Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999
middelen die wij vrijmaken voor lokaal sociaal beleid, wat
we vroeger GSB noemden. Ik zou me voor kunnen stellen dat
je vandaar uit ook een eenmalige injectie in deze witkarren
pleegt. Graag uw reacties daarop.
Al met al zijn wij positief, we wachten wel op een aantal
nadere uitwerkingen en ik zou me ook kunnen voorstellen,
als de raad daartoe vanavond besluit, dat we het voorstel
meegeven aan burgemeester en wethouders om verder de zaak
uit te werken en dan terug te laten keren in de commissie,
want ik heb daar wel behoefte aan.
De heer Van den Brug: Dit initiatiefvoorstel geeft warme
gevoelens. We willen graag goede werken verrichten en als
de gemeente een witkar voor haar bejaarde bewoners ter be
schikking stelt, dan zou het leven voor hen veel plezieri
ger worden. Deze witkarvoorziening zou moeten gelden voor
bejaardentehuizen en aanleunwoningen. Nu is het streven van
de regering en beleidsmakers wel dat bejaarden zo lang mo
gelijk op zichzelf blijven wonen en dan blijft er dus over
dat in bejaardentehuizen en aanleunwoning vooral ouderen
zijn die niet meer zo mobiel zijn.
Ik heb enige mij bekende ouderen naar de behoefte van een
witkar gevraagd. Ik zal wel de verkeerden gevraagd hebben,
want het idee was bij hen nog nooit opgekomen en ook in de
bejaardentehuizen was er ook nog nooit over gesproken met
deze mensen. Er waren nog die auto reden of liever met een
taxi gingen of met het openbaar vervoer. Zelf achter het
stuur zitten, nee hoor, dat wilden ze toch maar niet op hun
leeftijd. Ook waren de kinderen altijd bereid, zeiden ze,
om hun diensten aan te bieden en dat was ook al omdat zij
hun woning op de naam van hun kinderen hadden laten over
schrijven
s Avonds in bad en in bed stel ik mij voor hoe zo iets nou
praktisch opgezet gaat worden. Er zal toch wel een stich
ting in het leven moeten worden geroepen. Niet alle bejaar
dentehuizen hebben een stichting 'Vrienden van en
zeker niet de aanleunwoningen. Men zou dan lid moeten wor
den van zo'n stichting, want de stichting zou dan het be
heer en de toedeling van het gebruik beheren. Want je moet
natuurlijk een lijstje maken van wie wel en op welke tijd
mag, want als er maar één witkar is voor een heel bejaar
dentehuis en ze willen allemaal in die witkar, zal daar
toch een dienstregeling voor gemaakt moeten worden, vooral
met mooi en slecht weer. Dan moet het onderhoud door die
stichting beheerd worden, verzekeringen als WA en All risk,
waar dat ding komt te staan, de stalling moet geregeld wor
den. Je zult met zo'n kar op het fietspad een ongeluk ma
ken. Er zijn natuurlijk, de heer Roekiman heeft dat ook al
gezegd, vele andere mogelijkheden om de immobiele bejaarden
te gerieven. Ik heb ook bij andere huisartsen nog eens ge-
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999
informeerd en één zei: het is een varkensrollade voor een
vegetariër. Ik vind dus dat wij als gemeente geen witkar-
centrale moeten opstellen en ik vind het wel jammer van on
ze goede werken.
De heer Kalsbeek: Onze fractie staat positief tegenover dit
idee. We zien wel wat haken en ogen aan het verhaal, name
lijk het beheer en de verdeling, want er wordt hier gespro
ken over vijf witkarren. We hebben nogal wat verzorgings
huizen in de stad. Dus dat kan moeilijkheden opleveren.
We vroegen ons af hoe je het gaat regelen dat de mensen met
dat ding mogen rijden en wie wel en wie niet. Want niet ie
dereen die in een verzorgingshuis zit, zal in staat zijn om
met zo'n kar te rijden.
Verder hadden wij een aantal vragen in relatie tot de Wvg,
maar die zijn al door de heer Roekiman gesteld, dus die zal
ik niet nog een keer herhalen.
In het verleden is al eens geprobeerd om een pool op te
zetten voor scootmobielsDat is tot nu toe niet gelukt. Ik
ben heel benieuwd hoe men kan verklaren dat dit nu wel zal
lukken
Dan nog iets over het beheer. De maker van deze karren, de
firma Waaijenberg, vertelde mij dat deze wagens in vier
jaar worden afgeschreven. Dus dat is een afschrijving van
f 2.500,- per jaar en de servicecontracten kosten over vier
jaar f 10.000,-, dus dat is f 2.500,- per jaar. Al met al
f 5.000,- per jaar wat je aan afschrijving en service kwijt
bent. De vraag is dan, hoe gaat dit vertaald worden in de
eigen bijdrage, omdat het de bedoeling is dat volgens dit
plan de witkarren eenmalig vergoed worden uit het Zorgfonds
en door een of andere financiering vanuit de gemeente, maar
daarna niet meer. Als je het wilt continueren, zal er toch
geld voor moeten komen.
Mevrouw Van Ulzen: Alleen de naam al geeft mij, om met de
heer Van der Brug te spreken, goede gevoelens. Het doet mij
denken aan Luuk Schimmelpennickx, het doet mij denken aan
Provo en dat was een heerlijke tijd. Af en toe denk ik:
hadden we dat maar weer terug. Nou, die kwam toen met het
witte fietsenplan en in wezen was dat natuurlijk een beetje
hetzelfde. We vinden het een bijzonder aardig initiatief.
Als ik hier zo de raad hoor, dan zijn wij niet op zijn
Fries maar weer typisch op z'n Hollands bezig. Het kan wel,
maar voor drie oplossingen hebben we weer 86 problemen. Ook
wij hebben gelukkig een aantal problemen. Wij doen niet on
der voor de anderen. Wij gaan natuurlijk akkoord, mits het
een eenmalige bijdrage is en het verzekeringsrisico goed
geregeld is. Wij gaan er vanuit dat de structurele exploi
tatie buiten de gemeente om gaat, maar wij zijn toch wel
een beetje benieuwd hoe het een en ander geregeld is met