Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Vorig jaar hebben we betoogd dat de financiële positie aan
merkelijk was verbeterd, maar met daarbij de waarschuwende
opmerking dat het allemaal nog geen goud is wat er blinkt.
Een waarschuwing, die nu nog meer op z'n plaats is als men
bedenkt dat naast de ombuigingen het overschot van de reke
ning 1998 is meegenomen in de op zich sluitende begroting,
waar we erg gelukkig mee zijn.
Als we zien dat belangrijke zaken zoals bodemvervuiling, de
baggerproblematiek en de openbare verlichting nog vragen om
financiële dekking, dan is het overduidelijk dat er inten
siever gekeken moet worden naar het vervangen van oud voor
nieuw beleid, hoe moeilijk en moeizaam dat meestal ook is.
Dit college, in deze samenstelling, is voortvarend van
start gegaan met het uitvoeren van reeds genomen besluiten
en het initiëren van nieuwe plannen. Dat is een goede zaak
en een gegeven waar best waarderend over kan en mag worden
gesproken
Toch is het denk ik goed te bedenken dat een ketting niet
sterker is dan de zwakste schakel. Ik bedoel daarmee: col
lege en raad kunnen nog zoveel beslissen, als het ambtelijk
apparaat niet in staat is de goedgekeurde plannen uit te
voeren binnen de daarvoor gestelde termijn, dan levert dat
irritatie op bij zowel raad als ambtelijk apparaat.
Als ik bovendien zie hoe vaak en langdurig de Commissie
Stadontwikkeling vergadert, besluiten soms neemt in het
nachtelijk duister op de Nieuwestad en conceptbesluiten
door tijdgebrek niet of nauwelijks en daardoor onvoldoende
kunnen worden voor besproken door fracties, dan is het voor
de CDA-fractie duidelijk dat voortvarendheid door ons hoog
gewaardeerd wordt, maar het kan en mag niet ten koste gaan
van zorgvuldigheid.
Personeel en organisatie
In de Perspectiefnota worden voorstellen gedaan om een aan
tal knelpunten binnen de dienst Stadsontwikkeling op te
lossen. Zo wordt een voorstel gedaan tot het aantrekken van
een kwaliteitsmanager; een ander voorstel is het houden van
juridische audits en pilots doelmatigheidsbeheerEr wordt
nogal wat geld gevraagd van de raad.
We zijn het daar mee eens omdat we er van overtuigd zijn
dat er iets moet gebeuren. Steeds vaker worden we gecon
fronteerd met zaken waaruit blijkt dat de dingen niet goed
gaan. Procedures worden soms niet op tijd afgewikkeld, ver
gunningsvoorwaarden worden niet opgenomen of worden niet
gehandhaafd. Het kost weinig moeite om enkele concrete
voorbeelden te noemen.
Het gevolg is niet alleen negatieve publiciteit, maar ook
dat er financiële schade uit kan voortvloeien.
Welke waarborgen heeft nu de gemeenteraad om het kwali
teitsniveau te verbeteren? Wij staan achter het vorm geven
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
van juridische control in de organisatie. Het aantrekken
van een kwaliteitsfunctionaris heeft ook onze instemming.
Maar dat is niet genoeg.
Tegenwoordig zie je steeds vaker dat organisaties over gaan
tot certificering. Vooral in het bedrijfsleven. De overheid
volgt het bedrijfsleven schoorvoetend. En dat zou wat ons
betreft ook binnen de gemeentelijke organisatie kunnen.
Certificering van processen heeft een aantal voordelen.
Er wordt een duidelijk kwaliteitsniveau geïntroduceerd:
- er is dus een duidelijk referentiekader, bijvoorbeeld de
ISO 9001 norm, een ander mag wat ons betreft ook;
er is een waarborg voor de raad en het college dat de
processen ook zo lopen, dat ze worden uitgevoerd conform
de planning;
- een onafhankelijke organisatie controleert, adviseert en
verstrekt het certificaat en bepaalt of het wordt ver
lengd;
de burger weet, juist vanwege het onafhankelijke oordeel,
dat zijn en haar belangen op een juiste, correcte wijze
worden behartigd en dat is misschien wel het belangrijk
ste van alles.
Wij nodigen het college uit een onderzoek naar certifice
ring te doen op basis van ISO 9001 norm, meestal gebruikt,
maar een ander mag ook heb ik gezegd. Zo'n ISO 9001 norm
wordt ook veelal gebruikt bij overheidsinstellingen. Dat
onderzoek moet uiteraard geplaatst worden in de context van
eerder genoemde voorstellen om de kwaliteit en de integra-
liteit te waarborgen. En wat de CDA-fractie betreft wordt
het niet alleen ingevoerd bij één dienst, bijvoorbeeld
Stadsontwikkeling, maar op termijn in de gehele organisa
tie. Dit onderzoek hoeft wat ons betreft niet lang te duren
en hoeft evenmin een omvangrijk rapport op te leveren, om
dat elders, ook bij andere gemeenten, hier al ervaring mee
is opgedaan.
We dienen daarom de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering
bijeen op 31 mei 1999, behandelende de Perspectiefnota
2000 - 2003 - 2010;
overwegende
- dat het college in de Perspectiefnota voorstellen
doet inzake een kwaliteitsverbetering van de dienst
Stadsontwikkeling;
- dat ter zake voorstellen worden gedaan voor het aan
trekken van een kwaliteitsmedewerker en budget wordt
gevraagd voor het houden van audits;
- dat het noodzakelijk is dat de burger en andere
rechtspersonen het vertrouwen hebben dat de over
heid, i.e. de gemeente op een zorgvuldige juiste en
correcte wijze met de belangen van de burgers omgaat;
- dat certificering van processen een belangrijke bij
drage kan zijn tot het op een correcte wijze beharti-