Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 regaande financiële consequenties. Dat is ook de brief waar de heer Wijmenga het over heeft. Vervolgens nam de raad een motie aan, ingediend door onze fractie en de SP-fractie, waarin werd gesteld besluitvorming terzake niet te doen bij Perspectief, maar na zorgvuldige discussie in de commissie, waarna de eventuele financiële gevolgen in de begrotings vergadering zouden worden vastgesteld. Wie schetst mijn verbazing dat nu blijkt dat de scholen ook al een schrijven hebben ontvangen waarin een en ander wordt geëffectueerd. Het gaat dus iets verder dan de heer Wijmenga stelt. In de vorm van een bijsluiter hebben de scholen een formulier ontvangen, waarin wordt opgedragen de bij Perspectief ge noemde bedragen te innen. Ik heb die bijsluiter hier, met bedragen en al. Nu weet ik wel dat de wethouder de ouders heeft uitgenodigd voor een informatieavond aanstaande woensdag, waarschijnlijk om te trachten dit traject qua communicatie weer enigszins in goede banen te leiden, zodat de voorstellen welke aanstaande donderdag in de Commissie Welzijn worden gepresenteerd en men ze met terugwerkende kracht kan laten ingaan. Maar is het college niet met mij van mening dat dit geen pas geeft en dat men gewoon eerder bij de raad had moeten komen? Is het college het met mij eens dat er naar het onderwijs en naar de ouders toe niet op de juiste wijze is gecommuniceerd? Neemt het college de door de raad in grote meerderheid gesteunde motie serieus? Wordt vooruitlopen op besluitvorming door de raad gewoonte? Mevrouw De Haan (weth.): Ik begin met de heer Stoker en ga even terug naar de perspectiefnotavergadering, waarin wij gezegd hebben dat er een zorgvuldige discussie moet komen over het leerlingenvervoer. Ik heb toen gemeld dat er een onderzoek is gedaan door BMC, dat op dat moment zo goed als klaar lag en dat daar een aantal voorstellen uit zouden volgen waarmee wij naar de raad zouden komen. Hij heeft toen melding gemaakt van een brief die ik op dat moment niet kende. Dat ben ik even nagegaan. Naar aanleiding daar van heb ik gezegd van: het is eigenlijk te raar dat wij een stuk met een aantal beleidsvoorstellen naar de commissie sturen, terwijl ouders daar helemaal niet over geïnformeerd zijn. Dat maakt ook dat ouders geen inspraak kunnen hebben in de commissievergadering, wat ze wel zouden moeten heb ben. Dat is de reden waarom ik op heel korte termijn gezegd heb: die informatie naar ouders moet als het even kan nog vóór de commissievergadering plaatsvinden. Wij hebben daar ook raadsleden bij uitgenodigd, zodat zij die extra infor matie, buiten de stukken die u gewoon krijgt, ook hebben. Ik denk dat dat een correcte manier is van met direct be trokkenen omgaan. Dat die mensen weten waarover het gaat, dat zij daar een standpunt over kunnen geven en dat raadsleden in hun discussie dat ook kunnen meenemen. Het is niet zo dat dat dan ook geëffectueerd wordt, voordat de raad de discussie volledig heeft uitgegeten en het is ook Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 niet zo dat zij niet vrij zou zijn in het vinden wat zij vindt. Wat wij doen is niet meer dan de voorstellen die er liggen toelichten bij de ouders, die daar heel direct bij betrokken zijn. Dat is de reden waarom wij deze procedure hebben gekozen. Wij zullen geen enkel voorschot nemen op de discussie die in de commissie en in de raad moet worden ge voerd. (De heer Stoker: Vanwaar dan de bijsluiter met be dragen en al en met instructies aan de scholen om loon- en inkomensopgaven te doen en noem maar op? Daar worden al die bedragen al genoemd. Die brief waar het om gaat is omdat de raad recht heeft op een volstrekt open discussie en dat ouders daarvan op de hoogte moeten zijn en dat de raad eventuele standpunten van ouders, daarom heb ik de raadsleden daar ook bij uitgeno digd, mee kan nemen. Ik denk dat dat de meest correcte manier is van omgaan met betrokkenen. Vervolgens neemt de raad een besluit en zal eenieder zich daar aan moeten houden. Hoe dat besluit ook uitpakt, dat is volstrekt voor de raad. (De heer Wijmenga: Maar ligt het niet voor de hand dat we over zo'n gevoelig onderwerp als het leerlingenvervoerwat voor de betrokkenen nogal wat meerkosten met zich mee brengt, eerst een politieke discussie voeren?) Ik vind dat als op een gegeven moment een voorstel in de Commissie Welzijn aan de orde komt, direct betrokkenen dat moeten weten en dat zij moeten kunnen inspreken in de com missie. Dat recht zou je ze volledig ontnemen als je ze niet eerst informeert. Als je kijkt naar de stukken zoals die er liggen, dan is dat een ingewikkelde materie en dan vind ik het netter om die mensen even uit te nodigen en daar een verhaal bij te houden en ze ook even te tonen wat dat nou voor ieder individueel betekent. Dan kunnen alle vragen van de heer Stoker ook mee aan de orde komen. Dat je dan richting commissie zegt: zo kijken wij daartegen aan, neemt u daar nou een standpunt over in. De raad is vervol gens volledig vrij om daarvan te vinden wat zij vindt. Dat hebben wij bij Perspectief ook afgesproken. Mevrouw Van Ulzen: Vorige week stond in de Leeuwarder Cou rant met betrekking tot Hempens-Teerns dat drie woningen de toets der kritiek niet konden doorstaan, dat heeft mij zo wel als mijn fractie verbaasd. Ik breng in herinnering dat we een beeldkwaliteitplan hebben. Dat is niet misselijk. We hebben nog een qualityteam. Iemand vanuit Hüs en Hiem zit bij mijn weten in datzelfde qualityteam, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Dat is mijns inziens een redelijk zwaar traject. Tot mijn verbazing wordt het dan in Hüs en Hiem weer afgekeurd. Als je dan weet dat het iedereen in deze gemeente er alles aan gelegen is - ik denk bijvoor beeld ook aan de Bullepolder - om hier mensen zo goed en zo

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 4