen
waar we het allemaal over eens zijn. Daar waar u zegt wij
hebben een ander standpunt of ik wil er wat aan toevoegen of
u bent het er niet mee eens, dat u daar uw tijd voor ge
bruikt. Anders vrees ik als we het allemaal over eens zijn
nog eens herhalen, dat het erg laat wordt).
Motie nummer 9 wijzen we af -
Motie nummer 10 wijzen we af, onder verwijzing naar de moti
vatie van het college, waar de heer Jacobse zelf mee akkoord
kan gaan.
Motie nummer 11 wijzen we af.
Motie nummer 12 wijzen we af.
Motie nummer 13 wijzen we af.
Motie nummer 14 wijzen we af. Op zich geen gek idee, alleen
het is ons onbekend wat precies de bedoeling is van die
energiecoördinatie. Wat moet dat precies opleveren. Boven
dien de dekking die de D66-fractie voor ogen heeft, wordt
weliswaar hier niet genoemd, maar die zit er voor de D66-
fractie wel aan vast, dat heeft hij in zijn eerste termijn
ook toegelicht, daar gaan wij niet mee akkoord. Dus wij zou
den ook nog een moeilijk dekkingsprobleem hebben.
(De heer P. de Jong: Ik kom daar straks nog even op terug.
Als u een onderbouwing wilt hebben van het punt energiege
meente, dan zou ik in overweging willen geven om nog eens in
de bijlage te kijken waar de dienst Stadsontwikkeling een
uitvoerige onderbouwing heeft gegeven van wat zij verstaat
onder structureel investeringsbudget van f 50.000,- en een
energiecoördinator van f 75.000,-.)
Motie nummer 15. Daar hebben wij onze eigen motie voor. Wij
hoeven niet twee keer dezelfde motie.
Motie nummer 16 van D66-fractie. Daar zijn we voor en hebben
we medeondertekend.
Motie nummer 17. Daarvan heeft de wethouder gezegd dat het
meegenomen zou kunnen worden en gekoppeld zou kunnen worden
aan het voorstel wat in de commissie komt over het openbaar
vervoer. Dat lijkt ons een prima oplossing. Het idee wat
hier wordt neergelegd steunen wij
Motie nummer 18. De suggestie van het witgoedfonds, de even
Blad 97
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
tuele instelling daarvan, wat mogelijk is wordt meegenomen
door de wethouder als het gaat om nieuwe besteding fonds
bijzondere bijstand, dat maakt wat ons betreft deze motie
overbodig. Die zullen we dus niet steunen.
Motie nummer 19 is medeondertekend en blijven we steunen.
Motie nummer 20 daarvan heeft het college gezegd, een zeer
sympathiek voorstel. Dat vonden wij ook daarom heden wij on
dertekend en dat handhaven wij ook.
Motie nummer 21. Rioolrechten steunen we, hebben we mede
ondertekend
Motie nummer 22. Leerlingenvervoer hebben we medeondertekend
en steunen we.
Motie nummer 23 gaan we niet mee akkoord en zullen we niet
steunen.
De heer Krol: Een aantal opmerkingen richting partijen. Ver
volgens een paar opmerkingen met betrekking tot de college-
beantwoordingDan loop ik snel de moties langs.
Allereerst een reactie richting PvdA-fractie met betrekking
tot een opmerking over het referendum, als je het hebt over
baggerproblematiek. Ik denk dat we vanavond een besluit zul
len nemen over één locatie in ieder geval, Skinkeskans. Op
het moment dat er zich vergelijkbare baggerslibdepots voor
doen, zullen we de afweging maken of we dat wel of niet wil
len. Ik denk dat een referendum aan een heleboel voorwaarden
zal moeten voldoen. Bovendien zitten daar weer haken en ogen
aan. U weet dat wij van nature niet zo referendumachtig
zijn. Wat dat betreft zullen wij dat een beetje voorzichtig
benaderen en wij kijken op dat moment of we daar wel of niet
akkoord mee zullen gaan.
Dan zijn er opmerkingen gemaakt met betrekking tot de
dienstauto door in ieder geval de PAL/GroenLinks-fractie en
de SP-fractie. Ik wil daar het volgende over zeggen.
Ik denk dat een dienstauto niet een soort luxe speeltje is
en ook niet iets is dat zomaar wordt aangeschaft. Als je
kijkt naar de werkdruk van collegeleden, als je kijkt naar
veiligheid en alles wat daar mee te maken heeft, als het
misschien zo kan zijn dat die auto een aantal andere ritten
uitspaart, denk ik dat het heel onverstandig zou zijn om
niet met zo'n voorstel akkoord te gaan. Bovendien kan ik mij
van de PAL/GroenLinks-fractie helemaal niet voorstellen dat
ze hier niet mee akkoord gaat, gelet op hun eigen college
lid. Ik zou hen dringend willen vragen om alsnog akkoord te
gaan