Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 middelen die wij vrijmaken voor lokaal sociaal beleid, wat we vroeger GSB noemden. Ik zou me voor kunnen stellen dat je vandaar uit ook een eenmalige injectie in deze witkarren pleegt. Graag uw reacties daarop. Al met al zijn wij positief, we wachten wel op een aantal nadere uitwerkingen en ik zou me ook kunnen voorstellen, als de raad daartoe vanavond besluit, dat we het voorstel meegeven aan burgemeester en wethouders om verder de zaak uit te werken en dan terug te laten keren in de commissie, want ik heb daar wel behoefte aan. De heer Van den Brug: Dit initiatiefvoorstel geeft warme gevoelens. We willen graag goede werken verrichten en als de gemeente een witkar voor haar bejaarde bewoners ter be schikking stelt, dan zou het leven voor hen veel plezieri ger worden. Deze witkarvoorziening zou moeten gelden voor bejaardentehuizen en aanleunwoningen. Nu is het streven van de regering en beleidsmakers wel dat bejaarden zo lang mo gelijk op zichzelf blijven wonen en dan blijft er dus over dat in bejaardentehuizen en aanleunwoning vooral ouderen zijn die niet meer zo mobiel zijn. Ik heb enige mij bekende ouderen naar de behoefte van een witkar gevraagd. Ik zal wel de verkeerden gevraagd hebben, want het idee was bij hen nog nooit opgekomen en ook in de bejaardentehuizen was er ook nog nooit over gesproken met deze mensen. Er waren nog die auto reden of liever met een taxi gingen of met het openbaar vervoer. Zelf achter het stuur zitten, nee hoor, dat wilden ze toch maar niet op hun leeftijd. Ook waren de kinderen altijd bereid, zeiden ze, om hun diensten aan te bieden en dat was ook al omdat zij hun woning op de naam van hun kinderen hadden laten over schrijven s Avonds in bad en in bed stel ik mij voor hoe zo iets nou praktisch opgezet gaat worden. Er zal toch wel een stich ting in het leven moeten worden geroepen. Niet alle bejaar dentehuizen hebben een stichting 'Vrienden van en zeker niet de aanleunwoningen. Men zou dan lid moeten wor den van zo'n stichting, want de stichting zou dan het be heer en de toedeling van het gebruik beheren. Want je moet natuurlijk een lijstje maken van wie wel en op welke tijd mag, want als er maar één witkar is voor een heel bejaar dentehuis en ze willen allemaal in die witkar, zal daar toch een dienstregeling voor gemaakt moeten worden, vooral met mooi en slecht weer. Dan moet het onderhoud door die stichting beheerd worden, verzekeringen als WA en All risk, waar dat ding komt te staan, de stalling moet geregeld wor den. Je zult met zo'n kar op het fietspad een ongeluk ma ken. Er zijn natuurlijk, de heer Roekiman heeft dat ook al gezegd, vele andere mogelijkheden om de immobiele bejaarden te gerieven. Ik heb ook bij andere huisartsen nog eens ge- Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 informeerd en één zei: het is een varkensrollade voor een vegetariër. Ik vind dus dat wij als gemeente geen witkar- centrale moeten opstellen en ik vind het wel jammer van on ze goede werken. De heer Kalsbeek: Onze fractie staat positief tegenover dit idee. We zien wel wat haken en ogen aan het verhaal, name lijk het beheer en de verdeling, want er wordt hier gespro ken over vijf witkarren. We hebben nogal wat verzorgings huizen in de stad. Dus dat kan moeilijkheden opleveren. We vroegen ons af hoe je het gaat regelen dat de mensen met dat ding mogen rijden en wie wel en wie niet. Want niet ie dereen die in een verzorgingshuis zit, zal in staat zijn om met zo'n kar te rijden. Verder hadden wij een aantal vragen in relatie tot de Wvg, maar die zijn al door de heer Roekiman gesteld, dus die zal ik niet nog een keer herhalen. In het verleden is al eens geprobeerd om een pool op te zetten voor scootmobielsDat is tot nu toe niet gelukt. Ik ben heel benieuwd hoe men kan verklaren dat dit nu wel zal lukken Dan nog iets over het beheer. De maker van deze karren, de firma Waaijenberg, vertelde mij dat deze wagens in vier jaar worden afgeschreven. Dus dat is een afschrijving van f 2.500,- per jaar en de servicecontracten kosten over vier jaar f 10.000,-, dus dat is f 2.500,- per jaar. Al met al f 5.000,- per jaar wat je aan afschrijving en service kwijt bent. De vraag is dan, hoe gaat dit vertaald worden in de eigen bijdrage, omdat het de bedoeling is dat volgens dit plan de witkarren eenmalig vergoed worden uit het Zorgfonds en door een of andere financiering vanuit de gemeente, maar daarna niet meer. Als je het wilt continueren, zal er toch geld voor moeten komen. Mevrouw Van Ulzen: Alleen de naam al geeft mij, om met de heer Van der Brug te spreken, goede gevoelens. Het doet mij denken aan Luuk Schimmelpennickx, het doet mij denken aan Provo en dat was een heerlijke tijd. Af en toe denk ik: hadden we dat maar weer terug. Nou, die kwam toen met het witte fietsenplan en in wezen was dat natuurlijk een beetje hetzelfde. We vinden het een bijzonder aardig initiatief. Als ik hier zo de raad hoor, dan zijn wij niet op zijn Fries maar weer typisch op z'n Hollands bezig. Het kan wel, maar voor drie oplossingen hebben we weer 86 problemen. Ook wij hebben gelukkig een aantal problemen. Wij doen niet on der voor de anderen. Wij gaan natuurlijk akkoord, mits het een eenmalige bijdrage is en het verzekeringsrisico goed geregeld is. Wij gaan er vanuit dat de structurele exploi tatie buiten de gemeente om gaat, maar wij zijn toch wel een beetje benieuwd hoe het een en ander geregeld is met

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 15