Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 11 oktober 1999
inkomsten uit de verkoop in mindering gebracht op de inves
tering daar, hetgeen uiteindelijk tot lagere lasten had ge
leid
Het college stelt voor de opbrengst van de verkoop Reini
ging te gebruiken voor de tweede fase van de gevolgen van
deze overeenkomst. Op zichzelf besluiten wij daar dus van
avond niet over, maar zulke dingen gaan snel een eigen le
ven leiden, dus stel ik het nu maar aan de orde. Het zal
duidelijk zijn dat wij vinden dat de infrastructurele voor
zieningen hier niet betaald kunnen worden uit de afvalstof
fenheffing
De huur is groot ten opzichte van de verkoopprijs, dat kan
twee dingen betekenen. Of de huur is te groot ten opzichte
van de verkoopprijs of de verkoopprijs is te laag. Graag
zouden wij daar nog een nadere toelichting over willen.
Wat betreft de procedurefout is het natuurlijk heel beden
kelijk dat zoiets gebeurt, maar in een grote organisatie
als de onze kan zoiets natuurlijk voorkomen. Alleen wat
voor ons het meest bedenkelijk is, is dat het een fout is
van één ambtenaar. Dat één ambtenaar blijkbaak zoveel in
vesteringen kan fiatteren, zonder dat daar een controle op
plaatsvindt, geen directeur, geen gemeentesecretaris en
geen politiek functionaris. Dat vinden wij toch wel heel
bedenkelijk. Wij vragen ons ook af in hoeverre op dit pro
ject de nota 'Grote projecten' van toepassing had moeten
worden verklaard, dan had zoiets uiteraard ook nooit kunnen
gebeuren, want daarin staat dacht ik toch een aantal proce
dures beschreven. Ik zou er toch nog eens heel nadrukkelijk
naar willen vragen, hoe het kan dat één ambtenaar daarvoor
tekent en nog niet eens een hoge ambtenaar.
De heer Van Mourik: Het voorstel met betrekking tot de
grondtransactie met Friesland Consumer Products riep in de
Commissie Bestuur en Middelen verschillende vragen op. Na
bestudering van de aanvullende informatie, die wij kort
voor het weekend mochten ontvangen, hebben wij ongeveer het
volgende beeld gekregen.
Eind vorig jaar is er een intentieovereenkomst gesloten
voor verschillende onroerend goedtransacties die de komende
tien jaar moeten plaatsvinden en waarvan de eerste tranche
nu ter besluitvorming voorligt. De intentieovereenkomst is
gesloten tussen het college en het bedrijf, onder de ont
bindende voorwaarde dat wij als raad de verschillende
transacties moeten goedkeuren. In die zin hebben wij als
raad vanavond de handen vrij en is er niks mis met de voor
stellen. Blijkt echter wel, de wethouder zei dat al, dat er
vooruitlopend op de eerste transactie al fors geïnvesteerd
is in verschillende onderdelen die verricht moeten worden
om de grond te kunnen verkopen. Het gaat dan om de ver
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 11 oktober 1999
plaatsing van de Flamingo's en de aanpassing van de terrei
nen van Blauw Wit. De voorbereidingskosten kunnen worden
gedekt uit een krediet waarover het college beschikt en be
voegd is, maar dat geldt niet voor de uitvoeringskosten van
de verschillende werken. Voor een deel is het werk al uit
gevoerd, waarbij er dus geen kredietstelling vooraf door
ons heeft plaatsgevonden. Bij een formeel juiste gang van
zaken hadden wij de verkoopopbrengst van de eerste fase
voor dit doel beschikbaar moeten stellen of tot bevoor-
schotting moeten besluiten, nu is dit geld al uitgegeven.
Het is wel zo dat de eerste fase in zijn totaliteit bij de
nu voorgestelde constructie budgettair-neutraal verloopt,
dat maakt dit geheel natuurlijk beter te accepteren. Maar
het feit is wel dat er vanavond een fait a complis aan ons
wordt voorgelegd. Het niet honoreren van de transactie zou
tot gevolg hebben dat er een ongedekt tekort ontstaat van
werken die al zijn uitgevoerd.
Voor ons als VVD-fractie is in deze situatie de vraag maat
gevend geweest of de transactie ansich acceptabel is, met
uitsluiting van datgene wat gepasseerd is. Die vraag hebben
wij bevestigend beantwoord. Het is zonder meer positief dat
Friesland Consumer Product zijn bedrijfsgebouwen in de loop
van tien tot vijftien jaar grootscheeps gaat herstructure
ren voor een bedrag van misschien wel twee- of driehonderd
miljoen gulden.
Wij kunnen daarom van harte instemmen met dit voorstel.
Ik merk wel op dat wij niet gecharmeerd zijn van de gang
van zaken, waarbij wij natuurlijk heus wel inzien dat de
dynamiek van de stadseconomie niet altijd spoort met onze
wijze en ons tempo van besluitvorming. Wij hadden het cor
rect en ook beter gevonden als de intentieovereenkomst ons
ter besluitvorming was voorgelegd, met daarbij een machti
ging van de raad aan het college om verdere transacties te
verrichten, subsidies aan te vragen en alles te doen om de
afspraken uit de intentieovereenkomst na te kunnen komen.
Wij hadden dan ook over de volle breedte van alle fases van
de overeenkomst kunnen praten. Vanavond is de eerste kos
tendekkende fase aan de orde, maar ik weet niet hoe die
kostendekkendheid bij de volgende fase eventueel uit de
verf komt. Afspraken over aanpassing van de infrastructuur,
verleggen van kabels en leidingen, een gefixeerde grond
prijs, zijn zaken die op voorhand door ons als raad gefiat
teerd moeten worden, waarbij het dan niet onlogisch is om
vervolgens, ter wille van de voortgang, bij de verdere uit
voering iets meer op afstand te gaan staan. Formeel doen
wij namelijk als raad helemaal geen uitspraak over de in
tentieovereenkomst en verkopen wij alleen onroerend goed.
Het zou goed zijn om als raad ook die intentieovereenkomst
vast te stellen, nadat deze cijfermatig is doorgerekend en
onderbouwd